ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
73027, м. Херсон, вул. Робоча, 66, тел. 48-51-90
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"04" вересня 2013 р. Справа № 821/2927/13-а
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Пекного А.С.,
при секретарі: Осташевському Е.Є.,
за участю представників: позивача - Погорєлової Н.В., Валуєва Ю.Л., Тарасенка О.М., та відповідача - Петренка А.П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Територіального управління держгірпромнагладу у Херсонській області до Відділу освіти Новокаховської міської ради про застосування заходів реагування державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності,
встановив:
Територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки України у Херсонській області (далі-позивач) звернулося до Херсонського окружного адміністративного суду з позовом до відділу освіти Новокаховської міської ради (далі-відповідач) в якому просить застосувати заходи реагування державного нагляду (контролю).
Позов мотивований тим, що в ході проведення планової перевірки стану систем газопостачання підвідомчих навчальних закладів відділу освіти Новокаховської міської ради було виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров"ю, які зафіксовані в акті перевірки від 26.07.2013 р. № 22. Виходячи з наведеного позивач просить застосувати заходи реагування сфері державного нагляду до відділу освіти Новокаховської міської ради.
Згідно із п. 5 ст. 183-2 КАС України скорочене провадження застосовується в адміністративних справах щодо застосування у випадках, передбачених законом, заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), якщо вони можуть бути застосовані виключно за судовим рішенням.
Враховуючи, що відповідачем надані заперечення проти позову, суд, ухвалою від 14.08.2013 р., відповідно до ст.. 1832 КАС України розглядає дану справу за загальними правилами Кодексу адміністративного судочинства.
Представники позивача в судовому засіданні підтримали позовні вимоги та просили задовольнити їх в повному обсязі.
Відповідач проти позову заперечував, пояснивши, що Відділ освіти не є суб'єктом господарювання, діяльність якого підлягає державному наглядові, а також вказав на відсутність у законодавстві переліку конкретних випадків, коли захід реагування застосовується за постановою суду.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши представників сторін, оцінивши наявні докази у їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково з наступних підстав.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 р.
Згідно з вищезазначеним Законом України державний нагляд (контроль) це діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відповідно до Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 06.04.2011 р. №408/2011, Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Згідно з п.3 зазначеного Положення основними завданнями Держгірпромнагляду України є:
1) реалізація державної політики у сфері промислової безпеки, охорони праці, здійснення державного гірничого нагляду, охорони надр, промислової безпеки у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, державного ринкового нагляду у межах сфери своєї відповідальності, а також внесення пропозицій щодо її формування;
2) здійснення комплексного управління у сфері промислової безпеки, охорони праці, а також контролю за виконанням функцій державного управління охороною праці міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування;
3) організація та здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю; геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; трубопровідного транспорту, функціонування ринку природного газу та діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об'єктами.
Відповідно до підпункту 2.26 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого Наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011р. №826 та зареєстрованого зареєстровано в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 р. за №1531/20269 (далі - Положення), право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устатковання підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
У відповідності із п.1.4 вказаного Положення:
заборона виконання робіт - зупинення або недопущення виконання певних видів робіт, які здійснюються суб'єктом господарювання на стадії будівництва, експлуатації, реконструкції або ліквідації; виготовлення, застосування або реалізації продукції, небезпечних речовин; користування надрами шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження);
заборона виробництва - зупинення виробництва суб'єкта господарювання (у тому числі експлуатації підприємства, виробничого об'єкта, окремого виробництва, робочого місця, будівлі, споруди, приміщення, машин і механізмів) шляхом видачі розпорядчого документа Держгірпромнагляду України (розпорядження);
загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків;
Згідно з частиною 1 статті 13 Закону України «Про охорону праці», роботодавець зобов'язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці. З цією метою роботодавець забезпечує функціонування системи управління охороною праці, а саме: створює відповідні служби і призначає посадових осіб, які забезпечують вирішення конкретних питань охорони праці, затверджує інструкції про їх обов'язки, права та відповідальність за виконання покладених на них функцій, а також контролює їх додержання; розробляє за участю сторін колективного договору і реалізує комплексні заходи для досягнення встановлених нормативів та підвищення існуючого рівня охорони праці; забезпечує виконання необхідних профілактичних заходів відповідно до обставин, що змінюються; впроваджує прогресивні технології, досягнення науки і техніки, засоби механізації та автоматизації виробництва, вимоги ергономіки, позитивний досвід з охорони праці тощо; забезпечує належне утримання будівель і споруд, виробничого обладнання та устаткування, моніторинг за їх технічним станом; забезпечує усунення причин, що призводять до нещасних випадків, професійних захворювань, та здійснення профілактичних заходів, визначених комісіями за підсумками розслідування цих причин; організовує проведення аудиту охорони праці, лабораторних досліджень умов праці, оцінку технічного стану виробничого обладнання та устаткування, атестацій робочих місць на відповідність нормативно-правовим актам з охорони праці в порядку і строки, що визначаються законодавством, та за їх підсумками вживає заходів до усунення небезпечних і шкідливих для здоров'я виробничих факторів; розробляє і затверджує положення, інструкції, інші акти з охорони праці, що діють у межах підприємства (далі - акти підприємства), та встановлюють правила виконання робіт і поведінки працівників на території підприємства, у виробничих приміщеннях, на будівельних майданчиках, робочих місцях відповідно до нормативно-правових актів з охорони праці, забезпечує безоплатно працівників нормативно-правовими актами та актами підприємства з охорони праці; здійснює контроль за додержанням працівником технологічних процесів, правил поводження з машинами, механізмами, устаткуванням та іншими засобами виробництва, використанням засобів колективного та індивідуального захисту, виконанням робіт відповідно до вимог з охорони праці; організовує пропаганду безпечних методів праці та співробітництво з працівниками у галузі охорони праці; вживає термінових заходів для допомоги потерпілим, залучає за необхідності професійні аварійно-рятувальні формування у разі виникнення на підприємстві аварій та нещасних випадків.
Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України визначено процедуру проведення перевірок під час здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю; геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; трубопровідного транспорту, функціонування ринку природного газу та діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об'єктами.
З матеріалів справи вбачається, відповідно до наказу територіального управління у Херсонській області від 19.006.2013 р. №455 посадовою особою територіального управління Держгірпромнагляду у період з 09.07. 2013 р. по 26.07.2013 р. проведено планову перевірку системи газопостачання підвідомчих навчальних закладів відділу освіти Новокаховської міської ради, а саме:
Маслівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, м. Нова Каховка, с. Обривки, вул. Пушкіна,1;
Загальноосвітньої школи №5, м. Таврійськ, вул.. Каховська, 42;
Навчального-виховного комплексу «дошкільний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7» м. Таврійськ, вул.. Гайдара, 1;
Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 6, м. Нова Каховка, пр.. Дніпровський, 263-а;
Гімназії, м. Нова Каховка, вул.. Першотравнева, 27, дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 5 комбінованого типу, м. Нова Каховка, вул.. Першотравнева, 31;
Дошкільного навчального закладу ясла-садок № 18, м. Нова Каховка, просп.. Дніпровський, буд.277-А;
Дошкільного навчального закладу ясла-садок № 2, м. Нова Каховка, вул. Леніна, 94-а.
Також, з матеріалів справи вбачається, що позивач, згідно з нормами законодавства, вчасно повідомив відповідача про проведення планової перевірки з 09.07.2013 р. по 26.06.2013 р., що підтверджується наявним в матеріалах справи повідомленням про проведення планової перевірки від 17.06.2013 р. № 354, з відміткою про отримання.
За результатами проведеної перевірки було виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працюючих, а саме:
Маслівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів:
несправності регуляторів, які викликають підвищення або зниження робочого тиску, неполадки в роботі запобіжних клапанів не ліквідуються в аварійному порядку (в ШРП з регулятором тиску R/25 - 1 од. і в ШРП з регулятором тиску R2012 -1 од. , відсутні одна з трьох ступенів захисту споживача від підвищення тиску газу (запобіжно-скидні клапани - 2 од.));
допускаються до застосування засоби вимірювань (сигналізатори довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в будівлі школи і в котельні), у яких прострочений строк перевірки (не проведена державна періодична перевірка);
адміністрація закладу перед включенням в роботу установок сезонної дії - опалювальних котлів МН-120 (2 од.), не забезпечила виконання робіт з контрольного випробування газопроводів на герметичність, контрольно-вимірювальних приладів і систем автоматики безпеки і регулювання. Готовність до роботи газового обладнання сезонної дії установи не оформлена актом
Загальноосвітня школа № 5:
допускається експлуатація системи газопостачання котельної, яка до теперішнього часу не прийнята в експлуатацію (відсутні акти вводу в експлуатацію котельної, будівництво газопроводів виконано з порушеннями вимог чинних нормативів - допущено на внутрішній ділянці ввідного газопроводу перед клапаном вимикачем встановлення: згону, датчиків тиску газу (2 од.) та інше);
адміністрація закладу перед включенням в роботу установок сезонної дії (опалювальних котлів МН-100 (4 од.)), не забезпечила: виконання робіт з контрольного випробування газопроводів на герметичність, перевірки топок, контрольно-вимірювальних приладів і систем автоматики безпеки і регулювання. Готовність до роботи газового обладнання сезонної дії установи не оформлена актом;
допускаються до застосування засоби вимірювань (сигналізатори довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в будівлях корпусів № 1 і № 2 школи і в котельні), у яких прострочений строк перевірки (не проведена державна періодична перевірка).
навчального-виховний комплекс «дошкільний заклад загальноосвітня щкола І-ІІІ ступенів № 7»:
несправності регуляторів, які викликають підвищення або зниження робочого тиску, неполадки в роботі запобіжних клапанів не ліквідуються в аварійному порядку (в ШРП з регулятором тиску R/25-1 од. відсутня з трьох ступенів захисту споживача від підвищення тиску газу (запобіжно-скидний клапан)).
Загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів № 6:
несправності регуляторів, які викликають підвищення або зниження робочого тиску, неполадки в роботі запобіжних клапанів не ліквідуються в аварійному порядку (в ШРП з регуляторами тиску RTG- 25 -2 од., відсутня одна з трьох ступенів захисту споживача від підвищення тиску газу (запобіжно-скидний клапан));
не виконується технічний огляд шафового вузлу обліку газу (не проводиться перевірка перепаду тиску на фільтрі - відсутні манометри до і після фільтру);
допущено розміщення вимикаючих пристроїв на газопроводі на відстань менше 5 м по горизонталі до приймальних установок припливної вентиляції котельні
адміністрація закладу перед включенням в роботу установок сезонної дії - оплювальних котлав МН - 100 еко (4 од.), не забезпечила виконання робіт з контрольного випробування газопроводів на герметичність, перевірку газоходів, контрольно-вимірювальних приладів і систем автоматики безпеки і регулювання. Готовність до роботи газового обладнання сезонної дії установи не оформлена актом;
допускається робота газовикористовувальних установок без постійного обслуговуючого персоналу, при цьому в котельні: не забезпечується системою автоматизації безаварійна робота, протиаварійний захист, відключення подачі газу на газовикористовувальні установки при пожежі в приміщенні і вимкненні електропостачання; не працює аварійне освітлення; застосовується не вибухозахищене (в герметичному виконанні) освітлення; допущено підключення конвектору в приміщенні котельної після електромагнітного клапану;
в закладі не виконується комплекс заходів, включаючи систему технічного обслуговування і ремонту, які забезпечують користування системою газопостачання в справному стані і з дотриманням вимог, визначених ПБСГУ. Після прийомки закінчених будівництвом систем газопостачання, при капітальному ремонті даху школи, у місці розміщення дахової котельної і на відстані 6 м від зовнішніх стін приміщення дахової котельної долущено демонтаж негорючих матеріалів покрівлі (виконана конструкції покрівлі
з горючих матеріалів в порушення п.2.3. СНиП ІІ-35-76 «Рекомендації по проектуванню дахових, вбудованих і прибудованих котельних установок та установлення побутових теплогенераторів, працюючих на природному газі».. Внесено зміни в конструкцію системи аварійного водовідводу для приймання аварійних розливів в приміщенні котельної: систему аварійного водовідводу від'єднано від внутрішнього водостоку будинку школи;
не проведена державна періодична перевірка сигналізаторів довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в будівлі школи і в приміщенні котельної;
допускається експлуатація газового обладнання з відключеними автоматикою безпеки і передбаченими проектом приладами сигналізації (сигналізатори довибухових концентрацій газу «Лелека» (8 од.), які встановлені в підвалі будівлі школи відключено з відома завідуючої господарською частиною Хаустової Н.І.). Не проводиться перевірка спрацювання зазначених сигналізаторів.
Гімназія та дошкільний навчальний заклад ясла-садок №5:
несправність регуляторів, які викликають підвищення або зниження робочого тиску, неполадки в роботі запобіжних клапанів не ліквідуються в аварійному порядку (в ШРП з регулятором тиску RTG-311-2 од., відсутня одна з трьох сту пенів захисту1 споживача від підвищення тиску газу (запобіжно-скидний клапан));
адміністрація закладу перед включенням в роботу установок сезонної дії - опалювальних котлів МН - 100 (8 од.), не забезпечила виконання робіт з контрольного випробування газопроводів на герметичність, прочистку газоходів, перевірку справності газоходів, а також систем вентиляції (допущено прикриття отворів припливної вентиляції листами фанери), контрольно-вимірювальних приладів і систем автоматики безпеки і регулювання. Готовність до роботи газового обладнання сезонної дії установи не оформлена актом;
допускається робота газовикористовувальних установок без постійного обслуговуючого персоналу, за відсутності справного робочого і аварійного освітлення;
не проведена державна періодична перевірка сигналізаторів довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в будівлі гімназії, ясла- садочку № 5 і в приміщенні котельної;
допускається експлуатація газового обладнання з відключеними автоматикою безпеки і передбаченими проектом приладами сигналізації (сигналізатори довибухових концентрацій газу «Лелека» (15 од.), які встановлені в підвалі будівлі гімназії відключено з відома заступника директора по господарській роботі Луценко З І.). Не проводиться перевірка спрацювання зазначених сигналізаторів.
Дошкільний навчальний заклад ясла-садок № 18:
несправності регуляторів, які викликають підвищення або зниження робочого тиску, неполадки в роботі запобіжних клапанів не ліквідуються в аварійному порядку (в ШРП з регуляторами тиску RTG-25 -2 од., відсутня одна з трьох ступенів захисту споживача від підвищення тиску газу (запобіжно-скидний клапан));
адміністрація закладу перед включенням в роботу установок сезонної дії - опалювальних котлів МН - 1ва 20 еко (3 од.), не забезпечила: виконання робіт з контрольного випробування газопроводів на герметичність; перевірки газоходів; контрольно-вимірювальних приладів і систем автоматики безпеки і регулювання. Готовність до роботи газового обладнання сезонної дії установи не оформлена актом;
допускається робота газовикористовувальних установок без постійного обслуговуючого персоналу, при цьому: не забезпечується системою автоматизації безаварійна робота, протиаварійний захист, відключення подачі газу на газовикористовувальні установки при пожежі в приміщенні і вимкненні електропостачання, не працює аварійне освітлення; не виведено сигнал охоронної сигналізації в приміщення з постійною присутністю чергового;
не проведена державна періодична перевірка сигналізаторів довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в будівлі школи і в приміщенні котельної;
допускається експлуатація газового обладнання з відключеними автоматикою безпеки і передбаченими проектом приладами сигналізації (сигналізатори довибухових концентрацій газу «Лелека», які встановлені в підвалі будівлі яслів-садочку, відключено з відома завідуючої Шулежко С.В.). Не проводиться перевірка спрацювання зазначених сигналізаторів.
Дошкільного навчального закладу ясла-садок № 2:
в ШРП (введеного в експлуатацію 25.11.2011 р.) в 2012 р. допущено внесення змін в конструкцію: демонтовано продувний трубопровід на низькій стороні; встановлено ЗСК (дата виготовлення 03.2012 р.). Роботи виконано не визначеною організацією при відсутності будь-якої виконавчої документації (допущено внесення змін в існуючий проект без дозволу розробника проекту ТОВ «Газпром»);
допускається експлуатація газового обладнання з відключеними автоматикою безпеки і передбаченими проектом приладами сигналізації (сигналізатори до вибухових концентрацій газу «Лелека» (2 од.), які встановлені в будівлі ясла-садку відключено з відома завгоспа Крухти С.Ю.). Не проводиться перевірка спрацювання зазначених сигналізаторів.
Вказані порушення зафіксовані в акті перевірки від 26.07.2013 р. № 22, один примірник якого отримано в.о. начальника відділу Каратник О.О., про що свідчить підпис у вказаному акті.
Відповідачем не надано до суду жодних доказів оскарження результатів перевірки у визначеному законом порядку.
На підставі акту перевірки від 26.07.2013 р. №22 начальником територіального управління Держгірпромнагляду у Херсонській області винесені розпорядження від 31.07.2013 р.: №434/01-94 стосовно Дошкільного навчального закладу ясла-садок № 18, розташованого за адресою: м. Нова Каховка, просп.. Дніпровський, буд.277-А; №435/01-95, стосовно Загальноосвітної школи І-ІІІ ступенів № 6, розташованої за адресою: м. Нова Каховка, пр.. Дніпровський, 263 а, № 436/01-96 стосовно Загальноосвітньої школи №5, розташованої за адресою: м. Таврійськ, вул.. Каховська, 42; №437/6-76 стосовно Маслівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів, розташованої за адресою: м. Нова Каховка, с. Обривки, вул.. Пушкіна,1; №438/6-77 стосовно Навчального-виховного комплексу «дошкільний заклад загальноосвітня щкола І-ІІІ ступенів № 7», розташованого за адресою: м. Таврійськ, вул.. Гайдара, 1; № 439/6-78 стосовно Загальноосвітньої школи №5, розташованої за адресою: м. Таврійськ, вул.. Каховська, 42 та № 440/6-79, стосовно Дошкільного навчального закладу ясла-садок № 2, розташованого за адресою м. Нова Каховка, вул. Леніна, 94-а.
Як встановлено судом, підтверджено матеріалами справи та не спростоване відповідачем, під час проведення планової перевірки дотримання вимог законодавства та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки встановлені порушення норм чинного законодавства, які відповідачем не усунені.
Отже, не являються спірними обставини щодо наявності порушень та стану їх усунення.
Також з досліджених судом доказів, зокрема, договору на технічне обслуговування №2/13 від 06.02.2013р., укладеного між Відділом освіти Новокаховської міської ради та ПП «Теплосервіс-Сокол», видно, що саме відповідач відповідальний за належну експлуатацію систем газопостачання у навчальних закладах, які були перевірені позивачем.
Заперечуючи проти позову, відповідач посилається виключно на те, що він не є суб'єктом господарювання, діяльність якого підлягає державному нагляду, а тому відсутні правові підстави застосовувати до нього заходи реагування, передбачені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; також відповідач вказує, що у законодавстві відсутній порядок застосування судом заходів реагування та випадки, коли такі заходи вживаються за постановою суду.
Тобто заперечення відповідача базуються не на спростуванні факту наявності порушень чи їх усунення, а на неможливості застосування до нього заходів реагування за наслідками здійснення державного нагляду (контролю).
Суд не приймає до уваги ці заперечення з наступних підстав.
Повноваження позивача як органу державного нагляду та перелік питань, які підлягають державному наглядові з його боку, визначені низкою нормативно-правових актів, в тому числі Законами України «Про охорону праці», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Положенням про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженим Указом Президента України від 06.04.2011 р. №408/2011.
Об'єктом державного нагляду, що здійснюється позивачем, є перевірка додержання законів та інших нормативно-правових актів з питань: промислової безпеки, охорони праці, безпечного ведення робіт юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю; геологічного вивчення надр, їх використання та охорони, а також використання і переробки мінеральної сировини; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення; безпечного проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; трубопровідного транспорту, функціонування ринку природного газу та діяльності, пов'язаної з об'єктами підвищеної небезпеки та потенційно небезпечними об'єктами.
Враховуючи наведене, у позивача наявні повноваження на здійснення державного нагляду по відношенню до відповідача.
Крім того, Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» у статті четвертій вже визначені випадки, у яких судом застосовуються заходи реагування у вигляді повного або часткового зупинення виробництва, виконання робіт, виготовлення або реалізації продукції. Відсутність відповідних змін у спеціальному законодавстві, яке регулює питання здійснення позивачем повноважень у сфері державного нагляду, не виключає встановлену ст. ст. 18, 183-2 КАС України компетенцію суду на застосуванні своєю постановою зазначених заходів реагування.
Оскільки порушення, встановлені позивачем під час перевірки відповідача у встановлений час та спосіб не усунені, існує загроза життю та здоров'ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей, суд вважає за доцільне задовольнити позов та застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зупинення експлуатації механізмів та устаткувань, що використовуються із порушенням чинного законодавства.
При цьому позовні вимоги щодо заборони відповідачу відключення автоматики безпеки і передбачених проектом приладів сигналізації довибухових концентрацій газу не підлягають задоволенню, оскільки, по-перше, така заборона вже встановлена законодавством, по-друге, ця вимога за своїми змістом та характером не відповідає тим вимогам, які можуть пред'являти органи державного нагляду на підставі ст. 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та ст. 183-2 КАС України і вказаними правовими нормами взагалі не передбачена.
Згідно з пунктом 10 частини 1 статті 256 КАС України, негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Керуючись ст. ст. 158, 161-163, 183-2 КАС України, суд-
постановив :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Застосувати до Відділу освіти Новокаховської міської ради заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме:
заборонити експлуатацію у Маслівській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів Новокаховської міської ради шафових регуляторних пунктів з регуляторами тиску R/25, R2012, котельні з опалювальними котлами МН-120;
заборонити експлуатацію у Загальноосвітній школі №5 м. Таврійська котельні з опалювальними котлами МН-100;
заборонити експлуатацію у Навчально-виховному комплексі «Дошкільний заклад загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №7» Таврійської міської ради шафового регуляторного пункту з регуляторами тиску R/25;
заборонити експлуатацію у Загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №6 Новокаховської міської ради шафових регуляторних пунктів з регуляторами тиску RTG-25, шафового вузлу обліку газу, котельні з опалювальними котлами МН-100ЕКО;
заборонити експлуатацію у Гімназії Новокаховської міської ради та Дошкільному навчальному закладі Ясла-садок №5 комбінованого типу Новокаховської міської ради шафових регуляторних пунктів з регуляторами тиску RTG-311, котельні з опалювальними котлами МН-100;
заборонити експлуатацію у Дошкільному навчальному закладі Ясла-садок №18 Новокаховської міської ради шафових регуляторних пунктів з регуляторами тиску RTG-25, котельні з опалювальними котлами МН-120ЕКО;
заборонити експлуатацію у Дошкільному навчальному закладі Ясла-садок №2 Новокаховської міської ради шафових регуляторних пунктів з регуляторами тиску FE-25.
Допустити негайне виконання постанови.
У задоволенні позовних вимог про заборону відключення приладів сигналізації - відмовити.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 06 вересня 2013 р.
Суддя Пекний А.С.
кат. 5.1.2
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2013 |
Оприлюднено | 09.09.2013 |
Номер документу | 33344043 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Пекний А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні