Справа
№ 2а- 22777/08
ХАРКІВСЬКИЙ
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О
С Т А
Н О В А
Іменем України
23 12 2008
року
м. Харків
Харківський окружний
адміністративний суд у складі:
головуючого судді
- Курило Л. В.,
при секретарі -
Сеник О.С.,
розглянувши у
відкритому судовому засіданні в приміщенні суду справу за
адміністративним позовом ОСОБА_1 до
Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м. Харкова про поновлення пропущеного строку для
звернення до адміністративного суду та зобов'язання
вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач - ОСОБА_1. звернулася до Харківського окружного адміністративного
суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в
Орджонікідзевському районі м. Харкова, в якому просила суд зобов'язати
відповідача нарахувати та виплатити їй, як дитині війни, недоплачену щомісячну
державну соціальну допомогу за 2006-2007 роки в сумі 2 733 грн. 30 коп.
В обґрунтування своїх позовних вимог позивач посилалася на те, що вона
належить до соціальної категорії «Дитина війни» та відповідно до ст. 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни» з 01 січня 2006 року по 31 грудня 2007 року має
право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від мінімального розміру
пенсії за віком.
Відповідач всупереч Рішенню
Конституційного Суду України № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 року, яким були
визнані неконституційними окремі
положення Закону України «Про державний бюджет України на 2007 рік», в тому
числі й щодо зупинення ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»
, не здійснив нарахування та виплату відповідного підвищення до пенсії.
В судове засідання позивач не
з'явився, про час та місце слухання справи був повідомлений своєчасно та
належним чином, надав до суду заяву про розгляд справи без його участі.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився,
про час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, клопотання про
відкладення розгляду справи та відгук на позов не надав. Згідно зі ст. 35 КАС
України відповідач є належно повідомлений про дату, час та місце судового
засідання.
Суд вирішив можливим розглянути справу у відсутність сторін, на підставі
наявних у справі доказів.
З матеріалів справи та наявних в ній доказів, судом
встановлено наступне.
Позивач має статус «Дитини війни», що також
підтверджується пенсійним посвідченням НОМЕР_1 від 13 01 1994 року
(а.с. 6).
Враховуючи зазначений статус позивача, вона відповідно до ст.6 Закону
України „Про соціальний захист дітей війни” має право на отримання державної
соціальної підтримки, а саме підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної
пенсії за віком.
Виходячи із встановлених обставин справи та досліджених доказів у їх
сукупності, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог,
з наступних підстав.
Відповідно до ст. 6 Закону України «Про соціальний захист
дітей війни», дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи
державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30
відсотків мінімальної пенсії за віком.
Згідно ст. 7
Закону України «Про соціальний захист дітей війни», фінансове забезпечення
державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за
рахунок коштів Державного бюджету України.
Законом України
„Про Державний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 року дію ст.6 зазначеного
Закону на 2006 рік зупинено.
Законом України
„Про внесення змін до Закону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від
19.01.2006 року, який набрав чинності
15.03.2006 року, до статті 110 Закону України „Про Державний бюджет на
2006 рік” було внесено зміни, якими встановлено, що пільги дітям війни,
передбачені ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни” у 2006 році
запроваджуються поетапно, за результатами виконання бюджету у першому півріччі,
у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за погодженням з Комітетом
Верховної Ради України з питань бюджету.
Проте, у 2006 році
пільги, встановлені ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей
війни” запроваджені не були.
Закони України
„Про Державний бюджет на 2006 рік” від 20.12.2005 року та „Про внесення змін до
Закону України „Про Державний бюджет на 2006 рік” від 19.01.2006 року
неконституційними не визнані та діяли протягом 2006 року.
Таким чином, відповідно до вищезазначених Законів, у
відповідача не було підстав нараховувати та сплачувати позивачеві доплату до
пенсії, передбачену ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни”,
оскільки до 15.03.2006 року дію зазначеної норми було зупинено, а потім
передбачені нею виплати не запроваджені.
Крім того, надаючи перевагу Законам України „ Про Державний бюджет на 2006
рік ” від 20.12.2005 року та „ Про внесення змін до Закону України „ Про
Державний бюджет на 2006 рік ” від 19.01.2006 року, суд виходить з того, що закони
є актами єдиного органу законодавчої влади - Верховної Ради України.
Конституція України не встановлює пріоритету в застосуванні того чи іншого
закону, в тому числі залежно від предмета правового регулювання. Немає такого
закону України, який би регулював питання подолання колізії норм законів, що
мають однакову юридичну силу.
Конституційний Суд України у п.3 мотивувальної частини рішення від
03.10.1997 року №4-зп (справа про набуття чинності Конституцією) зазначив:
„Конкретна сфера суспільних відносин не може бути водночас врегульована
однопредметними нормативними правовими актами однакової сили, які за змістом
суперечать один одному. Звичайною є практика, коли наступний у часі акт містить
пряме застереження щодо повного або часткового скасування попереднього.
Загальновизнаним є те, що з прийняттям нового акта, якщо інше не передбачено
самим цим актом, автоматично скасовується однопредметний акт, який діяв у часі
раніше”.
Виходячи із системного аналізу наведених норм
законодавства, суд не знаходить підстав для задоволення позовних вимог
позивача, які стосуються виплат доплати до пенсії за 2006 рік. Відповідач по
справі протягом 2006 року діяв у відповідності з діючим законодавством та не
мав підстав здійснювати позивачу щомісячні доплати до пенсії, оскільки до
15.03.2006 року дія ст.6 Закону України «Про соціальний захист дітей війни»
була зупинена, а з 15.03.2006 року здійснення доплат, визначено у інший спосіб,
тобто поставлено в залежність від виконання у другому півріччі 2006 року Закону
України «Про Державний бюджет на 2006 рік».
Стосовно позовних вимог щодо здійснення
позивачу доплати до пенсії за 2007 рік, суд вважає їх такими, що підлягають
частковому задоволенню з таких підстав.
Відповідно до п. 12 ст. 71 Закону України «Про
Державний бюджет на 2007 рік», дію статті 6 Закону України «Про соціальний
захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону, було зупинено.
Рішенням Конституційного Суду
України від 09.07.2007 за №6-рп\2007 року, у справі за поданням 46 народних депутатів України щодо відповідності Конституції
України (конституційності) положень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч.
1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст.
ст. 98, 101, 103, 111 Закону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік»
(справа про соціальні гарантії громадян), визнано таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним) положення п. 12 ст. 71 Закону України
«Про Державний бюджет на 2007 рік», яким зупинено дію ст. 6 Закону України «Про
соціальний захист дітей війни», з урахуванням ст. 111 цього Закону.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має
преюдиціальне значення для судів загальної юрисдикції
при розгляді ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок
дії положень статей зазначеного закону, що визнані неконституційними.
Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території
України, остаточним і не може бути оскаржене.
Відповідно до ч.2 ст.152 Конституції України закони, інші
правові акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають
чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх
неконституційність.
Виходячи з приписів ч.2 ст.152 Конституції України та
дати ухвалення Рішення Конституційним Судом України УПФУ в Орджонікідзевському
районі м. Харкова повинен був
нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, передбачену ст.6 Закону
України „Про соціальний захист дітей війни” з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухвалення Конституційним Судом України
рішення щодо неконституційності пункту 12 статті 71 Закону України „Про
Державний бюджет України”, ця норма втратила чинність та не підлягала
застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року мав діяти у відповідності з
приписами діючої норми ст..6 Закону України „Про соціальний захист дітей
війни”, нараховувати та здійснювати позивачу відповідні доплати.
Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні
права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків,
передбачених Конституцією України.
Згідно ч.ч.3 та 4 ст.8 Кодексу адміністративного
судочинства України звернення до адміністративного суду для захисту прав і
свобод людини і громадянина безпосередньо на підставі Конституції України
гарантується. Забороняється відмова в розгляді та вирішенні адміністративної
справи з мотивів неповноти, неясності, суперечливості чи відсутності
законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Сторонами по справі не
заперечується, що позивач, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний
захист дітей війни” має право на отримання доплати до пенсії у розмірі 30%
мінімальної пенсії за віком.
За чинним законодавством розмір
мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст.28
Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, іншого
нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший
розмір, немає.
Так, Пенсійний
фонд України діє у відповідності Положення „Про Пенсійний фонд України” і
здійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного положення через
створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до
Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” рішення
про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями
Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів.
Таким чином,
обов'язок по нарахуванню та виплаті доплати
до пенсії позивача, передбаченої ст.6 Закону України „Про соціальний
захист дітей війни” покладено на УПФУ в Орджонікідзевському районі м.
Харкова , за місцем проживання позивача.
Задовольняючи
частково позовні вимоги, суд виходить з того, що вимоги про стягнення з УПФУ в
Орджонікідзевському районі м. Харкова
доплати до пенсії у визначеній позивачем грошовій сумі не підлягають
задоволенню, оскільки такі виплати не були йому
нараховані, а суд не може перебирати на себе функцію здійснення
перерахунку та нарахування пенсії замість органу, якому надані такі
повноваження.
Між тим, виходячи зі змісту позову та для повного захисту
прав позивача, за захистом яких вона звернулася до суду, суд вважає за
необхідне, на підставі ч.2 ст.11 КАС України, вийти за межі позовних вимог та
визнати протиправною бездіяльність УПФУ в Орджонікідзевському районі м.
Харкова, по не виконанню з 09.07.2007 року приписів статті 6 Закону
України «Про соціальний захист дітей
війни», яка призвела до порушення прав позивача на своєчасне нарахування та отримання доплати до пенсії.
Судові
витрати по справі підлягають розподілу у відповідності до ч.3 ст.94 КАС
України.
На підставі
викладеного, керуючись ст. 64, 124, 152 Конституції України, ст.ст. 3, 6 Закону
України «Про соціальний захист дітей війни»,
ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 Кодексу адміністративного судочинства
України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Позовні вимоги ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду
України в Орджонікідзевському районі м. Харкова
про поновлення пропущеного строку для звернення до адміністративного
суду та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність
Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському районі м.
Харкова .
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Орджонікідзевському
районі м. Харкова здійснити перерахунок
пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру,
встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне
пенсійне страхування” та провести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня
2007 року по 31 грудня 2007 року.
В
іншій частині позовних вимог ОСОБА_1 - відмовити.
Стягнути з
Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору
у розмірі 1 грн. 70 коп.
Постанова може
бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський
окружний адміністративний суд шляхом подачі заяви про апеляційне оскарження
постанови суду в десятиденний строк з дня
складення повної постанови та поданням після цього протягом двадцяти днів
апеляційної скарги, або без попереднього подання заяви про апеляційне
оскарження, якщо апеляційна скарга подається у строк, встановлений для подання
заяви про апеляційне оскарження.
Постанова набирає
законної сили після закінчення строку подання заяви про апеляційне оскарження,
якщо таку заяву не було подано. Якщо було подано заяву про апеляційне
оскарження, але апеляційна скарга не була подана у встановлений строк,
постанова набирає законної сили після закінчення цього строку. У разі подання
апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після
закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови складено 29 12 2008 року.
Суддя Л.В. Курило
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.12.2008 |
Оприлюднено | 22.04.2009 |
Номер документу | 3396460 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Курило Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні