Постанова
від 17.09.2013 по справі 5015/3977/12
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

cpg1251

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"17" вересня 2013 р. Справа № 5015/3977/12

Львівський апеляційний господарський суд у складі колегії:

головуючого-судді Д.Новосад

суддів О.Михалюк

Г.Мельник

розглянувши апеляційну скаргу Львівської міської ради, м. Львів, №1104-вих-968 від 24.07.2013 (вх.№05-05/1587/13 від 30.07.2013) та апеляційну скаргу Заступника прокурора м. Львова, м. Львів, №37-6568 вих-13 від 25.07.2013 (вх.№05-05/1586/13 від 30.07.2013)

на рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013

у справі № 5015/3977/12

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "СВ", М. Львів

до відповідача 1: Львівської міської ради, м. Львів

до відповідача 2: Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області, м. Львів

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Реєстраційної служби Львівського міського управління юстиції у Львівській області, м. Львів

за участю: Прокурора м. Львова, м. Львів

про визнання права власності на реконструйовану нежитлову будівлю та зобов'язання прийняти її в експлуатацію

За участю представників сторін:

прокурор - Макогон Ю.І. - прок-ра Львівської області (посв. №020325);

від позивача: Ленишин А.В.- представник (довіреність №10 від 16.09.2013);

Матяк З.В.- представник (довіреність б/н від 05.10.2012);

від відповідача 1: Шевченко М.І.- головний спеціаліст відділу правового забезпечення роботи виконавчих органів Львівської міської ради юридичного управління Львівської міської ради (довіреність №7/13-6-92 від 03.01.2013);

від відповідача 2: не з'явився;

від третьої особи: не з'явився.

Права та обов'язки, передбачені ст.ст. 22, 28 ГПК України, роз'яснено. Відводів складу суду не заявлено.

В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.

В С Т А Н О В И В :

Рішенням господарського суду Львівської області від 15.07.2013 у справі № 5015/3977/12 (суддя Ю.Сухович) позов, згідно заяви про уточнення позовних вимог, задоволено частково; визнано за Товариством з обмеженою відповідальність "СВ" право власності на реконструйовану нежитлову будівлю позначену літ: "А-1", загальною площею 612,3 кв.м., що знаходиться в м. Львові по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальність "СВ" в дохід Державного бюджету судовий збір в сумі 24 999,14 грн.; у задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

З даним рішенням не погоджується Прокуратура м. Львова та відповідач 1, Львівська міська рада, оскаржили його в апеляційному порядку. Заступник прокурора м. Львова в апеляційній скарзі №37-6568 вих-13 від 25.07.2013 вказує, що рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013 є незаконним, оскільки не ґрунтується на нормах матеріального та процесуального права. Зазначає, що нежитлова будівля по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б в м. Львові, що належить на праві власності позивачу була реконструйована позивачем з дотриманням будівельних та інших норм і правил на земельній ділянці, щодо якої ухвалою Львівської міської ради від 12.07.2012 №1655 ТзОВ «СВ» надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо її відведення в оренду терміном на 10 років. У зв'язку з реконструкцією площа будівлі збільшилась, відтак позивач просить визнати право власності на неї та зобов'язати відповідача 2 прийняти об'єкт в експлуатацію. Зокрема в апеляційній скарзі вказано, що право власності на самочинне будівництво може бути визнане за особою, що вимагає такого визнання, виключно за умови наявності документів про право власності на землю або про право користування земельною ділянкою, що визначають цільове призначення такої земельної ділянки. Скаржник зазначає, що судом не прийнято до уваги доводи відповідачів, що позивачем не дотримано порядку погодження самочинного будівництва, встановленого рішенням виконавчого комітету від 09.09.2011 №835 «Про затвердження положення про порядок врегулювання питань самочинного будівництва у м. Львові», яке в силу ст. 73 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території підприємствами, установами, організаціями, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території. Проте, у позивача відсутні документи, які б стверджували про дотримання встановленого порядку погодження самочинного будівництва та прийняття його в експлуатацію, а також про звернення у Львівську міську раду з зазначеним питанням. Відповідач 1, Львівська міська рада, у апеляційній скарзі №1104-вих-968 від 24.07.2013 зазначає, що позивач звернувся до суду з позовом про визнання права власності на самочинне будівництво, однак воно має здійснюватися за наявності даних про те, що порушене питання було предметом розгляду компетентного державного чи органу місцевого самоврядування, рішення якого чи його відсутність дають підстави вважати про наявність спору про право. Однак, позивач не звертався у Львівську міську раду з питань погодження самочинного будівництва, що на думку відповідача 1, свідчить про неповне з'ясування обставин справи судом першої інстанції. Скаржники, виклавши свої доводи в апеляційних скаргах, просять суд апеляційної інстанції скасувати рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013 в частині визнання права власності на будівлю по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б у м. Львові, в решті рішення залишити без змін.

30.07.2013 автоматизованою системою документообігу суду апеляційні скарги Львівської міської ради та Заступника прокурора м. Львова, розподілено до розгляду судді-доповідачу Новосад Д.Ф.

З урахуванням положень ст. 4-6 ГПК України, п. 3.1.7 Положення про автоматизовану систему документообігу суду, п. 6 рішення зборів суддів (протокол № 6 від 28.12.2010) зі змінами, внесеними рішенням зборів суддів (протокол № 13 від 03.08.2012), розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 31.07.2013 в склад колегії по розгляду апеляційних скарг Львівської міської ради та Заступника прокурора м. Львова введено суддів - Гриців В.М., Данко Л.С.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 31.07.2013 прийнято апеляційні скарги до свого провадження, розгляд справи призначено на 17.09.2013; зобов'язано Львівську міську раду подати докази сплати судового збору та докази надіслання копії апеляційної скарги третій особі та Прокурору м. Львова.

У зв'язку із зайнятістю у складі іншої колегії судді Данко Л.С. та перебуванням у відпустці судді Гриців В.М. розпорядженням голови Львівського апеляційного господарського суду від 17.09.2013 в склад колегії по розгляду апеляційних скарг Львівської міської ради та Заступника прокурора м. Львова введено суддів - Михалюк О.В., Мельник Г.І.

В судове засідання 17.09.2013 з'явився прокурор, представники позивача та відповідача 1. Представник відповідача 2 явки повноваженого представника в дане судове засідання не забезпечив, хоча про час та місце засідання суду був належним чином повідомлений, що підтверджується повідомленням про вручення поштового повідомлення (вих. 05-16/6808/13 від 07.08.13). Від третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача поступило клопотання про розгляд даної справи без участі її уповноваженого представника. Оскільки відкладення розгляду справи за обставин, визначених у ч. 1 ст. 77 ГПК України, є обов'язком лише за умови неможливості вирішення спору в даному судовому засіданні, тому дані апеляційні скарги розглядаються за відсутності представників відповідача 2 та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача.

Львівською міською радою виконано вимоги ухвали Львівського апеляційного господарського суду від 31.07.2013 та подано на адресу суду 06.08.2013 докази сплати судового збору та докази надіслання копії апеляційної скарги третій особі та Прокурору м. Львова. Позивач, відповідач 2 та третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача правом, наданим ст. 96 ГПК України, не скористалися, відзивів на апеляційні скарги не подали.

Розглянувши апеляційні скарги, дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, заслухавши пояснення прокурора, представників позивача та відповідача 1 в судовому засіданні, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013 у справі № 5015/3977/12 в частині визнання права власності на будівлю по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б у м. Львові слід скасувати.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено місцевим господарським судом, ТзОВ "СВ" на праві приватної власності належить нежитлова будівля загальною площею 126,5 кв.м., що знаходиться за адресою: вул.Гетьмана І.Мазепи, 25-б у м.Львові, що підтверджується свідоцтвом про право власності на будівлю від 22.03.2005 та Витягом про реєстрацію прав власності на нерухоме майно № 6895779 від 01.04.2005, виданим Львівським обласним державним бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки (а.с.21-22).

Позивачем здійснено реконструкцію належної йому на праві приватної власності нежитлової будівлі, шляхом надбудови та прибудови, внаслідок чого її площа збільшилась та становить 612,3 кв.м., що підтверджується технічним паспортом від 21.03.2013, складеним обласним комунальним підприємством Львівської обласної ради "Бюро технічної інвентаризації та експертної оцінки"(а.с. 138).

Висновком судової будівельно-технічної експертизи № 009/13 від 12.04.2013 вказано, що реконструйована нежитлова будівля по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б у м. Львові в основному не суперечить вимогам державних будівельних норм і правил України. Вартість самочинного будівництва згідно інвентаризаційної справи становить 1 398 360,00 грн.

Відповідно до Положення "Про порядок врегулювання питань самочинного будівництва у м. Львові", затвердженого рішенням Львівської міської ради № 406 від 06.05.2005, чинного на час здійснення реконструкції, розгляд питань з самочинного будівництва за підвідомчістю справ здійснює виконавчий комітет Львівської міської ради за фактами здійсненого (здійснюваного) юридичними особами самочинного будівництва об'єктів.

Пунктом 12 вказаного положення передбачено ряд документів, які необхідно подати для прийняття Львівською міською радою рішення про погодження самочинного будівництва особою, яка здійснила самочинне будівництво. Однак передбачені положенням документи у ТзОВ "СВ" відсутні, у зв'язку з чим виконавчий комітет Львівської міської ради відмовив у прийнятті заяви про погодження самочинного будівництва.

Ухвалою Львівської міської ради від 12.07.2012 № 1655 ТзОВ "СВ" було погоджено місце розташування земельної ділянки та надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,4511 га (у тому числі площею 0,1296 га в межах червоних ліній) на вул.Гетьмана І.Мазепи, 25-а, 25-б в оренду терміном на 10 років для обслуговування торгово-розважального комплексу за рахунок земель житлової та громадської забудови за функцією використання - землі комерції, у тому числі: площею 0,0592 га, яку за згодою вилучили з користування приватного підприємства "Фітал" та площею 0,3919 га., яку за згодою вилучили з користування комунального підприємства Львівської міської клінічної лікарні імені Князя Лева (а.с.29).

Позивач, посилаючись на ст.ст. 15, 16, 328, 376 ЦК України, ст.ст.2-5,19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" вважає, що за ним слід визнати право власності на реконструйовану будівлю, що знаходиться за адресою: м.Львів, вул.Гетьмана І.Мазепи, 25-б та позначена на плані літ."А-1" загальною площею 612,3 кв.м. та зобов'язати відповідача-2 прийняти її в експлуатацію.

Згідно з ч. 1 ст. 331 ЦК України право власності на нову річ, яка виготовлена (створена) особою, набувається нею, якщо інше не встановлено договором або законом. Особа, яка виготовила (створила) річ зі своїх матеріалів на підставі договору, є власником цієї речі.

Згідно з ч.3 ст. 376 ЦК України, право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", державна реєстрація прав проводиться місцевими органами державної реєстрації прав виключно за місцем знаходження нерухомого майна, а саме: в містах Києві та Севастополі, місті обласного підпорядкування, районі.

Частино 5 статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" вказано, що проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку: 1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних; 2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31 цього Закону, її експертизи; 3) затвердження проектної документації; 4) виконання підготовчих та будівельних робіт; 5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів; 6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Згідно з ст. 31 вказаного закону передбачено, що проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.

Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону України "Про планування і забудову територій", забудова територій передбачає здійснення нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, впорядкування об'єктів містобудування, розширення та технічного переоснащення підприємств; будівництво об'єктів містобудування здійснюється згідно з законодавством, державними стандартами, нормами та правилами, регіональними і місцевими правилами забудови, містобудівною та проектною документацією.

Статтями 24, 28 вказаного закону передбачено, що будівництво об'єктів містобудування здійснюється за погодженням з відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування, згідно розробленої, погодженої та затвердженої в установленому порядку проектної документації на будівництво, після одержання дозволу інспекції державного архітектурно-будівельного контролю на виконання будівельних робіт.

Враховуючи вищенаведені норми, суд апеляційної інстанції не вбачає можливості визнати за позивачем право власності на реконструйовану нежитлову будівлю та зобов'язати відповідача 2 прийняти реконструйовану нежитлову будівлю в експлуатацію.

Колегія суддів Львівського апеляційного господарського суду не погоджується із застосуванням до спірних правовідносин ст. 95 Земельного кодексу України, де передбачено, що землекористувачі, якщо інше не передбачено законом або договором, мають право самостійно господарювати на землі, споруджувати жилі будинки, виробничі та інші будівлі і споруди. У зв'язку з чим судом першої інстанції зроблено хибний висновок, що з положень чинного законодавства вбачається, що визнання права власності на самочинно збудоване нерухоме майно за рішенням суду можливе за наявності певних умов, а саме: відсутність порушень будівельних норм і правил, заперечень з боку власника земельної ділянки, відсутність в результаті самочинної забудови порушення прав інших осіб.

Господарським судом Львівської області не враховано, що позивачем не дотримано порядку погодження самочинного будівництва, встановленого рішенням виконавчого комітету від 09.09.2011 №835 «Про затвердження положення про порядок врегулювання питань самочинного будівництва у м. Львові», яке є обов'язковим до виконання. Також, з матеріалів справи вбачається, що у ТзОВ «СВ» відсутні документи, які б стверджували про дотримання встановленого порядку погодження самочинного будівництва та прийняття його в експлуатацію, а також про зверненням до Львівської міської ради з вказаним питанням.

Твердження суду першої інстанції про те, що станом на липень 2013 Львівське комунальне підприємство "Центр земельного кадастру та землеустрою" виготовляє проект землеустрою щодо відведення ТзОВ "СВ" земельної ділянки, яка знаходиться у м.Львові по вул. Мазепи 25-а, 25-б та про те, що Відділ Держземагенства у м.Львові готує висновок щодо режиму використання та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не є підставою для визнання у позивача права власності на вказану будівлю. Адже, на момент звернення з позовною заявою до господарського суду Львівської області про визнання права власності на реконструйовану нежитлову будівлю та зобов'язання прийняти її в експлуатацію, ТзОВ «СВ» не дотримало встановленої законом процедури для визнання за останнім права власності на будівлю.

Як вбачається з матеріалаів справи, Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області визнано ТзОВ «СВ» винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п.1 ч.6. ст. 6 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності». Зокрема Інспекцією у Постанові №1ш/1-ю від 16.01.2012 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності вказано, що позивач порушив вимоги містобудівного законодаства, а саме: нежитлові приміщення (після реконструкції шляхом прибудови та надбудови другого поверху), що розташовані за адресою: м. Львів, вул. Мазепи, 25 Б, експлуатуються без здачі в експлуатацію, що є порушенням ч.8 ст. 39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що затверджений постановою КМУ №461 від 13.04.2011. У зв'язку з порушенням вимог законодавства Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у Львівській області на позивача неодноразово накладався штраф у сумі 12 633, 70 грн., 850,00 грн. та 10 940,00 грн., що підтверджує неправомірність дій ТзОВ «СВ» щодо реконструкції нежитлової будівлі, на що не звернув уваги суд першої інстанції при винесенні оскаржуваного рішення.

Беручи до уваги наведене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013 у справі № 5015/3977/12 прийняте внаслідок неповного з'ясування обставин, що мають значення для справи, а доводи скаржників, викладені ними в апеляційних скаргах, спростовують висновки, викладені у рішенні господарського суду Львівської області, а відтак визнаються такими, що можуть бути підставою для його скасування.

Зважаючи на норми ст. 49, п. 10 ч. 2 ст.105 ГПК України судовий збір за розгляд апеляційної скарги слід покласти на позивача.

Керуючись ст.ст. 1, 21, 25, 33, 43, 44, 49, 99, 101, 103, 104, 105, ГПК України, Львівський апеляційний господарський суд -

П О С Т А Н О В И В:

1. Апеляційні скарги задоволити.

2. Рішення господарського суду Львівської області від 15.07.2013 у справі № 5015/3977/12 скасувати частково.

3. Відмовити в позові в частині визнання права власності на будівлю по вул. Гетьмана І.Мазепи, 25-б у м. Львові.

4. В решті рішення залишити без змін.

5. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «СВ» (79019, м. Львів, вул. Гайдамацька, буд.11, ідентифікаційний код 23889186) на користь Львівської міської ради (79006, м. Львів, пл. Ринок, 1, ідентифікаційний код 04055896 ) 1 263,37 грн. судового збору за подання апеляційної скарги

6. На виконання цієї постанови місцевому господарському суду видати відповідні накази.

7. Постанову може бути оскаржено у касаційному порядку.

8. Матеріали справи скерувати до господарського суду Львівської області.

Повний текст постанови виготовлено: 20.09.2013

Головуючий-суддя Д. Новосад

Суддя О. Михалюк

Суддя Г. Мельник

Дата ухвалення рішення17.09.2013
Оприлюднено24.09.2013
Номер документу33626369
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5015/3977/12

Ухвала від 10.10.2012

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 24.10.2012

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 26.06.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 12.06.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 22.05.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 29.04.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

Ухвала від 22.11.2013

Господарське

Вищий господарський суд України

Сибіга О.М.

Постанова від 17.09.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Новосад Д.Ф.

Ухвала від 31.07.2013

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Новосад Д.Ф.

Рішення від 15.07.2013

Господарське

Господарський суд Львівської області

Сухович Ю.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні