АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 22-ц/793/2391/13Головуючий по 1 інстанції Категорія : 57 Токова С.Є. Доповідач в апеляційній інстанції Ювшин В. І. РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 серпня 2013 року Колегія суддів судової палати в цивільних справах апеляційного суду Черкаської області в складі:
головуючого Ювшин В. І. суддів Корнієнко Н. В. , Пономаренко В. В. при секретарі Бурдукова О.В. прокурора Архипенко В.О.
відповідача ОСОБА_6
представника міськради ОСОБА_7
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси апеляційну скаргу прокурора м. Черкаси в інтересах держави на рішення Соснівського районного суду від 25 червня 2013 року по справі за позовом прокурора м. Черкаси в інтересах держави до Черкаської міської ради, ОСОБА_6, третя особа на стороні позивача: державна інспекція сільського господарства в Черкаській області про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним державного акта на право власності на землю, витребування майна із чужого незаконного володіння,-
в с т а н о в и л а :
Прокурор м. Черкаси, який діє в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Черкаської міської ради, ОСОБА_6, третя особа на стороні позивача: державна інспекція сільського господарства в Черкаській області про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним державного акта на право власності на землю, витребування майна із чужого незаконного володіння, мотивуючи свої вимоги тим, що прокуратурою м. Черкаси проведена перевірка в порядку нагляду за додержанням та застосуванням законів в діяльності департаменту містобудування Черкаської області міської ради та органів, які погоджують землевпорядну документацію щодо дотримання вимог земельного та містобудівного законодавства під час використання земельної ділянки та проведення будівельних робіт за адресою АДРЕСА_1 було проведено перевірку. В ході перевірки було встановлено, що рішенням Черкаської міської ради від 09.04.2009 р. №4-1050, враховуючи висновки державної експертизи землевпорядної документації від 11.03.2009 р. передано ОСОБА_6 безоплатно у власність земельну ділянку площею 585,0 кв.м. по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та видано державний акт на право власності на вказану земельну ділянку.
Прокурор вважає, що вищевказане рішення, не відповідає вимогам закону та має бути визнане судом незаконним та скасовано. Просив суд визнати незаконним та скасувати п.1.19 рішення Черкаської міської ради від 09.04.2009 р. №4-1050 щодо безоплатної передачі ОСОБА_6 у власність земельної ділянки площею 585,0 кв.м по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
Визнати недійсним державний акт серії ЯЕ № 375307 виданий 05.08.2009 р. на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 585,0 кв.м, вартістю 163408,05 грн. та скасувати його державну реєстрацію. Витребувати у ОСОБА_6 земельну ділянку площею 585,0 кв.м розташовану за адресою: АДРЕСА_1 на користь Черкаської міської ради та застосувати заходи забезпечення позову шляхом накладення арешту на вказану земельну ділянку.
Рішенням Соснівського районного суду м. Черкаси від 25.06.2013 р. в позові прокурору м. Черкаси відмовлено.
Не погоджуючись з вказаним рішенням прокурор м. Черкаси подав апеляційну скаргу, вважаючи, що рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права та просить скасувати рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 25.06.2013 року і ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги прокурора в повному обсязі.
Вислухавши сторони, дослідивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про те, що апеляційна скарга підлягає до задоволення з наступних підстав.
Відповідно до роз'яснень Пленуму Верховного Суду України, що викладені в п. 2 Постанови від 18.12.2009 року №14 "Про судове рішення у цивільній справі", рішення є законним тоді, коли суд, виконавши всі вимоги цивільного судочинства відповідно до статті 2 ЦПК України, вирішив справу згідно з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин відповідно до статті 8 ЦПК, а також правильно витлумачив ці норми.
Обґрунтованим визнається рішення, ухвалене на основі повно і всебічно з'ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених доказами, які були досліджені в судовому засіданні і які відповідають вимогам закону про їх належність і допустимість, або обставин, що не підлягають доказуванню, а також якщо рішення містить вичерпні висновки суду, що відповідають встановленим на підставі достовірних доказів обставинам, які мають значення для вирішення справи.
Рішення суду першої інстанції не повністю відповідає зазначеним вимогам, оскільки не ґрунтується на повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в сукупності.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог прокурору м. Черкаси в інтересах держави до Черкаської міської ради, ОСОБА_6, третя особа на стороні позивача: державна інспекція сільського господарства в Черкаській області про визнання
незаконним і скасування рішення, визнання недійсним державного акта на право власності на землю, витребування майна із чужого незаконного володіння, суд першої інстанції прийшов до правильного висновку про те, що виділення земельної ділянки ОСОБА_6 проведено органом місцевого самоврядування без порушення вимог чинного законодавства, а тому відсутні підстави для задоволення позовних вимог прокурора.
Встановлено, що 22 вересня 2008 року ОСОБА_6 звернувся з заявою до Черкаської міської ради з проханням надати йому земельну ділянку, яка знаходиться за адресою в АДРЕСА_1 в приватну власність для будівництва та обслуговування житлового будівництва. Рішенням Черкаської міської ради від 25.12.2008 р. №4-928 ОСОБА_6 надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 площею 600,0 кв.м. безоплатно у власність для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарський будівель і споруд (присадибна ділянка). Після розробки проекту та отримання узгодження контролюючих органів рішенням Черкаської міської ради від 09.04.2009 р. №4-1050, враховуючи висновки державної експертизи землевпорядної документації від 11.03.2009 р. передано ОСОБА_6 безоплатно у власність земельну ділянку площею 585,0 кв.м. по АДРЕСА_1 для будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та видано державний акт на право власності на вказану земельну ділянку.
Відповідно до положень ч. ч. 1, 2, 3 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування. Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами встановлений ч. ч. 6 - 9 ст. 118 ЗК України (в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин).
Так, згідно ч. 6 цієї статті громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для індивідуального дачного будівництва у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки.
Після отримання висновків, відповідний орган державної влади або орган місцевого самоврядування, згідно із своїми повноваженнями, у двотижневий строк розглядає матеріали вибору земельної ділянки і приймає рішення про затвердження зазначених матеріалів та надає дозвіл і вимоги на розроблення проекту відведення земельної ділянки або мотивоване рішення про відмову (ч. 10 ст. 151 ЗК України).
Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у її наданні. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян особами, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін (ч. 7).
Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи (ч. 8 ст. 118 ЗК України).
Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у двотижневий строк з дня отримання: погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність (ч. 9 ст. 118 ЗК України).
В проекті відведення зазначеної земельної ділянки відсутні матеріали погодження місця розташування земельної ділянки позивачу ОСОБА_6 по АДРЕСА_1.
Правові, організаційні і фінансові основи здійснення державної експертизи землевпорядної документації та порядок її проведення визначені Законом України "Про державну експертизу землевпорядної документації", ст. 9 якого передбачено, що обов'язковій державній експертизі підлягають, зокрема, проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок особливо цінних земель, земель лісогосподарського призначення, а також земель водного фонду, природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення.
З матеріалів справи вбачається, (а.с. 39-40) що в висновку державної експертизи землевпорядної документації в п. 10 мається зауваження та пропозиції до землевпорядної документації про надання матеріалів погодження меж розташування земельної ділянки. Даний обов'язок надання матеріалів погодження місця розташування земельної ділянки покладено на особу, якій виділяється земельна ділянка.
Відповідно до ч. 3 ст. 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок.
Але не усунувши дане зауваження та пропозицію до землевпорядної документації, ОСОБА_6 передав документи міській раді для подальшого прийняття рішення. Таким чином, доводи апелянта про те, що межі земельної ділянки що виділялась ОСОБА_6 визначені на місцевості є безпідставними.
Частиною першою статті 116 ЗК України визначено правові підстави набуття громадянами і юридичними особами права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності. Такими підставами є рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Згідно із частиною першою статті 126 ЗК України (у редакції, яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин) право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом, крім випадків, визначених частиною другою цієї статті.
За змістом статті 328 Цивільного кодексу України право власності набувається на підставах, не заборонених законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Враховуючи викладене, а також те, що рішення органу місцевого самоврядування п. 1.19 від 09.04.2009 року №4-1050 «Про передачу громадянам земельних ділянок у власність» установлено право власності на земельну ділянку за відповідачем у справі та видано державний акт на право власності на земельну ділянку з без визначенням меж на місцевості (частиною першою статті 116 ЗК України) є неправомірною, а державний акт, виданий з порушеннями вимог статей 116, 118 ЗК України, - є недійсним.
З огляду на зазначене, захист права власності на земельну ділянку відповідно до п. 7 ч. 2 ст. 16 ЦК України можливий шляхом припинення правовідносин права власності відповідача визнанням недійсним державного акта на право власності на земельну ділянку.
Враховуючи, що суд першої інстанції не повністю встановив фактичні обставини по справі та постанови рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення спору по суті, то рішення суду першої інстанції підлягає до скасування з ухваленням нового рішення, яким позовні вимоги прокурора підлягають до задоволення.
Керуючись ст. ст. 209, 303, 307, 309, 316 ЦПК України, колегія суддів судової палати, -
в и р і ш и л а :
Апеляційну скаргу прокурора м. Черкаси в інтересах держави на рішення Соснівського районного суду від 25 червня 2013 року задоволити, а рішення Соснівського районного суду м. Черкаси від 25 червня 2013 року скасувати.
Позовні вимоги прокурора м. Черкаси в інтересах держави до Черкаської міської ради, ОСОБА_6, третя особа на стороні позивача: державна інспекція сільського господарства в Черкаській області про визнання незаконним і скасування рішення, визнання недійсним державного акта на право власності на землю, витребування майна із чужого незаконного володіння задоволити.
Визнати незаконним та скасувати п. 1.19 рішення Черкаської міської ради від 09.04.2009 року №4-1050 «Про передачу громадянам земельних ділянок у власність» щодо безоплатної передачі у власність ОСОБА_6 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) земельної ділянки площею 585,0 кв.м. по АДРЕСА_1 джля будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд.
Визнати недійсним державний акт серії ЯЕ №375307 виданий 05.08.2009 року на право власності ОСОБА_6 на земельну ділянку площею 585,0 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 вартістю 163408,05 гривни, скасувавши його державну реєстрацію.
Витребувати у ОСОБА_6 земельну ділянку площею 585,0 кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_1 вартістю 163408,05 гривни, та яка належить йому на піставі державного акту серії ЯЕ №375307 від 05.08.2009 року, кадастровий номер: 7110136400:01:020:0005.
Рішення суду апеляційної інстанції набирає чинності негайно після його проголошення, але може бути оскаржено до суду касаційної інстанції на протязі двадцяти днів, починаючи з дня його проголошення.
Головуючий :
Судді :
Суд | Апеляційний суд Черкаської області |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2013 |
Оприлюднено | 23.08.2013 |
Номер документу | 33094566 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Апеляційний суд Черкаської області
Ювшин В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні