Постанова
від 12.09.2013 по справі 823/2114/13-а
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2013 року справа № 823/2114/13-а

м. Черкаси

14 год. 45 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Чубар Т.М.,

при секретарі - Нестеренко В.О.,

за участю представників позивача Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів Казіміренко Я.А. - за довіреністю № 135/01-12 від 25.01.2013р., Вікторова Є.О. - за довіреністю № 851/01-12 від 02.07.2013р.,

представника відповідача дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» Мельника В.В. - за довіреністю від 14.06.2013р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» про стягнення заборгованості,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулося Черкаське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, в якому просить стягнути з дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» 16 789 грн. 47 коп. адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця інвалідами у 2012 році та 191 грн. 52 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

04 вересня 2013 року на адресу Черкаського окружного адміністративного суду надійшла заява Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про зменшення позовних вимог, згідно якої позивач просить суд стягнути з дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» 7 015 грн. 39 коп. адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця інвалідами у 2012 році та 79 грн. 80 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій, мотивуючи вимоги тим, що відповідачем в порушення вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» не забезпечено нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів протягом 2012 року, що тягне нарахування адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця інвалідами та, як наслідок, нарахування пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Представник відповідача проти заявленого адміністративного позову заперечує, мотивуючи тим, що відповідач в 2012 році повністю утримувався за рахунок коштів міського бюджету в рамках виконання затвердженої сесією виконавчим комітетом Тальнівської міської ради Черкаської області щорічної програми благоустрою м. Тальне, що підтверджується довідкою виконавчого комітету Тальнівської міської ради Черкаської області № 665/01-13 від 02.04.2013р. Отже, положення статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в України» в частині сплати адміністративно-господарських санкцій на позивача не поширюються. Окрім того, у відповідності до вимог статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в України» в 2012 році інваліди, забезпечуючи свої права на працевлаштування, безпосередньо на підприємство з метою працевлаштування не зверталися, а Тальнівський районний центр зайнятості Черкаської області вказану категорію громадян на підприємство для працевлаштування не направляв. Таким чином, відповідачем не порушено вимоги законодавства, а позивачем неправомірно нараховано 7 015 грн. 39 коп. адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця інвалідами у 2012 році та нараховано 79 грн. 80 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що відповідач - дочірнє підприємство «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» зареєстрований як суб'єкт господарювання Тальнівською районною державною адміністрацією Черкаської області 11.08.2009р., ідентифікаційний код 36566273 (витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців від 23.04.2013р.).

Відповідно до ч. 8 статті 69 Господарського кодексу України підприємство з правом найму робочої сили забезпечує визначену відповідно до закону кількість робочих місць для працевлаштування неповнолітніх, інвалідів, інших категорій громадян, які потребують соціального захисту. Відповідальність підприємства за невиконання даної вимоги встановлюється законом.

Спеціальним законом, що визначає основи соціальної захищеності інвалідів в Україні і гарантує їм рівні з усіма іншими громадянами можливості для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість інвалідам вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними здібностями і інтересами, є Закон України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 875-XII від 21.03.1991р. (далі по тексту - Закон).

Так, відповідно до статті 18 цього Закону забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно, але не виключно, на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

При цьому підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані:

виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця,

створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством,

надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Приймаючи до уваги, що відповідач використовує працю найманих працівників, на нього розповсюджуються визначений означеною статтею Закону обов'язок щодо створення робочих місць для працевлаштування інвалідів та відповідного звітування до Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Статтею 19 Закону, в свою чергу, встановлено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою статті 19 Закону, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

Відображається інформація щодо виконання нормативу створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у звіті про зайнятість і працевлаштування інвалідів, який подається щороку до 01 березня відділенню Фонду соціального захисту інвалідів згідно Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 70 від 31.01.2007р.

Разом з тим, суд вважає за необхідне зазначити, що інвалід, який не досяг пенсійного віку, не працює, але бажає працювати, має право бути зареєстрованим у державній службі зайнятості як безробітний у зв'язку з чим саме орган працевлаштування здійснює пошук підходящої роботи відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у інваліда кваліфікації та знань, з урахуванням його побажань (стаття 18-1 Закону).

Відповідне право державної служби зайнятості на направлення для працевлаштування на підприємства, в установи і організації всіх форм власності при наявності там вільних робочих місць (вакантних посад) громадян, які звертаються до служби зайнятості, відповідно до рівня їх освіти і професійної підготовки, а інвалідів, крім того, - відповідно до рекомендацій МСЕК, наявних у них кваліфікації і знань та з урахуванням їх побажань, передбачено ч. 2 статті 19 Закону України «Про зайнятість населення» № 803-XII від 01.03.1991р. в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин.

Керівники ж підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, несуть відповідальність у встановленому законом порядку лише у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів та неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів.

Отже, обов'язок підприємства щодо створення (забезпечення виконання нормативів) робочих місць для працевлаштування інвалідів не супроводжується його обов'язком підбирати і працевлаштовувати інвалідів на створені робочі місця. Такий обов'язок покладається, як зазначалось вище, саме на державну службу зайнятості. Підприємство ж несе відповідальність за створення та належним чином атестування робочих місць для працевлаштування інвалідів, про що повідомляється відповідний орган працевлаштування.

Так, відповідно до ч. 4 статті 20 Закону України «Про зайнятість населення» № 803-ХІІ від 01.03.1991р. в редакції, що діяла на момент виникнення спірних правовідносин, підприємства, установи і організації незалежно від форми власності реєструються у місцевих центрах зайнятості за їх місцезнаходженням як платники збору до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, щомісяця подають цим центрам адміністративні дані у повному обсязі, зокрема про наявність вільних робочих місць (вакансій), у тому числі призначених для працевлаштування інвалідів.

При цьому інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом (абз. 3 п. 2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 70 від 31.01.2007р.).

Форма статистичної звітності № 3-ПН «Звіт про наявність вакансій», яка повинна щомісячно подаватись до державної служби зайнятості, затверджена наказом Міністерства праці та соціальної політики України № 420 від 19.12.2005р. Саме неподання звіту форми 3-ПН свідчить про те, що робочі місця для працевлаштування інвалідів створені не були.

Згідно листа Тальнівського районного центру зайнятості Черкаської області № 03-15/721 від 26.04.2013р. дочірнє підприємство «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» у 2012 році звіти форми 3-ПН з вакансіями для працевлаштування інвалідів до Тальнівського районного центру зайнятості Черкаської області не подавало.

Як наслідок, на дочірньому підприємстві «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» у 2012 році не виконувався норматив робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, що є порушенням вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» та Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 70 від 31.01.2007р.

Строк сплати адміністративно-господарських санкцій визначений до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (п. 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 70 від 31.01.2007р.).

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» відповідачем до Фонду соціального захисту інвалідів 10 січня 2013 року подано звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми № 10-ПІ, відповідно до якого середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу за рік склала 19 осіб, як наслідок, кількість інвалідів-штатних працівників згідно з нормативом робочих місць становить 0 осіб. Разом з тим, в ході перевірки додержання суб'єктами господарювання законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування (акт від 18.07.2013р.) встановлено, що впродовж 2012 року в різні періоди за зовнішнім сумісництвом на підприємстві працювали: ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, що підтверджується наказами по особовому складу та табелями обліку використання робочого часу. При складанні Звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2012 рік підприємством не враховані вимоги п. 2.6.1 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Державного комітету статистики України № 286 від 28.09.2005р., та внесено до середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу працівників, що працюють на підприємстві за сумісництвом. При приведенні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу до вимог чинного законодавства цей показник за 2012 рік зменшився із 19 до 13 осіб, в зв'язку з чим позивачем складено уточнюючий звіт та направлено до обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів. Згідно даних, наведених відповідачем у звіті, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» за 2012 рік склала 13 осіб. В той же час, кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» відповідачем не визначена взагалі, у зв'язку з чим середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, склала 0 осіб. При цьому середньомісячна заробітна плата штатного працівника на дочірньому підприємстві «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» за звітний період склала 14 030 грн. 77 коп.

Таким чином, з урахуванням викладених вище норм Закону відповідач зобов'язаний був до 15.04.2012р. сплатити до Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів за 2012 рік в сумі 7 015 грн. 39 коп. (182 400 грн. : 13 міс. : 2 міс.).

За порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій ч. 2 статті 20 Закону передбачено нарахування пені в розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Оскільки відповідач у строк до 11.06.2013р. не сплатив зазначені адміністративно-господарські санкції, розмір пені, нарахованої на суму недоїмки, за період прострочення з 16.04.2013р. по 11.06.2013р. (57 днів) складає 79 грн. 80 коп., та розраховується виходячи з розміру облікової ставки НБУ на рівні 7,50 %. Розрахунок: (7 015 грн. 39 коп. х 0,02%) х 57 днів = 79 грн. 80 коп.

Посилання представника відповідача на те, що дочірнє підприємство «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник» являється неприбутковою організацією і звільняється від сплати адміністративно-господарських санкцій спростовується наступним.

Відповідно до абзацу 4 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про реалізацію статей 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» № 70 від 31.01.2007р. (в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 930 від 03.09.2009р.) підприємство, на підтвердження обставин щодо повного його утримання за рахунок коштів державного або місцевого бюджетів, повинно подати відділенню Фонду довідку органу податкової служби про включення його до реєстру неприбуткових установ.

Положенням про реєстр неприбуткових установ та організацій, яке затверджено наказом Державної податкової адміністрації України № 37 від 24.01.2011р. передбачено, що присвоєння установам та організаціям ознаки неприбутковості здійснюють державні податкові інспекції відповідно до структурної ознаки. Пунктом 5.1. даного Положення визначені органи державної влади України, органи місцевого самоврядування та створені ними установи або організації, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів і мають код ознаки неприбутковості від 0001 до 0004. Відповідач ні до Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів, ні до суду довідку органу податкової служби про включення його до реєстру неприбуткових установ не подав, тому підстав для звільнення його від сплати адміністративно-господарських санкцій немає.

За таких обставин, суд вважає вимоги позивача такими, що підлягають до задоволення в частині стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в 2012 році в розмірі 7 015 грн. 39 коп. та пені за несвоєчасну сплату адміністративно-господарських санкцій в розмірі 79 грн. 80 коп.

Відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.

На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Стягнути з дочірнього підприємства «Світло» приватного акціонерного товариства «Комунальник», ідентифікаційний код 36566273, на користь Черкаського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів 7 015 (сім тисяч п'ятнадцять) грн. 39 коп. адміністративно-господарські санкції за незайняті робочі місця інвалідами у 2012 році та 79 (сімдесят дев`ять) грн. 80 коп. пені за несвоєчасну сплату зазначених санкцій.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Т.М. Чубар

Повний текст постанови виготовлений 16 вересня 2013 року.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2013
Оприлюднено26.09.2013
Номер документу33696090
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/2114/13-а

Ухвала від 04.09.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Постанова від 12.09.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 13.06.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

Ухвала від 02.07.2013

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Т.М. Чубар

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні