Рішення
від 30.08.2013 по справі 421/1997/13-ц
ПЕРВОМАЙСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

УКРАЇНА

Справа № 421/1997/13-ц

Провадження № 2/421/572/2013

РІШЕННЯ

іменем України

30 серпня 2013 р. Первомайський міський суд Луганської області в складі: головуючого судді Скочій Г.Д.

при секретарі Бондар К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засідання цивільну справу за позовом прокурора м. Первомайська в інтересах неповнолітньої ОСОБА_1 до Первомайського обласного медичного училища про зобов'язання проведення перерахунку стипендії та її сплати, -

ВСТАНОВИВ:

Прокурор звернувся до суду з даним позовом, посилаючись на те, що прокурорською перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 навчається у Первомайському обласному медичному училищі на першому курсі за державним замовленням з 01.09.2012 по теперішній час.

Відповідно до ст. 23 Закону України «Про вищу освіту» зазначений навчальний заклад віднесено до вищого навчального закладу 1 рівня акредитації. Згідно з п. 3 ст. 3 Закону держава гарантує надання особам, які навчаються у ВНЗ, пільг та соціальних гарантій у порядку, встановленому законодавством.

Крім того, ч.2 ст. 54 Закону передбачено, що студенти вищих навчальних закладів мають право на отримання стипендій, призначених юридичними та фізичними особами, які направили їх на навчання, а також інших стипендій відповідно до законодавства.

Частиною 1 ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» передбачено, що дітям, батьки яких мають стаж підземної роботи не менш як 15 років, дітям шахтарів, які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві, шахтарів-інвалідів I та II групи, гарантується виплата стипендії за рахунок коштів державного бюджету в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб.

Перевіркою встановлено, що батько ОСОБА_1 - ОСОБА_2 має стаж роботи під землею у якості проходчика тривалістю 18 р. 09 міс. 13 дн.

Таким чином ОСОБА_1 має право на отримання стипендії у розмірі прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

Крім того у відповідності до положень статуту Первомайського обласного медичного училища, вказаний заклад є юридичною особою яке має самостійний баланс, рахунки в органах Державного казначейства та організовує матеріальне забезпечення учнів, слухачів.

В той же час встановлено, що, всупереч зазначеним нормативно-правовим актам, з 01.09.2012 по теперішній час ОСОБА_1 стипендія нараховувалася на загальних підставах та була нижчою за рівень прожиткового мінімуму. Зазначені дії призвели до утворення заборгованості по виплаті стипендії у такі періоди: за вересень 2012 р. - 552,00 грн., за жовтень 2012 р. - 568,00 грн., за листопад 2012 р. - 568,00 грн., за грудень 2012 р. - 584,00 грн., за січень 2013 р. - 597,00 грн., за лютий 2013 р. - 597,00 грн., за березень 2013 р. - 597,00 грн., за квітень 2013 р. - 597,00 грн., за травень 2013 р. - 597,00 грн., що призвело до утворення загальної заборгованості у сумі 5 383,00 грн.

Просить суд стягнути з відповідача на користь ОСОБА_1 заборгованість по виплаті стипендії у сумі 5 383,00 грн.; зобов'язати відповідача проводити у подальшому виплату стипендії ОСОБА_1 в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб, як то передбачено ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці»; стягнути з відповідача судові витрати, пов'язані з розглядом справи.

Позивачка ОСОБА_1 в судове засідання не з'явилась, надала заяву про повну підтримку вимог прокурора та про розгляд справи за її відсутності.

В судовому засіданні прокурор Невечеря Є.І. уточнила позовні вимоги та просить стягувати в подальшому стипендію з червня 2013 р.

Директор Первомайського обласного медичного училища Стародубова В.М. в судове засідання не з'явилась, надала заяву, в якій позов не визнала та просить розглянути справу за їх відсутності.

Представник відділу у справах дітей Первомайської міської ради Щербіна Н.Г. в судове засідання не з'явилась, надала заяву , в якій позов прокурора підтримала у повному обсязі, просить справу розглянути за її відсутності.

Представник третьої особи Департаменту охорони здоров'я Луганської обласної державної адміністрації позов не визнала та надала письмові пояснення, в яких вказала що відповідно до п.1.2 Статуту Первомайського обласного медичного училища, затвердженого розпорядженням голови Луганської обласної ради 29.06.2006 р. № 275, Первомайське обласне медичне училище - комунальний заклад, є об'єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст Луганської області, управління яким здійснює Луганська обласна рада або уповноважений нею орган. Луганська обласна державна адміністрація здійснює окремі повноваження з управління, делеговані Луганською обласною радою.

Відповідно до п. 6.2 розділу 6 «Майно та кошти училища» Статуту, фінансування училища здійснюється за рахунок коштів обласного бюджету, а також додаткових джерел не заборонених чинним законодавством. Згідно з підпунктом 6.3.3 виплата стипендії студентам проводиться за підсумками екзаменаційної сесії відповідно до чинного законодавства.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що нарахована стипендія Первомайським обласним медичним училищем у відношенні ОСОБА_1 підлягає перегляду на підставі ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Дійсно, згідно зі ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» (в ред. Закону 05.07.2012 р. № 5082-VI) визначено особливості здобуття освіти. Яким передбачено, що протягом трьох років після здобуття загальної середньої освіти особи, батьки якої є шахтарями та які мають стаж підземної роботи не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали інвалідами І або ІІ групи, зараховуються поза конкурсом за особистим вибором спеціальності до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з наданням місць у гуртожитках на час навчання та гарантованою виплатою за рахунок коштів державного бюджету стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб.

Проте, зазначена норма передбачає здійснення виплати стипендій саме із Державного бюджету.

Однак, відповідно до підпунктів «в», «д» пункту 2 ст.90 Бюджетного кодексу України до видатків, що здійснюються з бюджету Автономної Республіки Крим і обласних бюджетів та враховуються при визначенні обсягу міжбюджетних трансфертів, належать видатки на освіту: вищу освіту (на оплату послуг з підготовки фахівців, наукових та науково-педагогічних кадрів на умовах регіонального замовлення у вищих навчальних закладах комунальної власності, а також на умовах державного замовлення у вищих навчальних закладах державної власності за переліком, визначеним Кабінетом Міністрів України); інші державні освітні програми.

Слід зазначити, що Законами України «Про Державний бюджет України на 2012 рік» від 22.12.2011 р. № 4282-VI та «Про державний бюджет України на 2013 рік» від 06.12.2012 р. № 5515-VI не передбачені видатки із Державного бюджету на виконання норми ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці».

Департамент охорони здоров'я вважає, що нарахування стипендії у Первомайському обласному медичному училищі відповідає нормам Постанови Кабінету Міністрів України від 12.07.2004 р. № 882 «Питання стипендіального забезпечення», а саме соціальних стипендій - на підставі нормативно-правових актів на отримання державних пільг і гарантій для окремих категорій громадян.

Згідно з п. 6 Порядку призначення і виплати стипендій, затвердженого зазначеною постановою, соціальні стипендії призначаються:

1) Студентам і курсантам вищого навчального закладу з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, а також студентам і курсантам вищого навчального закладу, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків;

2) Студентам і курсантам вищого навчального закладу з числа осіб, яким згідно із Законом України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» гарантуються пільги під час призначення стипендії;

3) Студентам і курсантам вищого навчального закладу з малозабезпечених сімей (у разі отримання відповідної державної допомоги згідно з законодавством);

4) Студентам, які є дітьми-інвалідами та інвалідами І-ІІІ групи;

5) Студентам і курсантам вищого навчального закладу, які мають сім'ї з дітьми і в яких обоє з подружжя або одна мати (батько) навчається у вищому навчальному закладі за денною формою навчання;

6) Студентам, які навчаються за гірничими спеціальностями, батьки яких загинули або стали інвалідами внаслідок отримання травм на виробництві, професійного захворювання під час роботи на вугледобувних підприємствах.

Відповідно до п. 5 п.1.1. Постанови КМУ від 05.03.2008 р. № 165 «Деякі питання стипендіального забезпечення» встановлено мінімальну ординарну (звичайну) академічну стипендію у розмірі: для студентів вищих навчальних закладів І-ІІ рівня акредитації, які навчаються за освітньо-кваліфікаційним рівнем «Молодший спеціаліст» або «Бакалавр» - 550 грн. на місяць.

Згідно з абз.1 п.1.2 зазначеної постанови розмір соціальної стипендії, серед іншого, для учнів з числа дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, а також учнів, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишилися без батьків, - 550 грн./міс.

Таким чином, дії Первомайського обласного медичного училища стосовно нарахування та виплати стипендії не суперечать вимогам жодного чинного законодавчого чи нормативно-правового акту.

Дослідивши надані докази, вислухавши пояснення осіб,які беруть участь у справі, суд прийшов до висновку, що позов підлягає повному задоволенню.

Відповідно до ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» шахтарі, які мають стаж підземної роботи не менш як три роки, а також протягом трьох років після здобуття загальної середньої освіти особи, батьки яких є шахтарями та які мають стаж підземної роботи не менш як 15 років або які загинули внаслідок нещасного випадку на виробництві чи стали інвалідами I або II групи, зараховуються поза конкурсом за особистим вибором спеціальності до державних і комунальних вищих та професійно-технічних навчальних закладів України для навчання за рахунок коштів державного і місцевих бюджетів з наданням місць у гуртожитках на час навчання та гарантованою виплатою за рахунок коштів державного бюджету стипендії в розмірі прожиткового мінімуму, встановленого законом для працездатних осіб. Зазначені особи після закінчення навчання працевлаштовуються відповідно до договору, укладеного між відповідним органом виконавчої влади, керівником навчального закладу та випускником. Стаття 5 в редакції Закону N 5082-VI ( 5082-17 ) від 05.07.2012

В суді встановлено:

Первомайське обласне медичне училище відповідно до Статуту є вищим навчальним закладом І рівня акредитації та має ліцензію на надання освітніх послуг навчальними закладами, пов'язаними з одержанням вищої освіти на рівні кваліфікаційних вимог молодшого спеціаліста /а.с. 34-39/.

Неповнолітня ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, з 01.09.2012 р. по теперішній час навчається на першому курсі Первомайського обласного медичного училища та у період з 01.09.2012 р. по 01.05.2013 р., включно, отримувала стипендію у розмірі 550 грн./міс.

В суді прийнято без заперечень, що її батько ОСОБА_2 має стаж підземної роботи не менше 15 років, а саме 18 р. 09 міс. 13 днів.

Спір стосується тільки розміру стипендії, яку має отримувати дитина такої особи у бюджетному навчальному закладі. Також у суді встановлено, що ОСОБА_1 навчається успішно, має право на академічну стипендію.

Право на стипендію в розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб ОСОБА_1 має на підставі ст.5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», ця норма не суперечить ст. 3 Закону України «Про вищу освіту», у якій держава гарантує надання особам, які навчаються у вищих навчальних закладах пільг та соціальних гарантій у порядку, встановленому законодавством.

Крім того, відповідно до ч.3 ст.10 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці» закони України та інші нормативно-правові акти, прийняті до набрання чинності цим Законом, до приведення їх у відповідність із цим Законом діють у частині, що не суперечить цьому Закону.

Разом з тим, діючим Порядком призначення і виплати стипендії, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.07.2004 р. № 882 «Питання стипендіального забезпечення» дійсно окремо не передбачена виплата стипендій соціальних чи академічних особам, батьки яких є шахтарями та мають стаж підземної роботи не менш як 15 років, у тому числі і у підвищеному розмірі. До цього нормативного акту також неодноразово вносились зміни та доповнення, але у відповідність до Закону «Про підвищення престижності шахтарської праці» він не приведений.

Задовольняючи позов, суд виходить з того, що Закони України мають вищу юридичну силу, і саме Закон має застосовуватись в тому випадку, коли йому суперечить підзаконний нормативно-правовий акт.

Відсутність бюджетного фінансування на ці видатки не може бути підставою для відмови у позові.

Законами України «Про державний бюджет» на 2012 та 2013 рр. зупинялась дія ряду інших законів або зазначалось, що видатки на виконання деяких законів визначаються Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного бюджету України, але Закон України «Про підвищення престижності шахтарської праці» до цих переліків, передбачених прикінцевими положеннями законів про державний бюджет на відповідний рік, не входив, тобто його дія не зупинялась і Кабінету Міністрів не делегувалось право визначати розміри передбачених ним видатків.

Та обставина, що Первомайське обласне медичне училище фінансується за рахунок коштів не державного, а обласного бюджету, також не є підставою для відмови у позові, оскільки, за наявності відповідного бюджетного запиту законом не заборонені міжбюджетні трансфери, субвенції з державного бюджету, та інші форми фінансування конкретних видатків саме з державного бюджету України.

У позовній заяві прокурором заборгованість з виплати стипендії визначена правильно.

У відповідності до ст. 12 Закону України «Про державний бюджет на 2012 рік» встановлено у 2012 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня - 1017 гривень, з 1 квітня - 1037 гривень, з 1 липня - 1044 гривні, з 1 жовтня - 1060 гривень, з 1 грудня - 1095 гривень та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років: з 1 січня - 893 гривні, з 1 квітня - 911 гривень, з 1 липня - 917 гривень, з 1 жовтня - 930 гривень, з 1 грудня - 961 гривня; дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня - 1112 гривень, з 1 квітня - 1134 гривні, з 1 липня - 1144 гривні, з 1 жовтня - 1161 гривня, з 1 грудня - 1197 гривень; працездатних осіб: з 1 січня - 1073 гривні, з 1 квітня - 1094 гривні, з 1 липня - 1102 гривні, з 1 жовтня - 1118 гривень, з 1 грудня - 1134 гривні; осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 822 гривні, з 1 квітня - 838 гривень, з 1 липня - 844 гривні, з 1 жовтня - 856 гривень, з 1 грудня - 884 гривні.

У відповідності до ст. 7 Закону України «Про державний бюджет на 2013 рік» встановлено у 2013 році прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі з 1 січня - 1108 гривень, з 1 грудня - 1176 гривень та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років: з 1 січня - 972 гривні, з 1 грудня - 1032 гривні; дітей віком від 6 до 18 років: з 1 січня - 1210 гривень, з 1 грудня - 1286 гривень; працездатних осіб: з 1 січня - 1147 гривень, з 1 грудня - 1218 гривень; осіб, які втратили працездатність: з 1 січня - 894 гривні, з 1 грудня - 949 гривень.

Таким чином, за минулий час заборгованість з виплати стипендії буде складати у грн.:

вересень 2012 р. 1102 - 550 = 552 грн.;

жовтень 2012 р. 1118 - 550 = 568 грн. ;

листопад 2012 р. 1118 - 550 = 568 грн.;

грудень 2012 р. 1134 - 550 = 584 грн.;

січень 2013 р. 1147 - 550 = 597 грн.;

лютий 2013 р. 1147-550 = 597 грн.

березень 2013 р. 1147-550 = 597 грн.

квітень 2013 р. 1147-550 = 597 грн.

травень 2013 р. 1147-550 = 597 грн.

Всього: 5383 грн.

Починаючи з червня 2013 р. стипендія підлягає виплаті у розмірі прожиткового мінімуму для працездатної особи, який до грудня 2013 р. буде становити 1147 грн., з грудня 2013 р. - 1218 грн. та в подальшому буде встановлюватись новими законами про державний бюджет на наступні роки.

На підставі викладеного та керуючись ст. 5 Закону України «Про підвищення престижності шахтарської праці», ст.ст. 212-215 ЦПК України, -

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги прокурора м.Первомайська в інтересах неповнолітньої ОСОБА_1 задовольнити.

Стягнути з Первомайського обласного медичного училища, вул. Леніна, 40, м.Первомайськ, Луганська обл., 93200, інд.код 25059033, р/р 35417001001968 у ГУДКСУ у Луганській області, МФО 804013, на користь ОСОБА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1, заборгованість по виплаті стипендії у сумі 5 383 грн.(п'ять тисяч триста вісімдесят три грн.. 00 коп.)

Зобов'язати Первомайське обласне медичне училище, починаючи з червня 2013 р. виплачувати на користь ОСОБА_1 стипендію в розмірі прожиткового мінімуму, встановленому законом для працездатних осіб.

Стягнути з Первомайського обласного медичного училища судовий збір в сумі 229, 40 грн. (двісті двадцять дев'ять грн. 40 коп.) на користь держави.

З повним рішенням суду особи, які брали участь у справі, зможуть ознайомитися, починаючи з 05.09.2013 р.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному суді Луганської області через Первомайський міський суд Луганської області протягом десяти днів з дня його проголошення.

Особи, які брали участь у справі, але не були присутні в судовому засіданні під час проголошення судового рішення, можуть подати апеляційну скаргу протягом 10 днів з дня отримання копії судового рішення.

Суддя Г.Д. Скочій

Дата ухвалення рішення30.08.2013
Оприлюднено04.09.2013
Номер документу33227062
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —421/1997/13-ц

Рішення від 30.08.2013

Цивільне

Первомайський міський суд Луганської області

Скочій Г. Д.

Ухвала від 29.05.2013

Цивільне

Первомайський міський суд Луганської області

Скочій Г. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні