Постанова
від 09.08.2013 по справі 819/1815/13-а
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 819/1815/13-a

09 серпня 2013 року

Тернопільський окружний адміністративний суд в складі:

головуючого судді Мандзія О.П.

при секретарі Бойко Н.Б.

за участю:

представника позивача Вароди П.Б., Шестирини І.Є.

представника відповідача Буклешової Т.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м. Тернополя справу за позовом комунальної організації «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» до Чортківської районної виконавчої дирекції Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про часткове визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Комунальна організація «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» (надалі - позивач або Чортківський КРЦ ПММСД) звернулася до суду з адміністративним позовом до Чортківської районної виконавчої дирекції Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (надалі - відповідач або Фонд) про визнання протиправним та скасування рішення №27/10 від 20.06.2013 року в частині застосування фінансових санкцій на суму: 10904,53 грн. - безпідставно завищені витрати, 5452,29 грн. - штрафу.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем було проведено позапланову перевірку Чортківського КРЦ ПММСД по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, якою встановлено невірність обчислення середньої заробітної плати для розрахунку допомог по загальнообов'язковому державному соціальному страхуванню у зв'язку із тимчасовою втратою працездатністю та безпідставно завищені витрати, а саме були оплачені листки непрацездатності застрахованим особам, у яких страховий випадок настав під час роботи на попередньому місці роботи. На підставі чого, відповідачем прийнято рішення №27/10 від 20.06.2013 року «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності», яким застосовано фінансові санкції до Чортківського КРЦ ПММСД на загальну суму 16632,60 грн, з яких 11088,38 грн. - неправомірно витрачені кошти, 5544,22 грн. - штраф.

Позивач вважає дане рішення в частині застосування фінансових санкцій на суму 10904,53грн. - безпідставно завищених витрат та 5452,29 грн. - 50% нарахованого штрафу- неправомірними, виходячи з того, що особи, які згідно Наказу №5 від 01.01.2013 року Чортківського КРЦ ПММСД прийняті на роботу шляхом переведення з Чортківської центральної комунальної районної лікарні перебували на лікарняному. На підставі поданих листків непрацездатності спеціалістом із розрахунків Чортківського КРЦ ПММСД здійснено нарахування та виплату допомоги по тимчасовій втраті працездатності на загальну суму 10904,53 грн., оскільки були відсутні підстави для відмови у нарахуванні та виплаті такої допомоги.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали повністю, зазначивши, що при прийнятті заяв-розрахунків відповідачем не було виявлено порушень щодо правильності їх складання, тому Фонд немає підстав не приймати до заліку такі витрати.

Представник відповідача в судовому засіданні позовні вимоги не визнала, надавши письмові заперечення. Повідомила, що допомога у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності мала б бути нарахована та виплачена за місцем роботи застрахованих осіб при настанні страхового випадку, тобто Чортківською центральною комунальною районною лікарнею. Оскільки тимчасова непрацездатність наступила до прийому на роботу у Чортківський КРЦ ПММСД, тому у позивача не було жодних законних підставі проводити оплату листків непрацездатності.

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_4, пояснила, що нею, як головним бухгалтером Чортківського КРЦ ПММСД, для розрахунку страхових виплат отримано довідку про заробітну плату з Чортківської центральної комунальної районної лікарні за останні 6 місяців роботи перед настанням страхового випадку. З огляду на таке, вважає, що позивачем обґрунтовано та підставно оплачено спірні листки непрацездатності штатних працівників Чортківського КРЦ ПММСД.

Заслухавши в судовому засіданні пояснення представників сторін, оцінивши представлені у справі докази у їх сукупності, судом встановлені наступні обставини.

Рішенням Чортківської районної ради Тернопільської області №199 від 21 червня 2012 року «Про утворення комунальної районної установи «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» вирішено створити комунальну районну установу «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги», як окрему юридичну особу, шляхом вилучення структурних підрозділів (Пробіжнянської дільничної лікарні, відділу сімейної медицини, амбулаторій загальної практики - сімейної медицини, фельдшерсько-акушерських пунктів, дільничних педіатрів) з Чортківської центральної комунальної районної лікарні (а.с. 18-19).

Державна реєстрація комунальної організації «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» (код 38427288), як юридичної особи проведена 06.12.2012 року державним реєстратором Чортківської районної державної адміністрації, що підтверджується випискою з єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців серія АА №503969 (а.с. 34).

Як слідує з матеріалів справи, наказом Чортківської центральної комунальної районної лікарні від 31.12.2012 року №827 (а.с. 37) звільнено на підставі п.5 ст.36 Кодексу законів про працю у зв'язку із переведенням в Чортківський КРЦ ПММСД - ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8

Згідно з витягу наказу Чортківської КРЦ ПММСД від 01.01.2013 року №5 на підставі поданих заяв прийнято в порядку переведення на роботу в порядку переведення з Чортківської центральної комунальної районної лікарні працівників ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 (а.с. 36). Станом на дату звільнення з Чортківської ЦКРЛ, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 перебували на лікарняних у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності, а ОСОБА_8 у зв'язку із вагітністю та пологами.

Страховий випадок у ОСОБА_6 тривав з 18.12.2012 по 07.03.2013 (тимчасова непрацездатність у зв'язку із невиробничою травмою); ОСОБА_5 з 16.12.2012 по 31.01.2013 (тимчасова непрацездатність у зв'язку із невиробничою травмою); ОСОБА_9 з 22.11.2012 по 12.02.2013 (загальне захворювання).

Поряд з цим ОСОБА_8 на дату звільнення перебувала у відпустці у зв'язку з вагітністю та пологами. Лікарняний листок був виданий даній працівниці на період з 15.10.2012 року по 17.02.2013 року. Допомога при вагітності та пологах виплачена Чортківською ЦКРЛ. Однак, на період з 18.02.2013 року по 30.03.2013 року лікарняний листок ОСОБА_8 був продовжений у зв'язку із ускладненими пологами (а.с. 39).

Згідно довідки Чортківської центральної комунальної районної лікарні (а.с. 38), бухгалтерією за вищевказані періоди працівникам ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8 не здійснювалось нарахування та виплата по листках непрацездатності та пологах.

Проведеною відповідачем перевіркою по коштах Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.01.2013 року по 18.06.2013 року, результати якої відображені у відповідному акті №43 від 18.06.2013 року (а.с. 7-11), встановлено, що позивачем за період, охоплений перевіркою, допущені порушення порядку використання коштів Фонду, зокрема:

- п.4 ч.2 ст.27 та ч.1 ст.51 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» №2240-ІІІ від 18.01.2001 року із змінами та доповненнями (далі - Закону №2240-ІІІ) - безпідставно завищені витрати на суму 10904,53 грн., а саме були оплачені листки непрацездатності застрахованим особам, у яких страховий випадок настав під час роботи на попередньому місці роботи (у Чортківській ЦКРЛ) та лікарняні листки повинні були бути оплачені там же.

Безпідставно завищенні витрати Фонду встановленно по наступних лікарняних листках:

- АГВ №137986 виданий ОСОБА_8 з 18.02.13 по 03.03.13 (продовження листка №137106);

- АГВ №137486 виданий ОСОБА_7Є з 22.11.12 по 31.12.12 (продовження листка №820783);

- АГВ №137833 виданий ОСОБА_9 з 01.01.13 по 12.02.13 (продовження листка №137486);

- АГВ №137615 виданий ОСОБА_5 з 06.12.12 по 14.01.13 (продовження листка №137246);

- АГВ №137928 виданий ОСОБА_5 з 15.01.13 по 31.01.13(продовження листка №137615);

- АГВ №137748 виданий ОСОБА_6 з 18.12.12 по 16.01.13;

- АГВ №137957 виданий ОСОБА_6 з 17.01.13 по 07.03.13 (продовження листка №13748).

У зв'язку із встановленням вищезазначених порушень, Чортківською районною виконавчою дирекцією Тернопільського обласного відділення фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності 20.06.2013 року прийнято рішення №27/10 «Про повернення коштів Фонду та застосування фінансових санкцій за порушення законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності» за порушення Чортківським КРЦ ПММСД, зокрема, п.4 ч.2 ст.27 та ч.1 ст.51 Закону №2240-ІІІ та застосовано фінансові санкції до позивача на загальну суму 16632,60 грн., з яких 11088,38 грн. - неправомірно витрачені кошти та 5544,22 грн. - штраф.

Не погоджуючись із зазначеним рішенням Фонду від 20.06.2013 року №27/10, позивачем на адресу відповідача надіслано скаргу. Рішенням Фонду від 05.07.2013 року №1-20-808 встановивши обставини, скаргу Чортківського КРЦ ПММСД залишено без задоволення, рішення Фонду від 20.06.2013 року №27/10 - без змін (а.с. 15-17.)

Оцінивши зібрані по справі докази та дослідивши норми чинного законодавства, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги до задоволення не підлягають, виходячи з наступного.

Згідно ч.8 ст.2 Закону України «Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» №2240-ІІІ (надалі Закон №2240-ІІІ), страховий випадок - подія, з настанням якої виникає право застрахованої особи або членів її сім'ї на отримання матеріального забезпечення або соціальних послуг.

Відповідно до ст. 51 Закон №2240-ІІІ підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності.

Право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, мають застраховані громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов'язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи і час випробування та день звільнення) , якщо інше не передбачено законодавством (ч. 1 ст. 4 Закону №2240-ІІІ).

Згідно ч.2 ст.35 Закону №2240-ІІІ допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності), незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Вказана норма кореспондує з п.3 Порядку обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2001 р. №1266, яким передбачено, що розрахунковим періодом, за який обчислюється середня заробітна плата (дохід) для розрахунку страхових виплат (крім страхування на випадок безробіття) та оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів роботодавця, є період роботи за останнім основним місцем роботи (зайняття підприємницькою діяльністю) перед настанням страхового випадку, протягом якого застрахована особа працювала та сплачувала страхові внески або за неї сплачувалися страхові внески.

З наведених норми, слідує, що допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, виплачується Фондом, незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності, за місцем роботи де настав страховий випадок.

Враховуючи, що спірні лікарняні листки були видані або продовжені по страховому випадку, який настав у Чортківській центральні комунальні районні лікарні, суд дійшов висновку, що допомога у зв'язку із тимчасовою втратою працездатності ОСОБА_5, ОСОБА_6 та ОСОБА_7 помилково нарахована та виплачена за місцем нової роботи у Чортківському КРЦ ПММСД.

Щодо виплати допомоги ОСОБА_8, суд відмічає, що лікарняний листок був виданий даній працівниці на період з 15.10.2012 року по 17.02.2013 року та виплачена у Чортківською центральною комунальною районною лікарнею допомога при вагітності та пологах. Разом з тим, на період з 18.02.2013 року по 30.03.2013 року лікарняний листок АГВ №137986 ОСОБА_8 був продовжений у зв'язку із ускладненими пологами (а.с. 39).

В силу приписів ст.38 Закону №2240-ІІІ, допомога по вагітності та пологах надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке компенсує втрату заробітної плати (доходу) за період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами.

Допомога по вагітності та пологах застрахованій особі виплачується за весь період відпустки у зв'язку з вагітністю та пологами, тривалість якої становить 70 календарних днів до пологів і 56 (у разі ускладнених пологів або народження двох чи більше дітей - 70) календарних днів після пологів. Розмір зазначеної допомоги обчислюється сумарно та надається застрахованій особі в повному обсязі незалежно від кількості днів відпустки, фактично використаних до пологів.

Так, згідно пунктів 6.1 та 6.2 Інструкції «Про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян», затвердженої Наказом Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.2011 року №455, листок непрацездатності у зв'язку із вагітністю і пологами видається за місцем спостереження за вагітністю з 30 тижнів вагітності воднораз на 126 календарних днів (70 календарних днів до передбачуваного дня пологів 56 - після).

У разі передчасних або багатоплідних пологів, виникнення ускладнень під час пологів або в післяпологовому періоді, на підставі запису в історії пологів та обмінній карті вагітної, засвідченого підписом головного лікаря та печаткою лікувально-профілактичного закладу, де відбувались пологи, за місцем спостереження за вагітною додатково видається листок непрацездатності на 14 календарних днів, крім жінок, яких віднесено до I - IV категорій постраждалих унаслідок аварії на ЧАЕС

Встановлені судом обставини свідчать про те, що страховий випадок у ОСОБА_8 тривав із 15.10.2012 року по 03.03.2013 року, тобто настав у період роботи в Чортківській центральні комунальні районні лікарні, що зобов'язує дану установою виплачувати допомогу по тимчасовій непрацездатності.

Оскільки у ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7 та ОСОБА_8 тимчасова непрацездатність наступила до прийому на роботу у Чортківський КРЦ ПММСД то у позивача не було жодних законних підстав проводити оплату листків непрацездатності даним особам.

Визначаючись щодо правомірності прийняття оскарженого рішення №27/10 від 20.06.2013 року в частині застосування фінансових санкцій на суму 10904,53 грн., відповідно до вимог ст. 2 КАС України, суд вважає, що його прийнято в межах компетенції, на підставі діючого законодавства, та з врахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Покликання позивача на прийняття Фондом заяви-розрахунку (а.с. 75-76) та не виявлення порушень при виплаті, не заслуговують на увагу, так як робочий орган Фонду не вправі з'ясовувати правомірність призначення матеріального забезпечення застрахованим особам та правильність обрахунку суми допомоги, оскільки, для цього необхідно перевіряти дані первинних бухгалтерських документів, а вони підлягають перевірці виключно під час проведених планових та позапланових перевірок по коштах Фонду, що і було здійснено відповідачем при перевірці 18.06.2013 року (а.с. 7-11).

Згідно із ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу.

Відтак, беручи до уваги наведене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для визнання протиправним та скасування рішення №27/10 від 20.06.2013 року в частині застосування фінансових санкцій на суму 10904,53 грн., що обумовлює відмову у задоволенні позовних вимог.

У відповідності до вимог ст. 94 КАС України відшкодування судових витрат позивачеві, якому відмовлено у позові, не передбачено.

Керуючись статтями 2, 50, 71, 86, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України,-

ПОСТАНОВИВ:

В задоволенні позову комунальної організації «Чортківський комунальний районний центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги» до Чортківської районної виконавчої дирекції Тернопільського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності про часткове визнання протиправним та скасування рішення - відмовити.

Постанова суду може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд в порядку і строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

/Постанова складена в повному обсязі та підписана 13 серпня 2013 року/

Головуючий суддя Мандзій О.П.

копія вірна

Суддя Мандзій О.П.

Дата ухвалення рішення09.08.2013
Оприлюднено23.09.2013
Номер документу33596571
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —819/1815/13-а

Ухвала від 18.11.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рецебуринський Ю.Й.

Ухвала від 05.11.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Онишкевич Т.В.

Ухвала від 17.07.2013

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій О.П.

Постанова від 09.08.2013

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мандзій О.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні