17/6-09-75
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"04" березня 2009 р.Справа № 17/6-09-75
За позовом: Відкритого акціонерного товариства „Єнакіївський металургійний завод”;
до відповідача: Державного підприємства „Одеська залізниця”;
про стягнення 83 747,58 грн.
Суддя Зуєва Л.Є.
Представники:
від позивача: Бичков А.Ю. –на підставі довіреності №73/5-45 від 29.12.2008р.;
від відповідача: Клочко Н.В. –на підставі довіреності №123 від 08.01.2009р.;
СУТЬ СПОРУ: 09.01.2009р. за вхід.№78 ВАТ „Єнакіївський металургійний завод” (далі –позивач) звернувся до суду з позовною заявою до ДП „Одеська залізниця” з вимогою про стягнення вартості нестачі вантажу в сумі 83 747,58 грн.
Відповідач ДП „Одеська залізниця” в судове засідання з'явився, надав письмовий відзив на позов, в якому заявлені до нього позовні вимоги не визнає та просить суд в задоволенні позову відмовити, посилаючись на обставини викладені у відзиві.
Розглядом матеріалів справи встановлено.
Відповідно до залізничної накладної №50265103 від 30.06.2008 року на адресу фірми „Metinvest Sinernational S.A.” (отримувач вантажу –Спеціалізований морський порт „Октябрськ”) відправлений вантаж (швелер) у вагоні №65247835. Зазначений вагон прийнятий ст. Єнакієве ДП „Донецька залізниця” до перевезення без зауважень, про що свідчить відмітка ст. Єнакієве в накладних в графі „Приймання вантажу до перевезення”.
При отриманні вантажу на ст. Апостолово була проведена комісійна перевірка брутто вагону, по результатам якої встановлено нестачу швелера у кількості 19,25т.
При огляді вагону №65247835 встановлено, що на п'яти пачках обірвані зав'язки, маркування частково порушене та свідчить про те, що втрата вантажу виникла під час слідування потягу.
За результатами обстеження складено комерційний акт БН 74095/24/14 від 10.07.2008р.
На підставі викладено, позивачем розраховано розмір збитків від нестачі, які згідно наданого позивачем розрахунку становить 83 747 грн. 58 коп.
Зазначені обставини спонукали ВАТ „Єнакіївський металургійний комбінат” звернутися до господарського суду Одеської області з позовною заявою до ДП „Одеська залізниця” про стягнення суми нестачі швелера з перевезення залізницею в розмірі 83 747грн. 58коп.
Ухвалою господарського суду Одеської області від 12.01.2009р. порушено провадження у справі №17/6-09-75 за позовом Відкритого акціонерного товариства „Єнакіївський металургійний завод” до ДП „Одеська залізниця” про стягнення 83 747 грн. 58коп.
Відповідач (Одеська залізниця) проти позовних вимог заперечує та зазначає, що завантаження вагону №65247835, здійснював вантажовідправник, без участі представника залізниці, ним же була визначена маса вантажу.
Відповідач зазначає, що згідно пункту „А” ст. 111 Статуту залізниць України, залізниця звільняється від відповідальності за недостачу вантажу, якщо вантаж надійшов у непошкодженому відкритому рухомому складі, завантаженому засобами вантажовідправника, без участі залізниці, та немає ознак втрати вантажу. Також Відповідач вказує на те, що згідно п 3.19 Роз'яснення Президії Вищого Господарського Суду України від 29.05.2002 року № 04-05/601, вбачається що прибуття вагону на станцію призначення з недовантаженням до рівня бортів, не свідчить про втрату, або розкрадання вантажу при перевезенні, оскільки відповідно до ст. 111 Статуту залізниць України, позивач має довести вину залізниці.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін та проаналізувавши норми чинного законодавства в сфері залізничних перевезень, суд доходить висновку, позовні вимоги підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 920 Цивільного кодексу України у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Відповідно до ст. 924 Цивільного кодексу України перевізник відповідає за збереження вантажу, багажу, пошти з моменту прийняття їх до перевезення та до видачі одержувачеві, якщо не доведе, що втрата, нестача, псування або пошкодження вантажу, багажу, пошти сталися внаслідок обставин, яким перевізник не міг запобігти та усунення яких від нього не залежало. Перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятих до перевезення вантажу, багажу, пошти у розмірі фактичної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Вищезазначене цілком кореспондується із ст. 110 Статуту залізниць України, відповідно до якої залізниця несе відповідальність за збереження вантажу від часу його прийняття для перевезення і до моменту видачі одержувачу або передачі згідно з Правилами іншого підприємству.
Відповідно до ст. 114 Статуту залізниць України, залізниця відшкодовує фактичні збитки, що виникли з її вини під час перевезення вантажу, а саме за втрату чи недостачу –у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу чи його недостачі.
Відповідно до ст.110 Статуту Залізниць України, перевізник несе відповідальність за збереження вантажу з моменту його прийняття до перевезення і до видачі його вантажоодержувачу, якщо не доведе, що недостача виникла по незалежним від перевізника причинам.
Згідно зі ст.ст. 114, 115 Статуту, залізниця відповідає за незбереження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі дійсної вартості втраченого вантажу. Вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунку або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу, зокрема договору або контракту купівлі –продажу, специфікації на вантаж, довідки відправника про кількість, ціну, вартість відправленого вантажу, підписаної головним (старшим) бухгалтером.
Як вбачається із матеріалів справи, відповідно до залізничної накладної №50265103 від 30.06.2008 року на адресу фірми „Metinvest Sinernational S.A.” (отримувач вантажу –Спеціалізований морський порт „Октябрськ”) відправлений вантаж (швелер) у вагоні №65247835. Зазначений вагон прийнятий ст. Єнакієве ДП „Донецька залізниця” до перевезення без зауважень, про що свідчить відмітка ст. Єнакієве в накладних в графі „Приймання вантажу до перевезення”. Таким чином Одеською залізницею взято до перевезення вантаж –швелер масою нетто 62500 кг. Із складеного комерційного акту БН №745095/24/14 від 10.07.2008р., вбачається, що навантаження у вагон нижче ботів на 100 см., вантаж помарковано вапном, маркування частково порушено, на п'яти пачках обірвані зав'язки, при цьому в акті зазначено, що вагон прибув у технічно справному стані, без пошкоджень.
В ході розгляду справи, Одеською залізницею не доведено відсутність вини у нестачі вантажу при перевезенні.
Згідно ст.113 Статуту Залізниць України – за незбереження (втрату, недостачу, псування і пошкодження) прийнятого до перевезення вантажу, залізниця несе відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що недостача виникла з незалежних від неї причин.
Крім того, відповідно до вимог ч. ІІІ ст. 27 Статуту залізниць України, під час перевезення вантажу, який здувається, відправник зобов'язаний вжити відповідних профілактичних заходів. У разі невиконання зазначених вимог відповідальність за втрату або пошкодження вантажу, що виникли з цієї причини, несе відправник.
Недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Дослідивши представлений позивачем розрахунок суми позовних вимог, суд дійшов висновку, що він розрахований без дотримання вимог законодавства, оскільки позивачем при проведенні розрахунку було зазначено курс дол. США по відношенню до національної валюти, який діяв станом на час відвантаження швелеру –4,8489 грн., (згідно офіційного курсу НБУ на 27.06.2008р.), натомість потрібно було застосувати курс дол. США –4,8417, який діяв станом на час виявлення недостачі вантажу та складання комерційного акту від 10.06.2008р.
Таким чином, враховуючи, що при розрахунку суми позовних вимог необхідно застосувати курс дол. США –4,8417, суд дійшов висновку, що загальна вартість втраченого вантажу, з урахуванням норми природної втрати та граничного розходження, складає 83 623,22 грн., виходячи з наступного розрахунку - 19,25т. –де вартість нестачі з урахуванням природної втрати та граничного розходження у визначені маси нетто –(62,5т. * 0,5%) = 18,938т * 912 дол. США = 17271,46 дол. США х 4,8417 = 83 623,22 грн.
Враховуючи викладене, суд доходить висновку, що позовні вимоги про стягнення з Одеської залізниці вартості нестачі вантажу в сумі 83747,58 грн., підлягають задоволенню частково та з ДП „Одеська залізниця” слід стягнути на користь ВАТ „Єнакіївський металургійний завод” 83 623,22 грн..
Згідно до ст.ст. 44, 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті державного мита в сумі 102 грн. та витрати на ІТЗ судового процесу в сумі 118 грн. слід покласти на відповідача.
Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд–
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з Одеської залізниці (65000, м.Одеса, вул. Пантелеймонівська, 19; код ЄДРПОУ 01071315) на користь ВАТ „Єнакіївський металургійний завод” (86429, Донецька область, м. Єнакієве, пр. Металургів, 9; п/р 260061273000 в ЗАТ „Донгорбанк” відділення №1 м. Єнакієве, МФО 334970 код ЄДРПОУ 00191193) –83 623грн. 22 коп. /вісімдесят три тисячі шістсот двадцять три грн. 22 коп. –заборгованості по нестачі вантажу, 836 грн. /вісімсот тридцять шість грн. 23 коп./ –витрати по оплаті державного мита та 118 /сто вісімнадцять/ грн. 00 коп. –витрат на ІТЗ судового процесу.
3. В іншій частині позову відмовити.
Рішення суду набуває законної сили після закінчення 10-денного строку з дня його підписання, в порядку ст.85 ГПК України.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Суддя Зуєва Л.Є.
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 04.03.2009 |
Оприлюднено | 11.04.2009 |
Номер документу | 3330187 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Зуєва Л.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні