Постанова
від 08.08.2013 по справі 819/1881/13-а
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1881/13-a

"08" серпня 2013 р. м. Тернопіль

Тернопільський окружний адміністративний суд, в складі:

Головуючого судді Жука А.В.

при секретарі судового засідання: Порплиці Т.В.

за участю:

представника позивача: Лучківа В.Т.

представника відповідача: Коваленко О.І.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в місті Тернополі адміністративну справу

за адміністративним позовом Борщівського міжрайонного управління водного господарства

до Державної фінансової інспекції в Тернопільській області

про визнання незаконними вимог, -

ВСТАНОВИВ :

До Тернопільського окружного адміністративного суду звернулось Борщівське міжрайонне управління водного господарства (далі по тексту - Борщівське МУВГ або позивач) з адміністративним позовом до Державної фінансової інспекції в Тернопільській області про визнання незаконним пункту 2 вимоги, викладеної в листі Чортківської міжрайонної державної фінансової інспекції "Про усунення порушень фінансової дисципліни" №19-07-13-14/685 від 25.06.2013.

В обґрунтування позову зазначено, що при визначені ціни та включення в акти виконаних робіт позиції прибуток при визначенні вартості робіт по розчистці русла р. Тупа з метою ліквідації затоплення частини с. Бедриківці Заліщицького району Тернопільської області Борщівське МУВГ керувалось наказом державного комітету будівництва, архітектури та житлової політики України "Про затвердження правил визначення вартості будівництва (ДБН Д.1.1-1-2000)" №174 від 27.08.2000 та Переліком платних послуг, які надаються бюджетними установами, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів, затвердженого постановою КМ України №1101 від 26.10.2011.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали з мотивів викладених в позовній заяві, додатково вказали, що кошторисний прибуток, включений в акти виконаних робіт в сумі 74314,69 гривень було зараховано до складу кошторису на утримання Борщівського МУВГ та спрямовувався виключно на фінансування видатків такого кошторису.

Представник відповідача в судовому засіданні проти задоволення заперечив з мотивів викладених в письмових запереченнях проти позову. Додатково вказала, що оскільки позивач є неприбутковою організацією, кошторисний прибуток не міг бути запланований при визначені договірної ціни будівництва, а також при оформленні актів виконаних робіт. Просила в задоволенні позову відмовити.

Заслухавши пояснення представників позивача та представника відповідача, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Відповідно до п. 2.20 Плану контрольно-ревізійної роботи Держфінінспекції України на І квартал 2013 року проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності Борщівського міжрайонного управління водного господарства за період з 01.07.2010 по 01.01.2013, результати якої відображено в акті ревізії №22-22/54 від 05.06.2013 (а.с. 7).

Зокрема, ревізією використання коштів державного бюджету на виконання програм (заходів) у сфері водного господарства за КПКВ "Експлуатація державного водогосподарського комплексу" встановлено, що при освоєнні коштів Борщівське МУВГ виступало в якості підрядника, Тернопільське обласне виробниче управління по меліорації та водному господарству "Тернопільводгосп" (на даний час - Тернопільське обласне управління водних ресурсів) в якості замовника за контрактом №6/10 від 11.08.2010 та додатковою угодою №1/11/1 від 26.07.2011 на виконання робіт по розчистці русла р. Тупа з метою ліквідації затоплення частини села Бедриківці Заліщицького району Тернопільської області.

За наявними документами у ревізійному періоді Борщівським МУВГ по вищезазначеному контракту виконано робіт на загальну суму 682620,00 гривень з ПДВ в ІІ півріччі 2010 року та на загальну суму 994147,00 гривень з ПДВ в ІІ півріччі 2011 року.

Враховуючи, що Борщіське МУВГ включене до реєстру неприбуткових організацій та установ, позивачем у акти виконаних робіт безпідставно був закладений кошторисний прибуток, що є порушенням вимог ст. 3.1.18 ДБН Д.1.1-1-2000, п. 1 ст. 3 та п. 8 ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", а також вимог Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" та Податкового кодексу України, внаслідок чого позивачем завищено вартість виконаних меліоративних робіт на суму 36097,04 гривні в 2010 році та 38217,65 гривень в 2011, які в повному обсязі були сплачені замовником - ТОВУМВГ "Тернопільводгосп", чим державному бюджету заподіяно збитки на загальну суму 74314,69 гривень.

Не погодившись із висновками ревізії Борщівським МУВГ були подані заперечення до акту ревізії, які були відхилені висновком на заперечення до акта ревізії, затвердженим заступником начальника Держфінінспекції в Тернопільській області (а.с. 22).

25 червня 2013 року Чортківською міжрайонною державною фінансовою інспекцією на адресу Борщівського МУВГ направлено лист "Про усунення порушень фінансової дисципліни" №19-07-13-14/685, пунктом 2 якого позивачу предявлено наступні вимоги: "Ревізією встановлено, що в порушення вимог ст. 3.1.18 ДБН Д.1.1-1-2000, за рахунок безпідставного включення в акти виконаних робіт ф. КБ-2 кошторисного прибутку, за ІІ півріччя 2010 та ІІ півріччя 2011 років Борщівським МУВГ завищено вартість виконаних меліоративних робіт на загальну суму 74314,69 гривень, які слід перерахувати в дохід державного бюджету" (а.с. 24).

Не погодившись із зазначеними вимогами Борщівське МУВГ оскаржило їх в судовому порядку.

Відповідно до п. 1.1. Положення про Борщівське міжрайонне управління водного господарства, затвердженого наказом Державного агентства водних ресурсів №89 від 27.02.2012 Борщівське МУВГ є бюджетною неприбутковою організацією і належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у галузі водного господарства і меліорації земель, управління, використання та відтворення поверхневих водних ресурсів - Державного агентства водних ресурсів України.

Як вбачається з довідки Борщівського відділення Чортківської МДПІ Тернопільської області №662 від 09.03.2005 Борщівське МУВГ з 04.03.2005 включене в Реєстр неприбуткових установ і організацій.

Відповідно до положень пп. а) пп. 7.11.1, 7.11.2, 7.11.8 п. 7.11 "Оподаткування неприбуткових установ і організацій" ст. 7 Закону України "Про оподаткування прибутку підприємств" (який частково втратив чинність у зв'язку із набуттям чинності Податковим кодексом України, і діяв в обревізований період - протягом 2010 року) ця стаття застосовується до неприбуткових установ і організацій, які є, зокрема, органами державної влади України, органами місцевого самоврядування та створеними ними установами або організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.

Від оподаткування звільняються доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці "а" підпункту 7.11.1, отримані у вигляді, зокрема, пасивних доходів; коштів або майна, які надходять до таких неприбуткових організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг, у тому числі доходів державних професійно-технічних навчальних закладів, отриманих від виготовлення та реалізації товарів (виконання робіт, надання послуг), пов'язаних з їх основною, статутною діяльністю;

Доходи неприбуткових організацій, визначених у абзаці "а" підпункту 7.11.1, у тому числі доходи закладів і установ освіти, науки, культури, охорони здоров'я, а також архівних установ та реабілітаційних установ для інвалідів та дітей-інвалідів, що мають відповідну ліцензію, які утримуються за рахунок бюджету, зараховуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на утримання таких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фінансування видатків такого кошторису (включаючи фінансування господарської діяльності згідно з їх статутами), розрахованого та затвердженого у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Перелік платних послуг, які можуть надаватись зазначеними закладами, встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Аналогічні положення містяться у п.п. 157.1, 157.2, 157.10 Податкового кодексу України.

Перелік платних послуг, які можуть надаватися бюджетними установами та організаціями, що належать до сфери управління Державного комітету по водному господарству, на замовлення юридичних і фізичних осіб, який затверджено постановою КМ України №1379 від 29.07.1999 (в редакції постанови КМ України №1743 від 16.11.2002) та Перелік платних послуг, які надаються бюджетними установами, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів, який затверджено постановою КМ України №1101 від 26.10.2011 передбачають, що бюджетні установи та організації, які належать до сфери управління Державного комітету по водному господарству (в подальшому - Державне агентство водних ресурсів), до яких, зокрема, належить і позивач - Борщівське МУВГ, мають право надавати наступні види платних послуг: інженерні, гідрогеологічні, еколого-геологічні вишукування, проектні та топографо-геодезичні роботи, складання проектно-кошторисної документації на будівництво, реконструкцію невеликих об'єктів зрошувальних і осушувальних систем, протиерозійних споруд, ремонтних, проведення протиповеневих, культуртехнічних, планувальних та інших робіт; будівництво ставків та водойм, гідротехнічних і протиповеневих споруд, проведення днопоглиблювальних та піскоструминних робіт.

Таким чином, суд приходить до висновку, що Відповідно до пп. 7.11.8 п.7.11. ст. 7 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств», п. 157.10 Податкового кодексу України, а також п.п. 11, 12 Переліку платних послуг, які можуть надаватися бюджетними організаціями, що належать до сфери управління Державного комітету по водному господарству, на замовлення юридичних і фізичних осіб, затвердженого постановою КМ України від 29.07.1999 року № 1379, п.п. 9, 10 Переліку платних послуг, які надаються бюджетними установами, що належать до сфери управління Державного агентства водних ресурсів, затвердженого постановою КМ України №1101 від 26.10.2011 Борщівське МУВГ, має право надавати платні послуги на замовлення юридичних та фізичних осіб, зокрема, по будівництву ставків та водойм, гідротехнічних і протиповеневих споруд, днопоглиблювальних та піскострумних робіт, з виконання земляних робіт, ремонтно-будівельних, протифільтраційних робіт тощо.

З вказаних доходів не справляється податок з прибутку підприємств і вони зараховуються до складу кошторисів (на спеціальний рахунок) на утримання таких неприбуткових організацій і використовуються виключно на фінансування видатків такого кошторису (включаючи фінансування господарської діяльності згідно з їх статутами), розрахованого та затвердженого у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно з Порядком надання платних послуг бюджетними установами й організаціями, що належать до сфери управління Державного комітету України по водному господарству, на замовлення юридичних та фізичних осіб, затвердженого наказом Державного комітету України по водному господарству, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 21.05.2001 року № 92/243, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 31.05.2001 року за № 466/5657, надання платних послуг здійснюється за заявкою згідно з договором, який укладається сторонами. Кошти, отримані за надання платних послуг, спрямовуються до спеціального фонду Державного бюджету України і використовуються згідно із затвердженим кошторисом водогосподарської організації. На всі види послуг, застосовуються договірні ціни. Керівники водогосподарських організацій, які надають платні послуги юридичним і фізичним особам, забезпечують правильність застосування цін, розмірів плати за надання послуг згідно із законодавством.

Основні правила визначення вартості нового будівництва, розширення, реконструкції та технічного переоснащення підприємств, будівель і споруд, ремонту житла, об'єктів соціальної сфери і комунального призначення та благоустрою, а також реставрації пам'яток архітектури та містобудування встановлено Державними будівельними нормами України "Правила визначення вартості будівництва ДБН Д.1.1-1-2000", затвердженими наказом Держбуду України №174 від 27.08.2000 (в редакції, що діяла в обревізований період), які носять обов'язковий характер при визначенні вартості будов (об'єктів), будівництво яких здійснюється із залученням бюджетних коштів або коштів підприємств, установ і організацій державної власності.

Відповідно до п. 1.4.1 ДБН Д.1.1-1-2000 кошторисний прибуток входить до системи ціноутворення в будівництві і відноситься до витрат, які враховуються у вартості будівництва і визначається не за нормами, а розрахунково.

Пунктами 3.1.18, 3.1.18.3 ДБН Д.1.1-1-2000 визначено, що кошторисний прибуток - це кошти, що враховують економічно обґрунтовану величину прибутку підрядної організації від виконання будівельних і монтажних робіт.

Кошторисний прибуток в кошторисній документації враховується при здійсненні будівництва підрядним способом в обов'язковому порядку.

Пунктом 3.3.1 ДБН Д.1.1-1-2000 передбачено, що договірна ціна - це кошторис вартості підрядних робіт, за яку підрядна організація, визначена виконавцем робіт, згодна виконати об'єкт замовлення. Договірна ціна входить до складу вартості будівництва і використовується при проведенні взаєморозрахунків.

Відповідно до п. 8.8 Методичних рекомендацій з проведення державною контрольно-ревізійною службою ревізій використання коштів на будівництво, затверджених наказом ГоловКРУ №39 від 27.02.2009, - формування кошторисної нормативної бази і порядку її застосування в будівництві згідно зі статтею 12 Закону України "Про ціни і ціноутворення" покладено на Мінрегіонбуд України. Відповідно, законне тлумачення спірних питань, пов'язаних з будівництвом, може бути надане тільки Мінрегіонбудом України.

Так, управлінням водопровідно - каналізаційного господарства Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово - комунального господарства України у відповідь на запит Тернопільського обласного управління водних ресурсів №436 від 26.04.2013 надано відповідь №8/9 - 145 -13 від 21.05.2013, в якій роз'яснило, що відповідно до п. 3.3.1 ДБН Д.1.1-1-2000 договірна ціна - це кошторис вартості підрядних робіт, за яку підрядна організація, визначена виконавцем робіт, згодна виконати об'єкт замовлення. Договірна ціна входить до складу вартості будівництва і використовується при проведенні взаєморозрахунків.

У разі, якщо в договірній ціні підрядника враховано кошторисний прибуток, обчислення вартості виконаних обсягів будівельних робіт здійснюється з урахуванням кошторисного прибутку, погодженого в договірній ціні (а.с. 43).

Таким чином, суд приходить до переконання, що Борщівське МУВГ мало право як неприбуткова організація надавати платні послуги по виконанню робіт по розчистці русла р. Тупа з метою ліквідації затоплення частини с. Бедриківці Заліщицького району Тернопільської області з урахуванням положень ДБН Д.1.1-1-2000 щодо визначенні вартості будівельних робіт.

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 30.05.2013 у справі №К-19139/10.

Частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства визначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 КАС України.

Згідно з ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Разом з тим, відповідачем - Державною фінансовою інспекцією у Тернопільській області не надано суду достатніх та беззаперечних доказів на підтвердження порушень фінансової дисципліни з боку Борщівського МУВГ, які викладені в акті ревізії №22-22/54 від 05.06.2013, а судом таких доказів не здобуто.

Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

При розгляді справи, суд перевіряє відповідність оскаржуваного рішення принципам, визначеним ч.3 ст.2 КАС України.

Проаналізувавши наявні матеріали та обставини справи, подані сторонами докази, а також норми що діяли на час правовідносин, що були предметом розгляду у даній справі суд прийшов до внутрішнього переконання про безпідставність, необґрунтованість та протиправність обов'язкових вимог відповідача, викладених в п. 2 листа Чортківської міжрайонної державної фінансової інспекції "Про усунень порушень фінансової дисципліни" №19-07-13-14/685 від 25.06.2013, в зв'язку з чим позов підлягає до задоволення, а пункт 2 вказаних обов'язкових вимог - до скасування.

Керуючись ст.ст. 35,70,71,79,86,128,153,158-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Визнати протиправним та скасувати пункт 2 вимог Чортківської міжрайонної державної фінансової інспекції, викладених в листі "Про усунення порушень фінансової дисципліни" №19-07-13-14/685 від 25 червня 2013 року.

3. Стягнути з державного бюджету України на користь Борщівського міжрайонного управління водного господарства (вул. Вовківська, 67, м. Борщів, код ЄДРПОУ 01034588) 743,15 гривні судового збору, сплаченого відповідно до платіжного доручення №1007 від 23.07.2013.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова суду набирає законної сили після закінчення строків апеляційного оскарження. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо воно не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

(постанова виготовлена в повному обсязі 09.08.2013)

Головуючий суддя Жук А.В.

копія вірна

Суддя Жук А.В.

СудТернопільський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.08.2013
Оприлюднено19.08.2013
Номер документу33016936
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1881/13-а

Ухвала від 13.03.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Матковська З.М.

Постанова від 08.08.2013

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Жук А.В.

Ухвала від 26.07.2013

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Жук А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні