ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 серпня 2013 року м. ПолтаваСправа № 816/2832/13-а
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Молодецького Р.І.,
при секретарі - Лі Н. А.,
за участю:
прокурора - Копитець О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Прокурора Чорнухинського району до Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: ОСОБА_1 про скасування розпорядження, повернення та зарахування земельної ділянки до земель запасу, -
В С Т А Н О В И В:
20 травня 2013 року Прокурор Чорнухинського району звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: ОСОБА_1 про скасування розпорядження № 47 від 09 січня 2013 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", зобов'язання повернути земельну ділянку та зарахування її до земель запасу Чорнухинської селищної ради.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що 09 січня 2013 року головою Чорнухинської районної державної адміністрації прийнято розпорядження № 47 від 09 січня 2013 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_1, жительці АДРЕСА_1 на території Чорнухинської селищної ради загальною площею 2,0 га. Вказує, що дане розпорядження є незаконним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято з порушенням вимог ст.122 Земельного кодексу України та указу Президента України № 770/2012 від 29.12.2012 року. При цьому земельна ділянка підлягає поверненню та зарахуванню до земель запасу Чорнухинської селищної ради.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 04 червня 2013 року до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача залучено ОСОБА_1.
Прокурор у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача та третя особа у судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Відповідач 12 серпня 2013 року надав клопотання про розгляд справи без участі представника районної державної адміністрації, третя особа про причини неявки суд не повідомила.
Суд, заслухавши пояснення прокурора, вивчивши та дослідивши матеріали справи, приходить до наступних висновків.
25 грудня 2012 року ОСОБА_1 звернулась до голови Чорнухинської районної державної адміністрації із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення селянського господарства та надання її у власність /а.с. 15/.
Розпорядженням голови Чорнухинської районної державної адміністрації № 47 від 09 січня 2013 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" /а.с. 16/:
- затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_1, жительці АДРЕСА_1 на території Чорнухинської селищної ради;
- посвідчено право власності на земельну ділянку громадянці ОСОБА_1 державним актом на право власності на земельну ділянку площею - 2,0000 га, в тому числі - ріллі- 2,0000 га;
- передано у приватну власність громадянці ОСОБА_1 земельну ділянку площею - 2,0000 га, в тому числі - ріллі- 2,0000 га (кадастровий номер 5325155100:00:003:0101);
- рекомендовано відділу Держкомзему у Чорнухинському районі забезпечити збереження даного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в місцевому фонді документації із землеустрою та внести відповідні зміни в земельно-облікові документи.
27 лютого 2013 року прокурором Чорнухинського району прийнято постанову про проведення перевірки у порядку нагляду за додержанням і застосуванням законів № 12, якою ухвалено провести перевірку в порядку прокурорського нагляду за додержанням та застосуванням вимог Земельного кодексу України та відомчих нормативно-правових актів Чорнухинською РДА при прийнятті в період часу з 01 січня 2013 року розпоряджень про відведення земель сільськогосподарського призначення державної власності /а.с. 8-10/.
За результатами проведеної Державною інспекцією сільського господарства в Полтавській області перевірки дотримання вимог чинного законодавства при прийнятті рішень протягом 2013 року Чорнухинською РДА щодо надання, вилучення, зміни цільового призначення, надання дозволів на розробку та затвердження проектів землеустрою та технічної документації, земельних ділянок державної власності сільськогосподарського призначення на території Чорнухинського району Полтавської області складено акт від 12 березня 2013 року /а.с. 11-14/, у якому зафіксовано порушення Чорнухинською РДА п. 4 ст. 122 Земельного кодексу України при прийнятті розпоряджень, у тому числі розпорядження голови Чорнухинської РДА № 47 від 09 січня 2013 року.
Відповідно до положень ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у разі відхилення подання в цілому чи частково або неповідомлення прокурора про результати розгляду подання, а також якщо подання не вносилося, прокурор може звернутися до суду щодо:
1) визнання незаконним нормативно-правового акта відповідного органу повністю чи в окремій його частині;
2) визнання протиправним рішення чи окремих його положень і щодо скасування або визнання нечинним рішення чи окремих його положень;
3) визнання протиправними дій чи бездіяльності, зобов'язання вчинити певні дії або утриматися від вчинення певних дій.
У даному провадженні прокурор звернувся до суду як позивач, відповідно до вимог ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" в порядку нагляду за додержанням та застосуванням законів, з позовною заявою, у якій просить скасувати розпорядження голови Чорнухинської РДА № 47 від 09 січня 2013 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", зобов'язати повернути земельну ділянку та зарахувати її до земель запасу Чорнухинської селищної ради.
Згідно ч. 2 ст. 50 Кодексу адміністративного судочинства України позивачем в адміністративній справі можуть бути громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, підприємства, установи, організації (юридичні особи), суб'єкти владних повноважень.
Відповідно до п. 7 ч. 1 ст. 3 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що даний спір є публічно-правовим, а отже підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи оцінку оскаржуваному розпорядженню голови Чорнухинської РДА № 47 від 09 січня 2013 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", суд приходить до наступних висновків.
Відповідно до положень частини 2 статті 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація с місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
У своїй діяльності, як передбачено частиною 2 статті 7 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", місцеві державні адміністрації у своїй діяльності керуються Конституцією України, цим та іншими законами України, актами Президента України, щорічним посланням Президента України до Верховної Ради України про внутрішнє і зовнішнє становище України, актами Кабінету Міністрів України, органів виконавчої влади вищого рівня, а районні державні адміністрації в Автономній Республіці Крим - також рішеннями та постановами Верховної Ради Автономної Республіки Крим, рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їх повноважень.
Повноваження місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин закріплені статтею 17 Земельного кодексу України та статтею 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації". Зокрема, до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносинах належить, розпорядження землями державної власності в межах, визначених Земельним кодексом України.
Згідно з положеннями Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VІ від 06 вересня 2012 року, який набрав чинності з 01 січня 2013 року, статтю 122 Земельного кодексу України викладено в новій редакції.
Так, з 01 січня 2013 року частиною 3 зазначеної норми передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;
в) індивідуального дачного будівництва.
Частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Таким чином, нова редакція статті 122 Земельного кодексу України передбачає передачу повноважень щодо розпорядження земельними ділянками сільськогосподарського призначення державної власності до Державного агентства земельних ресурсів України та його територіальних органів.
Указом президента України "Про внесення змін до пункту 4 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України" від 29 грудня 2012 року № 770 (набрав чинності 03 січня 2013 року) пункт 4 "Положення про Державне агентство земельних ресурсів України", затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року № 445, доповнено підпунктом 6-1, відповідно до якого Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб.
Таким чином, з 01 січня 2013 року районні державні адміністрації позбавлені повноважень щодо передачі у власність та користування земель сільськогосподарського призначення державної власності для всіх потреб.
Разом з тим, оскаржуваним розпорядженням Чорнухинською РДА було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства громадянці ОСОБА_1, жительці АДРЕСА_1 на території Чорнухинської селищної ради та передано у приватну власність громадянці ОСОБА_1 земельну ділянку площею - 2,0000 га, в тому числі - ріллі - 2,0000 га (кадастровий номер 5325155100:00:003:0101), яка належала до земель сільськогосподарського призначення державної власності, що підтверджується довідкою Чорнухинської селищної ради № 155 від 24 квітня 2013 року /а. с. 17/.
Беручи до уваги наведене, суд приходить до висновку, що оскаржуване розпорядження голови Чорнухинської районної державної адміністрації від 09 січня 2013 року № 47 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" не ґрунтується на вимогах законодавства України, а тому є неправомірним.
Зважаючи на те, що спірне розпорядження є правовим актом індивідуальної дії, та згідно ч. 2 ст. 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі його неправомірності, визнається судом протиправним і скасовується, суд вважає за необхідне згідно ч. 2 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України вийти за межі позовних вимог про скасування розпорядження голови Чорнухинської РДА № 47 від 09 січня 2013 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", натомість визнати його протиправним і скасувати.
Щодо позовних вимог про зобов'язання Чорнухинської РДА повернути земельну ділянку та зарахувати її до земель запасу Чорнухинської селищної ради, суд дійшов наступних висновків.
Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна, копія якої наявна у матеріалах справи, до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 1173696 від 27 березня 2013 року Державним реєстратором було внесено запис про реєстрацію за ОСОБА_1 права приватної власності на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства (кадастровий номер 5325155100:00:003:0101) та 27 березня 2013 року видано свідоцтво про право власності, серія та номер: САЕ 765308 /а.с. 53-54/.
Таким чином, Державним реєстратором здійснено державну реєстрацію права приватної власності на земельну ділянку за ОСОБА_1 на підставі виданого Державним реєстратором свідоцтва про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності.
Згідно з частиною першою статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація прав проводиться на підставі, зокрема свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону.
Особливості державної реєстрації прав на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно визначається Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року N 703 (далі - Порядок), пунктом 42 якого передбачено, що державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор) у встановлених законом випадках за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно, на підставі якого проводить державну реєстрацію права власності на нерухоме майно.
Згідно з пунктом 16 Порядку державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення.
Відповідно до пункту 35 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року N 1141 (далі - Порядок ведення), державний реєстратор за результатом розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень оформляє свідоцтво про право власності на нерухоме майно, якому присвоюється індексний номер, фіксується дата та час його формування.
З аналізу наведених норм Закону, Порядку та Порядку ведення вбачається, що державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень на підставі документів, визначених у статті 19 Закону, у тому числі на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно, яке оформлює за результатом розгляду заяви та доданих до неї документів, тобто перед прийняттям відповідного рішення.
Отже, з моменту державної реєстрації права власності на вказану вище земельну ділянку, остання вибула із власності держави та знаходиться у приватній власності ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право власності на нерухоме майно САЕ 765308 від 27 березня 2013 року та у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зареєстровано право приватної власності на земельну ділянку за ОСОБА_1, що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно щодо об'єкта нерухомого майна.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Земельного кодексу України земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі.
Однак, свідоцтво про право власності на спірну земельну ділянку САЕ 765308 від 27 березня 2013 року недійсним не визнавалося, рішення Державного реєстратора про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку за ОСОБА_1 у судовому порядку не скасовано та до Державного реєстру Державним реєстратором не внесено запис про скасування державної реєстрації прав.
Таким чином, оскільки станом на момент розгляду даної справи земельна ділянка знаходиться у приватній власності ОСОБА_1, вказана земельна ділянка не може бути зарахована Чорнухинською РДА до складу земель запасу.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку про необхідність відмови у задоволенні позовної вимоги про скасування рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку передану у власність громадянці ОСОБА_1, площею 2,0 га (кадастровий номер 5325155100:00:003:0101) та вартістю 41 040 грн.
Таким чином, позов підлягає задоволенню частково.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Прокурора Чорнухинського району до Чорнухинської районної державної адміністрації Полтавської області, третя особа: ОСОБА_1 про скасування розпорядження, повернення та зарахування земельної ділянки до земель запасу, задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати розпорядження Чорнухинської районної державної адміністрації від 09 січня 2013 року № 47 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки".
У задоволення іншої частини позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним поданням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Повний текст постанови виготовлено 16 серпня 2013 року.
Суддя Р.І. Молодецький
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2013 |
Оприлюднено | 16.08.2013 |
Номер документу | 33001464 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Р.І. Молодецький
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні