Рішення
від 19.09.2013 по справі 910/11729/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 910/11729/13 19.09.13 р.

За позовомзаступника прокурора Львівської області до 1) Львівської обласної ради, 2) Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства, 3) Стрийського міжрайонного товариства мисливців і рибалок «Лісівник» проскасування рішення Львівської обласної ради та визнання недійсним додатку до договору

Суддя Бойко Р.В.

Представники сторін: Прокурор:Лядецька Л.В. Від відповідача 1: Горак Я.П. Від відповідача 2:не з'явився Від відповідача 3:не з'явився

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Заступник прокурора Львівської області звернувся до господарського суду міста Києва з позовом до Львівської обласної ради, Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства, Стрийського міжрайонного товариства мисливців і рибалок про скасування рішення Львівської обласної ради та визнання недійсним додатку до договору.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що Львівською обласною радою неправомірно, за твердженням відповідача прийнято рішення № 616 від 23.10.2012 р. «Про уточнення терміну користування мисливськими угіддями (Стрийське міжрайонне ТМіР «Лісівник»)», оскільки вказаним рішенням без дотримання передбаченої законодавством процедури продовжено термін дії користування мисливськими угіддями.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 20.06.2013 р. за вказаним позовом порушено провадження у справі № 910/11729/13 та призначено розгляд справи на 08.07.2013 р.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 08.07.2013 р. розгляд справи №910/11729/13 відкладено на 29.07.2013 р.

15.07.2013 р. до господарського суду міста Києва надійшло клопотання Львівської обласної ради про припинення провадження у зв'язку з тим, що на думку відповідача 1 даний спір не підлягає вирішенню у господарських судах України, оскільки за своїм змістом є публічно-правовим.

Однак, клопотання відповідача 1 про припинення провадження у справі судом відхиляється, оскільки спір, у даній справі є спором про право, а саме: право користування мисливськими угіддями, переданими у користування на підставі спірного рішення ради, а отже, вирішення такого спору належить до компетенції господарських судів.

До того ж, оскільки за змістом ст. 1 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» мисливськими угіддями є ділянки суші та водного простору, на яких перебувають мисливські тварини і які можуть бути використані для ведення мисливського господарства, то з огляду на положення ст. 13 Конституції України, Львівська обласна рада виступає органом, уповноваженим від імені Українського народу здійснювати права власника відповідного майна.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 29.07.2013 р. розгляд справи відкладено на 15.08.2013 р.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 15.08.2013 р. у зв'язку із перебуванням судді Бойка Р.В. у відпустці справу №910/11729/13 передано для розгляду судді Стасюку С.В.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 15.08.2013 р. справу №910/11729/13 прийнято до провадження суддею Стасюком С.В. та призначено розгляд справи на 29.08.2013 р.

Розпорядженням Голови господарського суду міста Києва від 19.08.2013 р. справу №910/11729/13 передано на розгляд судді Бойку Р.В. у зв'язку із його поверненням з відпустки.

Ухвалою господарського суду міста Києва від 19.08.2013 р. справу №910/11729/13 прийнято до провадження суддею Бойком Р.В.

В судове засідання, призначене на 19.09.2013 р., прокурор з'явився, позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача 1 в судове засідання з'явився, проти позову заперечив.

Представники відповідачів 2,3, що належним чином повідомлені про дату та час розгляду справи не з'явились.

Відповідачем 2 для долучення до матеріалів справи було подано письмові пояснення по справі, в яких Львівське обласне управління лісового та мисливського господарства просило суд розглядати справу без участі його представника.

З огляду на те, що матеріали справи містять письмові пояснення представників відповідачів 2, 3, а також враховуючи, що останніми подано для долучення до матеріалів справи витребувані судом документи, суд вважає за можливе розгляд справи здійснювати без участі їхніх представників.

В судовому засіданні судом оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

У судових засіданнях складалися протоколи згідно статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України.

Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши пояснення присутніх в судовому засіданні представників учасників судового процесу, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

11.02.1997 р. Львівською обласною радою прийнято рішення № 127 «Про надання у користування мисливських угідь у Львівській області», яким вирішено, зокрема надати у користування мисливські угіддя терміном на 15 років Стрийському міжрайонному товариству мисливців та рибалок «Лісівник» загальною площею 44 200 га., у тому числі: лісові угіддя 16 700 га, польові 26 400 га, водно-болотні 1 100 га.

На виконання вказаного рішення 05.03.1997 р. між Державним лісогосподарським об'єднанням «Львівліс» та Стрийським міжрайонним ТМіР «Лісівник» укладено договір про умови ведення мисливського господарства.

23.06.2005 р. Львівською обласною радою прийнято рішення № 380, згідно з яким внесено зміни у площі та опис мисливських угідь Стрийського міжрайонного товариства мисливців та рибалок «Лісівник» (додаток № 6) та вказано, що розмір площі угідь, наданих у користування, становить 29 643 га.

Рішенням Львівської обласної ради № 514 від 11.03.2008 р. у зв'язку з реорганізацією ДП «Мисливське господарство «Стрий» внесено зміни в додаток № 6 до рішення обласної ради від 23.06.2005 р. № 380 і надано в користування мисливські угіддя в нових межах Стрийському міжрайонному товариству мисливців та рибалок «Лісівник» загальною площею 35 491 га, в тому числі лісові угіддя - 9 644 га, польові - 24 780 га, водно-болотні - 1 067 га.

19.11.2010 р. між Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Стрийським міжрайонним товариством мисливців і рибалок «Лісівник» укладено договір № 38, яким врегульовано умови ведення мисливського господарства на мисливських угіддях, наданих у користування на підставі рішення Львівської обласної ради № 514 від 11.03.2008 р.

23.10.2012 р. Львівською обласною радою прийнято рішення № 616 «Про уточнення терміну користування мисливськими угіддями (Стрийське міжрайонне ТМіР «Лісівник»)», у відповідності до п. 1 якого внесено зміни до рішень Львівської обласної ради № 380 від 23.06.2005 р., № 514 від 11.03.2008 р. та вирішено викласти п. 1 в наступній редакції: «У зв'язку з реорганізацією ДП «Мисливське господарство «Стрий» внести зміни в додаток 6 до рішення обласної ради від 23.06.2005 р. № 380 і надати в користування мисливські угіддя в нових межах терміном на 15 років Стрийському міжрайонному товариству мисливців і рибалок «Лісівник», згідно з додатком до цього рішення».

На підставі зазначеного рішення 05.11.2012 р. до договору № 38 від 19.11.2010 р. було внесено зміни (додаток 1 до договору) та визначено новий термін дії договору - 11.03.2023 р.

Спір у справі виник у зв'язку з наявністю підстав, за твердженням прокурора, для визнання незаконним та скасування рішення Львівської обласної ради від 23.10.2012 р. № 616, а також визнання недійсним договору № 38 від 19.11.2010 р. в частині додатку 1 до договору.

Відповідно до абз. 10 ст. 1 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» мисливські угіддя - ділянки суші та водного простору, на яких перебувають мисливські тварини і які можуть бути використані для ведення мисливського господарства.

Статтею 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) передбачалось, що мисливські угіддя для ведення мисливського господарства надаються у користування Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання, погодженим з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, а також власниками або користувачами земельних ділянок. Мисливські угіддя надаються у користування на строк не менш як на 15 років.

У відповідності до ст. 21 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» (в редакції, чинній на момент прийняття спірного рішення) ведення мисливського господарства здійснюється користувачами мисливських угідь. Умови ведення мисливського господарства визначаються у договорі, який укладається між територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання і користувачами мисливських угідь. Форма договору встановлюється спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання за погодженням із спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.

Отже, положеннями законодавства, яке регулює порядок надання та здійснення користування мисливськими угіддями, передбачено, що мисливські угіддя надаються у користування, зокрема, відповідними обласними радами, за поданням територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання та за погодженням з визначеними Законом органами, на строк не менше як на 15 років, а умови ведення мисливського господарства визначаються в договорі.

Як свідчать матеріали справи, рішенням Львівської обласної ради від 11.02.1997 р. № 127 надано Стрийському міжрайонному товариству мисливців і рибалок «Лісівник» у користування мисливські угіддя загальною площею 44 200 га строком на 15 років, тобто до 11.02.2012 р. На виконання вказаного рішення було укладено договір від 05.03.1997 р. про умови ведення мисливського господарства. В подальшому до вказаного рішення внесено зміни (рішенням ради від 23.06.2005 р. № 380) в частині площі та опису мисливських угідь (площа мисливських угідь, наданих у користування, зменшилась до 29 643 га), у зв'язку з чим було також внесено зміни до договору від 05.03.1997 р.

Надалі, рішенням Львівської обласної ради від 11.03.2008 р. № 514 внесено зміни до рішення обласної ради від 23.06.2005 р. № 380 (додатку № 6) та надано у користування Стрийському міжрайонному товариству мисливців та рибалок «Лісівник» мисливські угіддя в нових межах та доручено Львівському обласному управлінню лісового та мисливського господарства укласти договір про умови ведення мисливського господарства з відповідними користувачами таких угідь.

При цьому, за змістом вказаного рішення площу наданих відповідачу 3 у користування угідь збільшено до 35 491 га та надано останньому у користування в тому числі мисливські угіддя, які раніше перебували у користуванні ДП «Мисливське господарство «Стрий» (до його реорганізації).

Тобто, внаслідок прийняття рішення від 11.03.2008 р. № 514 фактично мало місце нове надання мисливських угідь у користування, а саме: площею 29 643 га (що були раніше передані відповідачу 3 у користування на підставі рішення від 11.02.1997 р. № 127) та площею 5 848 га (якими раніше користувалось ДП «Мисливське господарство «Стрий») .

Наведене підтверджується також і Львівською обласною радою у поданому суду відзиві на позовну заяву.

Однак, надання вказаних вище мисливських угідь шляхом прийняття рішення від 11.03.2008 р. № 514 про внесення змін до раніше прийнятих з цього питання рішень ради є таким, що не відповідає положенням законодавства, з огляду на наступне.

По-перше, у відповідності до ст. 23 Закону України «Про мисливське господарство та полювання» право користування мисливськими угіддями припиняється у разі закінчення строку користування, добровільної відмови від користування, припинення діяльності юридичних осіб, яким надано у користування мисливські угіддя, систематичного невиконання обов'язків щодо охорони та відтворення мисливських тварин, зобов'язань, обумовлених договором між користувачем мисливських угідь та власником (користувачем) земельних ділянок або територіальним органом спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання; погіршення якості мисливських угідь з вини їх користувача; в інших випадках, передбачених законодавством.

Рішення про припинення права користування мисливськими угіддями, крім випадку закінчення строку користування, приймаються за поданням територіальних органів спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання або у галузі охорони навколишнього природного середовища тими самими органами, які уповноважені на надання у користування мисливських угідь.

Однак, будь-яких доказів існування рішення Львівської обласної ради про припинення права користування ДП «Мисливське господарство «Стрий» мисливськими угіддями , наданими у користування рішенням Львівської обласної ради від 23.06.2005 р. № 380 до закінчення строку, на який надавалось у користування відповідні угіддя, матеріали справи не містять.

Таким чином, фактично Львівською обласною радою шляхом прийняття рішення від 11.03.2008 р. № 514 надано у користування мисливські угіддя, які перебували у користуванні ДП «Мисливське господарство «Стрий» та строк користування якими не закінчився, без ухвалення рішення про припинення права користування такими угіддями.

По-друге, положеннями Закону України «Про мисливське господарство та полювання» передбачена чітка процедура надання мисливських угідь у користування, яка передбачає, що відповідне рішення ради має бути прийнято за поданням територіального органу спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань лісового і мисливського господарства та полювання, погодженим з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, територіальними органами спеціально уповноваженого центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища, а також власниками або користувачами земельних ділянок.

Зазначене свідчить, що надання мисливських угідь, які раніше перебували у користуванні ДП «Мисливське господарство «Стрий», у користування відповідачу 3 могло бути здійснено виключно шляхом прийняття обласною радою (за наявності подання, погодженого в порядку ст. 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання») нового рішення , а не шляхом внесення змін до раніше прийнятого рішення ради.

Відтак, з огляду на те, що рішенням Львівської обласної ради від 11.03.2008 р. № 514 вирішено питання про надання мисливських угідь у користування без дотримання передбаченої законодавством процедури, а також враховуючи, що право користування іншої особи (ДП «Мисливське господарство «Стрий») щодо тих же угідь припинено не було, вказане рішення є таким, що прийнято з порушенням ст. 22 Закону України «Про мисливське господарство та полювання».

Той факт, що рішення Львівської обласної ради від 11.03.2008 р. № 514 прийнято з порушенням положень законодавства свідчить і про незаконність оспорюваного в рамках даної справи рішення Львівської обласної ради № 616 від 23.11.2012 р., так як останнім вносились зміни до рішення від 11.03.2008 р. № 514.

Таким чином, вимоги прокурора про визнання незаконним та скасування рішення Львівської обласної ради № 616 від 23.11.2012 р. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Стосовно вимог прокурора про визнання недійсним договору про умови ведення мисливського господарства, укладеного між Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Стрийським міжрайонним товариством мисливців і рибалок «Лісівник», в частині додатку № 1 від 05.11.2012 р. до договору № 38 від 19.11.2010 р. суд відзначає наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 цього кодексу.

Недійсним є правочин, якщо його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин). У цьому разі визнання такого правочину недійсним судом не вимагається.

Якщо недійсність правочину прямо не встановлена законом, але одна із сторін або інша заінтересована особа заперечує його дійсність на підставах, встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорюваний правочин).

Частинами 1-3, 5 та 6 ст. 203 Цивільного кодексу України встановлено, що зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також інтересам держави і суспільства, його моральним засадам; особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності; волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі; правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

З огляду на те, що Додаток № 1 від 19.11.2011 р. до Договору № 38 від 19.11.2010 р. укладено на виконання рішення Львівської обласної ради № 616 від 23.11.2012 р., яке є незаконним, а укладення такого роду договорів можливе лише на підставі відповідного рішення ради, Договір № 38 від 19.11.2010 р. в частині додатку № 1 від 19.11.2011 р. є таким, що суперечить вимогам законодавства, а тому підлягає визнанню недійсним.

Враховуючи викладене, вимоги заступника прокурора Львівської області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідачів в рівних частинах та підлягають стягненню в дохід Державного бюджету України.

На підставі викладеного та керуючись ст. 49, ст.ст. 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов заступника прокурора Львівської області задовольнити.

2. Визнати незаконним та скасувати рішення Львівської обласної ради № 616 від 23.11.2012 р. «Про уточнення терміну користування мисливськими угіддями (Стрийське міжрайонне ТМіР «Лісівник»)».

3. Визнати недійсним договір про умови ведення мисливського господарства, укладений між Львівським обласним управлінням лісового та мисливського господарства та Стрийським міжрайонним товариством мисливців і рибалок «Лісівник», в частині додатку № 1 від 05.11.2012 р. до договору № 38 від 19.11.2010 р.

4. Стягнути з Львівської обласної ради (79008, м. Львів, вул. Винниченка, 18, ідентифікаційний код 22340506) в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 382 (триста вісімдесят дві) грн. 33 коп.

5. Стягнути з Львівського обласного управління лісового та мисливського господарства (79054, м. Львів, вул. Яворницького, 8-б, ідентифікаційний код 35227669) в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 382 (триста вісімдесят дві) грн. 33 коп.

6. Стягнути з Стрийського міжрайонного товариства мисливців і рибалок «Лісівник» (82400, м. Стрий, вул. Галицька, 2, ідентифікаційний код 23952128) в дохід Державного бюджету України судовий збір у розмірі 382 (триста вісімдесят дві) грн. 33 коп.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Дата підписання повного тексту рішення - 24.09.2013 р.

Суддя Р.В. Бойко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.09.2013
Оприлюднено01.10.2013
Номер документу33804629
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/11729/13

Постанова від 28.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 06.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 06.10.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 02.07.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

Ухвала від 11.06.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

Ухвала від 28.05.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

Ухвала від 22.09.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Станік С.Р.

Ухвала від 07.09.2015

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Ухвала від 24.02.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

Рішення від 30.07.2015

Господарське

Господарський суд міста Києва

Пінчук В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні