Рішення
від 29.08.2013 по справі 32/146
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

29.08.2013р. Справа № 32/146

Господарський суд Донецької області у складі головуючого судді Сковородіної О.М., судді Демідової П.В., судді Попкова Д.О.

при секретарі судового засідання: Ширшової Н.О.

за участю представників сторін

від позивача: Висоцький А.С. довіреність від 12.01.2013р

від відповідача: Чернишов О.Л. довіреність від 27.01.2012р.

за позовом: Державної екологічної інспекції в Донецькій області, м. Донецьк

до відповідача: Державного підприємства «Донецька залізниця», м. Донецьк

про відшкодування збитків в сумі 40189,54грн.

Позивач, Державна екологічна інспекція в Донецькій області, звернувся до господарського суду з позовом до Державного підприємства «Донецька залізниця» про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в сумі 40189,54грн.

В обґрунтування позовних вимог, позивач посилався на те, що в ході перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства України був встановлений факт невиконання відповідачем, зазначених в дозволі, запланованих заходів щодо досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин стаціонарним джерелом викиду №0090, що є порушенням вимог Закону України «Про охорону атмосферного повітря».

Відповідач проти задоволення позову заперечував, посилаючись на те, що позовні вимоги є безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню з підстав викладених у відзиві на позовну заяву.

Ухвалою від 18.08.2010р. провадження у справі було зупинено до розгляду Донецьким окружним адміністративним судом справи №2а-20096/10/0570 за позовом ДП «Донецька залізниця» до Державної екологічної інспекції в Донецькій області про скасування припису №20 від 27.02.2010р.

Після поновлення провадження у справі від 29.12.2010р., від позивача надійшла заява про зміну предмету позовних вимог, в якій останній просив стягнути з Державного підприємства «Донецька залізниця» (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) шкоду, заподіяну навколишньому середовищу внаслідок порушення законодавства про охорону атмосферного повітря, на користь спеціального фонду місцевого бюджету Дебальцевської міської ради, у розмірі 40189,54грн.

Суд приймає заяву позивача про зміну предмету позовних вимог та розглядає їх, як остаточно заявлені, в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України.

Ухвалою від 24.02.2011р. провадження у справі було зупинено до розгляду Вищим адміністративним судом України справи №К-9991/3516/11 за позовом ДП «Донецька залізниця» до Державної екологічної інспекції в Донецькій області про скасування припису.

Після усунення обставин, які зумовили зупинення провадження по справі №32/146, ухвалою від 03.06.2013р. провадження у справі було поновлено.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, суд встановив.

25.07.2008р. структурним підрозділом ДП «Донецька залізниця» - Дебальцівським будівельно - монтажним експлуатаційним управлінням був отриманий дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, додатком до якого були дозволені обсяги викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами та умови щодо охорони атмосферного повітря.

Зокрема, розділом 4 додатку до дозволу «Заходи щодо скорочення викидів забруднюючих речовин» передбачено, що до 01.12.2009р. повинно відбутися налагоджування циклону ЦН-15-800П ефективністю 95% (ДВ №0090).

В період з 08.02.2010р. по 23.02.2010р. державним інспектором з охорони навколишнього природного середовища Державної екологічної інспекції в Донецькій області, відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону, було проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства України на Дебальцевському будівельно - монтажному експлуатаційному управлінні №5 Державного підприємства «Донецька залізниця». Перевіркою було встановлено, що дозволом на викиди №1410900000-6 від 25.07.2008р. було передбачено виконання заходу щодо досягнення встановлених нормативів граничнодопустимих викидів для найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, а саме «налагоджування циклону ЦН-15-800П ефективністю 95% (ДВ №0090). Термін виконання заходу скінчився 01.12.2009р.». На момент перевірки відповідачем захід не виконаний, що є порушенням ст. 10 ЗУ «Про охорону атмосферного повітря».

Крім того, спеціалістами відділу оперативного міжрайонного екологічного контролю по Горлівському регіону Донецької області, згідно з „Методикою розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферу", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього середовища України №639 від 10.12.2008р. та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.01.2009р. за №48/16014, був нарахований збиток, заподіяний державі, в загальній сумі 40189,54грн. Розрахунок виконаний розрахунковим методом за період з 01.12.2009р. по 08.02.2010р. Час роботи джерела викиду за вказаний період становить 1680 год., у відповідності з довідкою підприємства №615 від 05.05.2010р.(арк. справи 11).

Оцінюючи матеріали справи, доводи та докази позивача, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 40 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов'язкових екологічних вимог:

а) раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;

б) здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;

в) здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;

г) застосування біологічних, хімічних та інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища і безпеку здоров'я населення;

д) збереження територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;

е) здійснення господарської та іншої діяльності без порушення екологічних прав інших осіб.

При використанні природних ресурсів має забезпечуватися виконання й інших вимог, встановлених цим Законом та іншим законодавством України.

У статті 10 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" зазначено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, окрім іншого, зобов'язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; здійснювати контроль за обсягом і складом забруднюючих речовин, що викидаються в атмосферне повітря, і рівнями фізичного впливу та вести їх постійний облік; забезпечувати розроблення методик виконання вимірювань, що враховують специфічні умови викиду забруднюючих речовин; своєчасно і в повному обсязі сплачувати збори за забруднення навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів відповідно до закону.

Статтею 11 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" визначено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, який видається територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань екології та природних ресурсів за погодженням із територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров'я.

Статтями 33, 34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря" передбачена відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони атмосферного повітря та обов'язок відшкодування шкоди внаслідок такого порушення.

На виконання вимог вказаних законодавчих актів Міністерство охорони навколишнього природного середовища України наказом від 10.12.2008 року № 639 затвердило Методику розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря (далі -Методика).

У відповідності до п.п. 2.1.1. п. 2.1 Методики наднормативні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, це, зокрема, - викиди забруднюючих речовин, які перевищують затверджені граничнодопустимі викиди, установлені дозволом на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.

Факт наднормативного викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря встановлюється державними інспекторами при проведенні перевірки суб'єктів господарювання інструментально-лабораторними методами контролю та розрахунковими методами (п. 2.2.Методики).

Розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку застосовуються, зокрема, у випадку викиду забруднюючих речовин в атмосферне повітря внаслідок невиконання в установлені в дозволі на викиди забруднюючих речовин терміни запланованих заходів щодо скорочення викидів забруднюючих речовин (п.2.7, 2.7.2 Методики).

Враховуючи викладене, судом оцінюється критично посилання відповідача на те, що позивачем при проведенні перевірки мав застосовуватись інструментально-лабораторний спосіб вимірювання, відповідно до пункту 2.7.5 Методики, оскільки, застосування п. 2.7.2 та п. 2.7.5 одночасно є неможливим, з огляду на те, що в цих пунктах визначені два різні випадки застосування розрахункових методів визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку, які не є ідентичними та виникають (або можуть виникнути) і застосовуються окремо і незалежно один від одного.

Разом з цим, як вбачається з матеріалів справи, розрахунок розміру збитків, заподіяних державі, здійснено за формулою: m i = 3,6 х 10 -6 х (r B1 - r B2 ) х q v х T, відповідно з пунктом 3.8 Методики.

Одним з необхідних показників для розрахунку розміру збитків (З) - є показник q v - значення об'ємної витрати газопилового потоку від джерела викиду i -тої забруднюючої речовини, приведене до нормальних умов, м 3 /с.

За твердженнями позивача, які не спростовані відповідачем, останній при розрахунку (розрахунковим шляхом, а не інструментальними вимірюваннями) розміру збитків (відповідно до вищевказаної формули) застосовував дані відповідача стосовно показника q v, оскільки, обладнання відповідача має технічні можливості для інструментально-лабороторних вимірювань об'ємної витрати газопилового потоку (дозвіл на викиди 25.07.2008р.).

Статтею 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Таким чином, з огляду на матеріали справи, надані докази та пояснення представників сторін, судом приймається розрахунок розміру відшкодування збитків, відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, нарахований за період з 01.12.2009р. по 08.02.2010р., в розмірі 40189,54грн.

Враховуючи вищевикладене, позовна вимога Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства «Донецька залізниця» про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в сумі 40189,54грн., підлягає задоволенню.

Судові витрати підлягають віднесенню на відповідача в порядку, що передбачений ст. 49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 10, 11, 33, 34 Закону України „Про охорону атмосферного повітря", ст.ст. 40, 68 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища", ст.ст. 22, 32, 33, 34, 43, 49, 79, 82-85 Господарського процесуального кодексу України суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Державної екологічної інспекції в Донецькій області до Державного підприємства «Донецька залізниця» про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства в сумі 40189,54грн. - задовольнити.

Стягнути з Державного підприємства «Донецька залізниця» (83000, м. Донецьк, вул. Артема, 68, код ЄДРПОУ 01074957) збитки, заподіяні державі, в сумі 40189,54грн. на рахунок спеціального фонду з охорони навколишнього природного середовища Дебальцевської міської ради (84700, Донецька область, м. Дебальцеве, вул. Радянська,85, Дебальцеве.УК/м.Дебальцеве/24062100, п/р 33110331700026, код ЄДРПОУ 37695853, МФО 834016, ККД 24062100 ГУДКСУ у Донецькій області).

Стягнути з Комунального підприємства на користь Державного бюджету України (УДК в Київському районі м. Донецька, п/р 31217206783006 ГУДКУ в Донецькій області МФО 834016, код ЄДРПОУ 38034002) судовий збір в розмірі 401,90грн.

Повний текст рішення підписаний 03.09.2013р.

Рішення набирає законної сили 16.09.2013р.

Рішення може бути оскаржено в Донецький апеляційний господарський суд згідно розділу XII ГПК України.

Головуючий суддя О.М. Сковородіна

Суддя П.В. Демідова

Суддя Д.О. Попков

СудГосподарський суд Донецької області
Дата ухвалення рішення29.08.2013
Оприлюднено04.09.2013
Номер документу33277016
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —32/146

Ухвала від 01.04.2010

Господарське

Господарський суд міста Києва

Хрипун О.О.

Судовий наказ від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Судовий наказ від 13.02.2014

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 17.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 09.07.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 20.06.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 21.05.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Рішення від 29.08.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 03.06.2013

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

Ухвала від 24.02.2011

Господарське

Господарський суд Донецької області

О.М. Сковородіна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні