Постанова
від 01.10.2013 по справі 802/3380/13-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

01 жовтня 2013 р. Справа № 802/3380/13

Вінницький окружний адміністративний суд в складі

головуючого судді Богоноса М.Б.,

суддів: Мультян М.Б.

Поліщук І.М.

за участю:

секретаря судового засідання: Котюжанському В.О.

представника позивача: ОСОБА_2

представника третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Коновалової Я.О.

представника відповідача: не прибув;

третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: ОСОБА_5, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Жмеринська міська рада Вінницької області

до: Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - ОСОБА_4

про: скасування рішення та зобов'язання вчинити дії

ВСТАНОВИВ:

30.07.2013 року позивач - ОСОБА_5 звернулась у Вінницький окружний адміністративний суд із позовом до відповідача - Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області. У позовній заяві позивач просила суд скасувати рішення Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області від 09.07.2013 року № 25 та зобов'язати Жмеринську міську виборчу комісію Вінницької області прийняти рішення, яким визнати обраним депутатом Жмеринської міської ради Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати у виборчому списку міської організації політичної партії «Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» ОСОБА_5.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначила, що 09.07.2013 року Жмеринською міською виборчою комісією прийнято рішення № 25, яким відмовлено у заміщенні депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4 наступним за виборчим списком депутатом. При цьому, на думку позивача, комісія незаконно посилалася як на підставу прийняття вказаного рішення на те, що до Жмеринської міської виборчої комісії не було надано підтверджень про припинення повноважень депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4

На думку позивача, вказане рішення є неправомірним, оскільки офіційним підтверджуючим документом, що засвідчує дострокове припинення повноважень депутата ОСОБА_4 є рішення 23 сесії міської ради 6 скликання від 12.06.2012 року № 381 «Про затвердження керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської ради», яким на посаду керуючого справами призначено саме ОСОБА_4, а тому відповідно до п.4 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» повноваження депутата припиняються достроково без прийняття рішення ради. Обґрунтовуючи протиправність оскаржуваного рішення, позивач також зазначила, що згідно рішення Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області № 5 від 01.10.2010 року вона являється наступною за виборчим списком по багатомандатному виборчому округу політичної партії «Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» з виборів Жмеринської міської ради Вінницької області кандидатом в депутати Жмеринської міської ради Вінницької області, а тому вказане рішення порушує її права як кандидата в депутати.

Представник відповідача проти вимог адміністративного позову заперечив. В обґрунтування заперечень відповідач посилався на те, що підстави для припинення депутатських повноважень ОСОБА_4 відсутні, оскільки при прийняті оспорюваного рішення позивачем не надано доказів у підтвердження припинення його депутатських повноважень.

Ухвалою від 30.07.2013 року третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача залучено Жмеринську міську раду Вінницької області, а ухвалою від 20.08.2013 року третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача залучено ОСОБА_4

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача вважав позовні вимоги обґрунтованими та просив їх задовольнити.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача проти вимог адміністративного позову заперечував та просив у задоволенні позову відмовити. Як на підставу заперечень вказаний учасник адміністративного процесу посилався на те, що вимоги про дострокове припинення його депутатських повноважень незаконні, оскільки він не введений в склад виконавчого комітету Жмеринської міської ради.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав із підстав зазначених у позовній заяві.

Представник третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача у судовому засіданні просив задовольнити адміністративний позов повністю. Разом із тим, у наданих додаткових поясненнях представник Жмеринської міської ради повідомив, що кількісний склад виконавчого комітету Жмеринської міської ради становить 15 осіб, до числа яких ОСОБА_4 не входить.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача у судовому засіданні додатково пояснив, що він будучи призначеним на посаду керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради персонально не ввійшов до числа 15 членів виконавчого комітету. Також зазначив, що він не бере участі у засіданнях та у прийнятті рішень виконавчим комітетом Жмеринської міської ради.

Заслухавши пояснення представників осіб, які беруть участь у справі, дослідивши письмові докази, що долучені до матеріалів справи, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення вимог адміністративного позову виходячи із наступного.

Судом встановлено, що ОСОБА_4 було обрано депутатом Жмеринської міської ради Вінницької області в багатомандатному виборчому окрузі 31 жовтня 2010 року.

Рішенням Жмеринської міської ради № 381 від 12 червня 2012 року «Про затвердження керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради» ОСОБА_4 затверджено керуючим справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради (а.с. 16).

01.07.2013 року за № 02-5/10-1497 Жмеринською міською радою Вінницької області на адресу голови Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області направлено лист, у якому із посиланням на те, що ОСОБА_4 обіймає посаду керуючого справами виконавчого комітету та одночасно є депутатом міської ради, висловлено прохання прийняти рішення згідно Закону України «Про вибори депутатів Верховної ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів», у зв'язку із достроковим припиненням повноважень депутата Жмеринської міської виборчої комісії Вінницької області ОСОБА_4

Як додатком до вказаного листа долучено рішення 23 сесії міської ради 6 скликання від 12.06.2012 року № 381 «Про затвердження керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради».

09.07.2013 року Жмеринською міською виборчою комісією прийнято рішення № 25, яким відмовлено у заміщенні депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4 наступним за виборчим списком депутатом.

Як на підставу для прийняття вказаного рішення комісія зіслалася на те, що до Жмеринської міської виборчої комісії не було надано підтверджень про припинення повноважень депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4

Не погодившись із вказаним рішенням, позивач звернувся в суд із позовом про його скасування, а також просив суд зобов'язати Жмеринську міську виборчу комісію Вінницької області прийняти рішення яким визнати обраними депутатом Жмеринської міської ради Вінницької області наступного за черговістю кандидата у депутати у виборчому списку міської організації політичної партії «Всеукраїнського об'єднання «Батьківщина» ОСОБА_5.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів враховує, що згідно п.п. 1, 3 4 ч. 3 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено).

Визначаючись щодо відповідності вказаним критеріям законності оскаржуваного у справі рішення Жмеринської міської виборчої комісії № 25 від 09.07.2013 року, суд враховує, що згідно п. 4 ч. 1 ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень.

Частиною 7 вказаного Закону передбачено, що у разі дострокового припинення повноважень депутата місцевої ради вибори чи заміщення депутата, який достроково припинив повноваження, проводяться відповідно до Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».

Водночас ч. 1 ст. 81 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» передбачено, що у разі коли депутат, який обирався в багатомандатному виборчому окрузі, достроково припинив повноваження або його повноваження достроково припинені на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України, за рішенням територіальної виборчої комісії обраним депутатом визнається наступний за черговістю кандидат у депутати у виборчому списку місцевої організації партії.

Отже, правовою підставою для прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про визнання обраним наступним за виборчим списком місцевої організації партії депутатом є встановлення факту дострокового припинення повноважень депутата на підставах і в порядку, передбачених Конституцією та законами України.

Як на підставу дострокового припинення повноважень депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4 позивач у справі посилається на те, що Рішенням Жмеринської міської ради № 381 від 12 червня 2012 року «Про затвердження керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради» ОСОБА_4 затверджено керуючим справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради.

Надаючи оцінку вказаному доводу позивача, суд враховує, що згідно ч. 7 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», на осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови.

Частиною 4 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що сільський, селищний, міський голова не може бути депутатом будь-якої ради, суміщати свою службову діяльність з іншою посадою, в тому числі на громадських засадах, займатися іншою оплачуваною (крім викладацької, наукової і творчої діяльності, медичної практики, інструкторської та суддівської практики із спорту) або підприємницькою діяльністю.

Із системного аналізу норм ч. 7 ст. 51 та ч. 4 ст. 12 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» суд доходить висновку, що одним із юридичних фактів, із яким законодавець пов'язує дострокове припинення повноважень депутата місцевої ради, є входження такого депутата до складу виконавчого комітету ради та робота у такому виконавчому комітеті на постійній основі.

Позивач, як на підставу позовних вимог посилався на те, що сам факт призначення ОСОБА_4 на посаду керуючого справами виконавчого комітету Жмеринської міської ради Рішенням Жмеринської міської ради № 381 від 12 червня 2012 року свідчить про припинення ним статусу депутата місцевої ради та наявність підстав для проведення заміщення його наступним за списком місцевої організації партії депутатом. При цьому, підґрунтям вказаного доводу позивача стала норма ч. 3 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», згідно якої, виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

Водночас як на доказ призначення ОСОБА_4 до складу виконавчого комітету позивач посилався окрім Рішення Жмеринської міської ради № 381 від 12 червня 2012 року також на Довідку від 22.08.2013 року № 02-5/10-2027 та витяг із штатного розпису (а.с. 133-134).

Суд критично оцінює такі доводи позивача, з огляду на наступне. Відповідно до ч. 1-2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.

Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою. Персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.

Системний аналіз змісту наведених норм, свідчить про те, що виконавчий комітет формується саме шляхом його утворення відповідною радою. Водночас таке формування виконавчого комітету (утворення), відбувається шляхом прийняття рішення про затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету, що повністю узгоджується із нормою ч. 2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Колегія суддів встановила, що при прийнятті рішень про затвердження кількісного та персонального складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради ОСОБА_4 до складу виконавчого комітету не увійшов.

Так, зокрема, згідно рішення 24 сесії 6 скликання Жмеринської міської ради № 397 від 18.07.2012 року внесено зміни до п. 1 рішення 9 сесії міської ради 6 скликання від 31.05.2011 року № 155 «Про утворення та затвердження складу виконавчого комітету», кількісний склад виконавчого комітету Жмеринської міської ради становить 15 осіб (а.с. 39).

Щодо персонального складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради, то згідно Рішення 23 сесії 6 скликання Жмеринської міської ради № 368 від 12.06.2012 року, ОСОБА_4 виведено із складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради (а.с. 38).

Отже, ОСОБА_4 починаючи із 12.06.2012 року не входить до складу виконавчого комітету, незважаючи на те, що нормою ч. 3 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до складу виконавчого комітету повинен входити керуючий справами (секретар) виконавчого комітету.

Водночас, колегія суддів звертає увагу, що норма ч. 3 ст. 51 Закону може бути реалізована шляхом прийняття радою відповідного рішення про включення керуючого справами ОСОБА_4 до складу виконавчого комітету. Натомість сам факт призначення ОСОБА_4 на посаду керуючого справами, перебування на вказаній посаді та отримання заробітної плати не свідчить про автоматичне входження останнього до складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради, оскільки як зазначалося, норми ч. 1-2 ст. 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачають саме утворення Радою виконавчого комітету та прийняття рішення про затвердження його кількісного складу, а також персонального складу, який затверджується за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - за пропозицією голови відповідної ради.

Окрім вказаного, доводи позивача спростовуються і наступним. Відповідно до ч. 1 ст. 52 Закону України «Про місцеве самоврядування», виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Статтею 53 вказаного Закону передбачено, що основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Засідання виконавчого комітету скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції - заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради - заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць і є правомочними, якщо в них беруть участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.

Судом зазначалося, що виконавчий комітет Жмеринської міської ради діє у складі 15 осіб. Як пояснив представник Жмеринської міської ради, відповідно до рішень міської ради 6 скликання від 31.05.2011 року № 155, від 02.09.2011 року № 203, від 01.02.2012 року № 319, від 12.06.2012 року № 368, від 18.07.2012 року № 397, від 25.01.2013 року № 541, від 26.04.2013 року № 595 до складу 15 - ти членів виконавчого комітету Жмеринської міської ради входять: ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, та ОСОБА_20

Тобто, ОСОБА_4 не входить до складу виконавчого комітету Жмеринської міської ради, та не виконує притаманних члену виконавчого комітету функцій, а саме не бере участі у засіданнях виконавчого комітету та не бере участі у прийнятті рішень виконавчим комітетом як колегіальним органом.

Таким чином, за наслідками розгляду справи суд встановив, що ОСОБА_4 не є членом виконавчого комітету Жмеринської міської ради Вінницької області, а тому посилання позивача на наявність передбачених ст. 5 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад», підстав для дострокового припинення повноважень ОСОБА_4 як депутата місцевої ради є необґрунтованими. Тому, відповідач у справі приймаючи рішення № 25 від 09.07.2013 року яким відмовлено у заміщенні депутата Жмеринської міської ради ОСОБА_4 наступним за виборчим списком депутатом діяв на підставі та в межах визначених Законом повноважень, обґрунтовано та неупереджено, оскільки передбачені нормами ч. 1 ст. 81 Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів» підстави для заміщення депутата наступним за черговістю кандидатом у депутати у виборчому списку місцевої організації партії відсутні.

Оскільки у задоволенні вимог адміністративного позову позивачу відмовлено, то суд керуючись ст. 94 КАС України не вбачає підстав для повернення позивачу сплаченого при зверненні до суду судового збору.

Керуючись ст.ст. 70, 71, 79, 86, 94, 128, 158, 162, 163, 167, 255, 257 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

У задоволенні вимог адміністративного позову відмовити.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 254 КАС України.

Відповідно до ст. 186 КАС України, апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Головуючий суддя Богоніс Михайло Богданович Судді: Мультян Марина Бондівна Поліщук Ірина Миколаївна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.10.2013
Оприлюднено08.10.2013
Номер документу33940726
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/3380/13-а

Ухвала від 14.02.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Богоніс Михайло Богданович

Ухвала від 04.02.2014

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Богоніс Михайло Богданович

Ухвала від 17.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 05.12.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Ухвала від 17.10.2013

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Сторчак В. Ю.

Постанова від 01.10.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Богоніс Михайло Богданович

Ухвала від 30.07.2013

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Богоніс Михайло Богданович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні