Постанова
від 23.09.2013 по справі 115/3420/13-а
СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Копія

СЕВАСТОПОЛЬСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Постанова

Іменем України

Справа № 115/3420/13-а

23.09.13 м. Севастополь

Севастопольський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Іщенко Г.М.,

суддів Санакоєвої М.А. ,

Цикуренка А.С.

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" на постанову Сакського міськрайонного суду Автономної Республіки Крим (суддя Щербіна Д.С. ) від 22.07.13 у справі № 115/3420/13-а

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" (вул. Промислова, 4, місто Саки, Сакський район, Автономна Республіка Крим,96500)

до Сакської міської ради Автономної Республіки Крим (вул. Леніна, 15, місто Саки, Сакський район, Автономна Республіка Крим,96500)

треті особи: Комунальне підприємство "Сакське ЖЕО" (вул. 9-ти Героїв, 12-а, місто Саки, Сакський район, Автономна Республіка Крим,96500)

Комунальне підприємство "Комунальщик" (вул. Курортна, 2 а, місто Саки, Сакський район, Автономна Республіка Крим,96500)

про визнання дій неправомірними та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Постановою Сакського міськрайонного суду Автономної Республіки Крим від 22.07.2013 у задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" до Сакської міської ради Автономної Республіки Крим, треті особи Комунальне підприємство "Сакське ЖЕО", Комунальне підприємство "Комунальщик" про визнання дій неправомірними та скасування рішення відмовлено.

Скасовано забезпечення позову, що було накладене ухвалою Сакського міськрайонного суду Автономної Республіки Крим від 19.06.2013, якою зупинено дію рішення 32 сесії 6-го скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 "Про розірвання договірних зобов'язань з Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" після набрання постановою суду законної сили.

Не погодившись з даним рішенням суду, Товариство з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить постанову Сакського міськрайонного суду Автономної Республіки Крим від 22.07.2013 скасувати, у зв'язку із порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, та прийняти нове рішення по справі, яким задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Правом на участь у судовому засіданні сторони не скористались. Про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином та своєчасно, про причину неявки суд не повідомили. Відповідно до пункту 2 частини першої статі 197 Кодексу адміністративного судочинства України неприбуття у судове засідання сторін, належним чином повідомлених про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, є підставою для розгляду справи в порядку письмового провадження. Судова колегія знаходить можливим апеляційний розгляд справи у відсутність сторін, визнаючи достатніми для розгляду апеляційної скарги наявні в матеріалах справи письмові докази.

Розглянувши справу в порядку статей 195, пункту 2 частини першої статті 197 Кодексу адміністративного судочинства України, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування Сакським міськрайонним судом Автономної Республіки Крим норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до статті 159 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення повинно бути законним та обґрунтованим.

З матеріалів справи вбачається, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" (далі - позивач) звернулося з адміністративним позовом до Сакської міської ради Автономної Республіки Крим (далі - відповідач) про визнання дій неправомірними та скасування рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013.

Відмовляючи в задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач, приймаючи оскаржуване рішення, діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України, а тому підстави скасування оскаржуваного рішення відсутні.

Проте з такими висновками суду першої інстанції судова колегія погоджується частково, оскільки вони не в повній мірі відповідають фактичним обставинам справи та вимогам матеріального права, що регулює спірні правовідносини.

Відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства України є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень. До адміністративних суддів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Кожному гарантується право на захист його прав, свобод та інтересів незалежним і неупередженим судом (стаття 6 Кодексу адміністративного судочинства України).

Відповідно до частини першої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Отже, згідно з вищенаведеними нормами права, позивач має право звернутися до адміністративного суду з позовом, якщо він вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю відповідача (суб'єкта владних повноважень) порушено його права, свободи чи інтереси у сфері публічно-правових відносин. При цьому, обставину дійсного (фактичного) порушення прав, свобод чи інтересів позивача має довести належними та допустимими доказами саме відповідач.

Відповідно до частини першої статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

При апеляційному перегляді справи встановлено, що відповідачем прийнято рішення № 1 від 07.06.2013 в пункті 1 зазначено про розірвання достроково у односторонньою порядку договору про надання послуг по вивозу та утилізації твердих побутових відходів, укладений з позивачем 06.04.2012, у зв'язку із недодержанням графіку вивозу побутових відходів, невиконанням вимог законодавства про відходи, санітарних норм і правил, Правил надання послуг по вивозу побутових відходів, актів замовника. В наступник пунктах визнані такими, що втратили силу рішення Сакської міської ради Автономної Республіки Крим від 06.04.2012 № 1 «Про затвердження результатів конкурсу на надання послуг по вивозу побутових відходів на території міста Саки», від 18.04.2012 № 27 «Про затвердження договору про надання послуг по вивозу побутових відходів на території міста Саки», від 18.04.2012 № 59 «Про узгодження укладення договору про передачу на обслуговування контейнерних площадок та урн міста Саки між Комунальним підприємством «Комунальник» і Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто», рішення Виконавчого комітету Сакської міської ради Автономної Республіки Крим від 24.05.2012 №368 «Про виділ в оренду нежитлові приміщення за адресою: місто Саки, вул. Промислова, 4», від 28.02.2013 № 110 «Про продовження договору оренди на контейнерні площадки, контейнери, урни і автотранспорт». Доручено Комунальному підприємству «Комунальник» Сакської міської ради Автономної Республіки Крим розірвати договір оренди нежитлових приміщень з позивачем від 01.08.2012, договори оренди транспортних засобів від 28.02.2013, договір оренди на малоцінні, необоротні матеріальні активи від 28.02.2013. Надано доручення Комунальному підприємству «Сакське житлово-експлуатаційне об'єднання» розірвати договір оренди нежитлових приміщень № 216-12 від 01.06.2012, укладений між Комунальним підприємством «Комунальник» та позивачем, договір про передачу на обслуговування контейнерних площадок і урн міста Саки, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто» 09.04.2012, договір оренди контейнерів з Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто» від 09.04.2012, договір про спільне використання полігону ТПВ, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисто місто» 18.04.2013, договір оренди транспортних засобів, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто» 09.04.2012, договір на виконання робіт по прибиранню прибудинкових територій, укладений з Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто» 02.01.2013. Також прийнято рішення щодо повідомлення Сакської міжрайонної прокуратури щодо виниклої заборгованості по заробітній платні робітникам Товариства з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто», повідомлення природоохоронну прокуратуру Автономної Республіки Крим про порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисте місто» правил по утриманню міського звалища та експлуатування полігону побутових відходів, та ініційовано перевірку Державною фінансовою інспекцією в Автономній Республіці Крим щодо цільового використання коштів, отриманих Товариством з обмеженою відповідальністю «Саки Чисто місто» від підприємств, установ, організацій та громадян у якості плати за вивіз сміття та прибирання прибудинкової території.

Підставою прийняття оскаржуваного рішення було систематичне порушення позивачем умов договору № б/н від 06.04.2012, укладеного між Виконавчим комітетом Сакської міської ради Автономної Республіки Крим (замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" (виконавець), предметом якого є надання у відповідності до графіку послуг по вивозу, складуванню побутових відходів і санітарної очистки міської території в границях міста Саки від сміття, несанкціонованих звалищ і т.п. за рахунок тарифу і коштів підприємства, а також повної санітарної очистки прибудинкових територій на договірних умовах з Комунальним підприємством «Сакське ЖЕО» за рахунок коштів розщеплення з загального тарифу по квартирній платі і прибиранні прибудинкових територій.

Пунктом 13 договору № б/н від 06.04.2012 передбачено право односторонньої відмови від договору Виконавчого комітету Сакської міської ради Автономної Республіки Крим, в разі порушення позивачем його умов (не менш трьох порушень, встановлених за результатами контролю, проведеного замовником або вповноваженими органами державного нагляду (контролю), поміж яких недодержання графіку вивозу побутових відходів, невиконанням вимог законодавства про відходи, санітарних норм і правил, Правил надання послуг по вивозу побутових відходів, актів замовника.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи факти неодноразового порушення позивачем вимог Закону України «Про відходи», Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», зафіксовані за результатами перевірок у протоколах Сакського районного управління Головного управління Держсанепідслужби в Автономній Республіці Крим, поданнях Сімферопольської міжрайонної прокуратури з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері, Сакської міжрайонної прокуратури, які були направлені до Сакської міської ради Автономної Республіки Крим для прийняття відповідних заходів.

Відповідно до пунктів 6, 7 частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин, організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.

Відтак слід зазначити, що хоча суд першої інстанції вірно встановив факт наявності порушень позивачем вимог природоохоронного законодавства та умов договору № б/н від 06.04.2012, проте зробив хибний висновок щодо правомірності оскаржуваного рішення в цілому, оскільки відповідач не є стороною вказаного правочину та відповідно до статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до кола його повноважень не входить та не є його компетенцією залучення на договірних засадах з метою вирішення питань збирання, транспортування, утилізації та знешкодження побутових відходів, знешкодження та захоронення трупів тварин, організація благоустрою населених пунктів, коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення.

Колегія суддів визнає обґрунтованими доводи позивача в цій частині та вважає пункт 1 рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013, таким, що прийнято поза межами повноважень Сакської міської ради Автономної Республіки Крим та всупереч чинному законодавству.

Враховуючи, що предметом спору у справі є не розірвання договору про надання послуг з вивозу побутових відходів на території міста Саки № б/н від 06.04.2013, а оскарження рішення суб'єкта владних повноважень, суд апеляційної інстанції не може надавати оцінку спірним правовідносинам, які виникли з приводу прав та обов'язків сторін адміністративного договору, оскільки вказані правовідносини не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Згідно приписів пунктів 31, 38, 44, 55 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються такі питання, як: прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення, надання відповідно до законодавства згоди на розміщення на території села, селища, міста нових об'єктів, у тому числі місць чи об'єктів для розміщення відходів, сфера екологічного впливу діяльності яких згідно з діючими нормативами включає відповідну територію; встановлення відповідно до законодавства правил з питань благоустрою території населеного пункту, забезпечення в ньому чистоти і порядку, торгівлі на ринках, додержання тиші в громадських місцях, за порушення яких передбачено адміністративну відповідальність, визначення на конкурсних засадах юридичних осіб, які здійснюють у межах певної території збирання та перевезення побутових відходів спеціально обладнаними для цього транспортними засобами.

Отже, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, щодо правомірності прийняття Сакською міською радою Автономної Республіки Крим пунктів 2-9 оскаржуваного рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 «Про розірвання договірних зобов'язань з Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто".

Неспроможними, на думку суду апеляційної інстанції, є посилання заявника апеляційної скарги на відсутність права органів місцевого самоврядування скасовувати та змінювати свої рішення, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних та охоронюваних законом інтересів, і суб'єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення.

Однак, правові акти органу місцевого самоврядування, які були скасовані пунктом 2 рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013, не містять приписів, які реалізують та захищають суб'єктивні права та охоронювані законом інтереси, а є лише правовою підставою укладення відповідних договорів з надання послуг по обслуговуванню території міста Саки в частині вивозу побутових відходів, регулювання яких здійснюється відповідними нормами адміністративного та цивільного законодавства.

Крім того, скасовуючи пунктом другим рішення Виконавчого комітету Сакської міської ради Автономної Республіки Крим, відповідач діяв суворо у відповідності до частини дев'ятої статті 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», положеннями якої відповідній раді надано право скасовувати рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради.

Аналогічна думка міститься в рішенні Конституційного Суду України від 16.04.2009 №7-рп/2009, в якому Конституційний Суд України дійшов висновку, що органи місцевого самоврядування мають право приймати рішення, вносити до них зміни та скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, керуючись у своїй діяльності ними та актами Президента України, Кабінету Міністрів України.

Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що є обґрунтованим позов в частині вимог щодо визнання протиправним пункту 1 рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 про розірвання достроково у односторонньому порядку договору про надання послуг по вивозу та утилізації твердих побутових відходів, укладений з позивачем 06.04.2012, та вказаний пункт підлягає скасуванню, оскільки прийнятий неправомірно, з перевищенням Сакською міською радою Автономної Республіки Крим повноважень, наданих Конституцією та Законами України.

Решта позовних вимог є безпідставними, оскільки пункти 2, 3, 4 прийняті відповідачем на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією і законами України, а пункти 5, 6, 7, 8, 9 взагалі мають інформаційний характер та не створюють перешкод позивачу у реалізації своїх прав та виконання обов'язків за договором.

Так, оцінивши за правилами, встановленими статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України, наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" підлягають частковому задоволенню, шляхом визнання протиправним та скасування пункту 1 рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 «Про розірвання договірних зобов'язань з Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто".

З огляду на визначене, колегія суддів дійшла висновку про неповне з'ясування судом першої інстанції обставин справи при ухваленні рішення про відмову у задоволенні адміністративного позову, у зв'язку із чим рішення суду першої підлягає скасуванню, з постановленням нового рішення по справі.

Відповідно до статті 202 Кодексу адміністративного судочинства України підставою для скасування судом апеляційної інстанції судового рішення суду першої інстанції з ухваленням нового рішення, є невідповідність висновків суду обставинам справи, недоведеність обставин справи, що мають значення для справи, які суд першої інстанції вважає встановленими, допущення порушень норм матеріального чи процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи.

Згідно до частини першої статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійсненні нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа). Враховуючи вимоги статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України відшкодуванню з рахунків Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" підлягають витрати, пов'язані зі сплатою судового збору, у розмірі 17,20 грн.

Керуючись статтею 94, частиною першою статті 195, пунктом 3 частини першої статті 198, пунктами 2, 3 частини першої статті 202, частиною другою статті 205, статтями 207, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" задовольнити частково.

Постанову Сакського міськрайонного суду Автономної Республіки Крим від 22.07.2013 у справі № 115/3420/13-а скасувати.

Прийняти нове рішення.

«Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати пункт 1 рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 «Про розірвання договірних зобов'язань з Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто".

В іншій частини рішення 32 сесії шостого скликання Сакської міської ради Автономної Республіки Крим №1 від 07.06.2013 «Про розірвання договірних зобов'язань з Товариством з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" залишити без змін.

Стягнути з місцевого бюджету міста Саки Автономної Республіки Крим на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Саки чисте місто" (ідентифікаційний код юридичної особи 38006229 , юридична адреса: 96500, Автономна Республіка Крим, місто Саки, вулиця Піонерська, будинок 1, приміщення 92, фактична адреса: 96500, Автономна Республіка Крим, місто Саки, вулиця Промислова, будинок 4) судовий збір у розмірі 17,20 грн. шляхом безспірного списання із рахунків суб'єкта владних повноважень - відповідача».

Постанова набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі.

Постанову може бути оскаржено до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя підпис Г.М. Іщенко

Судді підпис М.А.Санакоєва

підпис А.С. Цикуренко

З оригіналом згідно

Головуючий суддя Г.М. Іщенко

Дата ухвалення рішення23.09.2013
Оприлюднено26.09.2013
Номер документу33696353
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —115/3420/13-а

Постанова від 23.09.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Іщенко Галина Михайлівна

Ухвала від 14.08.2013

Адміністративне

Севастопольський апеляційний адміністративний суд

Іщенко Галина Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні