Рішення
від 27.07.2013 по справі 904/4156/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

29.07.13р. Справа № 904/4156/13

За позовом Прокурора м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Мартинюк С.В.

Представники:

Прокурор: Каюк М.С., посвідчення № 001456 від 27.08.2012р.;

від позивача: Лазуренко К.О., дов. № 4/8-16 від 04.01.2013р., представник;

від відповідача: не з'явився;

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ звернувся до господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік", м. Дніпропетровськ про внесення змін до п. 2.3. та п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 14.04.2005р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Українсько-Латвійським товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік", посвідченого 14.04.2005р. приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 3440, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400471 від 14.06.2005р., виклавши їх в такій редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 24.05.2013р. становить 20 790 172 грн. 13 коп.".

"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 623 705,16 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом";

Позовні вимоги мотивовані зміною мінімального розміру орендної плати за землю на законодавчому рівні та зміною розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, недосягненням сторонами договору згоди з питання внесення змін до договору щодо його істотних умов, а саме: розміру річної орендної плати за землю, у зв'язку з чим виникла необхідність внесення змін у спірний договір оренди у судовому порядку.

Позивач погоджується з доводами прокурора щодо необхідності внесення змін до договору оренди землі, заявлені прокурором позовні вимоги вважає правомірними, позов підтримує повністю.

Відповідач відзив на позов не надав, явку повноважного представника в судове засідання, призначене для розгляду справи, не забезпечив, про дату, час і місце проведення судового засідання відповідач повідомлений належним чином за його місцезнаходженням згідно матеріалів справи.

Відповідно до п. 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 р. № 18, особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог частини першої статті 64 та статті 87 ГПК України. За змістом цієї норми, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом.

У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору (п. 3.9.2 постанови).

Клопотання про здійснення технічної фіксації судового процесу не заявлялось.

Суд визнав можливим розглянути справу на підставі ст. 75 ГПК України у відсутність представника відповідача за наявними в ній матеріалами.

Відповідно до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, в судовому засіданні 29.07.2013 року оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, прокурора, дослідивши надані докази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

14.04.2005р. Дніпропетровська міська рада (орендодавець) та Українсько-Латвійське товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік" (орендар) на підставі рішення Дніпропетровської міської ради від 16.02.2005р. № 169/25 уклали договір оренди земельної ділянки (далі -Договір), за умовами якого (п. 1.1.) орендодавець передає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку, яка знаходиться за адресою: по вул. Артільній, 9-Б (Індустріальний район) і зареєстрована в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:04:004:0064.

В дату укладення Договору, тобто 14.04.2005р., договір посвідчений приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 3440.

Договір зареєстровано в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400471 від 14.06.2005р.

Відповідно до п. 2.1. Договору в оренду передається земельна ділянка, загальною площею 2,4025 га.

Пунктом 1.2. Договору передбачено цільове використання земельної ділянки за цим договором 1.10.5 (підприємства іншої промисловості).

Згідно з п. 3.1. договір укладено на п'ятнадцять років.

14.04.2005р. Дніпропетровська міська рада та Українсько-Латвійське товариство з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік" склали акт приймання-передачі передбаченої Договором земельної ділянки в оренду (а.с.23).

Згідно з п. 2.3. Договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки на час укладення цього договору становить 7 221 050,10 грн., згідно з довідкою про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 02.03.2005р. за № 609 (а.с.30).

Розмір орендної плати за користування земельною ділянкою, порядок, форма та строк її оплати, індексації визначені розділом 4 Договору.

Відповідно до п.4.1. договору, річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 1% від нормативної грошової оцінки та дорівнює розміру земельного податку.

Пункт 4.4. Договору передбачає, що орендна плата вноситься орендарем, незалежно від результатів діяльності орендаря у розмірі однієї дванадцятої річної суми за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на рахунок: отримувач: Дніпропетровська міська рада, № р/р 33219812800007, відкритий у відділенні Держказначейства в Кіровському районі м. Дніпропетровська, ЄДРПОУ 24232360, МФО 805012, код платежу 13050200, і на майбутній період вноситься на термін не більше одного календарного року. За неповний календарний місяць орендна плата сплачується за дні фактичного користування земельною ділянкою із розрахунку тривалості місяця у 30 днів.

Згідно з п. 4.7. Договору, розмір орендної плата переглядається у разі законодавчої зміни ставок земельного податку.

З 01.01.2011р. набрав чинності Податковий кодекс України.

Статтею 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Згідно з пунктом 288.4., підпунктами 288.5.1., 288.5.2. пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України у зв'язку з прийняттям Податкового кодексу України" від 02.12.2010р. № 2756-VI, який набрав чинності з дня набрання чинності Податковим кодексом України, до частини другої ст. 21 Закону України "Про оренду землі" внесені зміни, в силу яких розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Таким чином, Податковий кодекс України встановлює не конкретний розмір орендної плати за землю, який має бути зазначений у договорі оренди, а лише порядок її визначення та граничні розміри орендної плати.

Приписами ст. 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. У разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за користування земельними ділянками, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування у встановленому законом порядку (п. 2.19 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" з подальшими змінами).

Рішенням Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8 "Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" вирішено, що до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Відповідно до частини другої статті 651 ЦК України договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Як зазначалося вище, на законодавчому рівні змінено розмір мінімальної річної орендної плати, річна сума платежу не може бути меншою для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється Податковим кодексом України.

Згідно ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Такі ж положення щодо зміни умов Договору сторонами включені до п.п. 12.1., 12.2. Договору.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом. Оскільки сторонами спірного Договору передбачена можливість внесення змін до Договору, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами Договору.

Листом від 18.02.2011 року №7/22-185 «Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства» (а.с.35) міський голова звернувся до відповідача, як орендаря земельної ділянки комунальної власності у м. Дніпропетровську, з пропозицією привести договір оренди землі, укладений з відповідачем у відповідність до вимог Податкового кодексу України та Рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8. Пропозиція міського голови була також опублікована в офіційному виданні Дніпропетровської міської ради (газета «Наше Місто від 22.02.2011р. №26 (3306) (а.с.22) в офіційному повідомленні. Відповідно до повідомлення Відповідачу необхідно було у двотижневий строк, з моменту опублікування повідомлення (до 08.03.2011р.) звернутися до департаменту корпоративних прав та правового забезпечення Дніпропетровської міської ради для приведення договору оренди до вимог чинного законодавства України в частині орендної плати, шляхом укладання додаткового договору. Проте у строк, визначений повідомленням, Відповідач відповіді на вказану вимогу не надав, додатковий договір не підписав.

Надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного Договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог ч. 2 ст. 188 ГК України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов Договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов Договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов Договору. Відсутність такої згоди відповідача судом встановлена.

Зазначене узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України, викладеною у постанові Верховного Суду України від 20.11.2012р., прийнятій за наслідками перегляду постанови Вищого господарського суду України від 26.06.2012р. у справі № 28/5005/640/2012.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 23.11.2011р., нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Дніпропетровськ, Індустріальний район, вул. Артільна, 9-б, кадастровий номер 1210100000:04:004:0064, становить 20 790 172,13грн.

Згідно з підпунктом 271.1.1. пункту 271.1. статті 271 Податкового кодексу України нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом, є базою оподаткування податком за землю.

У відсотках від нормативної грошової оцінки земельної ділянки встановлюється ставка податку за землю, з урахуванням кратності якого визначається мінімальний та максимальний розмір орендної плати.

Оскільки розмір орендної плати за землю визначається з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, нормативна грошова оцінка переданої в оренду спірної земельної ділянки змінилась, підлягають перегляду і відповідні умови Договору.

Розмір річної орендної плати визначений прокурором з урахуванням чинного законодавства, рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. № 216/8, рішення Дніпропетровської міської ради №5/26 від 26.12.2007 року та розрахований виходячи з нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки - 20 790 172,13 грн., підтвердженої виданим Управлінням Держземагенства у Дніпропетровському районі витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку цієї земельної ділянки від 23.11.2011р., у трикратному розмірі земельного податку, встановленого Податковим кодексом України складає 623 705,16грн.

За наведеного, суд вбачає наявність підстав для внесення змін до Договору щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру річної орендної плати, яка визначена з урахуванням чинного законодавства та рішення органу місцевого самоврядування.

Заявлені прокурором вимоги є правомірними та підлягають задоволенню.

З огляду на встановлені обставини справи, зазначені вище положення законодавства, суд відхиляє доводи відповідача у справі.

Відповідно до ст. 49 ГПК України судовий збір підлягає стягненню до спеціального фонду Державного бюджету України з відповідача.

Керуючись ст.ст. 2, 33, 34, 43, 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд , -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до п. 2.3. договору оренди земельної ділянки від 14.04.2005р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Українсько-Латвійським товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік", посвідченого 14.04.2005р. приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 3440, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400471 від 14.06.2005р., виклавши його в такій редакції:

"2.3. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 24.05.2013р. становить 20 790 172 грн. 13 коп.".

Внести зміни до п. 4.1. договору оренди земельної ділянки від 14.04.2005р., укладеного між Дніпропетровською міською радою та Українсько-Латвійським товариством з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік", посвідченого 14.04.2005р. приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Літаш І.П. за № 3440, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 040510400471 від 14.06.2005р., виклавши його в такій редакції:

"4.1. Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 623 705,16 грн., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки і обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом";

Стягнути з Українсько-Латвійського товариства з обмеженою відповідальністю з іноземними інвестиціями "Екстра-Пластік" (49054, м. Дніпропетровськ, пр. Кірова, 110, кв. 5, код ЄДРПОУ 24603571) до спеціального фонду Державного бюджету України (одержувач: Управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 37989269, рахунок № 31214206783005 в ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805012, КБКД 22030001, код ЄДРПОУ господарського суду Дніпропетровської області 03499891, пункт 2.2. з таблиці ставок судового збору за яким визначено розмір судового збору) судовий збір у сумі 1 147,00 грн. (одну тисячу сто сорок сім гривень).

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання і може бути оскарженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складено 31.07.2013 року

Суддя С.В. Мартинюк

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення27.07.2013
Оприлюднено01.08.2013
Номер документу32723782
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/4156/13

Рішення від 27.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 16.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 27.06.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 17.06.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

Ухвала від 30.05.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Мартинюк Сергій Віталійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні