ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 12 вересня 2013 року (о 15 год. 10 хв.) Справа № 808/5183/13-а м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суду складі: головуючого судді Батрак І.В., за участю секретаря судового засідання Батечко М.Д. розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербуд-Запоріжжя» про стягнення суми адміністративно-господарських санкцій та пені ВСТАНОВИВ: У травні 2013 року Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі – позивач) звернулось до Запорізького окружного адміністративного суду (далі – суд) із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербуд-Запоріжжя» (далі – ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя», відповідач), в якому просить стягнути з відповідача суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 6267,47 грн. В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідно до Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік, наданого відповідачем, середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у відповідача за звітний період склала 9 осіб. Середньооблікова кількість інвалідів відповідно до нормативу, встановленого ч. 1 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» повинна складати 1 особу. Середньооблікова кількість інвалідів у ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» склала 0 осіб, що є менше ніж встановлено нормативом. Таким чином, за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році відповідач повинен сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 6211,67 грн. та пеню у розмірі 55,80 грн. На підставі викладеного, просить позов задовольнити та стягнути з відповідача адміністративно-господарські санкції та пеню у розмірі 6267,47 грн. Представник позивача у судове засідання не з'явився, проте 12.09.2013 надав суду клопотання (вх. № 36229) про розгляд справи за його відсутності. Позовні вимоги підтримує в повному обсязі. Представник відповідача у судове засідання не з'явився, проте 05.07.2013 надав суду заперечення (вх. № 28115), в яких зазначено, що ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» було створено робоче місце для працевлаштування інваліда. Протягом 2012 року підприємство надавало до державної служби зайнятості звітність з інформацією, необхідною для організації працевлаштування інвалідів, про що свідчать звіти про наявність вільних робочих місць та потребу в працівниках. Правобережним центром зайнятості надано відповідь за вих. № 2424 від 31.07.2012, в якій зазначено про відсутність спеціалістів, які б відповідали вимогам і знаходилися на обліку в центрі зайнятості. ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» самостійно проводив пошук працівників інвалідів шляхом розміщення оголошень в газетах, однак жоден інвалід не звертався для працевлаштування. Вказує, що на підприємство взагалі не покладено обов'язок щодо пошуку інвалідів для працевлаштування, а для цього існують спеціальні державні установи. ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» не порушено вимог чинного законодавства щодо виконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Підприємством вжито всіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення, а саме створено робоче місце для працевлаштування інваліда, повідомлено про це відповідні державні установи, здійснені заходи щодо самостійного пошуку інвалідів для працевлаштування. На підставі викладеного, просить у задоволенні адміністративного позову відмовити. Відповідно до ч. 4 ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України) у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів. За таких обставин, суд вважає за можливе розглянути справу по суті без участі сторін, за наявними у справі матеріалами. У зв'язку із неявкою у судове засідання всіх осіб, які беруть участь у справі, на підставі приписів ч. 6 ст. 12 та ч. 1 ст. 41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося. Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини. 26.02.2013 ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» подано до Запорізького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік, затверджений наказом Мінпраці України від 10.02.2007 № 42. Відповідно до вказаного Звіту середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила 9 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність – 0 осіб. Кількість інвалідів – штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» - 1 особа. Фонд оплати праці штатних працівників – 111 810,00 грн. Середньорічна заробітна плата штатного працівника – 12 423,00 грн. В матеріалах справи міститься лист Правобережного районного центру зайнятості від 31.07.2012 № 2424, в якому зазначено, що 31.07.2012 ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» була заявлена вакансія для осіб з інвалідністю «технік-електрик», яка на даний час не може бути укомплектована в зв'язку з відсутністю спеціалістів, які б відповідали вимогам вищевказаної вакансії і знаходилися на обліку в центрі зайнятості. З метою працевлаштування осіб з інвалідністю Правобережним районним центром зайнятості запропоновано професійно-кваліфікаційний склад інвалідів Правобережного РЦЗ та проведення в центрі зайнятості масових заходів: аукціони претендентів, міні-ярмарки вакансій. Відповідного до листа Правобережного районного центру зайнятості від 07.06.2013 №01-30/1655 ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» за період з грудня 2011 року по грудень 2012 року були надані звіти за формою 3-ПН за травень, липень та серпень 2012 року, які містяться в матеріалах справи. ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» розміщені оголошення в газетах: «Работа для всех» №29 від 16.07.2012, «Работа Карьера Обучение» № 32 (596) від 08.08.2012 про наявність вакансії для працевлаштування інваліда. Оскільки представник відповідача в судовому засіданні стверджував про подання до Правобережного районного центру зайнятості звіту про наявність вакансій за вересень 2012 року, ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду від 09.07.2013 витребувано від Правобережного районного центру зайнятості інформацію чи подавав ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» звіт за формою №3-ПН за вересень 2012 року. На виконання ухвали суду про витребування доказів від 09.07.2013 Правобережним районним центром зайнятості надана інформація (лист від 15.07.2013 № 01-32/2080), що ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» звіт про наявність вакансій за формою № 3-ПН за вересень 2012 року до Правобережного районного центру зайнятості не надавало. За невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів позивачем застосовано до ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» адміністративно-господарські санкції в розмірі половини середньої річної заробітної плати на підприємстві за 2012 рік, що становить (1-0) х 12 423,33 / 2 = 6211,67 грн. Крім того, за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій Запорізьким обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів відповідачу нарахована пеня. Враховуючи, що ставка НБУ з 23.03.2012 становить 7,5%, розрахунковий розмір пені дорівнює 0,02%. Таким чином, сума пені, що необхідно сплатити дорівнює 6211,67 грн. х 0,02 % - розрахунковий розмір пені = 1,24 грн. – сума пені за один день прострочення х 45 – кількість днів = 55,80 грн.). У зв'язку з несплатою відповідачем суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 6267,47 грн. у добровільному порядку Запорізьке обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду. Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав. Відповідно до ч. 8 ст. 69 Господарського кодексу України (далі - ГК України) підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом. Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21.03.1991 № 875-ХІІ (далі – Закон № 875-ХІІ) забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості. Частиною 3 ст. 18 Закону № 875-ХІІ передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону № 875-ХІІ для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення (ч. 2 ст. 19 Закону № 875-ХІІ). Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону (ч. 3 ст. 19 Закону № 875-ХІІ). ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» є юридичною особою та відноситься до категорії суб'єктів підприємницької діяльності, яким відповідно до ст. 19 Закону № 875-ХІІ встановлюється норматив робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів, який у відповідача повинен складати 1 місце, про що і зазначено в Звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік. Частиною 1 статті 20 Закону № 875-ХІІ передбачено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів. Відповідно до Звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік середньорічна заробітна плата штатного працівника – 12 423,00 грн. За невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів позивачем застосовано до ТОВ «Інтербуд-Запоріжжя» адміністративно-господарські санкції в розмірі 6211,67 грн. Згідно з ч. 1 ст. 238 ГК України за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності до суб'єктів господарювання можуть бути застосовані уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування адміністративно-господарські санкції, тобто заходи організаційно-правового або майнового характеру, спрямовані на припинення правопорушення суб'єкта господарювання та ліквідацію його наслідків. Частиною 2 статті 20 Закону № 875-ХІІ передбачено, що порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк. Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України (ч. 4 ст. 20 Закону № 875-ХІІ). Відповідно до п. 4 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 № 70 порядок нарахування пені та встановлення строку її сплати затверджуються Мінпраці. Відповідно до п. 3.4. Наказу Міністерства праці та соціальної політики України від 15.05.2007 № 223 «Про затвердження Порядку нарахування пені та її сплати» нарахування пені як роботодавцем, так і органом контролю здійснюється з наступного дня граничного строку сплати адміністративно-господарських санкцій по день сплати включно (тобто з 16 квітня наступного за роком, у якому відбулося порушення нормативу). Пунктом 3.7 вищезазначеного Порядку передбачено, що у поданій позовній заяві за невиконання нормативу щодо працевлаштування інвалідів до відповідної судової інстанції відділення Фонду розраховує суму пені на дату її подання. Враховуючи, що ставка НБУ з 23.03.2012 становить 7,5% - розрахунковий розмір пені дорівнює 0,02%. За порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій Запорізьким обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів нарахована відповідачу пеня у розмірі 55,80 грн. (6211,67 грн. х 0,02 % - розрахунковий розмір пені = 1,24 грн. х 45 – кількість днів = 55,80 грн.). Отже, Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» покладає на підприємство обов'язок створити, атестувати належним чином робочі місця для працевлаштування інвалідів та повідомити про це органи державної служби зайнятості, а ті в свою чергу зобов'язані направити підприємству на працевлаштування інвалідів. За змістом п. 4 ст. 20 Закону України «Про зайнятість населення» від 01.03.1991 №803-XII (чинний на час виникнення спірних правовідносин) підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів, та про працівників, які працюють неповний робочий день (тиждень), якщо це не передбачено трудовим договором, або не працюють у зв'язку з простоєм виробництва з не залежних від них причин, і в десятиденний строк - про всіх прийнятих працівників у порядку, встановленому законодавством. Несвоєчасна реєстрація або відмова від неї, порушення порядку подання адміністративних даних тягне за собою відповідальність, передбачену законом. Судом встановлено, що відповідачем подано до Правобережного районного центру зайнятості звіти про наявність вакансій за формою 3-ПН лише за травень, липень та серпень 2012 року, за інші місяці 2012 року звіти надані не були. Доказів протилежного суду не надано. Твердження відповідача, що середньооблікова кількість штатних працівників, що працювали у відповідача протягом тих місяців 2012 року, за які не подавалась звітність, становила менше 8 осіб не знайшло свого підтвердження протягом судового розгляду справи. Відповідних доказів відповідачем суду не надано. Таким чином, у відповідача, для якого передбачений норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів в розмірі 1 (одного) місця, у 2012 році не працювало жодного інваліда, у зв'язку з чим відповідачу необхідно сплатити адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 6267,47 грн. Згідно з ч. 1 ст. 11 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Відповідно до ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві вимоги позивача є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню. Питання по судових витратах не вирішується, оскільки позивач звільнений від їх сплати у встановленому порядку, а ст. 94 КАС України не передбачено їх стягнення у даних випадках. Керуючись ст.ст. 158-163 КАС України, суд ПОСТАНОВИВ: Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Інтербуд-Запоріжжя» (ідентифікаційний код 33431402) суму адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 6267,47 грн. (шість тисяч двісті шістдесят сім гривень 47 копійок) на р/р 31210230700006, одержувач: Держбюджет Ленінського району м. Запоріжжя, 50070000 «Надходження до Фонду соціального захисту інвалідів за 2012 рік», код ЄДРПОУ 38025423, ГУДКСУ у Запорізькій області, МФО 813015. Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до статті 160 КАС України, або прийняття постанови у письмовому провадженні – з дня отримання такої постанови, апеляційної скарги, з подачею її копії відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. Суддя І.В. Батрак
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2013 |
Оприлюднено | 19.09.2013 |
Номер документу | 33544378 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Батрак Інна Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні