ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
21 серпня 2013 року 09:34 год. № 826/12688/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Шейко Т.І.
за участю секретаря судового засідання Галак А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомКиївської міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги до Державної фінансової інспекції в м. Києві провизнання протиправною та скасування вимоги в частині встановив:
Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до відповідача, в якому просив визнати протиправними та скасувати пункт 2 та 3 вимоги Державної фінансової інспекції в місті Києві щодо усунення виявлених ревізією порушень від 11 березня 2013 року №26-05-14-14/3186.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем не було допущено порушення частини 2 статті 85 Бюджетного кодексу України та пунктів 2, 20, 22, 46 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги до виконання кошторисів бюджетних установ» від 22.02.2000 №228, оскільки позивач діяв відповідно до Положення про клінічний лікувально-профілактичний заклад охорони здоров'я, затвердженого наказом МОЗ №174 від 05.06.1997 року. Згідно п. 1.5 Положення витрати по забезпеченню навчально-виховного та науково-дослідного процесів здійснюються за рахунок коштів на утримання відповідного вищого медичного закладу освіти III, IV рівнів акредитації (закладу післядипломної освіти, науково-дослідного інституту), а витрати, пов'язані з утриманням матеріально-технічної бази, - за рахунок коштів лікувально-профілактичного закладу. Жодних видатків Національній медичній академії післядипломної освіти ім. П.Л.Шупика та Національному медичному університету ім. О.О.Богомольця на оплату за спожиті комунальні та експлуатаційні послуги за укладеними з ними угодами про співпрацю позивачем не здійснювалось.
Також, на думку позивача, ним не було порушено норм статті 13 Закону України «Про оцінку земель» та пункту 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні». Земельна ділянка площею 83520,00 кв.м оприбуткована в бухгалтерському обліку лікарні за нормативною грошовою оцінкою, в той час, як відповідач пунктом 3 вимоги зобов'язує позивача здійснити експерту грошову оцінку земельної ділянки і за експертною грошовою оцінкою оприбуткувати земельну ділянку у бухгалтерському обліку. Оскільки, згідно зі статтею 5 Закону України «Про оцінку землі» експерта грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з метою визначення вартості об'єкта оцінки та використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами, а позивач не здійснює будь-яких цивільних угод щодо земельних ділянок - вимоги пункту 3 вважає необґрунтованими.
Відповідач позов не визнав. В обґрунтування заперечень проти позову вказував на ту обставину, що розбіжності між Положенням про клінічний лікувально-профілактичний заклад охорони здоров'я, затвердженим наказом МОЗ №174 від 05.06.1997 року, у відповідності з яким діє позивач, та нормами Бюджетного кодексу України - визнаються позивачем, так як останнім вчиняються дії щодо врегулювання цих невідповідностей, зокрема, на законодавчому рівні, що підтверджується відповідними доказами. Крім того, надаючи пояснення відповідачу заступник керівника головного лікаря та економіст зазначали, що неодноразово звертались з листами до керівництва НМУ ім. О.О.Богомольця та НМАПО ім. П.Шупика про вирішення питання покриття видатків на утримання кафедр за їх рахунок, проте питання не вирішено на рівні компетентних органів.
Не визнає відповідач і доводи позивача з приводу обліку земельної ділянки за нормативною грошовою оцінкою. Земельна ділянка за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, 3 загальною площею 83520,00 кв.м на загальну суму 90327556,13 грн. обліковується позивачем на підставі Державного акту на право постійного користування землею (серія 1-КВ №008189 від 03.09.2007) та за технічною документацією про нормативну грошову оцінку. Проте, відповідно до статті 13 «Обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок» Закону України «Про оцінку землі», з метою визначення вартості земельної ділянки та відображення її в бухгалтерському обліку в обов'язковому порядку проводиться експертна оцінка об'єкту. При цьому, відповідач звертав увагу на те, що головний бухгалтер лікувального закладу причину не оприбуткування земельної ділянки за експертною грошовою оцінкою пояснював недостатнім фінансуванням та постійним браком коштів для нагальних потреб лікарні.
Також відповідач вказував на те, що Окружним адміністративним судом міста Києва вирішувався спір за позовом Державної фінансової інспекції в м. Києві до Київської міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги про зобов'язання виконати вимогу, рішенням якого у справі №826/10324/13-а позов Державної фінансової інспекції в м. Києві задоволено.
З урахуванням викладених заперечень та наданих доказів відповідач просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши доводи позивача та заперечення відповідача, дослідивши матеріали справи, оцінивши наявні докази, вважає, що позов задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Державною фінансовою інспекцією в м. Києві проведено планову ревізію фінансово-господарської діяльності Київської міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги за період з 01.01.2010 р. по 01.12.2012 р., за результатами якої складено акт від 22.02.2013 р. №05-30/460.
Ревізією встановлено, що за період з 01.01.2010 р. по 01.12.2012 р. за рахунок коштів лікарні проводились витрати за спожиті комунальні та експлуатаційні послуги на утримання кафедр вищих медичних навчальних закладів, а саме Національного медичного університету імені О.О.Богомольця та Національної медичної академії післядипломної освіти імені П.Л.Шупика, щодо спожитих ними комунальних та експлуатаційних послуг, які розрахунками до кошторису бюджету установи не передбачались (не планувались), головним розпорядником коштів відповідні асигнування не виділялись, внаслідок чого, за період з 01.01.2011 по 01.12.2012 за рахунок коштів лікарні покрито витрати сторонніх юридичних осіб, що фінансуються за рахунок іншого бюджету, на загальну суму 418 516,00 грн., чим порушено частину 2 статті 85 Бюджетного кодексу України, пункти 2, 20, 22, 46 Порядку складання, розгляду, затвердження та основні вимоги о виконання кошторисів бюджетних установ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 №228. Внаслідок чого у «Звіті про надходження і використання коштів, отриманих як плата за послуги, що надаються бюджетними установами» (форма №4-1м) завищено касові та фактичні видатки по коду економічного класифікатора витрат (далі - КЕКВ) 1160 - в 2011 році - 162793,00 грн., за січень-листопад 2012 року - 224919,00 грн.; по КЕКВ 1134 - в 2011 році - 880,00 грн., за січень-листопад 2012 року - 655,00 грн.; у «Звіті про надходження і використання інших надходжень спеціального фонду» (форма №4-3м) за КЕКВ 2133 - в 2011 році - 9467,00 грн., за січень-листопад 2012 року - 19802,00 грн., чим порушено частину 1 статті 3 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», пункт 1.2 Порядку складання фінансової звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 05.01.2011, №2, пункт 1.2 Порядку складання фінансової звітності розпорядниками та одержувачами бюджетних коштів, затвердженого наказом Державного казначейства України від 24.01.2012 №44.
Зазначене порушення призвело до матеріальної шкоди (збитків) лікарні на суму 418516,00 грн.
В зв'язку з виявленим порушенням Держфінінспекцією в м. Києві листом від 11.03.2013 №26-05-14-14/3186 позивачу поставлено вимогу - забезпечити стягнення коштів за спожиті ними комунальні та експлуатаційні послуги з Національного медичного університету імені О.О.Богомольця в сумі 83486,00 грн. та Національної медичної академії післядипломної освіти імені П.Л.Шупика в сумі 335030,00 грн. (п.2 вимоги).
Крім того, ревізією використання земель різного цільового призначення встановлено, що відповідно до книги «Журнал-Головна», оборотних відомостей по рахунку 10 «Основні засоби» та даних інвентарних карток обліку основних засобів станом на 01.12.2012 на балансі лікарні обліковується земельна ділянка (за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, 3) загальною площею 83520,00 кв.м на загальну суму 90327556,13 грн. Зазначена земельна ділянка обліковується на підставі Державного акту на право постійного користування землею серія I-КВ №008189 від 03.09.2007, виданого на підставі рішень Київської міської ради від 24.05.2001 №323/1299 та від 26.06.2007 №989/1650. Вартість земельної ділянки визначена на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок (кадастровий №8000000000:62:023:0002 від 16.06.2011 за №Ю-33056/2011 та кадастровий №8000000000:62:023:0065 від 16.06.2011 за №Ю-33057/2011), виданих Головним управлінням земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації. Проте, відповідно до вимог статті 13 «Обов'язкове проведення грошової оцінки земельних ділянок» Закону України «Про оцінку землі», з метою визначення вартості земельної ділянки та відображення її в бухгалтерському обліку в обов'язковому порядку проводиться експертна оцінка об'єкту. Вимогами п. 1 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 №1531 регламентовано проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок усіх категорій земель під час укладання цивільно-правових угод та переоцінки основних фондів для бухгалтерського обліку згідно із законодавством. Документального підтвердження проведення експертної оцінки земельних ділянок, що надані в постійне користування лікарні, до ревізії не надано і, як наслідок, встановлено порушення статті 13 Закону України «Про оцінку землі» та пункту 5 статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», в зв'язку з чим виставлено вимогу - провести експертну оцінку земельної ділянки та відобразити в бухгалтерському обліку її вартість згідно експертної оцінки (п. 3 вимоги).
Позивач, Київська міська клінічна лікарня швидкої медичної допомоги, є бюджетною (неприбутковою) установою, що заснована на комунальній власності територіальної громади м. Києва і підпорядкована Головному управлінню охорони здоров'я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), здійснює свою діяльність на підставі Статуту, затвердженого розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 21.06.2011 №1016 та відповідно до Положення про клінічний лікувально-профілактичний заклад охорони здоров'я, затвердженого наказом МОЗ України від 05.06.1997 р. №174.
Відповідно до п.1.1 Положення клінічним є лікувально-профілактичний заклад охорони здоров'я, який не менше ніж на 50 відсотків використовується для розташування структурних наукових і навчальних підрозділів (кафедри, лабораторії та ін.) вищих медичних закладів освіти, III, IV рівнів акредитації, закладів післядипломної освіти, науково-дослідних інститутів і спільної роботи по забезпеченню лікувально-діагностичного процесу, підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації медичних кадрів та проведення і впровадження в практику медичних наукових досліджень.
Згідно з поясненнями заступника головного лікаря Сандрацького М.Г. на період перевірки в лікарні розташовано 10 медичних кафедр на підставі укладених угод про співпрацю. Типова угода затверджена наказом ГУОЗ, в якій передбачено покриття видатків на утримання кафедр за рахунок ЛПУ (п. 2.1.2).
Пунктом 1.5 Положення визначено, що витрати по забезпеченню навчально-виховного та науково-дослідного процесів здійснюються за рахунок коштів на утримання відповідного вищого медичного закладу освіти III, IV рівнів акредитації (закладу післядипломної освіти, науково-дослідного інституту), а витрати, пов'язані з утриманням матеріально-технічної бази, - за рахунок коштів лікувально-профілактичного закладу.
Водночас зазначена норма суперечить частині 2 статті 85 Бюджетного кодексу України, положення якої забороняє планувати та здійснювати видатки, не віднесені до місцевих бюджетів цим Кодексом, а також здійснювати впродовж бюджетного періоду видатки на функціонування бюджетних установ одночасно з різних бюджетів, крім випадків, коли такі видатки здійснюються за рішенням відповідної місцевої ради за рахунок вільного залишку бюджетних коштів або перевиконання дохідної частини загального фонду місцевого бюджету за умови відсутності заборгованості такого бюджету за захищеними статтями видатків протягом року на будь-яку дату.
Витрати, пов'язані з утриманням матеріально-технічної бази кафедр, всупереч чинному бюджетному законодавству здійснюються за рахунок коштів лікувально-профілактичного закладу.
Вказану обставину визнав Департамент охорони здоров'я виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та Міністерство охорони здоров'я України, що вбачається з листів №061-3321/04.01 від 05.04.13 та №10.03.67/1391/11996 від 24.04.2013 відповідно.
Суд зважає на те, що позивач діяв у відповідності з п. 1.5 Положення, разом з тим, норми Бюджетного кодексу України мають вищу юридичну силу, відтак позивач свою діяльність повинен здійснювати у відповідності з нормами бюджетного законодавства.
Таким чином, норми пункту 2 вимоги Державної фінансової інспекції у м. Києві від 11 березня 2013 року №26-05-14-14/3186 суд вважає обґрунтованими.
Щодо обліку позивачем земельної ділянки за адресою: м. Київ, вул. Братиславська, 3 загальною площею 83520,00 кв.м, слід зазначити наступне.
Статтею 13 Закону України «Про оцінку земель» встановлені підстави для обов'язкового проведення грошової оцінки земельних ділянок.
Відповідно до норм цієї статті експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, відображення вартості земельних ділянок та права користування земельними ділянками у бухгалтерському обліку відповідно до законодавства України.
Вимогами п. 1 Методики експертної грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 №1531, регламентовано проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок усіх категорій земель під час укладання цивільно-правових угод та переоцінки основних фондів для бухгалтерського обліку згідно із законодавством.
З наведенного слідує, що земельні ділянки бюджених установ, якими ці установи користуються на праві постійного користування для цілей бухгалтерського обліку мають використовувати саме експертну грошову оцінку, незалежно від того чи вчиняються дії з приводу укладення цивільно-правових угод чи інші, передбачені статтею 13 Закону України «Про оцінку земель». Тому дії відповідача щодо виставлення вимог позивачу, викладених в п. 3 також суд вважає правомірними.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про необгрунтованість позовних вимог, а тому відмовляє у їх задоволенні у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, виконав покладений на нього частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України обов'язок.
Судові витрати, які підлягають стягненню у відповідності з частиною 2 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства - відсутні.
Керуючись ст. 124 Конституції України, ст. ст. 69-71, 94, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
Позов Київської міської клінічної лікарні швидкої медичної допомоги до Державної фінансової інспекції в м. Києві про визнання протиправними та скасування пунктів 2 та 3 вимоги Державної фінансової інспекції в м. Києві щодо усунення виявлених ревізією порушень від 11 березня 2013 року №26-05-14-14/3186 - залишити без задоволення.
Постанова набирає законної сили у відповідності зі ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена за правилами, встановленими ст. ст. 185 - 187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Шейко Т.І.
Повний текст постанови складено 23.08.2013 р.
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2013 |
Оприлюднено | 27.08.2013 |
Номер документу | 33131781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шейко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні