Рішення
від 23.07.2013 по справі 904/4146/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

23.07.13р. Справа № 904/4146/13

За позовом Прокурора м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпропромсервіс", м. Синельникове, Дніпропетровська область

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Суддя Ліпинський О.В.

Представники:

від позивача: Кнір К.В., дов. від 10.01.2013р. № 4/8-32

від відповідача: не з'явився

за участю прокурора: Гандзюк А.В. посв. № 011525 від 25.10.2012року

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор м. Дніпропетровська звернувся до господарського суду Дніпропетровської в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, в якій з урахуванням поданих уточнень просить суд:

Внести зміни до п. 1.3 Договору оренди земельної ділянки зареєстрованої в Державному земельному кадастрі М.Дніпропетровська за кодом 1210100000:02:041:0036, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дніпропромсервіс", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 5068, в Книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі за № 3778 від 04.07.2003 року, виклавши його у наступній редакції:

"п.1.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 26.01.2011 року становить 2 051 914 грн. 65 коп.".

Внести зміни до п. 3.2 Договору оренди земельної ділянки зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:02:041:0036, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дніпропромсервіс", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 5068, в Книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі за № 3778 від 04.07.2003 року, виклавши його у наступній редакції:

"п.3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 61 557 грн. 44 коп. не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України в мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом, та вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем розташування земельної ділянки за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року".

3. п. 3.3 Договору оренди земельної ділянки - виключити.

Представник позивача заявлені прокурором вимоги підтримав в повному обсязі, та наполягав на задоволенні позову.

Відповідач явку уповноваженого представника в судові засідання не забезпечив, витребуваних доказів не надав, про розгляд справи повідомлений належним чином.

Згідно ст. 75 ГПК України суд вважає можливим розглянути справу за наявними в ній матеріалами.

В судовому засіданні 23.07.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників позивача та прокурора, дослідивши подані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

17.06.2003 року між Дніпропетровською міською радою (далі-Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпропромсервіс" (далі-Орендар) укладено договір оренди земельної ділянки (далі-Договір), який посвідчений приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрований в реєстрі за № 5068, в Книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі за № 3778 від 04.07.2003 року.

Відповідно до п. 1.1. Договору Орендодавець передає, а Орендар приймає в оренду на умовах цього договору земельну ділянку площею 0, 5334 га, що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Бабушкінський район, вул. Адміральська, 75 для розміщення виробничої бази, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:02:041:0036 згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення виконкому міської ради від 26.02.2003р. № 115/7. (п. 1.2. Договору).

Пунктом 1.3. Договору передбачено, що грошова оцінка земельної ділянки складає згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на момент укладання цього договору 856 599,09 грн.

Земельна ділянка надається до 26.02.2018р. (п. 2.1. Договору).

Відповідно до п. 3.1. Договору сума орендної плати за користування земельною ділянкою на термін дії договору складає 128 489, 90 грн.

Договору орендна плата за користування земельною ділянкою сплачується у грошовій формі в розмірі земельного податку за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця, вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем податкового звіту і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. (п. 3.2. Договору).

Згідно п. 3.3. Договору розмір земельного податку переглядається у разі законодавчої зміні ставок земельного податку.

З 01.01.2011 року набрав чинності Податковий кодекс України, відповідно до ст. 288 вказаного кодексу встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Розмір річної орендної плати встановлюється у договорі, але річна сума платежу для інших категорій земель (крім земель сільськогосподарського призначення) не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковий кодексом України. (ст. 288.5 Податкового кодексу України).

Прокурор вважає, що прийняття Податкового кодексу, яким внесені зміни щодо розміру орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, є підставою для внесення змін до п. 4.1. спірного договору оренди. Окрім того, Прокурор зазначає, що в зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка є предметом спірного договору, є необхідність зміни п. 2.3. договору, що і стало причиною спору.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним, Податковим та Цивільними кодексами України, іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо зазначено про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами (ст. 6 Цивільного кодексу України).

Відповідно до змісту статей 759 та 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.

Згідно до вимог статті 654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

На виконання вимог Податкового кодексу України, 02.02.2011 року Дніпропетровською міською радою було прийнято рішення № 216/8 від 02.02.2011 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства". Згідно п. 1 резолютивної частини зазначеного рішення визначено, що до моменту прийняття міською радою рішень про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання, розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками, встановлюється у мінімальному її розмірі, визначеному Податковим кодексом України.

Позивач направив до Відповідача лист від 18.02.2011р. №7/22-185 "Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства" (а.с. 25), як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета "Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.

На час розгляду справи доказів щодо приведення договору оренди земельної ділянки до вимог діючого законодавства в частині орендної плати за користування земельною ділянкою у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України сторонами суду не надано.

Згідно доданого Прокурором до позову витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянка, нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка є предметом спірного договору, станом на 26.01.2011 року становить 2 051 914,65 грн. (а.с. 28).

Відповідно до частин 4 та 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель" грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно з законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Згідно частини 2 статті 12 цього Закону нормативно-правові акти з проведення оцінки земель які розробляються з урахуванням вимог положень національних стандартів, затверджуються Кабінетом Міністрів України. Нормативно грошова оцінка земельних ділянок в силу положень статті 13 названого Закону приводиться, зокрема, у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормами статі 18 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Відповідно до положень статей 20 та 23 цього Закону за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативно грошової оцінки земель.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативно грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативно грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Порядок проведення нормативної грошової оцінки землі урегульований "Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів", затвердженим спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Українською академією аграрних наук від 27.01.2006р. за №18/15/21/11.

Пунктом 1.3 Порядку передбачено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Стаття 33 Господарського кодексу України зобов'язує кожну сторону довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Відповідно до ст. 34 ГПК України, господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. В даному випадку вимоги прокурора про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, зокрема до нормативної грошової оцінки можуть бути задоволені тільки на підставі виданого у відповідності з вимогами вищезазначеного Порядку витягу із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Отже, наданий міською радою витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним доказом в розумінні ст. 34 ГПК України.

Відповідно до ст. 144 Конституції України рішення, прийняті органом місцевого самоврядування, є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Згідно ст. 632 Цивільного кодексу України, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Відповідно до ст. 21 Закону України "Про оренду землі" розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно ст. 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією із суттєвих умов договору оренди.

Умовами спірного договору передбачені підстави для зміни розміру орендної плати, в тому числі і у випадку, передбаченому законодавством України.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").

Частиною 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Відповідно до ч. 2 ст. 124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Як зазначено в резолютивній частині рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002 у справі щодо офіційного тлумачення положення частини другої статті 124 Конституції України (справа про досудове врегулювання спорів), положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, в аспекті конституційного звернення необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами.

Отже нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата на земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Враховуючи вищезазначене, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судові витрати покладаються на Відповідача.

На підставі наведеного, керуючись ст. ст. 33, 49, 75, 82-85 ГПК України, господарський суд,

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Внести зміни до п.1.3 Договору оренди земельної ділянки зареєстрованої в Державному земельному кадастрі М.Дніпропетровська за кодом 1210100000:02:041:0036, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дніпропромсервіс", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 5068, в Книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі за № 3778 від 04.07.2003 року, виклавши його у наступній редакції:

"п.1.3 Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 26.01.2011 року становить 2 051 914 грн. 65 коп.".

Внести зміни до п.3.2 Договору оренди земельної ділянки зареєстрованої в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:02:041:0036, укладеного між Дніпропетровською міською радою та ТОВ "Дніпропромсервіс", посвідченого приватним нотаріусом ДМНО Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за № 5068, в Книзі записів держаної реєстрації договорів оренди землі за № 3778 від 04.07.2003 року, виклавши його у наступній редакції:

"п.3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 61 557 грн. 44 коп. не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України в мінімальному розмірі орендної плати, що встановлюється цим кодексом, та вноситься на розрахунковий рахунок Держказначейства за місцем розташування земельної ділянки за базовий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Дніпропромсервіс" (52500, Дніпропетровська область. м. Синельникове, вул. К. Макса, 47, код ЄДРПОУ 20206577) на користь на користь на користь Державного бюджету України в особі управління Державного казначейства у Жовтневому районі м. Дніпропетровська, р/р 31214206783005 у відділенні банку ГУ ДКСУ в Дніпропетровській області, код ЄДРПОУ 37989269, МФО 805012, КБКД 22030001) 1147 грн. 00 коп. судового збору, видати наказ.

Повне рішення складено 29.07.2013

Суддя О.В. Ліпинський

Дата ухвалення рішення23.07.2013
Оприлюднено29.07.2013
Номер документу32647992
СудочинствоГосподарське
Сутьвнесення змін до договору оренди земельної ділянки

Судовий реєстр по справі —904/4146/13

Ухвала від 16.01.2015

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Рішення від 23.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 27.06.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ліпинський Олександр Вікторович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні