Постанова
від 05.08.2013 по справі 805/11051/13-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 серпня 2013 р. Справа №805/11051/13

приміщення суду за адресою: 83052, м.Донецьк, вул. 50-ої Гвардійської дивізії, 17

час прийняття постанови: 17 год. 10 хв.

Донецький окружний адміністративний суд у складі судді Маслоід О.С.

при секретарі судового засідання - Вітязь Х. О.

розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Територіального управління державної служби гірничого нагляду

та промислової безпеки України у Донецькій області

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (м. Шахтарськ)

про застосування заходів реагування, -

за участю

представників сторін: від позивача - Нечипорук С.Ф.

від відповідача - Толстопятов А.Я.

ВСТАНОВИВ:

Територіальне управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області (надалі - позивач) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (надалі - відповідач) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом повного зупинення ведення гірничих робіт.

Позивач обґрунтовує позовні вимоги наступним. Відповідно до направлення на перевірку посадовими особами позивача проведено позапланову перевірку відповідача на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки. Під час перевірки протиаварійного захисту відповідача виявлено п'ять порушень нормативно - правових актів охорони праці (охорони надр), які створюють загрозу життю та здоров'ю людей. Враховуючи зазначене, у зв'язку з виникненням загрози життю та здоров'ю людей є підстави для зупинення ведення гірничих робіт відповідача.

Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги визнав та надав пояснення стосовно того, що на момент розгляду справи відповідач не має спеціального дозволу на користування надрами та чекає на його отримання. У підприємства відсутні кошти для усунення виявлених позивачем порушень. Крім цього, рішенням Господарського суду Донецької області порушена справа про банкрутство відповідача внаслідок його фінансової неспроможності.

Дослідивши наявні в матеріалах справи докази та заслухавши пояснення представника сторін, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Відповідач - Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» - зареєстроване як юридична особа Виконавчим комітетом Шахтарської міської ради Донецької області 13.01.1999 року за номером 12651200000000196, ідентифікаційний код 30261443, про що свідчить свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи Серія А00 № 293965.

22.07.2013 року позивачем складено наказ № 559 про організацію проведення позапланової перевірки та видано направлення № 413 на проведення перевірки, відповідно до яких проведено позапланову перевірку відповідача з питань дотримання вимог законодавчих та нормативно - правових актів з охорони праці та промислової безпеки.

Згідно листа Державної воєнізованої гірничорятувальної служби від 10.07.2013 року № 04/1277 та за результатами проведеної перевірки складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) від 22 липня 2013 року № 024/1-50, яким виявлені п'ять порушень законодавства, які створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:

- з 14 години 10 липня 2013 року із-за неможливості виконання оперативної частини по ліквідації аварій у східному крилі західного блоку шахти 1-6 ТОВ «Комплекс» не узгоджен план ліквідації аварій з 6 ДВГРС на період 01.07.2013 року по 31.12.2013 року. П. 6.3. IV НПАОП 10.0-1.01-10 ПБ у вугільних шахтах;

- обсяг ємкості використаної як пожежний резерв становить 50 куб. м чого може не вистачити для гасіння пожежі. П. 1.1.IX НПАОП 10.0-1.01-10 ПБ у вугільних шахтах;

- протипожежний трубопровід у діагональному стовбурі № 1 пласта h3 використовується не за призначенням, а для відкачки води. П.7.3.IX НПАОП 10.0-1.01-10 ПБ у вугільних шахтах;

- респіратори Р-30 пункту ДГК шахти несправні, оскільки не пройшли технічне обслуговування. П.5.3.IV НПАОП 10.0-1.01.10 ПБ у вугільних шахтах;

- підприємство не в повному обсязі забезпечено вогнегасними засобами: вогнегасники порошкові - 30 шт, в наявності - 26 шт. Вогнегасники пінні потрібно - 6, в наявності - 0. П.3.1.IX НПАОП 10.0-1.01-10 ПБ у вугільних шахтах.

Відповідно до ч. 4 ст. 43 Конституції України кожен має право на належні, безпечні і здорові умови праці.

Положення щодо реалізації конституційного права працівників на охорону їх життя і здоров'я у процесі трудової діяльності на належні, безпечні і здорові умови праці, поряд з іншими правовими актами регулює Закон України "Про охорону праці" (надалі - Закон № 2694).

Відповідно до ст. 38 Закону № 2694 державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Згідно п. 1 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011 (надалі - Положення № 408) Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

П. 6 Положення № 408 передбачено, що Держгірпромнагляд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, у місті обласного значення Кривий Ріг.

Наказом Держгірпромнагляду України від 2 грудня 2011 № 186-к затверджено Положення про територіальне управління Держгірпромнагляду України у Донецькій області (надалі - Положення № 186). Згідно п. 1 якого, територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області (скорочена назва - територіальне управління Держгірпромнагляду у Донецькій області) є територіальним органом, який діє у складі Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у та їй підпорядковується. Територіальне управління Держгірпромнагляду у Донецькій області (надалі - територіальне управління) є правонаступником прав та обов'язків територіального управління Державного комітету з промислової безпеки, охорони праці та гірничого нагляду по Донецькій області. Територіальне управління не залежить від будь-яких господарських органів, суб'єктів підприємництва, об'єднань громадян, політичних формувань, місцевих державних адміністрацій і органів місцевого самоврядування, їм не підзвітне та не підконтрольне.

Згідно із вимогами пп. 7 п. 4 Положення № 186 територіальне управління відповідно до покладених на нього завдань, зокрема, здійснює у визначеному порядку державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань: будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв; видобування вуглеводнів, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях; застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; облаштування системами автоматичного контролю і управління технологічними процесами та станом виробничого середовища; проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення, окрім вибухових матеріалів, призначених для військового та спеціального використання.

Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону № 2694 охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров'я і працездатності людини у процесі трудової діяльності.

Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону № 2694 умови праці на робочому місці, безпека технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування та інших засобів виробництва, стан засобів колективного та індивідуального захисту, що використовуються працівником, а також санітарно-побутові умови повинні відповідати вимогам законодавства.

У відповідності ч. 1 ст. 13 Закону № 2694 роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці.

Згідно ст. 27 Закону № 2694 при цьому, нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, стандарти, інструкції та інші документи, обов'язкові для виконання.

Ст. 4 Закону № 2694 визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, зокрема, на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Відповідно до п. 1.4 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року № 826 (надалі - Положення № 826) загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.

Згідно з п. 2.26 Положення № 826 право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устатковання підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку. У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Крім того, відповідно до ч. 2 ст. 19 Гірничого закону України проведення гірничих робіт здійснюється відповідно до проектів і паспортів, розроблених і затверджених згідно з правилами безпеки, правилами технічної експлуатації, єдиними правилами безпеки при підривних роботах. Проекти та паспорти повинні мати розділ "Протиаварійний захист".

П. 5 ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Таким чином, у зв'язку з виникненням загрози життю та/або здоров'ю людей з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей у позивача виникли підстави для звернення до суду щодо зупинення ведення гірничих робіт відповідача.

Під час судового розгляду справи відповідач не заперечував щодо правомірності проведення позивачем позапланової перевірки, рівно як і факт, виявлених під час її проведення та відображених в акті, порушень.

Ч. 3, 4 ст. 112 КАС України передбачено, що у разі повного визнання відповідачем адміністративного позову і прийняття його судом приймається постанова суду про задоволення адміністративного позову. Суд не приймає визнання адміністративного позову і продовжує розгляд адміністративної справи, якщо ці дії позивача або відповідача суперечать закону чи порушують чиї-небудь права, свободи або інтереси.

Дослідивши наявні в матеріалах справи документи, враховуючи встановлені судом обставини, суд дійшов висновку про те, що визнання відповідачем позову не суперечить закону та не порушує чиїх-небудь прав, свобод або інтересів, що є підставою для прийняття судом визнання позову та можливості прийняття постанови про задоволення заявлених позивачем вимог.

Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.

За таких обставин, позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.

Також суд зазначає, що ст. 106 Кодексом адміністративного судочинства України та ст. 3 Законом України «Про судовий збір» передбачений обов'язок позивача сплатити судовий збір у належному розмірі під час подання адміністративного позову. Згідно ухвали суду від 30 липня 2013 року про відкриття провадження в даній справі судом було задоволено клопотання позивача про відстрочку сплати судового збору до ухвалення рішення. На момент ухвалення рішення судовий збір залишається несплаченим.

Таким чином, судовий збір у розмірі 34,41 грн. підлягає стягненню з позивача на користь Державного бюджету України.

Враховуючи вищевикладене та керуючись Конституцією України, Податковим кодексом України, Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Законом України «Про охорону праці», Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Положенням про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 408/2011, Положенням про територіальне управління Держгірпромнагляду України у Донецькій області, затвердженого наказом Держгірпромнагляду України від 2 грудня 2011 № 186-к, Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11 серпня 2011 року № 826, ст. 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Позов Територіального управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Товариства з обмеженою відповідальністю «Комплекс» (місце розташування: 86204, Донецька область, м. Шахтарськ, вул.. Підгорна) шляхом зупинення ведення гірничих робіт.

Стягнути з Територіального управління державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Донецькій області (код ЄДРПОУ 37968280) на користь Державного бюджету України судовий збір у сумі 34,41 грн.

Вступна та резолютивна частини постанови виготовлено у нарадчій кімнаті та проголошено у судовому засіданні 05.08.2013 року у присутності представників сторін.

Постанова в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до відповідача підлягає негайному виконанню.

Зазначена постанова може бути оскаржена до Донецького апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Скарга подається до Донецького апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення виготовлено 07 серпня 2013 року.

Суддя Маслоід О.С.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2013
Оприлюднено08.08.2013
Номер документу32863609
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/11051/13-а

Постанова від 05.08.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Маслоід О.С.

Ухвала від 30.07.2013

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Маслоід О.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні