cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/13609/13 24.09.13
За позовом Державне територіально - галузеве об"єднання "Південно-західна залізниця"
до товариства з обмеженою відповідальністю "Граввій"
про стягнення 80 798,50 грн.
Суддя Головатюк Л.Д.
Представники :
Від позивача: Бовкун А.С. (дов. № 3002-ню від 08.07.2013),
Від відповідача: Григор'єв О.В.-директор(паспорт)
ОБСТАВИНИ СПРАВИ :
Позивач звернувся до господарського суду м. Києва з позовною заявою про стягнення з відповідача заборгованості, у зв"язку з неналежним виконанням умов договору № 1490 від 03.05.2012 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та наданих залізницею послуг на суму 80 798,50 грн.
Ухвалою господарського суду м. Києва від 18.07.2013 порушено провадження у справі №910/13500/13 та призначено до розгляду на 30.07.2013.
Представники сторін в судове засідання 30.07.2013 з'явилися, дали пояснення по справі та подали додаткові докази по справі.
Суд оголосив перерву під час судового засідання на 10.09.2013 р.
В судове засідання 10.09.2013 р. з`явився представник позивача, надав пояснення по суті справи та подав клопотання про продовження терміну розгляду справи на 15 днів.
Суд задовольнив дане клопотання.
Представник відповідача в судове засідання 10.09.2013 р. не з`явився, причин неявки суд не повідомив, хоча про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Розгляд справи відкладено на 24.09.2013.
Представники сторін в судове засідання 24.09.2013 з'явилися, дали пояснення по справі.
Представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити.
Представник відповідача проти позовних вимог не заперечував та визнав існування заборгованості у заявленому позивачем розмірі.
В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
У судових засіданнях складалися протоколи згідно статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, господарський суд міста Києва -
ВСТАНОВИВ:
03.05.2012 між Державним територіально-галузевим об'єднанням «Південно-Західна залізниця» (далі - залізниця, позивач) та товариством з обмеженою відповідальністю «ГРАВВІЙ» (далі - відповідач, вантажовласник) був укладений договір № 1490 про організацію перевезень вантажів і проведення розрахунків за перевезення та надані залізницею послуги (далі - Договір).
Відповідно до п.1.1. договору предметом цього договору є надання позивачем відповідачу послуг, пов'язаних з перевезенням вантажів та проведенням розрахунків за ці послуги.
Як свідчать матеріали справи позивачем відповідачу були надані послуги з перевезення вагонів та додаткові послуги з користування вагонами та зберігання вагонів на місцях загального користування станції Калинівка-1 Південно-Західної залізниці.
Згідно з п. 2.4.1. договору вантажовласник зобов'язаний пред'являти залізниці у визначений термін місячні плани перевезень, заявки на подачу вагонів та здійснювати навантаження/вивантаження вантажів, що відправляються ним або прибувають на його адресу.
У пункті 2.2.1 Договору визначений особовий рахунок відповідача 4282641 і код для вантажовідправника, вантажоодержувача 5016.
З матеріалів справи вбачається, що 08.11.2012 на станцію призначення Калинівка-1 Південно-Західної залізниці поїздом № 3415 прибув вантаж - порожні вагони №№ 53117156, 53123345, 56044407, 56047319, 56104474, 56104839, 56104953, 56107642 за перевізними документами (залізничні накладні №№;821399-821406).
У графі 5 перевізних документів зазначений одержувач вантажу - «ООО «ГРАВВИЙ» (5016)». У графі 4 накладної зазначено «оплата по Украине ООО «Граввий» код 4282641».
Зіставленням даних, зазначених у графах 4, 5 перевізних документів та у пункті 2.2.1 Договору щодо коду одержувача 5016 та його особового рахунку 4282641, встановлено, що одержувачем вантажу є товариство з обмеженою відповідальністю «ГРАВВІЙ».
Статтею 34 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі - Статут), визначено, що про час подачі вагонів під завантаження, вивантаження засобами відправника, одержувача начальник станції зобов'язаний повідомити їх не пізніше ніж за 2 години до подачі - відповідачу о 19год.30хв. 08.11.2012 передано повідомлення про плановий час подавання зазначених прибувших порожніх вагонів під навантаження на місця загального користування о 21год.30хв. 08.11.2012, про що зазначено у Книзі повідомлень про час подавання вагонів під навантаження або вивантаження форми ГУ-2.
Відповідно до абзацу 6 Правил користування вагонами і контейнерами, затвердженими наказом Мінтрансу України від 25.02.1999 № 113 із змінами і доповненнями (далі - Правила) час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам'ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій.
Згідно Пам'ятки № 755 про подавання вагонів, на місця загального користування (колія № 14 станції Калинівка-1) о 20год.20хв. 08.11.2012 подано вісім вагонів №№ 53117156, 53123345, 56044407, 56047319, 56104474, 56104839,56104953, 56107642.
У порушення абзацу 7 Правил, яким передбачено, що Пам'ятка підписується відповідальною особою станції і вантажовласника, представник відповідача не підписав Пам'ятку № 755 про подавання вагонів, що засвідчено актом загальної форми від 08.11.2012, а також Пам'ятку № 21 про забирання вагонів, що засвідчено актом загальної форми від 17.01.2013 № 2.
Згідно ст. 119 Статуту за користування вагонами і контейнерами залізниці вантажовідправниками, вантажоодержувачами, власниками під'їзних колій, портами, організаціями, установами, громадянами - суб'єктами підприємницької діяльності вноситься плата. Порядок визначення плати за користування вагонами (контейнерами) та звільнення вантажовідправника від зазначеної плати у разі затримки забирання вагонів (контейнерів), що виникла з вини залізниці, встановлюється Правилами.
Час користування вагонами обчислюється з моменту їх передачі вантажовласникові до моменту їх фактичного прийняття від вантажовласника (абзац 5 пункту 4 Правил). Час передання вагонів залізницею вантажовласнику, а також вантажовласником залізниці зазначається у Пам'ятці про подавання/забирання вагонів, яка оформляється після закінчення приймально-здавальних операцій (абзац 6 пункту 4 Правил). Термін користування вагонами, що подаються залізницею, обчислюються не раніше часу, зазначеного у повідомленні (абзац 15 пункту 4 Правил).
Час користування вагонами №№ 53117156, 53123345, 56044407, 56047319, обчислений з 21год.30хв. 08.11.2012 по 15год.00хв. 17.01.2013 та становить 1674 години.
Таблицею 1 «Ставки плати за користування вагонами і контейнерами залізниць» розділу 5 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов'язані з ними послуги (далі - Збірник тарифів), затвердженого наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009№ 317 визначено, що за користування вагоном протягом 45 годин ставка плати становить 206,2 грн. Понад 45 годин - 16 грн. за кожну годину за 1 вагон.
Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 25.02.2011 № 8) затверджені коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів. Пунктом 20 Таблиці затверджених коефіцієнтів з 01.12.2011 до плати за користування вагонами та контейнерами, що вказана в розділі V Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт у розмірі 1,243.
Згідно з розрахунком плата за користування вагонами №№ 53117156, 53123345, 56044407, 56047319 протягом 1674 годин становить 78 369,6 грн. з урахуванням положення пункту 15 Правил.
Відомості плати за користування вагонами, контейнерами складаються на вагони, контейнери, що подаються під навантаження та вивантаження, є документами обліку часу перебування вагонів, контейнерів у пунктах навантаження та вивантаження та на під'їзних коліях і містять розрахунки платежів за користування вагонами, контейнерами (абзац 1 пункту 4 Правил).
Тому для стягнення плати за користування вагонами залізницею оформлена Відомість плати за користування вагонами № 17010001. У порушення абзацу 2 пункту 4 Правил, яким передбачений обов'язок підпису відомості працівником станції і вантажовласника, представник відповідача не підписав зазначену Відомість, що засвідчено актом загальної форми від 17.01.2013 №3.
Пунктом 5 Правил зберігання вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644 із змінами, визначено, що, у разі, якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені статтею 46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.
Частиною 4 пункту 2.1. розділу 2 Збірника тарифів визначено, що збір за зберігання рухомого складу на своїх осях (з одиниці) справляється в розмірі 5,9 грн. на добу. Наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.03.2009 № 317 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 25.02.2011 № 8) затверджені коефіцієнти, що застосовуються до тарифів Збірника тарифів.
Пунктом 19 Таблиці затверджених коефіцієнтів визначено, що з 01.12.2011 до тарифів, плат та зборів, що вказані в розділах II і III Збірника тарифів, застосовується коефіцієнт у розмірі 1,243.
З врахуванням положення статті 46 Статуту, термін оплатного зберігання вантажу з 00год.01хв. 08.11.2012 по 15.00 17.01.2013 склав 69 діб.
Згідно розрахунку збір за зберігання вагонів протягом 69 діб становить 2428,9 грн.
Таким чином, плата за користування вагонами та збір за зберігання вагонів становлять разом 80 798,5 грн.
У порушення пункту 2.4.2. Договору, яким визначено, що вантажовласник зобов'язаний здійснювати попередню оплату за перевезення вантажів та додаткових послуг шляхом перерахування коштів на рахунок єдиного технологічного центру по обробці перевізних документів ДТГО «Південно- Західна залізниця» - відповідачем не здійснена попередня оплата за надані залізницею послуги, а залишок коштів на його особовому рахунку № 4282641 становить лише 343,34 грн., яких не достатньо для стягнення заборгованості за додаткові послуги: у т. ч. плати за користування вагонами та збору за зберігання вантажу.
Претензія від 30.01.2013 № НЮ-16-21/13п на суму 80 798,5 грн., направлена відповідачу рекомендованою поштою з повідомленням про вручення поштового відправлення, залишена ним без відповіді і задоволення.
Таким чином, судом встановлено порушення відповідачем взятих на себе зобов'язань за договором.
Внаслідок укладення договору між сторонами згідно ст. 11 ЦК України, виникли цивільні права та обов'язки. Оскільки між сторонами по справі склалися господарські правовідносини, то до них слід застосовувати положення ГК України як спеціального акту законодавства, що регулює правовідносини у господарській сфері.
Відповідно до абзацу 2 пункту 1 статті 193 ГК України до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених цим кодексом.
Статтею 626 ЦК України визначено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Відповідно до ст. 14 ЦК України цивільні обов'язки виконуються у межах, встановлених договором. Зміст договору становлять умови (пункти) визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (ст. 628 ЦКУ) Відповідно до ст.629 ЦКУ договір є обов'язковим до виконання сторонами, а отже умови договору, укладеного між сторонами є юридично обов'язковими.
Згідно ст. 173 ГК України один суб'єкт господарського зобов'язання повинен вчинити певну дію на користь іншого суб'єкта, а інший суб'єкт має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.
Відповідно до ст.193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
У відповідності до ст.ст. 202, 203, 205, 206 ЦК України правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Правочини можуть бути односторонніми та дво- чи багатосторонніми (договори). Зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Правочин може вчинятися усно або в письмовій формі. Сторони мають право обирати форму правочину, якщо інше не встановлено законом. Усно можуть вчинятися правочини, які повністю виконуються сторонами у момент їх вчинення, за винятком правочинів, які підлягають нотаріальному посвідченню та (або) державній реєстрації, а також правочинів, для яких недодержання письмової форми має наслідком їх недійсність.
Зазначене також кореспондується зі ст.ст.525, 526 ЦК України, відповідно до яких зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
Відповідно до частини 2 ст. 530 Цивільного кодексу України, якщо строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги , якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства.
У відповідності до ст.610 ЦК України порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).
Боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом (ст. 612 ЦК України).
На підставі ст. 3 ЦК України, яка закріплює свободу договору, сторони мають право як врегулювати у договорі свої відносини, які не врегульовані цими актами, так і відступити від положень актів цивільного законодавства і врегулювати свої відносини на власний розсуд.
Відповідно до ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. Зміна ціни після укладення договору допускається у випадках і на умовах, встановлених договором.
Згідно ст. 527 Цивільного кодексу України боржник зобов'язаний виконати всій обов'язок, а кредитор - прийняти виконання особисто, якщо інше встановлено договором або законом, не випливає із суті зобов'язання чи звичаїв ділового обороту.
Статтею 627 ЦК України передбачено, що сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності і справедливості.
Оцінюючи обставини справи, суд виходить з того, що між сторонами спору склалися правовідносини щодо надання послуг, зокрема перевезення, які регламентуються главами 63-64 ЦК України.
Так, відповідно до ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до ст. 903 ЦК України якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов'язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором.
Статтею 908 ЦК України визначено, що перевезення вантажу здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Статтею 918 ЦК України визначено, що завантаження (вивантаження) вантажу здійснюється організацією, підприємством транспорту або відправником (одержувачем) у порядку, встановленому договором, із додержанням правил, встановлених транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
Відповідач не надав суду належних та допустимих доказів, які б спростовували доводи позивача та підтверджували заперечення проти позовних вимог.
Таким чином, враховуючи вищезазначене, факт наявності основного боргу у відповідача перед позивачем в сумі 80 798,50 грн. належним чином доведений, документально підтверджений і відповідачем не спростований, а відтак, позовні вимоги позивача про стягнення з відповідача основної заборгованості в сумі 80 798,50 грн. визнаються судом обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. ст. 33, 43, 34 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності, сторони та інші особи, які беруть участь у справі, обґрунтовують свої вимоги і заперечення поданими суду доказами. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Оцінюючи подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.
Відповідно до ст. 49 ГПК України з відповідача на користь позивача стягуються понесені позивачем витрати по сплаті судового збору пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 64, 75, 82, 83, 84, 85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов Державного територіально - галузевого об"єднання "Південно-західна залізниця" задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю "Граввій" (02166, м. Київ, Деснянський р-н, вул. Жукова, 26, код ЄДРПОУ 37312148) на користь Державного територіально - галузевого об"єднання "Південно-західна залізниця" (01601, м. Київ, вул. Лисенка, 6, код ЄДРПОУ 04713033) суму основного боргу в розмірі 80 798 (вісімдесят тисяч сімсот дев'яносто вісім) грн. 50 коп., судовий збір в сумі 1 720 (одна тисяча сімсот двадцять) грн. 50 коп.
3. Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
4. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
5. Копію рішення надіслати сторонам.
Суддя Головатюк Л.Д.
Дата підписання повного тексту рішення: 30.09.2013
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2013 |
Оприлюднено | 01.10.2013 |
Номер документу | 33804264 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Головатюк Л.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні