Постанова
від 09.09.2010 по справі 2а-9103/10/2670
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01025 м. Київ, вул. Десятинна, 4/6 ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

місто Київ

09 вересня 2010 року Справа№ 2а-9103/10/2670

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:

судді: Пісоцької О.В.

за участю секретаря

судового засіданні Кузьменкової С.П.,

розглянувши в приміщенні суду у місті Києві у відкритому судовому засіданні справу

за позовною заявою Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів доприватного підприємства «Престиж-К» простягнення адміністративно-господарських (штрафних) санкцій за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування,

ВСТАНОВИВ :

Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - Фонд захисту інвалідів, позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою до приватного підприємства «Престиж-К» (далі - ПП «Престиж-К», відповідач), в якій просить стягнути з відповідача адміністративно-господарські (штрафні) санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів за 2009 рік, 23786грн. 16коп., а також 185грн. 64коп. - пені, що складає загальну суму у розмірі 23971грн. 80коп.

В судовому засідання представник позивача позовні вимоги підтримав, в обґрунтування яких зазначив, що в порушення вимог Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів» ПП «Престиж-К» не працевлаштувало, відповідно до 4-х відсоткового нормативу, трьох інвалідів, що спричинило нарахування відповідачу за звітній 2009 рік штрафних санкцій та пені.

Представник позивача просив позов задовольнити у повному обсязі.

ПП «Престиж-К просило відмовити у задоволенні позовних вимог в частині.

В обґрунтування заперечень представник відповідача зазначив, що відповідно до статті 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21 березня 1991 року №875-ХІІ (далі - Закон №875-ХІІ) забезпечення прав інвалідів на працевлаштування та оплачувану роботу здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ та організацій або державної служби зайнятості.

Також представник відповідача зазначив, що протягом 2009 року ПП «Престиж-К» подавало звіти за формою №3-ПН до Оболонського районного центру зайнятості в м. Києві, в яких повідомляло про створення чотирьох робочих місць для інвалідів.

Додатково відповідач зауважив та тому, що звіт за формою №3-ПН містить інформацію не про фактичне створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, а лише дані про чисельність інвалідів, які повинні працювати на робочих місцях за нормативом, а тому звіт за 2009 рік, поданий ПП «Престиж-К» спростовує твердження позивача про нестворення робочих місць для інвалідів.

Крім того, представник ПП «Престиж-К» зазначив, що з 03 серпня 2009 року на підприємстві працює ОСОБА_2, яка має ІІ групу інвалідності, та з 01 вересня 2009 року - ОСОБА_3, який має ІІІ групу інвалідності. Зазначені обставини свідчать про часткове виконання нормативу забезпечення інвалідів робочими місцями.

На підставі частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України 09 вересня 2010 року у відкритому судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови про задоволення позовних вимог.

Перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, Окружний адміністративний суд міста Києва дійшов наступних висновків.

Спірні правовідносини врегульовано Законом України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21 березня 1991 року №875-XII (далі - Закон №875), Постановами Кабінету Міністрів України «Про затвердження Положення про Фонд соціального захисту інвалідів» від 26 вересня 2002 року №1434 (далі - Положення №1434), та «Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 31 січня 2007 №70 (далі - Постанова №70).

Частиною другою статті 4 Закону №875 передбачено, що держава створює правові, економічні, політичні, соціально-побутові та соціально-психологічні умови для задоволення потреб інвалідів у відновленні здоров'я, матеріальному забезпеченні, посильній трудовій та громадській діяльності.

Відповідно до частин другої та третьої статті 18 Закону №875 підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань інваліда, наявних у нього професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи. Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі - спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Частинами першою та другою статті 19 Закону №875 визначено, що для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, (далі - організації та інші роботодавці) установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі 4 відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості 1 робочого місця. Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування інвалідів. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Згідно з вимогами частини третьої статті 19 Закону №875 організації та інші роботодавці) мають самостійно здійснювати працевлаштування інвалідів у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону, а виконанням нормативу робочих місць, відповідно до змісту частини п'ятої статті 19, вважається працевлаштування організацією та іншими роботодавцями, які використовують найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

Разом з тим, організаціями та іншими роботодавцями до виконання нормативу робочих місць, визначеного згідно з частиною першою цієї статті, може бути зараховано забезпечення роботою інвалідів на підприємствах, в організаціях громадських організацій інвалідів шляхом створення господарських об'єднань підприємствами, установами, організаціями, фізичними особами, які використовують найману працю, та підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів з метою координації виробничої, наукової та іншої діяльності для вирішення спільних економічних та соціальних завдань.

Статтею 20 Закону №875 встановлено обов'язок підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю.

Сплата вказаних адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов'язкових платежів). Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Відповідно до частини восьмої статті 20 Закону №875 порядок сплати адміністративно-господарських санкцій і пені до відділень Фонду соціального захисту інвалідів, їх акумуляції, обліку, а також, з урахуванням пропозицій всеукраїнських громадських організацій інвалідів, - використання цих коштів затверджується Кабінетом Міністрів України.

Постановою №70 затверджені: порядок реєстрації підприємств, установ, організацій та фізичних осіб, що використовують найману працю; порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування; порядок сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (далі - порядок сплати) тощо.

Так, відповідно до пункту другого порядку сплати роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб - підприємців на балансовий рахунок 3510 в установах Національного банку, відкритий в органах Державного казначейства, або на балансовий рахунок 2510 в установах комерційних банків до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Міністерством праці та соціальної політики України за погодженням з Держкомстатом.

Відповідно до статті 18 Закону №875 працевлаштування інвалідів здійснюється центральним органом виконавчої влади з питань праці та соціальної політики, органами місцевого самоврядування, громадськими організаціями інвалідів, що передбачено п. 10 Положення про робоче місце інваліда і про порядок працевлаштування інвалідів (далі - Положення).

Виходячи зі змісту пунктів 5,14 Положення підприємства зобов'язані розробити заходи щодо створення робочих місць для інвалідів, включати їх до колективного договору, інформувати центри зайнятості, місцеві органи соціального захисту населення та відділення Фонду соціального захисту інвалідів про створення робочих місць для працевлаштування інвалідів, у межах нормативу повинні створювати за власні кошти місця для їх працевлаштування та відповідно до п.12 Положення інформувати державну службу зайнятості і місцеві органи соціального захисту населення про вільні робочі місця та вакантні посади, на яких може використовуватися праця інвалідів.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивач перебуває на обліку у Оболонському районному центрі зайнятості як роботодавець, що використовує найману працю.

Середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу ПП «Престиж-К» у 2009 році склала 94 особи, а тому, відповідно до вимог статті 19 Закону №875, відповідач мав створити чотири робочих місця для працевлаштування інвалідів.

Разом з тим, зі змісту поданих відповідачем до районного центру зайнятості звітів за формою №3-ПН вбачається, що останнім в супереч статті 20 Закону №875 надавалася наступна інформація:

20 листопада та 24 грудня 2009 року про створення одного робочого місця для працевлаштування інваліда (а.с. 24, 25);

24 червня та 20 серпня 2009 року - двох робочих місць для працевлаштування інвалідів (а.с. 28, 30);

22 вересня та 09 жовтня 2009 року - трьох робочих місць для працевлаштування інвалідів (а.с. 26, 27);

27 липня 2009 року про фактичне нестворення робочих місць (пусті графи) (а.с. 29).

З січня по травень 2009 року звіти за формою №3-ПН ПП «Престиж-К» до Оболонського районного центру зайнятості не подавались.

Означені обставини встановлені та сторонами не заперечувалися.

Відповідно до звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2009 рік, поданого ПП «Пристиж-К», останнім визначено суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів - 23787грн. 00коп.

Відповідно до пункту 11 Порядку сплати санкцій контроль за своєчасним і повним надходженням штрафних санкцій від підприємств, які не забезпечують нормативу робочих місць, здійснюють відділення фонду відповідно до законодавства. У разі несплати штрафних санкцій в установлений термін відділення Фонду вживають заходів щодо їх стягнення у судовому порядку.

З встановлених вище обставин суд дійшов висновку, що відповідачем допущено безперечне порушення вимог законодавства щодо подання звітів за формою №З-ПН, в яких мало бути повідомлено про наявність вакансій та створення чотирьох робочих місць для інвалідів. Разом з тим, останній не звітував протягом тривалого терміну (з січня по травень 2009 року), а у період подання звітів зазначав лише про створення робочих місць для інвалідів, яка загалом не перевищувала кількості трьох робочих місць.

Крім того, представник ПП «Престиж-К», посилаючись на дотримання відповідачем норм чинного законодавства, не надав жодного доказу та не довів створення останнім чотирьох робочих місць для працевлаштування інвалідів.

Суд критично оцінює твердження відповідача про часткове виконання передбаченого Законом №875 нормативу у зв'язку з працевлаштуванням на підприємстві у 2009 році ОСОБА_2, інваліда ІІ групи, та ОСОБА_3, інваліда ІІІ групи, оскільки означені обставини не звільняють ПП «Престиж-К» від сплати адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць.

Відповідно до частини першої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Таким чином, оцінивши за правилами, встановленими статтею 86 Кодексу адміністративного судочинства України, наявні в матеріалах справи докази та пояснення представників сторін, надані під час розгляду справи, суд вважає заявлений адміністративним позов обґрунтованим та таким, що підлягає задоволенню.

Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, звільненого від сплати судового збору, а також за відсутності витрат позивача - суб'єкта владних повноважень, пов'язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) згідно з частиною 4 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись статтями 7, 9, 69-72, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України Окружний адміністративний суд міста Києва

ПОСТАНОВИВ:

Позов Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів задовольнити.

Стягнути з приватного підприємства «Престиж-К» (03179 м. Київ, вул. Лугова, 12, м. Київ, 04074. код за ЄДРПОУ 32824949, р/р 2600417198001, МФО 319092, АБ «Київська Русь» м. Київ) на користь Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів (03150 м. Київ, вул. Боженка, 86-г, р/р 31219230700001 в ГУ ДКУ у м. Києві, МФО 820019, код ЄДРПОУ 24262621, код призначення платежу 50070000;01) адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів, за 2009 рік у розмірі 23786грн. 16коп. (двадцять три тисячі сімсот вісімдесят шість гривень 16коп.) та пені у розмірі 185грн. 64коп. (сто вісімдесят п'ять гривень 64коп.).

Постанова набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції у порядку, передбаченому статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя (підпис) О.В. Пісоцька

З оригіналом згідно.

Суддя О.В. Пісоцька

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення09.09.2010
Оприлюднено26.09.2013
Номер документу33699751
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-9103/10/2670

Ухвала від 21.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пісоцька О.В.

Постанова від 09.09.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Пісоцька О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні