Рішення
від 16.07.2013 по справі 904/4895/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

16.07.13р. Справа № 904/4895/13

За позовом Прокурора Індустріального району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю „Каштан-5", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до пункту 4.1 Договору від 25.09.2006р. оренди земельної ділянки

Суддя ЗАГИНАЙКО Т.В.

Представники:

від прокурора: Гандзюк А.В. - прокурор відділу прокуратури м. Дніпропетровська, посв. від 25.10.2012р. №011525;

від позивача: Ліпін Ю.О. - представник, дов. від19.09.2012р. №37;

від відповідача: Калаєва К.Є. - представник, дов. від 08.07.2013р. б/н.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор в інтересах держави в особі позивача просить внести зміни до пункту 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 25.09.2006р., зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі 13.02.2004р. за №040710400096, укладеного між сторонами та посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., зареєстрованого в реєстрі за №7509, виклавши їх в наступній редакції: "4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 156 026 грн. 56 коп., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Відповідач у відзиві (вх. №42341/13 від 12.07.2013р.) на позовну заяву просить у разі задоволення вимог позивача та внесення змін до пункту 4.1 договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,2835га, розташованої по вул. Каштанова, буд. 5 у Індустріальному районі міста Дніпропетровська, укладеного між Товариством з обмеженою відповідальністю „Каштан-5" та Дніпропетровською міською радою 25.06.2006р., встановити розмір орендної плати, яку відповідач має сплатити у 2013 році з урахуванням вимог статті 653 Цивільного кодексу України.

Клопотання про технічну фіксацію судового процесу за допомогою технічних засобів представниками прокурора та сторін заявлено не було.

У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників прокурора та позивача господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

25.09.2006р. між позивачем - Дніпропетровською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю „Каштан-5", як орендарем, було укладено договір оренди землі (надалі - Договір оренди), відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: вул. Каштанова, 5 (Індустріальний район) і зареєстрована в Державному реєстрі за кадастровим номером 1210100000:04:016:0013.

Як вбачається Договір оренди 25.09.2006р. було посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., про що зроблено запис в реєстрі за №7509, а також вказаний Договір оренди зареєстровано у Дніпропетровській регіональній філії Центру державного земельного кадастру 13.02.2007р. за №040710400096.

Цільове використання земельної ділянки за цим договором (УКЦВЗ) 1.11.1 (автотехобслуговування) (пункт 1.2 Договору оренди).

Згідно пункту 2.1 Договору оренди в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 0,2835 га.

У пункті 2.3 Договору оренди встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 1 752 347 грн. 51 коп.

Відповідно до пункту 4.1 Договору оренди річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі земельного податку, збільшеного на коефіцієнт 1,3.

Зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки та її індексації проводиться без внесення змін та доповнень до цього договору у порядку та у випадках передбачених законодавством України (пункт 4.2 Договору оренди).

Відповідно до пункту 4.7 Договору оренди розмір орендної плати переглядається щорічно, або у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором; - змін у цільовому використанні земельної ділянки; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).

Згідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами статті 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Згідно з пунктом 1 рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8 „Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Як вбачається у газеті „Наше місто" від 22.02.2011р. було опубліковано звернення міського голови Куліченка І.І. до орендарів земельних ділянок комунальної власності у Дніпропетровську „Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства", відповідно до якого орендарям доведено необхідність внесення відповідних змін до діючих договорів оренди шляхом укладання додаткових договорів.

Відповідно статті 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією; держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб'єкти права власності рівні перед законом; до розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, пункт 12 Земельного кодексу України).

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (пункт 3.4.7 Рекомендацій Президії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства").

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до частини 1 пункту 2.19. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010р. "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами", установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренду землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки договором та законом передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного суду України від 06.12.2010 р. у справі № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010р. у справі №27/15-10, а також постановах Вищого господарського суду України від 28.09.2010р. №11/14-ПД-10, від 15.11.2010р. №1/125пд, від 17.11.2010р. №19/132пд, від 25.11.2010р. №54/91-10 та від 23.12.2010р. № 11/171-10.

Згідно витягу від 25.02.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, наданого на вимогу прокуратури Індустріального району м. Дніпропетровська від 22.02.2013р. №554вих13 Управлінням Держкомзему у м. Дніпропетровську Дніпропетровської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 5 200 885 грн. 24 коп. (а.с. 20).

Таким чином, річна орендна плата за земельну становить 156 026 грн. 56 коп. (3% від 5 200 885 грн. 24 коп.).

Отже, у зв'язку зі зміною нормативної грошової земельної ділянки, що орендується, обґрунтованою є вимога прокурора про внесення змін до пункту 4.1 Договору оренди.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора такими, що підлягають задоволенню.

Стосовно думки відповідача, викладеної у відзиві на позовну заяву, суд вважає за необхідне зазначити, що:

- відповідно до пункту 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни; якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили;

- отже, виходячи з вказаної правової норми, зобов'язання щодо зміненого розміру річної орендної плати у Договорі оренди встановлюється з моменту набрання законної сили рішенням у даній справі.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до пункту 4.1 Договору оренди земельної ділянки від 25.09.2006р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „Каштан-5", посвідченого приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П., про що зроблено запис в реєстрі за №7509, та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №040710400096 від 13.02.2007р., виклавши їх в наступній редакції:

"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях), у розмірі 156 026 грн. 56 коп., не є сталою та може змінюватися у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Каштан-5" (49000, м. Дніпропетровськ, вул. Каштанова, буд. 5; ідентифікаційний код 23938134) в доход Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 379 892 69 Банк одержувача Відділення банку ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805 012; п/р 312 142 067 830 05; КБКД 220 300 01) 1 147 грн. 00 коп. - судового збору.

Видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

СУДДЯ Т.В. ЗАГИНАЙКО

Дата підписання рішення,

оформленого відповідно до статті 84 ГПК України,

"17" липня 2013р .

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення16.07.2013
Оприлюднено30.07.2013
Номер документу32671198
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4895/13

Рішення від 16.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 25.06.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні