УКРАЇНА
Господарський суд
Житомирської області
10002, м. Житомир, майдан Путятинський, 3/65
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
від "17" вересня 2013 р. Справа № 906/1162/13
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Соловей Л.А. ,
за участю представників сторін:
від позивача: ФОП ОСОБА_1;
ОСОБА_2, довіреність від 26.09.2010р.;
від відповідача: Кравченко В.М., довіреність від 29.08.2013р.
розглянув у відкритому судовому засіданні в м.Житомирі справу
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_1)
до Гранітненської селищної ради Малинського району (смт.Гранітне Малинського району)
про визнання рішення недійсним та зобов'язання вчинити певні дії,
з перервою в судовому засіданні з 02.09.2013р. до 17.09.2013р. відповідно до ст.77 ГПК України.
Позивачем пред'явлено позов до відповідача, згідно якого позивач просить:
- скасувати рішення №261 двадцять восьмої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області від 01.08.2013р.;
- зобов'язати селищну раду вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, виконавши умови договору №1 від 20.07.2011р., виходячи з приписів Земельного кодексу України та чинного законодавства, що регулює дані правовідносини.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, позивач, не погоджуючись із оскаржуваним рішенням, зокрема, в частині встановлення селищною радою ціни продажу земельної ділянки, посилається на те, що ціна продажу земельної ділянки визначається виключно на підставі експертної грошової оцінки, яка є спеціальною по відношенню до норми ч.1 ст.632 ЦК України, у зв'язку з чим підлягає переважному застосуванню.
Позивач та його представник в судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача позовні вимоги не визнає з мотивів, викладених у запереченні від 29.08.2013р. (а.с.26-28), в якому зокрема, зазначає, що орган місцевого самоврядування встановлює ціну продажу земельної ділянки комунальної власності і така ціна може відрізнятися від експертної вартості.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 на праві приватної власності належить нежитлова будівля кафе-магазину, розташованого за адресою: АДРЕСА_2, відповідно до свідоцтва на право власності на нерухоме майно від 08.11.2007р. серія №5299 (а.с.72).
Згідно рішення Гранітненської селищної ради Малинського району №116 від 16 січня 2008 року (з урахуванням змін, внесених Рішенням Гранітненської селищної ради Малинського району №84 від 30.06.2011 року) (а.с.16, 57) радою вирішено:
- надати підприємцю ОСОБА_1 дозвіл на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 0,345га. по АДРЕСА_2;
- укласти угоду з ПП ОСОБА_1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки в розмірі 10 відсотків вартості земельної ділянки, визначеної за нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки;
- укласти договір на проведення експертної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,0345га по АДРЕСА_2, яка передана в оренду ПП ОСОБА_1 із землевпорядною організацією, визначеною на конкурсній основі.
На виконання вимог рішення №160 від 18.04.2011р. між ФОП ОСОБА_1 та Гранітненською селищною радою укладено договір від 20.07.2011р. №1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки смт.Гранітне, за умовами якого покупець сплачує авансовий внесок в рахунок ціни оплати земельної ділянки площею 0,0345 га за адресою: смт.Гранітне, АДРЕСА_2 (а.с.17).
Умовами договору від 20.07.2011р. сторони погодили, що ціна оплати земельної ділянки буде визначена на підставі експертно-грошової оцінки земельної ділянки, замовником якої буде уповноважений орган.
Даним договором визначено, що вартість авансового внеску складає 10 відсотків нормативно грошової оцінки земельної ділянки (7706,37грн.). На виконання умов договору позивач сплатила на рахунок відповідача авансовий внесок, що підтверджується квитанцією від 29.07.2011р. (а.с.18).
18.04.2012р. Гранітненською селищною радою Малинського району Житомирської області прийнято рішення №160, яким вирішено:
1. Прийняти до відома експертну грошову оцінку на земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345 га для комерційного використання в сумі 14297грн. (чотирнадцять тисяч двісті дев'яносто сім грн.) з розрахунку 41,44 грн./кв.м.;
2. Продати ПП ОСОБА_1 земельну ділянку несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 в межах селища Гранітне площею 0,0345 га для здійснення комерційної діяльності;
3. Затвердити ціну продажу земельної ділянки по АДРЕСА_2 в сумі 68241,60 грн.;
4. ПП ОСОБА_1 укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з Гранітненською селищною радою в місячний термін з дня отримання повідомлення про прийняття сесією селищної ради позитивного рішення щодо викупу даної земельної ділянки та посвідчити його нотаріально (а.с.113).
Не погодившись з прийнятим рішенням ради №160 ФОП ОСОБА_1 оскаржила його до господарського суду Житомирської області.
Так, рішенням господарського суду Житомирської області від 18.03.2013р., яке не оскаржено та набрало законної сили, визнано незаконним та скасовано пункти 3 та 4 рішення №160 шістнадцятої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 18.04.2012р., а також зобов'язано Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_1 (а.с.19-24).
На виконання рішення господарського суду від 18.03.2013р. Гранітненська селищна рада скликала сесію для розгляду питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_1, за результатами якої прийнято рішення №261 від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_2" (а.с.7) , яким вирішено:
1. Встановити ціну продажу земельної ділянки комерційного використання площею 0,0345 га по АДРЕСА_2 Малинського району Житомирської області в сумі 40000,00грн. з розстроченням платежу на один рік;
2. Покупцю ОСОБА_1 сплатити 50% вартості даної земельної ділянки протягом 30 календарних днів після нотаріального посвідчення договору купівлі-продажу, враховуючи авансовий внесок, та 50% платежу рівними частинами не рідше ніж один раз у 3 місяці згідно з графіком, який є невід'ємною частиною договору купівлі-продажу, або одноразово у повному обсязі в у строк, який не перевищує трьох місяців після внесення першого або чергового платежу з врахуванням індексу інфляції;
3. Покупцю ОСОБА_1 оплатити орендну плату за час користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів до оформлення договору купівлі-продажу земельної ділянки;
4. Доручити селищному голові укласти договір купівлі-продажу земельної ділянки з ФОП ОСОБА_1;
5. Заборонити ФОП ОСОБА_1 продаж або інше відчуження земельної ділянки до повного розрахунку за договором купівлі-продажу;
6. Покупцю використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням;
7. Термін дії даного рішення до кінця поточного року.
Не погоджуючись із ціною продажу земельної ділянки за визначеною радою ціною, вважаючи, що ціна продажу земельної ділянки має визначатися виключно на підставі експертної грошової оцінки, ФОП ОСОБА_1 оскаржила до суду рішення ради №261 від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_2".
В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем при визначенні ціни продажу вищевказаної земельної ділянки положень Земельного кодексу України, Закону України "Про оцінку земель" та умов договору №1 від 20.07.2011р. про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки.
Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши приписи законодавства, що регулює спірні відносини, господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог позивача щодо скасування рішення Гранітненської селищної ради від 01.08.2013р. №261 "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_2", враховуючи наступне.
Як зазначено вище, на земельній ділянці, що розташована в смт.Гранітне, АДРЕСА_2, знаходиться магазин, який належить ОСОБА_1 на праві приватної власності.
Частиною 1 ст.120 Земельного кодексу України визначено, що до особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.
Відповідно до ст.127 Земельного кодексу України, органи державної влади, Рада Міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.
Згідно з ч.1 ст.128 Земельного кодексу України продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.
Так, згідно рішення Гранітненської селищної ради за №116 від 16.01.2008р. позивачу надано дозвіл на викуп земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га (а.с.16). Раніше, вказана земельна ділянка, на якій знаходиться магазин, перебувала в оренді у позивача для ведення роздрібної торгівлі, що підтверджується укладеними між сторонами договорами оренди земельної ділянки від 10.09.2010р. та 15.11.2011р. із змінами від 06.04.2011р., внесеними згідно додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 10.09.2010р. (а.с.73-80; 114-116).
В силу ст.132 Земельного кодексу України, однією з істотних умов договору про перехід права власності на земельну ділянку є договірна ціна.
Відповідно до ст.632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Спеціальною нормою, яка регулює визначення ціни земельної ділянки, в тому числі, на якій знаходяться об'єкти нерухомості є ч.8 ст.128 Земельного кодексу України, в якій зазначено, що ціна земельної ділянки визначається за експертною грошовою оцінкою, що проводиться організаціями, які мають відповідну ліцензію на виконання цього виду робіт, на замовлення органів державної влади. Сума авансового внеску зараховується до ціни продажу земельної ділянки. У разі відмови покупця від укладення договору купівлі-продажу земельної ділянки сума авансового внеску не повертається.
Статтею 131 Земельного кодексу України встановлено, що громадяни та юридичні особи України, а також територіальні громади та держава мають право набувати у власність земельні ділянки на підставі міни, ренти, дарування, успадкування та інших цивільно-правових угод. Укладення таких угод здійснюється відповідно до Цивільного кодексу України з урахуванням вимог цього Кодексу.
Стаття 201 Земельного кодексу визначає, що залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Н о р м а т и в н а грошова оцінка земельних ділянок в и к о р и с т о в у є т ь с я для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Е к с п е р т н а грошова оцінка в и к о р и с т о в у є т ь с я при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Аналогічні приписи містить спеціальний Закон України "Про оцінку земель", яким визначено правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Зокрема, ст.5 вказаного закону передбачено, що е к с п е р т н а грошова оцінка земельних ділянок та прав на них проводиться з м е т о ю визначення вартості об'єкта оцінки. Експертна грошова оцінка земельних ділянок в и к о р и с т о в у є т ь с я при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них, крім випадків, визначених цим Законом, а також іншими законами.
Експертна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності у сфері оцінки земель згідно з вимогами Закону України "Про оцінку земель", Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні", а також інших нормативно-правових актів та державних стандартів, норм і правил (ч.3 ст.19 Закону України "Про оцінку земель").
За результатами проведення експертної грошової оцінки складається звіт. Звіти з експертної грошової оцінки земельних ділянок підлягають рецензуванню, яке здійснюється у разі обов'язкового проведення такої оцінки, а також на вимогу зацікавлених осіб. Рецензування звітів здійснюється оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок зі стажем практичної роботи не менше двох років, а також експертними радами саморегулівних організацій оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок.
Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002р. №1531 "Про експертну грошову оцінку земельних ділянок" затверджено Методику проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок, яка регламентує проведення такої оцінки для усіх категорій земель під час укладання цивільно-правових угод та переоцінки основних фондів для бухгалтерського обліку згідно із законодавством. На виконання п.2 цієї постанови наказом Держкомзему України від 09.01.2003р. №2 затверджено Порядок проведення експертної оцінки земельних ділянок.
Відповідно до п.3 Методики експертно-грошової оцінки земельних ділянок, експертна грошова оцінка передбачає визначення ринкової (імовірної ціни продажу на ринку) або іншого виду вартості об'єкта оцінки (заставна, страхова, для бухгалтерського обліку тощо), за яку він може бути проданий (придбаний) або іншим чином відчужений на дату оцінки відповідно до умов угоди. Пунктом 5 Методики визначено, що експертна грошова оцінка - це процес визначення вартості об'єкта оцінки на дату оцінки.
Таким чином, експертна оцінка, будучи результатом професійної діяльності оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок (які склали кваліфікаційний іспит та одержали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до вимог Закону України "Про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність в Україні"), визначає реальну ринкову вартість земельної ділянки.
Згідно звіту з експертної грошової оцінки земельної ділянки від 01.02.2013р., ринкова вартість земельної ділянки площею 345кв.м., розташованої за адресою: АДРЕСА_2, с.Гранітне, Малинського району Житомирської області становить 16819,00грн. без ПДВ (а.с.37).
В матеріалах справи міститься рецензія від 26.02.2013р. оцінювача ОСОБА_4 (кваліфікаційне свідоцтво та посвідчення в матеріалах справи) на звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки 0,0345 га, що орендується приватним підприємцем ОСОБА_1 для комерційного використання (для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (03.07) за адресою: АДРЕСА_2, селище Гранітне, Гранітненська селищна рада, Малинський район, Житомирська область (в межах населеного пункту) (а.с.31-34).
Згідно даної рецензії звіт про експертну грошову оцінку земельної ділянки: "виконаний з дотриманням методичних засад, зазначених у "Національному стандарті №1, №2" та методики оцінки, у цілому відповідає вимогам нормативно правових актів з оцінки майна, але має незначні недоліки, що не вплинули на достовірність оцінки, може бути використаний замовником з метою, зазначеною у звіті" .
Відповідно до п.3.4. Порядку проведення експертної оцінки земельних ділянок, термін чинності звіту становить один рік з дати оцінки.
Таким чином, звіт про експертно-грошову оцінку земельної ділянки від 01.02.2013р., на яку посилається позивач як на документ, що визначає ціну продажу земельної ділянки, станом на час прийняття оспорюваного рішення №261 від 01.08.2013р. був чинним та підлягав застосуванню, відповідно до вимог Закону.
Однак, як зазначено вище, спірним рішенням №261 від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_2" радою встановлено ціну продажу земельної ділянки в сумі 40000,00грн. з розстроченням платежу на один рік.
При цьому вказана ціна визначена радою на власний розсуд без урахування норм спеціальних законів, що регулюють визначення вартості земельної ділянки під час укладення цивільно-правової угоди щодо неї.
Суд приймає до уваги, що Гранітненською селищною радою рішенням №159 від 18.04.2012 року було затверджено Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність у смт.Гранітне, відповідно до п.13 якого Гранітненська селищна рада встановлює ціну продажу земельної ділянки визначеної за ф о р м у л о ю : експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативної грошової оцінки, після чого приймає рішення про продаж земельної ділянки у власність.
Однак, судом встановлено, що постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. у справі №0614/3180/2012 визнано неправомірними дії Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області при прийнятті Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне 18 квітня 2012 року в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки, визначеної за формулою: експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативної грошової оцінки. Цією ж постановою суд скасував положення п.13 Додатку №1 до рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області шістнадцятої сесії VI скликання №159 від 18.04.2012 року "Про затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне" в частині встановлення ціни продажу земельної ділянки, а саме: "експертно-грошова оцінка та надбавка 70% від нормативно грошової оцінки" (а.с.120-121). Зазначена постанова вступила в законну силу 05.02.2013р., про що свідчить відмітка на зворотному боці примірника постанови.
При цьому, постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. встановлено, що в даному випадку вартість земельної ділянки визначається виключно на підставі її грошової та експертної оцінки, яка проводиться за методикою, затвердженою Кабінетом Міністрів України, згідно ч.8 ст.128 ЗК України, яка є спеціальною по відношенню до норми ч.1 ст.632 ЦК України, у зв'язку з чим підлягає переважному застосуванню. Також судом встановлено, що Гранітненська селищна рада, приймаючи рішення №159 проігнорувала наявність укладеного договору №1 про оплату авансового внеску в рахунок оплати ціни земельної ділянки смт.Гранітне, яка мала бути визначена на підставі експертно-грошової оцінки земельної ділянки, та на виконання якого селищна рада прийняла авансовий внесок в розмірі 7706,37 грн. від ФОП ОСОБА_1 та в подальшому, своїм рішенням призупинила викуп землі позивачу.
Також, постановою Малинського районного суду Житомирської області від 25.01.2013р. встановлено, що прийнявши 16 лютого 2012 року рішення про затвердження проекту Положення про порядок викупу земельних ділянок та оприлюднивши його, Гранітненська селищна рада при прийнятті оспорюваного рішення №159 в порушення вимог ст.36 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не передала відповідальній комісії зауваження з приводу регуляторного акту, не отримала аналізу регуляторного впливу, не обґрунтувала визначення надбавки 70% від нормативної грошової оцінки землі.
У відповідності до ч.1 ст.32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
За приписами ч.2, 4 статті 35 ГПК України факти, встановлені рішенням господарського суду (іншого органу, який вирішує господарські спори), за винятком встановлених рішенням третейського суду, під час розгляду однієї справи, не доводяться знову при вирішенні інших спорів, в яких беруть участь ті самі сторони. Рішення суду з цивільної справи, що набрало законної сили, є обов'язковим для господарського суду щодо фактів, які встановлені судом і мають значення для вирішення спору.
З огляду на викладене, факти, викладені у постанові Малинського районного суду Житомирської області по справі №0614/3180/2012, яка набрала законної сили, є обов'язковими для господарського суду як такі, що встановлені судом і мають значення для вирішення спору.
Слід також зазначити, що з протоколу засідання Гранітненської селищної ради від 01.08.2013р. не вбачається, що позивач погодився на викуп земельної ділянки по АДРЕСА_2, за ціною 40000,00грн., яка визначена в рішенні №261 від 01.08.2013р. (а.с.107-111).
Враховуючи відсутність іншої затвердженої формули визначення ціни продажу земельної ділянки, ніж встановленої відповідною Методикою та Порядком з урахуванням вимог спеціального Закону України "Про оцінку земель", з огляду на відсутність згоди покупця на встановлену радою ціну продажу, та відсутність нормативно-правового обґрунтування визначеної радою ціни, суд вважає, що рада діяла з перевищенням повноважень.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст.152 Земельного кодексу України держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав та визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Приписами ч.1 ст.21 Цивільного кодексу України встановлено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Акт державного чи іншого органу - це юридична форма рішень цих органів, тобто офіційний письмовий документ, який породжує певні правові наслідки, спрямований на регулювання тих чи інших суспільних відносин і має обов'язковий характер для суб'єктів цих відносин.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та (або) визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Таким чином, враховуючи скасування п.13 Додатку №1 до рішення Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області шістнадцятої сесії VI скликання №159 від 18.04.2012 року "Про затвердження Положення про порядок викупу земельних ділянок у власність в смт.Гранітне", відсутність згоди покупця на визначену оскаржуваним рішенням ради ціну продажу земельної ділянки, останнє, тобто рішення №261 двадцять восьмої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 01.08.2013р. в частині затвердження ціни продажу земельної ділянки комерційного використання площею 0,0345га по АДРЕСА_2 Малинського району Житомирської області в сумі 40000,00грн. (п.1) та похідні від нього пункти рішення (п.2, 4-7) є незаконним та таким, що підлягає скасуванню.
Пунктом 3 спірного рішення №261 від 01.08.2013р. зобов'язано покупця ОСОБА_1 оплатити орендну плату за час користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів до оформлення договору купівлі-продажу.
Слід зазначити, що обов'язок сплачувати орендну плату випливає із відповідного договору оренди, укладеного між сторонами, а тому стягнення орендної плати (у разі якщо позивач не сплачує її у добровільному порядку та за наявності чинного договору оренди) провадитися у судовому порядку, тобто шляхом подання відповідного майнового позову тощо, а не встановлення у рішенні органу місцевого самоврядування обов'язку оплатити орендну плату за час користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.
Враховуючи викладене, рішення ради визнається недійсним в цілому.
Щодо позовних вимог про зобов'язання відповідача вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із Суб'єктом підприємницької діяльності ОСОБА_1, виконавши умови договору №1 від 20.07.2011р., виходячи з приписів Земельного кодексу України та чинного законодавства, що регулює дані правовідносини, господарський суд зазначає наступне.
Відповідно до п.34 ст.26 та п.2 ст.77 Закону України "Про місцеве самоврядування" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання регулювання земельних відносин, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Пунктом 2.14 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" роз'яснено, що за наслідками розгляду справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування щодо оскарження (визнання незаконними) прийнятих ними актів з питань, пов'язаних з наданням земельних ділянок у власність чи в користування суб'єктам господарської діяльності (про відмову у передачі земельної ділянки у власність чи в користування, у продажу земельної ділянки, у наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо) господарський суд залежно від характеру спору може зобов'язати названі органи виконати певні дії, як цього вимагають приписи чинного законодавства, зокрема розглянути в установленому для даного органу порядку питання, яке стосується предмета спору.
Водночас, суд не вправі приймати рішення з питань, віднесених до виключної компетенції цих органів, наприклад, про надання земельних ділянок у власність або в користування, укладення договорів купівлі-продажу або оренди земельних ділянок, а також зазначати, яке конкретно рішення повинно бути прийнято.
Крім того, вимога позивача в частині зобов'язання відповідача виконати умови договору №1 від 20.07.2011р. є передчасною, оскільки спору про незарахування авансового внеску в рахунок ціни земельної ділянки немає - відповідач не заперечує свого обов'язку зарахувати сплачений позивачем аванс в рахунок ціни земельної ділянки, а також не настав момент купівлі-продажу земельної ділянки, під час якого відбулось би (або не відбулось) таке зарахування.
Враховуючи вищевикладене, вимоги позивача про зобов'язання відповідача вирішити питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1, виконавши умови договору №1 від 20.07.2011р., виходячи з приписів Земельного кодексу України та чинного законодавства слід задовольнити частково, зобов'язавши Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1.
В решті позовні вимоги з даного приводу задоволенню не підлягають.
На виконання припису ч.2 ст.49 ГПК України, судовий збір покладається на відповідача, оскільки він спонукав позивача звернутись до суду.
Керуючись ст.ст. 32, 33, 34, 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати незаконним та скасувати рішення №261 двадцять восьмої сесії шостого скликання Гранітненської селищної ради від 01.08.2013р. "Про продаж земельної ділянки по АДРЕСА_2".
3. Зобов'язати Гранітненську селищну раду Малинського району Житомирської області розглянути питання викупу земельної ділянки несільськогосподарського призначення по АДРЕСА_2 площею 0,0345га із Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_1.
4. В решті позову відмовити.
5. Стягнути з Гранітненської селищної ради Малинського району Житомирської області (11634, вул. Леніна, 10, смт. Гранітне, Малинський район, Житомирська область, ідентифікаційний код 03745806) на користь Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (АДРЕСА_2, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) - 2294,00грн. витрат по сплаті судового збору.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів з дня його оголошення. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено: 23.09.13
Суддя Соловей Л.А.
Віддрукувати: 2 прим.:
1 - до справи;
2 - відповідачу
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2013 |
Оприлюднено | 30.09.2013 |
Номер документу | 33731546 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Соловей Л.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні