cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
20 серпня 2013 року Справа № 913/2035/13
Провадження №31пд/913/2035/13
За позовом: 1-го позивача Виконавчого комітету Луганської міської ради,
м. Луганськ
2-го позивача Луганської міської ради, м. Луганськ
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросоюз", м. Луганськ
про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430.
Суддя Марченко Ю.І.
Секретар судового засідання Дрожанова О.В.
У засіданні брали участь:
від 1-го позивача : Полякова О.В., за довіреністю № И01/03-31/2548/0/2-13 від 18.04.2013;
від 2-го позивача : Полякова О.В., за довіреністю № И01/03-31/2549/0/2-13 від 18.04.2013;
від відповідача: представник не прибув.
ВСТАНОВИВ:
Суть спору: Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Луганською міською радою заявлено позовні вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросоюз" з вимогою внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, зареєстрованого 30.03.1998 № 2430, відносно земельної ділянки площею 75,0 кв. м, розташованої в м. Луганську, кв. Героєв Брєстской крєпості, 5, терміном на 49 років, а саме:
1.1. викласти п. 2.1. розділу 2. «Плата за землю» договору у новій редакції: « 2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере 3-х процентов от нормативной денежной оценки земельного участка, который передан в аренду, в гривнах»;
1.2. доповнити розділ 2. «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Годовая арендная плата платится за базовый налоговый (отчетный) период, который равен календарному месяцу, в денежной безналичной форме ежемесячно на протяжении 30 календарный дней, следующих за последним календарным днем отчетного (налогового) месяца»;
1.3. виключити з абзацу 4 п.п. а) п. 3.1. розділу «Права и обязанности сторон» слова «и ставки земельного налога»;
1.4. викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2. розділу « 3. Права и обязанности сторон» в новій редакції: «-своевременно вносить обусловленную договором арендную плату за землю. В случае невнесения арендной платы в сроки, определенные договором на право временного пользования землей (в том числе на условиях аренды), с землепользователя взимается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день прострочки».
Датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
Позов мотивовано ухиленням відповідача від приведення даного договору у відповідність до чинного земельного законодавства.
Позивач надав пояснення до позовної заяви б/н б/д, у яких пояснив, що акт приймання-передачі до договору оренди землі від 30.03.1998р., державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430 не складався, оскільки на момент укладення зазначеного договору діючим законодавством не передбачалося обов'язкового складання такого акту.
Відповідач , ТОВ "Агросоюз", у судове засідання не прибув, однак, 16.08.2013 до канцелярії суду надійшов відзив на позовну заяву від 16.08.2013, у якому відповідач визнає позовні вимоги у повному обсязі та просить розглянути справу без участі його представника.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, суд встановив наступне.
На підставі рішення виконавчого комітету Луганської міської ради від 18.03.1998р. № 114/40 між виконавчим комітетом Луганської міської ради та відповідачем укладено договір на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430.
Відповідно до п. 1.1 договору орендар приймає в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 75,0 кв. м., строком на 49 років під організацію зовнішнього входу на кв. Героєв Брєстской крєпості, 5 (п. 1.2) (а.с. 10).
Згідно з п. 2.1 договору плата за землю вноситься землекористувачем у вигляді орендної плати у розмірі земельного податку щомісячно рівними частками (а.с. 10).
Відповідно до абзацу 11 п.п. б) та п. 3.2 договору землекористувач зобов'язаний своєчасно вносити обумовлену договором плату за землю, за несвоєчасне внесення плати за землю стягується пеня у розмірі 0,3% від суми недоїмки за кожен день прострочення.
З метою приведення договору у відповідність до вимог діючого законодавства, на підставі клопотання відповідача б/н від 06.07.2011, Луганською міською радою було прийнято рішення від 29.07.2011 № 12/143 «Про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, зареєстрованого 30.03.1998 № 2430» (а.с. 16).
У п. 2 вказаного рішення зазначено про те, що орендар повинен у місячний термін з моменту прийняття даного рішення звернутися до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів для укладання договору про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998 р., зареєстрованого 30.03.1998 р. № 2430.
Згідно довідки Управління з питань земельних ресурсів Луганської міської ради, ТОВ "Агросоюз" не зверталось з питанням про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430 до Управління на виконання рішення Луганської міської ради (а.с. 17).
Дані обставини стали підставою для звернення до суду з даним позовом.
Оцінивши обставини справи у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають до задоволення.
Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Стаття 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Позивач обґрунтовано посилається на положення ст. 288 Податкового кодексу України, якою врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження. Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.
Суд дійшов висновку, що позивачем доведено обґрунтованість внесення змін до договору на право тимчасового використання землею (в тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, зареєстрованого 30.03.1998 № 2430, відносно земельної ділянки площею 75,0 кв. м, розташованої в м. Луганську, кв. Героєв Брєстской крєпості, 5, терміном на 49 років.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.
Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.
Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Отже, зміни до договору, які є предметом розгляду, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи наведені приписи чинного законодавства України.
Відповідно до ст. ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області,
В И Р І Ш И В:
1. Позов Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросоюз" про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди) від 30.03.1998, державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430 задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди), укладеного між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю "Агросоюз" у простій письмовій формі від 30.03.1998, державна реєстрація від 30.03.1998 № 2430, зі змінами та доповненнями до нього, які набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду та підлягають державній реєстрації відповідно до вимог чинного законодавства, а саме:
- викласти п. 2.1. розділу 2. «Плата за землю» договору у новій редакції: « 2.1. Годовая арендная плата устанавливается в размере 3-х процентов от нормативной денежной оценки земельного участка, который передан в аренду, в гривнах»;
- доповнити розділ 2. «Плата за землю» договору новим пунктом 2.2. наступного змісту: « 2.2. Годовая арендная плата платится за базовый налоговый (отчетный) период, который равен календарному месяцу, в денежной безналичной форме ежемесячно на протяжении 30 календарный дней, следующих за последним календарным днем отчетного (налогового) месяца»;
- виключити з абзацу 4 п.п. а) п. 3.1. розділу «Права и обязанности сторон» слова «и ставки земельного налога»;
- викласти абзац 11 п.п. б) п. 3.2. розділу « 3. Права и обязанности сторон» в новій редакції: «-своевременно вносить обусловленную договором арендную плату за землю. В случае невнесения арендной платы в сроки, определенные договором на право временного пользования землей (в том числе на условиях аренды), с землепользователя взимается пеня в размере пени, предусмотренной действующим законодательством, за несвоевременную уплату земельного налога от неуплаченной суммы за каждый день прострочки».
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Агросоюз", 91031, м. Луганськ, кв. Гєроєв Брєстской крєпості, 5, ідентифікаційний код 24204536, на користь Луганської міської ради , 91000, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, 14, ідентифікаційний код 26070794, на р/р 35413001003410, МФО 804013, код 35079336 УДКСУ у м. Луганську, ГУДКСУ у Луганській області, судовий збір у розмірі 1147 грн. 00 коп., видати наказ позивачу.
У судовому засіданні 20.08.2013 оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 21.08.2013 р.
Суддя Ю.І. Марченко
Надр. 4 прим.:
1-до справи
2,3-позивачам: 91000, м. Луганськ, вул. Коцюбинського, 14;
4-відповідачу: 91031, м. Луганськ, кв. Героєв Брєстской крєпості, 5 (рек. з повід.)
Вих. №
3
22.08.2013
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2013 |
Оприлюднено | 21.08.2013 |
Номер документу | 33073729 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Марченко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні