ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ
ПОСТАНОВА
Іменем України
29 серпня 2013 р. Справа №801/5424/13-а
(15: 22) м. Сімферополь
Окружний адміністративний суд АР Крим у складі головуючого судді Шкляр Т.О., за участю секретаря Желудкової О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом Управління Пенсійного фонду України в м. Ялта АР Крим
до Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Центру поштового зв'язку №3 Кримської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта"
третя особа, що не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача - ОСОБА_1
про стягнення
за участю представників сторін:
від позивача - не з`явився,
від відповідача - Глушач Д.В., дов.,
від третьої особи - не з`явився
Суть спору:
Управління Пенсійного фонду України в м. Ялта АР Крим звернулось до Окружного адміністративного суду АР Крим із адміністративним позовом до Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Ялтинського центру поштового зв'язку №3 Кримської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" про стягнення збитків по переплаті пенсії ОСОБА_1 у сумі 53170,44 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 13 червня 2013 року замінено відповідача по справі Українське державне підприємство поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Ялтинського центру поштового зв'язку №3 Кримської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" його правонаступником Українським державним підприємством поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Центру поштового зв'язку № 3 Кримської дирекції УДППЗ "Укрпошта".
В обгрунтування позовних вимог позивач посилається на ч.1 ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 р. № 1058-IV, ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991р. № 1788-XII.
Відповідачем були надані письмові заперечення проти позову, у яких він просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі у зв`язку з тим, що позовні вимоги не містять у собі належного обгрунтування відповідно до чинного законодавства та були предявлені позивачем вже після спливу строку позовної давності, встановленого ст. 99 КАС України, крім того позивач вже здійснює щомісячне часткове утримання з ОСОБА_1 на свою користь спірної суми в розмірі 53 170 , 44 грн.
Представник позивача у судове засідання не з`явився, про час, дату та місце судового розгляду повідомлений належним чином.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив у задоволенні позовних вимог відмовити з підстав, вказаних у запереченнях проти позову.
З урахуванням вищевикладеного, дослідивши матеріали справи, суд
ВСТАНОВИВ:
Відповідно до п.1) ч.1 ст.3 КАС України справою адміністративної юрисдикції є переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір, у якому хоча б однією зі сторін є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
П. 7 ч.1 ст. 3 КАС України визначено коло суб'єктів владних повноважень, до яких віднесено орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Відповідно до п. 1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року № 384/2011, Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Віце-прем'єр-міністра України - Міністра соціальної політики України (далі - Міністр). Пенсійний фонд України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та збору, ведення обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Згідно з п. 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 № 8-2 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 25 лютого 2008 р. № 5-5) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 21.05.2002 р. за № 442/6730, Управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах є органами Фонду, підпорядкованими відповідно головним управлінням Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі (далі - регіональні управління), що разом з цими управліннями утворюють систему територіальних органів Фонду.
Таким чином, управління Пенсійного фонду в м. Ялта АР Крим, реалізуючи свої завдання та функції в правовідносинах з фізичними та юридичними особами виступає як суб'єкт владних повноважень, який здійснює владну компетенцію.
П. 5) ч. 2 ст. 17 КАС України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV від 09.07.2003 року спори, що виникають із правовідносин за цим Законом, вирішуються органами Пенсійного фонду та в судовому порядку.
Отже, орган Пенсійного фонду має право звертатися до суду у випадку виникнення спору з правовідносин за Законом України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" № 1058-ІV від 09.07.2003 року.
З зазначених підстав, спір, що виникає між фізичними, юридичними особами та органами Пенсійного фонду України, у тому числі стосовно стягнення сум переплат пенсій, є публічно - правовим та має розглядатися в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ст. 66 Закону України «Про пенсійне забезпечення» від 05.11.1991 р. № 1788-XII в редакції на час здійснення спірних правовідносин до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 № 1058-IV в редакції на час здійснення спірних правовідносин довідки про заробітну плату видаються підприємством, установою чи організацією, де працювала особа, яка звертається за пенсією.
За приписами ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі. Підприємства та організації несуть матеріальну відповідальність за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів, і відшкодовують її.
Згідно зі ст. 50 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" суми пенсій, виплачені надміру внаслідок зловживань з боку пенсіонера або подання страхувальником недостовірних даних, можуть бути повернуті пенсіонером добровільно або стягуються на підставі рішень територіальних органів Пенсійного фонду чи в судовому порядку.
Згідно з п.1 ч. 1 ст. 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" страхувальниками визнаються роботодавці підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру.
Відповідно до Протокола-розпорядження № 8/108 від 15.03.1995 року ОСОБА_1 (ІНФОРМАЦІЯ_1) отримує пенсію за віком в Управлінні пенсійного фонду України в м. Ялта АР Крим.
Пенсія за віком ОСОБА_1 була призначена на підставі довідок про зарплату для обчислення пенсії № 02-15-317 за період 1990 рік та № 02-15-255 за період з 1991 р. по 1995 р.
П.37 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 р. № 22-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 р. за № 1566/11846 (далі - Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування") передбачено, що орган, який призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, відстрочку часу її призначення, перерахунок та відновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.
Відповідно до п. 7 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи, зокрема:
а) довідка податкової адміністрації про присвоєння ідентифікаційного номера заявнику. За документ, що засвідчує відсутність у заявника ідентифікаційного номера для осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття ідентифікаційного номера, офіційно повідомили про це відповідні державні органи та мають відмітку у паспорті, береться копія сторінки паспорта з відміткою про те, що особа має право здійснювати будь-які платежі без ідентифікаційного номера;
б) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 № 637. За період роботи, починаючи з 01.01.2004, відділ персоніфікованого обліку органу, що призначає пенсію (далі - відділ персоніфікованого обліку), додає довідку із бази даних системи персоніфікованого обліку за формою згідно з додатком 2, а у разі необхідності за формою згідно з додатком 3;
в) довідка про заробітну плату особи (додаток 1) за період страхового стажу до 01.07.2000, а починаючи з 01.07.2000 індивідуальні відомості про застраховану особу надаються відділом персоніфікованого обліку за формою згідно із додатком 2, додатком 3;
г) документи про місце проживання (реєстрації) особи;
ґ) документи, які засвідчують особливий статус особи;
д) клопотання (направлення) про достроковий вихід на пенсію (для призначення пенсії відповідно до статті 26 Закону України "Про зайнятість населення".
Відповідно до п. 38 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" при прийманні документів орган, що призначає пенсію:
а) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж;
б) здійснює попередню правову експертизу змісту і належного оформлення представлених документів;
в) перевіряє правильність копій відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розходження.
Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення в трьохмісячний термін з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, а також перевіряти в необхідних випадках обґрунтованість їх видачі;
г) видає пам'ятку пенсіонеру (додаток 6), копія якої зберігається у пенсійній справі.
З наведених норм слідує, що чинне законодавство не вимагає проводити обов`язкові перевірки при призначенні пенсії, що кореспондується з нормою ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" про матеріальну відповідальність підприємств та організацій за шкоду, заподіяну громадянам або державі внаслідок несвоєчасного оформлення або подання пенсійних документів, а також за видачу недостовірних документів.
08.02.2013 року позивачем було проведено перевірку Центру поштового зв`язку №3 Кримської дирекції УДППЗ "Укрпошта" щодо достовірності даних про зарплату ОСОБА_1 за період з 01.01.1990 р. по 31.12.1995 р., наданих для призначення пенсії відповідно до Закону України від 09.07.2003 р. № 1058 "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
За результатами проведеної перевірки складено акт перевірки № 13-Я від 08.02.2013 року.
Згідно з висновками вищевказаного акту перевірки № 13-Я від 08.02.2013 р. перевіркою встановлена невідповідність фактичних даних про заробітну плату ОСОБА_1 у січні - грудні 1991 року, січні-грудні 1992 року, квітні-жовтні, грудні 1993 р., в січні, березні-травні, серпні-жовтні та грудні 1994 року, в січні-квітні 1995 р., на підставі яких нараховувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування, з даними вказаними у довідці № 02-15-255, наданої для призначення пенсії, що утворилася в результаті арифметичної помилки, допущеної бухгалтером.
Відповідно до розрахунку суми переплаченої пенсії виявлене під час проведення перевірки порушення призвело до переплати пенсії ОСОБА_1 за період з 01.01.2004 р. по 31.03.2013 року у загальному розмірі 53 170,44 грн.
Згідно довідки позивача № 972 від 14.06.2013 року вищевказана сума переплати пенсії ОСОБА_1 у розмірі 53 170,44 грн. за період з 01.01.2004 р. по 31.03.2013 р. станом на 14.06.2013 р. з ОСОБА_1 не утримується.
Відповідно до письмових пояснень позивача сума пенсії ОСОБА_1 була приведена у відповідність до вимог чинного законодавства України на підставі співставлення даних довідки про заробітну плату № 02-15-255 з даними особових рахунків було проведено перерахунок пенсії ОСОБА_1, відповідно до якого перерахована сума пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2013 року складає 994 грн., що підтверджується Розпорядженням № 119916 від 20.04.2013 р.
Отже, відповідно до розрахунку, наданого позивачем, сума пенсії, яка виплачена надміру ОСОБА_1 внаслідок подання страхувальником недостовірних даних, за період з 01.01.2004 р. по 31.03.2013 року складає 53 170,44 грн.
Доказів сплати вказаної суми переплати пенсії ОСОБА_1 за період з 01.01.2004 р. по 31.03.2013 року у сумі 53 170,44 грн. відповідачем не надано.
Докази добровільного повернення суми надмірно виплаченної пенсії ОСОБА_1 в матеріалах справи відсутні.
Відповідно до ч. 2 ст. 99 КАС України для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Таким чином, моментом, коли позивач дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів, є 08.02.2013 року, тобто дата здійснення перевірки відповідача.
З урахуванням ч. 2 ст. 99 КАС України строк для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи в даному випадку спливає 08.08.2013 р.
Управління пенсійного фонду України в м. Ялта АР Крим звернулось до Окружного адміністративного суду з позовом 21.05. 2013 року, що підтверджується штампом суду.
У зв'язку з викладеним, строк звернення до суду позивачем не пропущений, а тому підстави для застосування наслідків пропуску строку, що визначені ст. 100 КАС України, відсутні.
Таким чином, мають місце правові підстави для задоволення позову.
Згідно з частиною 4 статті 94 КАС України у справах, у яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, і відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються. Тому судові витрати по справі не підлягають стягненню з відповідача.
У судовому засіданні проголошену вступну та резолютивну частини судового рішення. Постанова складена у повному обсязі 02.09. 2013 року.
На підставі викладеного, керуючись статтями 160 - 163, 167 КАС України,
ПОСТАНОВИВ:
1. Позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.
2. Стягнути з Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" в особі Центру поштового зв'язку № 3 Кримської дирекції Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" (ОКПО 01185562) на користь Управління Пенсійного Фонду України в м. Ялта АР Крим (ОКПО 22300300) суму переплати пенсії ОСОБА_1 в розмірі 53 170,44 грн. (п`ятдесят три тисячі сто сімдесят гривень сорок чотири копійки)
Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.
У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.
Суддя Шкляр Т.О.
Суд | Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2013 |
Оприлюднено | 16.09.2013 |
Номер документу | 33464445 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні