Рішення
від 15.08.2013 по справі 904/5745/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

15.08.13р. Справа № 904/5745/13

За позовом Прокурора Індустріального району м. Дніпропетровська в інтересах держави в особі Дніпропетровської міської ради, м. Дніпропетровськ

до Товариства з обмеженою відповідальністю „АТБ-інвест ", м. Дніпропетровськ

про внесення змін до пункту 3.2 Договору від 26.12.2003р. оренди земельної ділянки

Суддя ЗАГИНАЙКО Т.В.

Представники:

від прокурора: Матісова О.В. - прокурор відділу прокуратури, посв. від 27.08.2012р. №001453;

Ягольник Г.В. - прокурор відділу прокуратури, посв. від 12.04.2013р. №016143 (був присутній у судовому засіданні 07.08.2013р.);

від позивача: Ліпін Ю.О. - представник, дов. від 04.01.2013р. №4/8-17;

від відповідача: Булатов В.Б. -представник, дов. від29.12.2012р. №29/12-12.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурор в інтересах держави в особі позивача просить внести зміни до пункту 3.2 Договору від 26.12.2003р. оренди земельної ділянки, укладеного між сторонами, посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., зареєстрованого в реєстрі за №9732, та зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №4649 від 08.01.2004р., виклавши його в такій редакції: "3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 63 642, 85 гривень, не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та встановлюється обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Відповідач у відзиві (вх.№50076/13 від 15.08.2013р.) на позов про зміну договору від 26.12.2003р. оренди землі просить відмовити у задоволенні позову, оскільки: - не дотримано вимог частини 2 та частини 3 статті 188 Господарського кодексу України та частини 1 статті 15 Закону України „Про оренду землі"; - в даному випадку ненаправлення належної пропозиції є також порушенням вимог статті 30 Закону України „Про оренду землі".

Оригінали документів, оглянуті у судових засіданнях, відповідають копіям, залученим до матеріалів справи.

Клопотання про технічну фіксацію судового процесу за допомогою технічних засобів представниками прокурора та сторін заявлено не було.

У судовому засіданні було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників прокурора та сторін господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

26.12.2003р. між позивачем - Дніпропетровською міською радою, як орендодавцем, та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю „АТБ-інвест", як орендарем, було укладено договір оренди земельної ділянки (надалі - Договір оренди), відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець передає, а орендар приймає в оренду на умовах цього договору частку (77%) у користуванні земельною ділянкою загальною площею 0,1518 га (площа частки складає 0,1169 га), що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Індустріальний район, пров. Вільний, 3 для фактичного розміщення нежитлових приміщень, яка зареєстрована в Державному земельному кадастрі м. Дніпропетровська за кодом 1210100000:04:212:0142 згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Як вбачається Договір оренди було посвідчено приватним нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б., про що зроблено запис в реєстрі від 26.12.2003р. за №9732.

Договір оренди було зареєстровано 08.01.2003р. в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №4649.

Земельна ділянка передається до 08.10.2018; після закінчення терміну договору його дія скінчується (пункт 2.1 Договору оренди).

Відповідно до пункту 4.1 Договору оренди цільове призначення земельної ділянки: фактичне розміщення нежитлових приміщень.

Як вбачається позивачем було передано, а відповідачем прийнято в оренду земельну ділянку за кадастровим номером 1210100000:04:212:0142, яка знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Індустріальний район, пров. Вільний, 3, про що свідчить акт від 26.12.2003р. приймання-передачі земельної ділянки.

Згідно пункту 1.3 Договору оренди грошова оцінка частки земельної ділянки складає згідно з довідкою про грошову оцінку земельної ділянки на моменту укладення цього договору: 794 497 грн. 94 коп.

У пункті 3.1 Договору сторони погодили, що за оренду земельної ділянки орендар сплачує орендодавцеві орендну плату у грошовій формі, незалежно від результатів діяльності орендаря.

Орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі земельного податку з урахування індексів інфляції, що визначаються у встановленому порядку (пункт 3.2 Договору).

Згідно пункту 8.1 Договору оренди зміна умов договору оренди можлива за взаємною згодою сторін.

У разі недосягнення згоди щодо умов договору оренди та інші спори вирішуються у судовому порядку (пункт 8.2 Договору).

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (стаття 652 Цивільного кодексу України).

Згідно статті 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін; у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно із статтею 287 Податкового кодексу України власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Згідно з вимогами статті 21 Закону України „Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою; розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюється за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України); обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Відповідно до пункту 288.5. статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: - для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до пункту 1 рішення Дніпропетровської міської ради від 02.02.2011р. №216/8 „Про приведення рішень міської ради та деяких проектів рішень міської ради, які погоджено виконавчим комітетом міської ради, у галузі земельних відносин у відповідність до вимог чинного законодавства" до моменту прийняття міською радою рішення про визначення розміру річної орендної плати за земельні ділянки залежно від їх функціонального використання встановити розмір річної орендної плати за користування земельними ділянками у мінімальному розмірі орендної плати, визначеному Податковим кодексом України, незалежно від мети використання.

Як вбачається з матеріалів справи у газеті „Наше місто" від 22.02.2011р. було опубліковано звернення міського голови Куліченка І.І. до орендарів земельних ділянок комунальної власності у Дніпропетровську „Про приведення договорів оренди землі у відповідність до вимог законодавства", відповідно до якого орендарям доведено необхідність внесення відповідних змін до діючих договорів оренди шляхом укладання додаткових договорів.

Відповідно статті 13 Конституції України, земля є об'єктом права власності Українського народу; від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією; держава забезпечує захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання, соціальну спрямованість економіки; усі суб'єкти права власності рівні перед законом; до розмежування земель державної і комунальної власності, повноваженнями з розпорядження ними в межах населених пунктів, тобто функціями виконавчої влади, наділені міські ради (Розділ Х Перехідні положення, пункт 12 Земельного кодексу України).

Частина 2 статті 19 Конституції України зобов'язує органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно приписів статті 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території, а тому у разі прийняття відповідним органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за земельні ділянки та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку (пункт 3.4.7 Рекомендацій Президії ВГСУ від 02.02.2010 р. № 04-06/15 "Про практику застосування господарськими судами земельного законодавства").

Статтею 68 Конституції України встановлено, що кожен зобов'язаний неухильно додержуватися Конституції України та законів України.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін; у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до частини 1 пункту 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Згідно листа Вищого господарського суду України від 01.01.2010р. "Узагальнення судової практики розгляду господарськими судами справ у спорах, пов'язаних із земельними правовідносинами", установивши, що законодавчо змінено розмір орендної плати за землю, про що орендар був повідомлений, але ухилявся від вчинення дій, спрямованих на внесення відповідних змін до договору оренди землі, суди повинні враховувати вказані нормативні акти при вирішенні спорів про внесення змін до договорів у частині зміни орендних ставок.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.

Оскільки законом передбачена можливість збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного суду України від 06.12.2010 р. у справі № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010р. у справі №27/15-10, а також постановах Вищого господарського суду України від 28.09.2010р. №11/14-ПД-10, від 15.11.2010р. №1/125пд, від 17.11.2010р. №19/132пд, від 25.11.2010р. №54/91-10 та від 23.12.2010р. № 11/171-10.

Відповідно до витягу від 25.02.2013р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (кадастровий номер 1210100000:04:212:0142) нормативна грошова оцінка земельної ділянки що знаходиться за адресою: м. Дніпропетровськ, Індустріальний район, пров. Вільний, буд. 3 площею 0,1518 га становить 2 755 101 грн. 63 коп..

Таким чином, річна орендна плата зазначеної земельної ділянки становить 63 642 грн. 85 коп.

Отже, у зв'язку зі зміною нормативної грошової земельної ділянки, що орендується, обґрунтованими є вимога прокурора про внесення змін до умов Договору оренди.

Одночасно суд не погоджується з думкою відповідача, викладеною у відзиві на позовну заяву, оскільки рішенням Конституційного Суду України від 09.07.02р. №15-рп/2002 визначено, що положення частини другої статті 124 Конституції України щодо поширення юрисдикції судів на всі правовідносини, що виникають у державі, необхідно розуміти так, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами; встановлення законом або договором досудового врегулювання спору за волевиявленням суб'єктів правовідносин не є обмеженням юрисдикції судів і права на судовий захист; обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує; отже, надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання позивачем вимог частини 2 статті 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає позовні вимоги прокурора такими, що підлягають задоволенню.

При цьому суд вважає за необхідне зазначити, що:

- відповідно до пункту 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни; якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили;

- отже, виходячи з вказаної правової норми, зобов'язання щодо зміненого розміру річної орендної плати у Договорі оренди встановлюється з моменту набрання законної сили рішенням у даній справі.

Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати у справі слід покласти на відповідача.

Керуючись статтями 49, 82-85, 116 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Внести зміни до пункту 3.2 Договору від 26.12.2003р. оренди земельної ділянки, укладеного між Дніпропетровською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю „АТБ-інвест", посвідченого нотаріусом Дніпропетровського міського нотаріального округу Сусловою Н.Б. 26.12.2003р. за №9732, зареєстрованого в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №4649 від 08.01.2004р., виклавши його в наступній редакції:

"3.2 Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у грошовій формі (у гривнях) у розмірі 63 642 грн. 85 коп., не є сталою та може змінюватись у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та обчислюється відповідно до Податкового кодексу України у мінімальному розмірі, що встановлюється цим кодексом".

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „АТБ-інвест" (52005, смт. Ювілейне Дніпропетровського району Дніпропетровської області, вул. Теплична, б. 27 С; ідентифікаційний код 30691543) в доход Державного бюджету України в особі управління Державної казначейської служби України у Жовтневому районі м. Дніпропетровська Дніпропетровської області (49027, м. Дніпропетровськ, пл. Шевченка, 7; код ЄДРПОУ 379 892 69 Банк одержувача Відділення банку ГУ ДКСУ у Дніпропетровській області, МФО 805 012; п/р 312 142 067 830 05; КБКД 220 300 01) 1 147 грн. 00 коп. - судового збору.

Видати наказ.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання.

СУДДЯ Т.В. ЗАГИНАЙКО

Дата підписання рішення,

оформленого відповідно до статті 84 ГПК України,

"15" серпня 2013р .

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення15.08.2013
Оприлюднено16.08.2013
Номер документу33002731
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/5745/13

Ухвала від 09.10.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Постанова від 03.10.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Ухвала від 04.09.2013

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Євстигнеєв Олександр Сергійович

Рішення від 15.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 07.08.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

Ухвала від 24.07.2013

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Загинайко Тетяна Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні