Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Харків
07 жовтня 2013 р. № 820/7996/13-а
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Полях Н.А.,
при секретарі судового засідання - Чевичалова О.І.,
за участю:
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Аракелян Т.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова, в якому просить суд скасувати незаконне податкове повідомлення від 30.04.2013 року № 0023921710.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення, яким йому нараховано 3837,62 грн. за земельний податок з фізичних осіб, є протиправним, оскільки він не має у власності та користуванні земельної ділянки, на яку податковий орган нараховує зазначений податок.
Позивач в судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача заперечував проти позову, просив суд відмовити в його задоволенні.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, встановив такі обставини.
Податковим органом 30.04.2013 року було прийняте податкове повідомлення-рішення № 0023921710, яким ОСОБА_1 було нараховано 3837,62 грн. земельного податку з фізичних осіб (а.с. 5).
Судом встановлено, що ОСОБА_1 має свідоцтво про право власності на нерухоме майно, а саме: нежитлове приміщення 1-го поверху загальною площею 160 м.кв., яке розташоване у жилому двоповерховому будинку за адресою: АДРЕСА_1.
Згідно додатком до рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання "Про поновлення юридичним та фізичним особам договорів оренди землі для експлуатації та обслуговування будівель і споруд" від 19.12.2012 року № 963/12 позивачу було поновлено строком до 01.12.2017 року договір оренди землі, реєстраційний № 141070500031 від 09.02.2010 року, площею 0,0029 га за рахунок земель транспорту по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 6310136300:10:008:0002) для обслуговування прибудови з окремим входом до магазину продовольчих товарів.
Оплата орендної плати за земельну ділянку, яка надана позивачу на праві договору оренди, сторонами не оскаржується та не є предметом розгляду даної справи.
Судом встановлено, що відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 30.04.2013 року №0023921710, яким позивачу відповідно до п.п. 54.3.3 пункту 54.3 ст. 54 розділу II та п. 286.5 ст. 286 розділу XIII Податкового кодексу визначено податкове зобов'язання стосовно земельного податку у розмірі 3837,62 грн. за земельну ділянку, на якій розташовані нежитлові приміщення 1-го поверху загальною площею 160 кв.м. за адресою АДРЕСА_1, що належать позивачу на праві приватної власності.
Земельні відносини в Україні регулюються Земельним кодексом України, а справляння плати за землю - Податковим кодексом України.
Згідно зі ст.120 п.1, п.5 Земельного Кодексу України при переході права власності на будівлю та споруду право власності на земельну ділянку або її частину може переходити на підставі цивільно-правових угод а право користування - на підставі договору оренди. При переході права власності на будівлю або споруду до громадян або юридичних осіб, які не можуть мати у власності земельні ділянки, до них переходить право користування земельною ділянкою, на якій розташована будівля чи споруда.
Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Згідно зі статтею 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права власності громадянами та юридичними особами на земельні ділянки, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, відбувається в порядку, визначеному частиною першою статті 128 цього Кодексу. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Сторонами по справі визнано, що у позивача відсутні документи, які посвідчують право власності або користування земельною ділянкою, на якій розташовані нежитлові приміщення 1-го поверху, загальною площею 160 кв.м. за адресою АДРЕСА_1.
Відповідно до вимог п. 286.1 ст. 286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Суд зазначає, що як було встановлено в судовому засіданні та не заперечувалось сторонами по справі земельній ділянці, яка розташована під багатоквартирним будинком по АДРЕСА_1 та конкретно під квартирою позивача кадастрового номеру не присвоювалось.
Згідно з положеннями п. 286.6. ст.286 ПК України за земельну ділянку, на якій розташована будівля, що перебуває у спільній власності кількох юридичних або фізичних осіб, податок нараховується з урахуванням прибудинкової території кожному з таких осіб:
1) у рівних частинах - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності кількох осіб, але не поділена в натурі, або одній з таких осіб-власників, визначеній за їх згодою, якщо інше не встановлено судом;
2) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній частковій власності;
3) пропорційно належній частці кожної особи - якщо будівля перебуває у спільній сумісній власності і поділена в натурі.
Виходячи з аналізу зазначених положень Податкового кодексу України суд приходить до висновку, що законодавець визначив декілька підстав для нарахування земельного податку, у тому числі для будівель, які перебувають у спільній частковій власності, а саме: наявність відповідного кадастрового номеру на земельну ділянку; наявність власника або користувача земельної ділянки; наявність вирахованої частки належної земельної ділянки під будинком та прибудинкової території кожного власника квартири в багатоповерховому будинку.
Суд зазначає, що податок на землю позивачу був нарахований лише враховуючи ті обставини, що він є власником нежитлового приміщення на першому поверсі багатоповерхового будинку та з врахуванням лише її розміру (160 кв.м.) без дотримання вище зазначених судом обов'язкових вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову. Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про його правомірні дії.
Відповідно до положення ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з вимогами ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведена правомірність винесення податкового повідомлення-рішення 30.04.2013 року № 0023921710 про визначення податкового зобов'язання зі сплати земельного податку з фізичних осіб, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст. ст. 2, 8-14, 71, 94, 160-163, 167, 186 КАС України, суд -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Головного управління Міндоходів у Харківській області про скасування податкового повідомлення-рішення - задовольнити у повному обсязі.
Скасувати податкове повідомлення - рішення Державної податкової інспекції у Дзержинському районі м. Харкова Харківської області Державної податкової служби від 30.04.2013 року № 0023921710.
Стягнути з Державного бюджету України (УДКСУ у Червонозаводському районі м.Харкова Харківської області, код ЄДРПОУ 37999628, ГУДКСУ в Харківській області, МФО 851011, рахунок №31217206784011) на користь ОСОБА_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_2) судовий збір у розмірі 114, 70 грн. (сто чотирнадцять) грн. 70 коп..
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Повний текст постанови виготовлений 14.10.2013 року.
Суддя Н.А. Полях
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.10.2013 |
Оприлюднено | 16.10.2013 |
Номер документу | 34085527 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Полях Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні