ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
Іменем України
06 серпня 2013 р. Справа № 804/9745/13-а Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Потолової Г.В.
при секретарі - Дубровці Д.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» до Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
ТОВ «Магазин №189 «Молоко» звернулося до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом про:
- визнання незаконним та скасування рішення Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції №1616502 від 12.04.2013р., видане державним реєстратором Тертишною Ю.С., про відмову в реєстрації права власності на нежитлове приміщення №54 на 1 поверсі житлового будинку літ. А-5 за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, буд.57 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко»;
- зобов'язання Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції зареєструвати право власності на нежитлове приміщення №54 на 1 поверсі житлового будинку літ. А-5 за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, буд.57 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко».
Позивачем позовні вимоги підтримано.
Вимоги обгрунтовані незаконною відмовою державного реєстратора Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області Тертишною Ю.С. у державній реєстрації права власності на нежитлове приміщення №54 на 1 поверсі житлового будинку літ. А-5 за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, буд.57 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко». Позивач зазначив, що Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п.п.16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011р., на які посилається відповідач у своєму рішенні, не передбачено таких підстав для відмови у державній реєстрації.
За таких обставин, позивач вважає, що дії відповідача по відмові у реєстрації права власності на нерухоме майно є незаконними, у зв'язку з чим просить скасувати рішення останнього №1616502 від 12.04.2013р. та зобов'язати зареєструвати право власності на нежитлове приміщення №54 на 1 поверсі житлового будинку літ. А-5 за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, буд.57 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко».
Відповідач не забезпечив участь повноважного представника у судове засідання, будучи належним чином повідомлений про дату, час та місце його проведення (а.с.23). З клопотанням про відкладення розгляду справи не звертався, заперечення проти позову не надав.
За таких обставин, з урахуванням приписів ст.128 КАС України, судом на місці ухвалено щодо здійснення подальшого розгляду адміністративної справи за даної явки сторін та на підставі наявних у ній доказів, в порядку письмового провадження.
Суд, заслухавши пояснення позивача, розглянувши подані документи і матеріали, вивчивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов висновку про наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, 10.03.1995р. між Комітетом комунальної власності м.Дніпропетровська в особі голови Дрона Сергія Євгенійовича та Товариством покупців членів трудового колективу ГКПРТ магазину №189 «Молоко» в особі голови Бондар Тетяни Яківни укладено договір №256/В купівлі-продажу комунального майна, посвідченого державним нотаріусом Сьомої дніпропетровської державної нотаріальної контори за реєстровим номером №6-1046, згідно якого Товариство покупців членів трудового колективу ГКПРТ магазину №189 «Молоко» є власником цілісного майнового комплексу, площею 83,0 кв.м., який знаходиться за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, 57 (а.с.9-12).
Зазначений договір купівлі-продажу зареєстрований виконавчим комітетом Кіровської районної ради народних депутатів 17.03.1995р., що підтверджується рішенням №370 від 17.03.1995р. «Про реєстрацію договору №256/В купівлі-продажу державного комунального майна цілісного майнового комплексу державного комунального підприємства роздрібної торгівлі магазину №189 «Молоко» за адресою пр.Пушкіна, 57» (а.с.14).
Згідно акту передачі комунального майна від 05.04.1995р. комітетом комунального майна м.Дніпропетровська передано Товариству покупців членів трудового колективу ГКПРТ магазину №189 «Молоко» комунальне майно за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, 57 (а.с.13).
На підставі вищезазначеного договору купівлі-продажу №256/В від 10.03.1995р., відповідно до Закону України «Про приватизацію невеликих державних підприємств (малої приватизації)» та Програми приватизації комунальної власності м.Дніпропетровська на 1995р. Фондом Держмайна України в м.Дніпропетровську видане свідоцтво про власність Товариству з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» за №385 від 30.10.1995р., згідно якого останній є власником майнового комплексу, який знаходиться за адресою: пр.Пушкіна, 57 (а.с.19).
26.08.2003р. виконкомом Дніпропетровської міської ради зареєстрований Статут Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко», затверджений Протоколом загальних зборів учасників ТОВ «Магазин №189 «Молоко» №7 від 13.08/.2003р., згідно якого Товариство з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» створене шляхом об'єднання майна фізичних осіб - громадян України та приватизації ними за рахунок цих коштів державного майна, а саме: Державного комунального підприємства роздрібної торгівлі магазина №189 «Молоко» за договором купівлі-продажу №256/В від 10.03.1995р. (а.с.15-17).
Матеріалами справи підтверджено, що 22.02.2013р. Комунальним підприємством «Дніпропетровське міжміське бюро технічної інвентаризації» Дніпропетровської обласної ради виданий позивачу технічний паспорт за інвентаризаційною справою №31916 на громадський будинок на 1 поверсі житлового будинку літ А-5 нежитлового приміщення №54 - магазин за адресою: пр.Пушкіна, №57 з додатками: План поверхів громадського будинку (Додаток 6.2), Журнал внутрішніх обмірів та розрахунків площ приміщень громадського чи виробничого будинку (Додаток 1.16), Характеристика будинку, господарських будівель та споруд (Додаток 2.4) (а.с.7-8).
12.04.2013р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області Тертишною Юлією Сергіївною розглянуто заяву про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №621511 від 28.03.2013р., подану представником позивача, у зв'язку з чим прийняте рішення №1616502 від 12.04.2013р. про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень (а.с.6).
Згідно даного рішення позивачу відмовлено у державній реєстрації права власності форма власності: приватна, на нежитлове приміщення, що розташоване: Дніпропетровська область, м.Дніпропетровськ, проспект Пушкіна, будинок 57, приміщення 54.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач при відмові у державній реєстрації права власності на зазначене нерухоме майно керувався ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та п.п.16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011р. (а.с.6).
Дослідивши матеріали справи та оцінивши їх у сукупності, суд дійшов висновку про наступне.
Правовідносини, які виникли між сторонами у даній справі, щодо здійснення державної реєстрації прав та їх обтяжень врегульовані нормами Конституції України, Цивільним кодексом України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» (далі - Закон), Порядком державної реєстрації прав та нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою КМУ від 22.06.2011р. №703 (далі - Порядок №703).
Статтею 41 Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності набувається в порядку, визначеному законом. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до ст.182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомості, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Нормами Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» передбачено, що до створення єдиної системи органів реєстрації прав, а також до формування Державного реєстру прав у складі державного земельного кадастру реєстрація об'єктів нерухомості проводиться комунальними підприємствами бюро технічної інвентаризації (п. 5 Прикінцевих положень цього Закону), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) це офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (ст.2 цього Закону).
Згідно п.п.1, 8, 8-1 ч.2 ст.9 Закону державний реєстратор:
- встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями;
- у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень;
- під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
З матеріалів справи та змісту оскаржуваного позивачем рішення вбачається, що відповідачем не дотримано приписи Закону, необхідні документи не витребувано у встановленому порядку, про що свідчить короткий проміжок часу між датою звернення позивача та датою рішення відповідача, а також відсутністю посилань та доказів відповідача на протилежне.
Навпаки, позивачем відповідачу надані всі необхідні документи для вчинення дій.
Порядок державної реєстрації прав та їх обтяжень проводиться згідно ч.1 ст.15 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень».
Частиною 1 статті 24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» визначено вичерпний перелік відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень, а тому відмова з інших підстав, не визначених даною статтею Закону, є протиправною.
Також, постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22.06.2011р. затверджено Порядок державної реєстрації прав та нерухоме майно та їх обтяжень. Цей Порядок визначає процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна.
Пунктами 7, 8, 10 Порядку №703 закріплені загальні засади проведення державної реєстрації прав.
Так, для проведення державної реєстрації прав заявник подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові заяву про державну реєстрацію, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Орган державної реєстрації прав, нотаріус приймає заяви про державну реєстрацію в порядку черговості їх надходження шляхом реєстрації у базі даних про реєстрацію заяв і запитів з автоматичним присвоєнням їм реєстраційного номера, фіксацією дати та часу їх реєстрації.
Заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.
За приписами п.12 Порядку №703 під час розгляду заяви про державну реєстрацію і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо:
1) обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у встановлених законом випадках);
2) повноважень заявника;
3) відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах;
4) наявності обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до закону;
5) наявності факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Відповідачем в оскаржуваному рішенні підставою відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень зазначено не відповідність поданих документів вимогам або документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.
Проте, суд не погоджується з таким висновком відповідача з огляду на наступне.
По-перше, як зазначено вище, відповідачем не дотримано всіх умов, визначених законодавством.
По-друге, подані позивачем до реєстрації документи, оформлені згідно законодавства України, яке діяло на час виникнення правовідносин.
Отже, підстава відмови відповідачем у державній реєстрації прав та їх обтяжень позивачу є формальною.
Таким чином, матеріалами справи підтверджено, що у позивача наявні всі документи для здійснення реєстрації права власності за ТОВ «Магазин №189 «Молоко» на вищезазначене нерухоме майно.
Посилання відповідача на ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» при відмові у державній реєстрації права власності на зазначене нерухоме майно є неправомірним та спростовується матеріалами справи, а саме: свідоцтвом про власність №385 від 30.10.1995р., виданого начальником Представництва Фонду держмайна України в м.Дніпропетровську, яке підтверджує, що позивач є власником майнового комплексу, яке знаходиться за адресою: пр.Пушкіна, 57, виданого на підставі договору купівлі-продажу №256/В від 10.03.1995р., укладеного Комітетом комунальної власності м.Дніпропетровська з Товариством покупців членів трудового колективу ГКПРТ магазину №189 «Молоко».
Стаття 19 Конституції України зобов'язує орган влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Відповідно до ч.2 ст.71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Оскільки, відповідачем не було надано до суду жодних доказів правомірності винесення рішення №1616502 від 12.04.2013р. про відмову у державній реєстрації права власності на нежитлове приміщення №54 на 1 поверсі житлового будинку літ. А-5 за адресою: м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, буд.57 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко», в ході судового розгляду справи встановлено та матеріалами справи підтверджено протиправність рішення відповідача та необхідність його скасування зі зобов'язанням останнього вчинити дії щодо реєстрації права власності.
Відповідно до ч.1 ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України необхідно повернути з Державного бюджету України позивачу - Товариству з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» судові витрати у розмірі 34грн. 41коп., сплачені згідно квитанції №216.3910 від 15.07.2013р.
Керуючись ст.ст.86, 94, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» до Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції Дніпропетровської області про визнання незаконним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Реєстраційної служби Дніпропетровського міського управління юстиції №1616502 від 12.04.2013р., видане державним реєстратором Тертишною Ю.С., про відмову у державній реєстрації права власності форма власності: приватна, на нежитлове приміщення, що розташоване: Дніпропетровська область, м.Дніпропетровськ, проспект Пушкіна, будинок 57, приміщення 54, за суб'єктом: Товариство з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко», податковий номер 13467202.
Зобов'язати Реєстраційну службу Дніпропетровського міського управління юстиції зареєструвати право власності на нежитлове приміщення, що розташоване: Дніпропетровська область, м.Дніпропетровськ, проспект Пушкіна, будинок 57, приміщення 54, за суб'єктом: Товариство з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко», податковий номер 13467202.
Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Магазин №189 «Молоко» (49000, м.Дніпропетровськ, пр.Пушкіна, 57; код ЄДРПОУ 13467202) 34грн. 41коп. (тридцять чотири гривні 41коп.) судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, а у разі її апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд у десятиденний строк з дня отримання копії постанови, виготовленої у повному обсязі.
Суддя Г.В. Потолова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2013 |
Оприлюднено | 05.09.2013 |
Номер документу | 33287091 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Потолова Ганна Володимирівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Потолова Ганна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні