cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
22 липня 2013 року Справа № 913/1794/13
Провадження № 15пд/913/1794/13
За позовом прокурора Жовтневого району міста Луганська , м.Луганськ
в інтересах держави в особі:
позивача 1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ
позивача 2 - Луганської міської ради, м.Луганськ
до Колективного сільськогосподарського підприємства "Артіль-Центр" , м.Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Антонова І.В.
У засіданні брали участь:
від заявника - старший прокурор відділу Трофименко П.В., посвідчення № 008305 від 09.10.2012;
від позивача 1 - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Полякова О.В., довіреність № И01/03-31/2548/0/2-13 від 18.04.2013;
від позивача 2 - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу контрольно-юридичної роботи Полякова О.В., довіреність № И01/03-31/2549/0/2-13 від 18.04.2013;
від відповідача - не прибув.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Жовтневого району міста Луганська в інтересах державі в особі позивача 1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, та позивача 2 - Луганської міської ради звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Колективного сільськогосподарського підприємства "Артіль-Центр" про внесення змін до договору оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077, який укладений між Луганською міською радою та Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр", відносно земельної ділянки площею 0,6184 га терміном на 49 років за адресою: м.Луганськ, вул.Побєдоносна (біля перехрестя з вул.2-га Краснознаменна) під будівництво та розміщення житлового будинку, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору в новій редакції "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що передається в оренду в гривнях"; в п.12 розділу "Орендна плата" договору слова "розмірів земельного податку" змінити на слова "розміру нормативної грошової оцінки земель м.Луганська".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 02.07.2013 було порушено провадження у справі та її розгляд призначений на 22.07.2013.
Прокурор заявою від 22.07.2013 б/н, яку підтримав представник Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради, у зв'язку з тим, що договір оренди землі укладений між Луганською міською радою та Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр", відмовився від позовних вимог в інтересах Виконавчого комітету Луганської міської ради.
Суд, враховуючи приписи ст.ст.22, 29 Господарського процесуального кодексу України, вважає можливим прийняти відмову прокурора від позовних вимог в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради. Наслідки відмови від позову в цій частині згідно ст.78 Господарського процесуального кодексу України судом прокурору роз'яснені.
Предметом розгляду у справі є вимоги прокурора Жовтневого району м.Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Колективного сільськогосподарського підприємства "Артіль-Центр" про внесення змін до договору оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077.
Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.
Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців № 16508319 місцезнаходженням відповідача є: вул.Дьоміна, б.4, м.Луганськ. На вказану адресу господарський суд і надсилав поштову кореспонденцію.
Відповідно до п.3.1 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" місцезнаходження юридичної особи або місце проживання фізичної особи-підприємця визначається на підставі відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців (ст.17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").
Згідно з ст.18 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 №755-IV якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними і можуть бути використані в спорі з третьою особою, доки до них не внесено відповідних змін.
Також відповідач не надав суду відзив на позовну заяву, не забезпечив явку представника у судове засідання, ненадання відзиву на позовну заяву та неприбуття у судове засідання не перешкоджає розгляду спору по суті.
Згідно положень ст.75 Господарського процесуального кодексу України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.
У судовому засіданні 22.07.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивачів, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36 1 Закону України „Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Підставою звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням Луганської міської ради від 30.11.2004 № 27/43 було вирішено передати в оренду Колективному сільськогосподарському підприємству "Артіль-Центр" терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,6184 га за адресою: м.Луганськ, вул.Побєдоносна (біля перехрестя з вул.2-га Краснознаменна) під будівництво та розміщення житлового будинку.
На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр" було укладено договір оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077.
Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 956640 грн. 06 коп.
Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка у вигляді розрахунку про розмір земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки додається до даного договору та є його невід'ємною частиною).
Згідно п.8.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій безготівковій формі. На момент укладення договору розмір орендної плати складає 717 грн. 48 коп.
Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9 договору).
Відповідно до п.30 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
03.06.2009 відповідач звернувся до Луганської міської ради з листом № 36, в якому просив внести зміни до договору оренди землі.
З метою приведення договору оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077, у відповідність з вимогами діючого законодавства, на підставі листа відповідача Луганською міською радою було прийнято рішення від 20.09.2009 № 55/70 "Про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077, який укладений з Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр" (а.с.11-12).
Пунктом 2 вказаного рішення було зобов'язано Колективне сільськогосподарське підприємство "Артіль-Центр" звернутись в Управління нерухомим майном Луганської міської ради, яке в подальшому перейменоване в Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів, для укладення договору про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077.
Відповідач не звернувся до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, що стало підставою для звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.
Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованими суд вважає вимоги прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що передається в оренду в гривнях" та зміну в п.12 розділу "Орендна плата" договору слів "розмірів земельного податку" на слова "розміру нормативної грошової оцінки земель м.Луганська", враховуючи наступне.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.30 договору).
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Жовтневого району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077, який укладений між Луганською міською радою та Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр".
Провадження у справі в частині позовних вимог прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради слід припинити на підставі п.4 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України, у зв'язку з відмовою прокурора від позовних вимог в цій частині.
Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.ст.44, 49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.44, 49, 75, 80, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1.Позов Прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Колективного сільськогосподарського підприємства "Артіль-Центр" задовольнити повністю.
2.Внести зміни до договору оренди землі від 24.12.2004, державна реєстрація від 13.07.2005 за № 040540200077, який укладений між Луганською міською радою та Колективним сільськогосподарським підприємством "Артіль-Центр", відносно земельної ділянки площею 0,6184 га, у тому числі 0,0636 га - під капітальною будівлею трьох і більше поверховою, 0,5548 - інші землі (будівельний майданчик) терміном на 49 років за адресою: м.Луганськ, вул.Побєдоносна (біля перехрестя з вул.2-га Краснознаменна), виклавши п.8 розділу 4 "Орендна плата" договору в наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки землі, що передається в оренду в гривнях", та замінивши в п.12 розділу "Орендна плата" договору слова "розмірів земельного податку" на слова "розміру нормативної грошової оцінки земель м.Луганська".
3.Стягнути з Колективного сільськогосподарського підприємства "Артіль-Центр", вул.Дьоміна, б.4, м.Луганськ, ідентифікаційний код 21841488, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ Державній податковій інспекції у Жовтневому районі м.Луганська Головного управління Міндоходів.
4. Провадження у справі в частині позовних вимог прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради припинити.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 29.07.2013.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2013 |
Оприлюднено | 29.07.2013 |
Номер документу | 32648302 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні