ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
вул. Севастопольська, 43, м. Сімферополь, Автономна Республіка Крим, Україна, 95013
ПОСТАНОВА
Іменем України
13 листопада 2012 р. (12:22) Справа №2а-8722/12/0170/26
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Петренко В.В., за участю секретаря Асєєвої Л.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом
Алуштинської міської ради АР Крим
до Відділу Держкомзему в м. Алушті
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ТОВ «Центр розваг «Алушта»
про скасування державної реєстрації,
за участю представників сторін:
від позивача - Черномаз Ростислав Миколайович, посвідчення НОМЕР_1 від 27.12.2011 року; Бабич Оксана Валеріївна, паспорт НОМЕР_2;
від відповідача - не з'явився;
від третьої особи - не з'явився.
Суть спору: Алуштинська міська рада АР Крим звернулась до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративнім позовом до відділу Держкомзему в м. Алушті та просить державну реєстрацію додаткової угоди від 02.03.2012 року (в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №01103000290001 від 025.04.2012 року за №011030004000184) до договору оренди 31.05.2001 року, реєстр №2007 (дата державної реєстрації 25.06.2001 року запис №285) земельної ділянки (кадастровий №0110300000:01:004:0131) площею 0,1150 га за адресою: м. Алушта, по вул. Леніна, біля морпункту, укладену між Алуштинською міською радою і ТОВ "Центр розваг "Алушта" для розмішення атракціонів, скасувати.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.08.2012 року відкрито провадження в адміністративній справі.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 08.08.2012 року закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду та залучено у справу третю особу.
22.10.2012 року від представника позивача надійшло до суду клопотання про уточнення позовних вимог, які просить викласти у наступній редакції:
- державну реєстрацію додаткової угоди від 02.03.2012 року (в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №01103000290001 від 05.04.2012 року за №011030004000184) до договору оренди 31.05.2001 року, реєстр №2007 (дата державної реєстрації 25.06.2001 року запис №285) земельної ділянки (кадастровий №0110300000:01:004:0131) площею 0,1150 га за адресою: м. Алушта, по вул. Леніна, біля морпункту, укладену між Алуштинською міською радою і ТОВ "Центр розваг "Алушта" для розмішення атракціонів, скасувати.
Представники позивача наполягали на задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Відповідач явку свого представника у судове засідання не забезпечив, про день, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення, але повідомлення повернулось з відміткою «за закінченням терміну зберігання» (а.с.73-74), так відповідно до ст. 37 КАС України особа, яка відмовилась одержати повістку, вважається такою, що її повідомлено про дату, час і місце судового засідання. Клопотань, заперечень на позов не надав, про поважність причин неприбуття у судове засідання суду не повідомив.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача явку свого представника у судове засідання не забезпечила, про день, час та місце судового розгляду справи повідомлена належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.72), клопотань, заперечень на позов не надав, про поважність причин неприбуття у судове засідання суду не повідомив.
Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, суд вважає можливим на підставі статті 128 КАС України розглядати справу за відсутністю представників відповідача та третьої особи.
Заслухавши представників позивача, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави. Право на землю набувається і реалізується громадянами і суб'єктами господарської діяльності (юридичними і фізичними особами) виключно відповідно до закону.
Порядок регулювання земельних відносин встановлений у Земельному кодексі України.
Серед передбачених ст. 12 ЗК України повноважень сільських, селищних , міських рад в галузі земельних відносин є передача земельних ділянок комунальній власності у власність громадянам та юридичним особам , надання їх у користування відповідно до вимог цього кодексу.
Право оренди земельної ділянки -це застосоване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності(ст.93 ЗК України).
Відповідно до ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених ЗК України. Набуття права на землю здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Порядок надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування визначений у ст. 123 ЗК України, відповідно до якої надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом її відведення, звертається з клопотанням про вибір місця розташування земельної ділянки до відповідної сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації. До клопотання додаються матеріали, передбачені частиною п'ятою статті 151 цього Кодексу. Вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу. Умови і строки розроблення проектів відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розробку проекту відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України. Розроблений проект відведення земельної ділянки погоджується з територіальним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів, органом містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, а також з відповідним територіальним органом виконавчої влади з питань лісового або водного господарства (у разі вилучення (викупу), надання, зміни цільового призначення земельних ділянок лісогосподарського призначення чи водного фонду). Погоджений проект відведення земельної ділянки після одержання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи у випадках, передбачених законом, подається разом з клопотанням про надання земельної ділянки до відповідної державної адміністрації, Ради міністрів Автономної Республіки Крим або сільської, селищної, міської, районної, обласної ради, які розглядають його в місячний строк і в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, які знаходяться у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 ЗК України). Ст. 126 ЗК України передбачає, що право оренди земельної ділянки оформляється договором , який реєструється відповідно до закону .
Ст. 140 Конституції України визначає, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади -мешканців села, селища, міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в рамках Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою у порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради і їх органи.
Органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території (ст. 144 Конституції України).
Порядок обрання органів місцевого самоврядування, їх функціонування та повноваження передбачено в Законі України "Про місцеве самоврядування в Україні".
Відповідно до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади і здійснюють від їх імені та у їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, іншими законами (ст. 10 Закону).
Ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"встановлює, що сільські, селищні, міські, районні в місті, районні, обласні ради проводять свою роботу сесійно. Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні й інші акти у формі рішень, що доводяться до відома населення. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (ст. 59 Закону).
Постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року № 1021, яка набрала чинності з 01.01.11, затверджено Порядок ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Порядок №1021).
Відповідно до п.1 Порядку № 1021 цей Порядок визначає процедуру ведення Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі (далі - Книга записів) - документа суворого обліку, який є власністю держави і складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок.
Відповідно до п.3 Порядку №1021 Територіальний орган Держземагентства забезпечує зберігання поземельних книг з метою запобігання їх викраденню, втраті, знищенню або пошкодженню. Відповідальність за організацію зберігання поземельних книг несе керівник територіального органу Держземагентства згідно із законодавством. Поземельні книги зберігаються довічно.
Згідно з п.6 Порядку №1021 поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку:
у паперовому вигляді - територіальними органами Держземагенства;
в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства "Центр державного земельного кадастру" (далі - Центр кадастру) в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києві та Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру (далі - автоматизована система).
Поземельна книга у паперовому вигляді зберігається у територіальному органі Держземагенства за місцем розташування земельної ділянки.
Відомості із зазначенням дати вносяться до розділів Поземельної книги у паперовому вигляді посадовою особою територіального органу Держземагентства, яка має вищу освіту за спеціальністю "землевпорядкування та кадастр" і уповноважена в установленому Держземагентством порядку вести державний реєстр земель на рівні району, міста обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм.Києва та Севастополя ( п.10 Порядку №1021 ).
У п.11 Порядку № 1021 вказано,що відповідальність за достовірність, повноту та актуальність відомостей поземельних книг у паперовому та електронному вигляді покладається на заступника керівника територіального органу Держземагентства, відповідального за ведення державного реєстру земель.
Державна реєстрація земельної ділянки здійснюється після визначення кадастрового номера в установленому порядку та прийняття відповідним органом, який здійснює розпорядження землями, рішення про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність (користування) чи після формування земельної ділянки на підставі документації із землеустрою за рішенням власника земельної ділянки про поділ або об'єднання земельних ділянок (п.13-1 Порядку №1021).
Як вбачається з матеріалів справи 31.05.2001 року між Алуштинською міською радою АР Крим і товариством з обмеженою відповідальністю «Центр розваг «Алушта» було укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,1150 га за адресою: м. Алушта, по вул.Леніна, біля морпункту, для функціонування атракціонів ТОВ «Центр розваг «Алушта». Згідно умов договору оренди землі, а саме п.п. 2.2. було встановлено його термін дії до 31.03.2002 року (а.с.6-9).
Матеріали справи свідчать про те, що договір оренди пройшов державну реєстрацію 25.06.2001 року запис №285 (а.с.10).
З метою подовження дії договору оренди між Алуштинською міською радою АР Крим і товариством з обмеженою відповідальністю «Центр розваг «Алушта» 30.10.2001 року було укладено угоду, в якій зазначено, що відповідно до рішення виконавчого комітету Алуштинської міської ради №958 від 12.10.2001 року та №952 від 05.10.2001 року орендавець передає орендарю в тимчасове користування на умовах оренди строком до 31.12.2005 року, земельній ділянку площею 0,1150 га із земель міської ради, занятих вулицями, площами, набережними для використання в комерційних цілях 0,1150 га, під розміщення атракціонів у місті Алушта , по вулиці Леніна біля морпункту (а.с.11-12).
Договір пройшов державну реєстрацію 18.12.2001 року запис №333.
Рішенням Господарського суду АР Крим від 01.07.2008 року у справі №2-26/6652-2008 за Товариством з обмеженою відповідальністю «Центр розваг «Алушта» було визнано право оренди строком до 31.07.2010 року на умовах договору оренди земельної ділянки від 31.12.2001 року, укладеного між Алуштинською міською радою АР Крим і ТОВ «Центр розваг «Алушта» (а.с.14-15).
07.07.2010 року у зв'язку із закінченням строку дії договору оренди Алуштинською міською радою АР Крим на 58 сесії 5 скликання було прийнято рішення №58/37 «Про поновлення договору оренди земельної ділянки ТОВ «Центр розваг «Алушта», за яким договір було поновлено на 2 роки із змінами умов згідно діючому законодавству шляхом укладання додаткової угоди, та встановлено 3-х місячний термін для укладання додаткової угоди (а.с.16).
З наданих до суду доказів вбачається, що 02.03.2012 року ТОВ «Центр розваг «Алушта» було складено додаткову угоду до договору оренди землі від 25.06.2001 року №285 та зареєстровано у відділі Держкомзему у м. Алушта АР Крим в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №01103000290001 від 05.04.2012 року за №011030004000184 (а.с.19).
Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ч.2 ст.4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок, що перебувають у комунальній власності, є сільські, селищні, міські ради в межах повноважень, визначених законом.
З наданих доказів вбачається, рішенням Алуштинської міської ради АР Крим від 07.07.2010 року №58/37 було встановлено 3-х місячний термін для укладання додаткової угоди (а.с.16).
Як свідчать матеріали справи додаткова угода у встановлений термін укладена не була, у зв'язку з чим рішення Алуштинської міської ради АР Крим від 07.07.2010 року №58/37 можна вважати таким, що втратило силу, а додаткову угоду від 02.03.2012 року такою, що укладено без законних підстав.
Згідно ч.2 ст.639 Цивільного кодексу України, якщо сторони домовилися укласти договір у певній формі, він вважається укладеним з моменту надання йому цієї форми, навіть якщо законом ця форма для даного виду договорів не вимагалася.
Відповідно до ч.4 ст.639 Цивільного кодексу України, якщо сторони домовилися про нотаріальне посвідчення договору, щодо якого законом не вимагається нотаріальне посвідчення, такий договір є укладеним з моменту його нотаріального посвідчення.
Згідно ч.1 ст.220 Цивільного кодексу України, у разі недодержання сторонами вимоги закону про нотаріальне посвідчення договору такий договір є нікчемним.
Договір оренди земельної ділянки №2007 від 31.05.2001 року було посвідчено нотаріально 31.05.2001 року приватним нотаріусом Алуштинського міського нотаріального округу ОСОБА_3, зареєстрованого в реєстрі за №2007 (а.с.9).
В прикінцевих положення договору оренди №2007 від 31.05.2001 року, а саме у п.8.2 встановлено, що доповнення до договору і зміни окремих його положень здійснюється у письмовій формі за згодою сторін і підлягають нотаріальному посвідченню (а.с.8).
Але всупереч п.8.2 прикінцевих положень при укладанні додаткової угоди від 02.03.2012 року до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2001 року № 285 вимоги про нотаріальне посвідчення дотримані не були.
Таким чином, виходячи з наведеного, вбачається, що додаткова угода від 02.03.2012 року до договору оренди земельної ділянки від 25.06.2001 року № 285 є такою що суперечить нормам чинного законодавства, а як наслідок реєстрація додаткової угоди від 02.03.2012 року відділом Держкомзему у м. Алушта АР Крим є безпідставною та такою що підлягає скасуванню.
Відповідно до п. 27 Порядку №1021 запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду.
Скасування (поновлення) запису здійснюється шляхом внесення до автоматизованої системи відомостей про скасування (поновлення) із зазначенням дати та підстави скасування (поновлення), посади, прізвища та ініціалів посадової особи, яка скасувала (поновила) запис, та формування з використанням автоматизованої системи нових аркушів Поземельної книги, що засвідчується підписом посадової особи та скріплюється печаткою територіального органу Держземагентства (п. 28 Порядку №1021).
Пунктом 29 Порядку №1021 встановлено, що посадова особа протягом трьох робочих днів письмово повідомляє власника (користувача) земельної ділянки про скасування (поновлення) запису.
Згідно статті 124 Конституції України судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов'язковими для виконання на всій території України.
За вказаних обставин суд вбачає підстави для зобов'язання Відділу Держкомзему в м. Алушта АР Крим вчинити дії щодо скасування відповідного реєстраційного запису.
Враховуючи викладене суд дійшов висновку, що позовні вимоги є правомірними, обґрунтованими, підтверджуються матеріалами справи, а тому підлягають задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Під час судового засідання, яке відбулось 13.11.2012 року були оголошені вступна та резолютивна частини постанови. Відповідно до ст. 160 КАС України постанову складено у повному обсязі 15.11.2012 року.
На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 71, 158-163, 167 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1.Адміністративний позов задовольнити.
2. Скасувати державну реєстрацію додаткової угоди від 02.03.2012 року (в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі №01103000290001 від 05.04.2012 року за №011030004000184) до договору оренди 31.05.2001 року, реєстр №2007 (дата державної реєстрації 25.06.2001 року запис №285) земельної ділянки (кадастровий №0110300000:01:004:0131) площею 0,1150 га за адресою: м. Алушта, по вул. Леніна, біля морпункту, укладену між Алуштинською міською радою і ТОВ "Центр розваг "Алушта" для розмішення атракціонів.
3.Стягнути на користь Алуштинської міської ради АР Крим судовий збір у розмірі 107,30 грн. з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунка суб'єкта владних повноважень - відповідача.
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Петренко В.В.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2012 |
Оприлюднено | 12.09.2013 |
Номер документу | 33403821 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Петренко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні