ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 серпня 2013 року м. Луцьк Справа № 803/1548/13-a
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого, судді Смокович В.І.,
при секретарі судового засідання Литвиненко І.П.,
за участю представника позивача Ткачука Д.І.,
представника відповідача Грицюка М.В.,
представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Боярина В.Л.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку адміністративну справу за позовом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області до Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дочірнє підприємство «Маньківська ПМК-201» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Регіональне відділення Фонду державного майна України по Волинській області (далі - позивач, РВ ФДМ України по Волинській області) звернулося в суд з адміністративним позовом до Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області (далі - відповідач, Холопичівська сільрада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дочірнє підприємство «Маньківська ПМК-201» (далі - третя особа, ДП «Маньківська ПМК-201») про визнання протиправним та скасування рішення Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 про відмову у прийнятті на баланс сільської ради каналізаційної мережі очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району; про зобов'язання Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області прийняти каналізаційну мережу очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району, у комунальну власність територіальної громади с. Холопичі.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у процесі приватизації ВАТ «Волиньводбуд» відповідно до Плану приватизації, затвердженого начальником регіонального відділення 29 травня 1998 року до статутного капіталу акціонерного товариства не увійшла каналізаційна мережа очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району. Згідно з пунктом 7.4. Плану приватизації, інженерні мережі, що обслуговують житлові будинку, залишаються на балансі товариства і будуть передаватися відповідним службам разом з житловими будинками.
Позивач наказом від 22 червня 2011 року №132 визначив спосіб управлінням державним майном - каналізаційною мережею очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-2012» шляхом передачі у комунальну власність Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області.
Вказаний спосіб управління регіональне відділення обрало на підставі того, що каналізаційна мережа очисних споруд використовується школою, дитячим садком, магазином, фельдшерсько-акушерським пунктом, житловим сектором с. Маньків. Оскільки Маньківська ПМК-201 припинила виробничу діяльність, в результаті зміни власника реалізована вся техніка, в тому числі спецтехніка для обслуговування очисних споруд, кошти для проведення капітального ремонту державного майна відсутні, тому каналізаційна мережа руйнується, створюючи небезпеку для життєдіяльності вищезгаданих об'єктів соціальної сфери.
Позивач неодноразово звертався з листами до Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області про прийняття каналізаційної мережі у комунальну власність, однак рішенням від 06 червня 2013 року №22/28 відповідач відмовив прийняти вищезазначену каналізаційну мережу на свій баланс.
РВ ФДМ України по Волинській області вважає вищезазначену відмову протиправною оскільки каналізаційна мережа обслуговує 6 житлових будинків, які вже передані на баланс Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області.
На підставі вищевикладеного просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 про відмову у прийнятті на баланс сільської ради каналізаційної мережі очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району; зобов'язати Холопичівську сільську раду прийняти каналізаційну мережу очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району, у комунальну власність територіальної громади с. Холопичі.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримує у повному обсязі та просить суд їх задовольнити. На виконання вимог ухвали суду від 12 липня 2013 року надав ситуаційний план Маньківської ПМК-201, з якого вбачається, що каналізаційна мережа очисних споруд обслуговує комплекс житлових будинків, які передані у комунальну власність сільради (а.с.48).
Представник відповідача у судовому засіданні - голова Холопичівської сільської ради, проти задоволення адміністративного позову заперечує з тих підстав, що каналізаційна мережа очисних споруд в с. Маньків знаходиться в аварійному стані, у сільської ради немає коштів та трудових ресурсів для її обслуговування, а, відтак, прийняття її на баланс вважає неможливим. На підставі вищевикладеного просить суд відмовити у задоволенні позову. Додатково зазначив, що каналізаційна мережа дійсно обслуговує житлові будинки, які вже були прийняті на баланс сільради, однак один із будинків вже відключився від центральної каналізації та влаштував власну.
Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дочірнього підприємства «Маньківська ПМК-201» у судовому засіданні пояснив, що технічна документація на каналізаційну мережу очисних споруд в с. Маньків Локачинського району у ДП «Маньківська ПМК-201» відсутня у зв'язку з проведеною приватизацією. На думку представника третьої особи, технічна документація знаходиться у Відкритого акціонерного товариства «Волиньводбуд» з яким, наразі, підприємство не підтримує контактів. Також з дня призначення нового директора підприємства (2009 рік) ДП «Маньківська ПМК-201» не проводила будь-яких робіт з утримання та обслуговування каналізаційної мережі, а підприємство наразі немає основних фондів та трудових ресурсів на її утримання і знаходиться на стадії ліквідації.
Заслухавши пояснення представників сторін та представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, дослідивши письмові матеріали справи, суд дійшов висновку, що адміністративний позов слід задовольнити повністю на підставі нижчевикладеного.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України, справа адміністративної юрисдикції це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень;
Згідно частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
Зокрема, як визначено пунктом 3 частиною другою статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори між суб'єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи спірні правовідносини виникли з приводу реалізації позивачем, Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Волинській області, як суб'єктом владних повноважень, завдань покладених на нього статтею 4 Закону України «Про Фонд державного майна України», зокрема здійснення державного контролю у сфері організації та проведення приватизації державного майна, відчуження державного майна у випадках, встановлених законодавством, передачі державного майна в оренду та користування.
Відповідач, Холопичівська сільська рада Локачинського району Волинської області, у спірних правовідносинах також виступає суб'єктом владних повноважень, який здійснює організаційно-правову діяльність з приводу управління та розпорядження комунальним майном, є одним із учасників процесу приватизації та згідно положень Законів України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», «Про приватизацію державного житлового фонду» приймає на свій баланс майно, яке не увійшло до статутного фонду підприємств під час процесу приватизації, зокрема житловий фонд, гуртожитки, обладнання, яке їх обслуговує тощо.
Проаналізувавши вищевикладене, суд дійшов висновку, що розглядуваний спір між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Волинській області та Холопичівською сільською радою Волинської області виник з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, а відтак є публічно-правовим та підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Судом встановлено, що начальником Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області 29 травня 1998 року затверджений план приватизації Відкритого акціонерного товариства «Волиньводбуд» (далі - план приватизації) (а.с.9-10).
Відповідно до пункту 3.6.3 Плану приватизації до об'єктів, що не підлягають приватизації віднесена каналізаційна мережа очисних споруд, що знаходиться в селі Маньків, Локачинського району та знаходиться на балансі Дочірнього підприємства «Маньківська ПМК-201».
На виконання Плану приватизації наказом РВ ФДМ України по Волинській області від 22 червня 2011 року №132 визначено спосіб управління державним майном - каналізаційною мережею очисних споруд, яка знаходиться в с. Маньків, Локачинського району шляхом її передачі у комунальну власність Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області (а.с.8).
Листами від 09 вересня 2010 року №05-03-1488, від 24 листопада 2010 року №05-03-1961, від 18 квітня 2011 року №05-03-678, від 05 жовтня 2011 року №05-03-1688 та від 20 березня 2013 року №05-03-509 позивач звертався до Холопичівської сільради з проханням прийняти каналізаційну мережу очисних споруд у комунальну власність (а.с.11-13).
Рішенням Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 вирішено не приймати на баланс сільської ради каналізаційні мережі очисних споруд, які не увійшли до статутних капіталів господарських товариств у процесі приватизації, які перебувають на балансі ВАТ «Волиньводбуд» (а.с.16).
Надаючи правову оцінку вищезазначеному рішенню сільської ради, а також правовідносинам, що склалися між сторонами, суд зазначає наступне.
Правовідносини у сфері передачі об'єктів права державної власності у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах регулюються Законом України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», а також Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду».
Як визначено частиною другою статті 4 Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», передача об'єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних у містах рад, якщо інше не передбачено законом, а у спільну власність територіальних громад сіл, селищ, міст - за наявності згоди районних або обласних рад, якщо інше не передбачено законом.
Відтак, за загальним правилом передача об'єктів державної власності у комунальну власність, якщо інше не передбачено законом, здійснюється за наявності згоди відповідного органу місцевого самоврядування. При цьому, надання або ненадання цієї згоди є дискреційним повноваженням органу місцевого самоврядування, тобто здійснюється ним на власний управлінський розсуд.
Виключення з цього правила передбачені Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду».
Зокрема, частиною дев'ятою статті 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» передбачено, що державний житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні або оперативному управлінні державних підприємств, організацій та установ, за їх бажанням може передаватись у комунальну власність за місцем розташування будинків з наступним здійсненням їх приватизації органами місцевої державної адміністрації та місцевого самоврядування згідно з вимогами цього Закону.
У разі банкрутства підприємств, зміни форми власності, злиття, приєднання, поділу, перетворення, виділу або ліквідації підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебуває державний житловий фонд, останній (у тому числі гуртожитки) одночасно передається у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських рад.
Нежилі приміщення житлового фонду, які використовуються підприємствами торгівлі, громадського харчування, житлово-комунального та побутового обслуговування населення на умовах оренди, передаються у комунальну власність відповідних міських, селищних, сільських Рад народних депутатів.
Порядок передачі житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні підприємств, установ чи організацій, у комунальну власність визначається Кабінетом Міністрів України.
При цьому, згідно з пунктом 3 Положення про порядок передачі в комунальну власність державного житлового фонду, що перебував у повному господарському віданні або в оперативному управлінні підприємств, установ та організацій, яке затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 06 листопада 1995 року № 891, разом з відомчим житловим фондом передаються відповідним комунальним підприємствам зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівлі, призначені для обслуговування цього фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, вбудовані і прибудовані приміщення, обладнання тощо).
Таким чином у Законі України «Про приватизацію державного житлового фонду», єдиною умовою для передачі державного житлового фонду у комунальну власність визначено банкрутство, зміна форми власності (в тому числі шляхом приватизації), злиття, приєднання, поділ, перетворення, виділ або ліквідація підприємств, установ, організацій, у повному господарському віданні яких перебував цей фонд.
Системний аналіз вищезазначених положень законодавства дозволяє суду дійти висновку, що передача об'єктів державного житлового фонду, в тому числі зовнішніх мереж електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, а також будівель, призначених для обслуговування цього фонду у комунальну власність здійснюється незалежно від наявності згоди органу місцевого самоврядування.
У розглядуваному випадку підприємство, на балансі якого знаходилась каналізаційна мережа - Дочірнє підприємство ВАТ «Волиньвобуд» «Маньківська ПМК-201» змінило форму своєї власності шляхом приватизації. Таким чином житловий фонд, що перебував у повному господарському віданні підприємства, а також зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання і водовідведення, будівлі, призначені для обслуговування цього фонду мають бути передані у комунальну власність Холопичівської сільради.
Як підтверджується поясненнями представників сторін та представника третьої особи у судовому засіданні, каналізаційна мережа очисних споруд у с. Маньків Локачинського району обслуговує шість житлових будинків, які були на балансі ДП «Маньківська ПМК-201» та згідно актів приймання-передачі від 02 грудня 2008 року передані у комунальну власність Холопичівської сільської ради (а.с.18-23).
Крім того, згідно ситуаційного плану Маньківської ПМК-201, який наданий представником позивача у судовому засіданні, каналізаційна мережа очисних споруд обслуговує єдиний майновий комплекс підприємства, до якого входить, зокрема, гуртожиток та житлові будинки, що були передані на баланс сільської ради (а.с.48).
Проаналізувавши вищевикладені обставини у справі, суд дійшов висновку, що каналізаційна мережа очисних споруд в с. Маньків Локачинського району відноситься до об'єктів, які призначені для обслуговування житлового фонду с. Маньків, а, відтак, для її передачі у комунальну власність Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області не вимагається згоди останньої.
За таких обставин відмовляючи РФ ФДМ України по Волинській області у прийнятті в комунальну власність каналізаційної мережі очисних споруд в с. Маньків Локачинського району відповідач діяв всупереч положенням Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», який зобов'язує органи місцевого самоврядування прийняти у комунальну власність житловий фонд та призначені для його обслуговування споруди.
Суд не приймає до уваги доводи представника відповідача про аварійний стан вищезазначеної каналізаційної мережі, оскільки Закон України «Про приватизацію державного житлового фонду» зобов'язує органи місцевого самоврядування прийняти об'єкти державного житлового фонду в незалежності від їх технічного стану.
Суд вважає за необхідне зазначити, що будь-яких письмових доказів (рішень Холопичівської сільської ради, звернень до органів виконавчої влади тощо) щодо аварійного стану каналізаційної мережі очисних споруд представник відповідача суду не надав.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач, суб'єкт владних повноважень, належними та допустимими доказами не довів правомірність свого рішення від 06 червня 2013 року №22/28 про відмову у прийнятті до комунальної власності каналізаційної мережі очисних споруд в с. Маньків Локачинського району.
Як визначено частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони:1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України;2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Перевіривши рішення Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 суд дійшов висновку, що воно не відповідає вимогам частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки каналізаційна мережа очисних споруд в селі Маньків Локачинського району Волинської області обслуговує об'єкти житлового фонду, які передані у комунальну власність Холопичівської сільської ради, тобто є таким, що прийняте не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, зокрема всупереч положенням Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду».
На підставі вищевикладеного, позовні вимоги Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області до Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Дочірнє підприємство «Маньківська ПМК-201» підлягають до задоволення шляхом:
1) визнання протиправним та скасування рішення Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 про відмову у прийнятті на баланс сільської ради каналізаційної мережі очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району;
2) зобов'язання Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області прийняти каналізаційну мережу очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства ВАТ «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району, у комунальну власність територіальної громади Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області.
За правилами частини другої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз.
Оскільки судове рішення ухвалене на користь суб'єкта владних повноважень - Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області, яким не понесені судові витрати пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз, тому судові витрати на користь позивача (в тому числі судовий збір) не стягуються.
Керуючись частиною третьою статті 160, статтями 162-163 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України «Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності», Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду», суд
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Регіонального відділення Фонду державного майна України по Волинській області до Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача - Дочірнє підприємство «Маньківська ПМК-201» про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області від 06 червня 2013 року №22/28 про відмову у прийнятті на баланс сільської ради каналізаційної мережі очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства Відкритого акціонерного товариства «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району.
Зобов'язати Холопичівську сільську раду Локачинського району Волинської області прийняти каналізаційну мережу очисних споруд, що перебуває на балансі дочірнього підприємства Відкритого акціонерного товариства «Волиньводбуд» - «Маньківська ПМК-201» за адресою: с. Маньків, Локачинського району, у комунальну власність територіальної громади Холопичівської сільської ради Локачинського району Волинської області.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду.
Суддя В. І. Смокович
Повний текст постанови виготовлений 09 серпня 2013 року.
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2013 |
Оприлюднено | 09.08.2013 |
Номер документу | 32883116 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні