Постанова
від 11.09.2013 по справі 810/3688/13-а
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 вересня 2013 року 11:15 810/3688/13-а

м. Київ

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Журавель В.О., при секретарі судового засідання Маслакова І.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернувся ОСОБА_1 (далі-позивач) з позовом до реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області (далі-відповідач) про визнання протиправними дій, скасування рішення від 23.05.2013 про відмову в реєстрації та зобов'язання вчинити певні дії.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не погоджується з рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно про відмову у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, оскільки поданні документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують. Вказує, що надав свідоцтво про спадщину, засвідчене нотаріусом, яке містило всю необхідні інформацію про спадкове майно. У зв'язку з цим позивач вважає рішення про відмову незаконним та таким, що прийняте з порушенням норм чинного законодавства.

У судовому засіданні позивач позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.

Відповідач позову не визнав, у його задоволенні просив відмовити. У своїх запереченнях послався на те, що згідно з поданим позивачем для державної реєстрації прав свідоцтвом про право на спадщину за заповітом від 30.05.2008 №1-2555 спадкоємцем зазначеного в заповіті майна гр. ОСОБА_2, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1, є її син - ОСОБА_1. Спадщина, на яку видано це свідоцтво, належала на підставі державного акта на право приватної власності на землю серії померлому ОСОБА_3. Оскільки згідно з свідоцтвом про право на спадщину та державним актом на право приватної власності на землю ця земельна ділянка не належала спадкодавцю, то вона не могла бути включена нотаріусом до складу спадщини. За результатами розгляду заяви позивача про державну реєстрацію прав ним прийнято рішення про відмову в державній реєстрації прав у зв'язку з тим, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, до їх посвідчують. Отже, відповідач прийняв рішення у відповідності до вимог чинного законодавства.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, надавши оцінку доказам, суд встановив наступні обставини справи та правовідносини, що склалися між сторонами.

29 квітня 2013 року позивач звернувся до реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області із заявою про державну реєстрацію прав власності на земельну ділянку площею 2,400 га, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області.

До заяви позивачем додано наступні документи: свідоцтво про право на спадщину, видане на його ім'я; витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.

Згідно з Державним актом на право приватної власності на землю серія Р1 №206555-833 ОСОБА_3 на підставі рішення Порадівської сільської ради від 16.12.2000 передано у приватну власність земельну ділянку площею 2,400 га для ведення сільськогосподарського товарного виробництва, акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №28.

Витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку підтверджено розмір та кадастровий номер земельної ділянки 3221486900:03:003:0162, місце розташування - Київська область, Васильківський район, Порадівська сільська рада, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, та вид використання земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, а також кадастровий план земельної ділянки.

Відповідно до заповітів від 10.07.2000 ОСОБА_3 та ОСОБА_2 заповідають все майно ОСОБА_4, ОСОБА_1, ОСОБА_5 всім порівну.

30 травня 2008 року державний нотаріус Васильківської районної державної нотаріальної контори Київської області на підставі заповіту, посвідченого виконкомом Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області 10.07.2000 і зареєстрованого в реєстрі за №13, визнав, що спадкоємцем зазначеного в заповіті майна гр. ОСОБА_2, яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1, є її син - ОСОБА_1, та видав свідоцтво про право на спадщину за заповітом. Спадкове майно складається з земельної ділянки площею 2,400 гектарів, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області, що належала на підставі Державного акту на право приватної власності на землю серії Р1 №206555-833, виданого Порадівською сільською радою Васильківського району Київської області 27 березня 2001 року, зареєстрованого у книзі записів державних актів на право приватної власності на землю за №28, померлому ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_3, спадкоємцем якого була його дружина - ОСОБА_2, яка фактично прийняла спадщину, але не оформила своїх спадкових прав. Свідоцтво про право на спадщину зареєстровано в спадковому реєстрі за №43998275.

Роздруківкою з веб-сайту Державного реєстру речових прав на нерухоме майно підтверджено що заяву позивача з додатками зареєстрована у Реєстраційній службі Васильківського міськрайонного управління юстиції за №1039802.

23 травня 2013 р. державний реєстратор прав на нерухоме майно реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області виніс рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень за №2534048. Цим рішенням встановлено, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, у зв'язку з цим державний реєстратор відмовив у реєстрації права власності (форма власності: приватна, на земельну ділянку, що розташована за адресою Київська обл., Васильківський р-н., с/рада Порадівська, кадастровий номер земельної ділянки: 3221486900:03:003:0162, за суб'єктом ОСОБА_1).

Не погоджуючись із цим рішення державного реєстратора, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Згідно зі статтею 2 Закону України від 01.07.2004 №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон України № 1952-IV), державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 3 Закону України № 1952-IV державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до частин 2, 4 статті 9 Закону України № 1952-IV державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав; 3) відкриває і закриває розділи Державного реєстру прав, вносить до них відповідні записи; 4) веде реєстраційні справи щодо об'єктів нерухомого майна; 5) присвоює реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації; 6) видає свідоцтво про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 7) надає інформацію з Державного реєстру прав або відмовляє у її наданні у випадках, передбачених цим Законом; 8) у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень; 8 1 ) під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки; 9) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України. Державний реєстратор самостійно приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмову в такій реєстрації.

Згідно зі статтею 14 Закону № 1952-IV реєстраційна справа включає документи, в яких містяться відомості про нерухоме майно, право власності на нього, інші речові права та їх обтяження. Документи розміщуються в реєстраційній справі у порядку їх надходження і нумеруються.

Порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень передбачено статтею 15 Закону України № 1952-IV, відповідно до якої державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Державна реєстрація прав (надання відмови в ній) проводиться в строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів (крім випадків, встановлених у частині сьомій цієї статті) з моменту надходження до органу державної реєстрації прав заяви про таку реєстрацію та передбачених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до нього, документів, необхідних для її проведення.

Відповідно до вимог статті 16 Закону України № 1952-IV заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень подається до органу державної реєстрації прав у паперовій або електронній формі у випадках, передбачених цим Законом. Разом із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у паперовій формі подаються оригінали документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, їх копії, засвідчені в установленому порядку. Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень не приймається у разі відсутності документа, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації прав та їх обтяжень. При отриманні заяви та документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень, проводиться реєстрація заяви у базі даних про реєстрацію заяв та запитів із зазначенням дати і часу реєстрації. Заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень може бути відкликана до прийняття державним реєстратором рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в державній реєстрації.

Більш детально процедуру проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень і Порядок надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.2011 № 703 (далі - Порядок № 703).

Згідно з п.26 Порядку, для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно необхідними документами є документи, що підтверджують виникнення, перехід або припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інші документи, визначені цим Порядком.

Відповідно до п.27 Порядку, визначено ряд документів, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, зокрема, є: свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат.

Пунктом 33 Порядку передбачено, що для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельну ділянку заявник, крім документів, що зазначені у пунктах 27, 28, 30 і 31 цього Порядку, подає витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі, коли в документах, що зазначені у пункті 27 цього Порядку, відсутні відомості про кадастровий номер земельної ділянки).

Порядок правового регулювання діяльності нотаріату в Україні регулюється Законом України «Про нотаріат» від 02.09.1993 №3425-ХІІ.

Розділом ІІ цього Закону передбачено повноваження щодо вчинення нотаріальних дій. Статтею 34 вказаного Закону визначено перелік дій, що вчиняють нотаріуси, зокрема: видають свідоцтва про право на спадщину.

Судом встановлено, що 30.05.2008 державним нотаріусом Васильківської районної державної нотаріальної контори Київської області видано ОСОБА_1 свідоцтво про право на спадщину за заповітом.

Суд бере до уваги, що свідоцтво про право на спадщину за заповітом оформлено належним чином, з усім необхідними реквізитами та зареєстровано в спадковому реєстрі, містить вичерпну інформацію про спадкове майно, яка дозволяє ідентифікувати це майно.

Державним реєстратором 23.05.2013 позивачу надано рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень з тих підстав, що подані документи не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Суд вважає, що такі твердження відповідача є безпідставними, оскільки заявлені права позивача ґрунтуються на нотаріально посвідченому свідоцтві про спадщину, в якому чітко визначено спадкове майно - земельна ділянка площею 2,400 га, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області, кадастровий номер 3221486900:03:003:0162, що надає змогу встановити відповідність заявлених позивачем прав документам, що їх посвідчують.

Фактично, як встановлено в судовому засіданні з пояснень представника відповідача, державний реєстратор не погоджується із зазначенням нотаріуса у цьому свідоцтві про те, що до складу спадкового майна входить вказана у свідоцтві земельна ділянка. Тобто державний реєстратор по суті не погоджується із законністю вчинення цих нотаріальних дій, зокрема щодо встановлення в свідоцтві про право на спадщину за заповітом ланцюга спадкування цієї земельної ділянки - фактичного прийняття ОСОБА_2 від померлого ОСОБА_3 спадщини (вказаної земельної ділянки), факту не оформлення нею належним чином своїх спадкових прав, та передачі цієї земельної ділянки спадкоємцям.

Разом з тим, Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» встановлює виключний перелік повноважень державного реєстратора, до якого не входить здійснення перевірки законності вчинених нотаріальних дій чи надання їм оцінки.

Вказане свідоцтво про право на спадщину містить визначення конкретного спадкового майна та надає змогу встановити відповідність заявлених позивачем прав документам, що їх посвідчують.

Позивачем відповідно до чинного законодавства подано необхідні документи до заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, які оформленні належним чином та відповідно до чинного законодавства.

З урахуванням наведеного суд вважає, що рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень на земельну ділянку площею 2,400 га, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області прийнято відповідачем з порушенням наданих повноважень, що суперечить чинному законодавству.

Частина 2 статті 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин дії державного реєстратора Ужвенка В.М. щодо відмови у реєстрації права власності на земельну ділянку площею 2,400 га, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області, є протиправними, відтак прийняте ним рішення підлягає скасуванню, а подана позивачем заява повторно підлягає розгляду відповідно до вимог законодавства, у зв'язку з чим суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Позивачем за подання позовної заяви сплачено судовий збір, доказів понесення ним інших судових витрат суду не надано. Таким чином, на користь позивача підлягає стягненню сплачена ним сума судового збору.

Керуючись ст.ст. 11, 14, 70, 71, 72, 86, 94, 159-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

п о с т а н о в и в:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області Ужвенка Валерія Миколайовича та скасувати винесене ним рішення № 2534048 від 23.05.2013 щодо відмови ОСОБА_1 у реєстрації права власності на земельну ділянку площею 2,400 га, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області, кадастровий номер 3221486900:03:003:0162.

Зобов'язати Реєстраційну службу Васильківського міськрайонного управління юстиції Київської області у встановленому порядку повторно розглядати заяву ОСОБА_1, про реєстрацію права власності на земельну ділянку площею 2,400 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що розташована на території Порадівської сільської ради Васильківського району Київської області, кадастровий номер 3221486900:03:003:0162.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 судовий збір у сумі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Журавель В.О.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 16 вересня 2013 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2013
Оприлюднено01.10.2013
Номер документу33779689
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/3688/13-а

Постанова від 11.09.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 29.07.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 17.07.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні