ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
11 жовтня 2013 року № 826/14532/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Гарника К. Ю., при секретарі судового засідання Непомнящій А. О. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовом Обслуговуючого кооперативу "ЖБК "Стріла-3" до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві про визнання неправомірними дій, скасування рішення
ВСТАНОВИВ:
12 вересня 2013 року (відповідно до відмітки служби діловодства суду) Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 (далі по тексту - позивач) звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві (далі по тексту - відповідач), в якому просить суд:
- визнати неправомірними дії Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві по виключенню Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 (код ЄДРПОУ 23494594) за адресою: 04116, м. Київ, вул. Галі Тимофеєвої, буд. 4 з Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві від 09.07.2013 року про виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 (код ЄДРПОУ 23494594) за адресою: 04116, м. Київ, вул. Галі Тимофеєвої, буд. 4 з Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- зобов'язати Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві прийняти рішення, яким включити Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 (код ЄДРПОУ 23494594) за адресою: 04116, м. Київ, вул. Галі Тимофеєвої, буд. 4 в Реєстр неприбуткових установ та організацій.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що, позивачем при проходженні процедури державної перереєстрації виконано вимоги чинного законодавства, а тому дії відповідача є протиправними, а спірне рішення підлягає скасуванню.
Відповідач проти позовних вимог заперечив, в обґрунтування своїх заперечень відповідач посилався на те, що включення позивача відповідно до норм чинного законодавства до реєстру неприбуткових організацій та установ підприємств з організаційно-правовою формою обслуговуючий кооператив не передбачене, а тому дії позивача та рішення є правомірними.
Враховуючи згоду сторін та подання ними клопотання про розгляд адміністративної справи в порядку письмового провадження, суд, керуючись приписами частини 4 статті 122, частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України, надавши можливість присутнім учасникам судового розгляду у повній мірі реалізувати свої процесуальні права, та враховуючи відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, завершив розгляд справи в порядку письмового провадження.
Після розгляду адміністративного позову та доданих до нього матеріалів, всебічного і повного встановлення всіх фактичних обставин, на яких ґрунтується позов, об'єктивної оцінки доказів, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Житлово-будівельний кооператив Стрела-3 зареєстровано 17 грудня1996 року та взято на облік ДПІ в Шевченківському районі м. Києва ГУ Міндоходів 19 грудня 1996 року.
13 вересня 1998 року Житлово-будівельний кооператив Стрела-3 відповідачем було включено до реєстру неприбуткових установ та організацій України з присвоєнням Житлово-будівельному кооперативу Стрела-3 ознаки неприбутковості 0015.
30 квітня 2013 року державним реєстратором відділу державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Шевченківського району реєстраційної служби Головного управління юстиції у місті Києві проведено державну реєстрацію змін до установчих документів, відповідно до яких позивач зареєстрований як Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 з організаційно-правовою формою 320 - обслуговуючий кооператив, про що ним самостійно вказано в поданій до податкового органу реєстраційній заяві платника податку за встановленою Формою № 1-РН разом із статутними документами для внесення відповідачем до Реєстру неприбуткових організацій та установ.
05 липня 2013 року за № 1067/10/15.3-66 позивача повідомлено про неможливість внесення Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 до Реєстру неприбуткових організацій та установ та запропоновано внести зміни до статутних документів позивача, привівши їх у відповідність статті 157 Податкового кодексу України та надати нову заяву форми 1-РН.
09 липня 2013 року відповідачем винесено рішення № 8/1530, яким Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 виключено з Реєстру неприбуткових організацій та установ на підставі статті 157 розділі ІІІ Податкового кодексу України.
Статтею 157 Податкового кодексу України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику, встановлює порядок обліку і подання податкової звітності про використання коштів неприбуткових організацій (визначених у підпункті "є" пункту 157.1 цієї статті в частині обліку і подання податкової звітності за доходами, що підлягають оподаткуванню) та вирішує питання про виключення організацій із Реєстру неприбуткових організацій та установ і оподаткування їх доходів у разі порушення ними положень цього Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації. До порушень також належить використання звільнених від оподаткування коштів на цілі, не передбачені статутом, зокрема, для провадження господарської діяльності.
У відповідності до Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України 24.01.2013 року за № 37 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 14.02.2013 року за № 267/22799 (далі по тексту - Положення) виключення неприбуткової установи або організації з Реєстру відбувається на підставі рішення територіального органу ДПС нижчого рівня за формою згідно з додатком 2 до цього Положення у разі порушення неприбутковою установою або організацією норм Кодексу та інших законодавчих актів про неприбуткові організації, а також за власним рішенням неприбуткової установи або організації. У разі виключення установи або організації з Реєстру така установа або організація повертає оригінал рішення про внесення її до Реєстру до територіального органу ДПС нижчого рівня.
Отже, виходячи з приписів статті 157 Податкового кодексу України та Положення відповідач мав право на вирішення питання про виключення позивача із Реєстру неприбуткових організацій та установ, а отже позовні вимоги в частині визнання неправомірними дій Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві по виключенню Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 з Реєстру неприбуткових установ та організацій задоволенню не підлягають.
Стосовно заявлених позовних вимог про скасування рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві від 09.07.2013 року № 8/1530 про виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 з Реєстру неприбуткових установ та організацій, суд зазначає наступне.
Відповідно до підпункту 14.1.121. пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України неприбуткові підприємства, установи та організації - підприємства, установи та організації, основною метою діяльності яких є не одержання прибутку, а провадження благодійної діяльності та меценатства і іншої діяльності, передбаченої законодавством.
Відповідно до статті 2 Закону України Про кооперацію обслуговуючий кооператив - кооператив, який утворюється шляхом об'єднання фізичних та/або юридичних осіб для надання послуг переважно членам кооперативу, а також іншим особам з метою провадження їх господарської діяльності. Обслуговуючі кооперативи надають послуги іншим особам в обсягах, що не перевищують 20 відсотків загального обороту кооперативу.
Статтею 23 Закону України Про кооперацію передбачено, що виробничі кооперативи провадять господарську діяльність з метою одержання прибутку. Інші кооперативи надають послуги своїм членам, не маючи на меті одержання прибутку.
Стаття 157 Податкового кодексу застосовується до неприбуткових установ та організацій, зареєстрованих згідно з вимогами законодавства та внесених контролюючими органами в установленому порядку до Реєстру неприбуткових організацій та установ, які є:
а) органами державної влади України, органами місцевого самоврядування, Національною академією наук України та створеними ними установами або організаціями, що утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів;
б) благодійними фондами і благодійними організаціями, створеними у порядку, визначеному законом для провадження благодійної діяльності; громадськими організаціями, створеними з метою надання реабілітаційних, фізкультурно-спортивних для інвалідів (дітей-інвалідів) та соціальних послуг, правової допомоги, провадження екологічної, оздоровчої, аматорської спортивної, культурної, просвітньої, освітньої та наукової діяльності, а також творчими спілками та політичними партіями, громадськими організаціями інвалідів, спілками громадських організацій інвалідів та їх місцевими осередками, створеними згідно із відповідним законом; науково-дослідними установами та вищими навчальними закладами III - IV рівнів акредитації, внесеними до Державного реєстру наукових установ, яким надається підтримка держави; заповідниками, музеями та музеями-заповідниками;
в) кредитними спілками, пенсійними фондами, створеними в порядку, визначеному відповідними законами;
г) іншими, ніж визначені в підпункті "б" цього пункту, юридичними особами, діяльність яких не передбачає отримання прибутку згідно з нормами відповідних законів;
ґ) спілками, асоціаціями та іншими об'єднаннями юридичних осіб, створеними для представлення інтересів засновників (членів, учасників), що утримуються лише за рахунок внесків таких засновників (членів, учасників) та не провадять господарську діяльність, за винятком отримання пасивних доходів;
д) релігійними організаціями, зареєстрованими в порядку, передбаченому законом;
е) житлово-будівельними кооперативами та об'єднаннями співвласників багатоквартирного будинку;
є) професійними спілками, їх об'єднаннями та організаціями профспілок, утвореними в порядку, визначеному законом;
ж) організаціями роботодавців та їх об'єднаннями, утвореними в порядку, визначеному законом;
з) садівничими та гаражними кооперативами або товариствами, створеними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до пункту 157.12 статті 157 Податкового кодексу України з метою оподаткування центральний орган державної податкової служби веде реєстр всіх неприбуткових організацій та їх відокремлених підрозділів, які звільняються від оподаткування згідно з положеннями цього пункту. Право неприбуткової організації на користування пільгами в оподаткуванні податком на прибуток виникає після внесення такої організації до Реєстру неприбуткових організацій та установ органами державної податкової служби в порядку, встановленому законодавством. Державна реєстрація неприбуткових організацій здійснюється в порядку, передбаченому відповідним законодавством.
Пунктом 1 Розділу І Положення передбачено, що Реєстр неприбуткових установ та організацій - це автоматизована система збору, накопичення та обробки даних про неприбуткові підприємства, установи та організації та їх відокремлені підрозділи (далі - неприбуткові установи та організації), визначені підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу, доходи яких згідно із статтею 157 Податкового кодексу звільняються від сплати податку на прибуток.
Відповідно до п. 1 розділу ІІ Положення включення неприбуткової установи та організації до Реєстру проводиться органом державної податкової служби за їх місцезнаходженням з присвоєнням відповідної ознаки неприбутковості згідно з пунктом 5 розділу I цього Положення.
Згідно пункту 2 розділу ІІ Положення для внесення до Реєстру неприбуткова установа або організація повинна подати до органу державної податкової служби за її місцезнаходженням реєстраційну заяву за формою 1-РН згідно з додатком 1 до цього Положення, а також копії установчих документів.
Пунктом 4 розділу ІІ Положення передбачено, що за результатами розгляду заяви, установчих документів органом державної податкової служби за місцезнаходженням неприбуткової установи та організації приймається рішення про:
- внесення, повторне внесення неприбуткової установи або організації до Реєстру;
- відмову у внесенні неприбуткової установи або організації до Реєстру;
- присвоєння неприбутковій установі або організації іншої ознаки неприбутковості.
Частиною 3 статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, принцип прийняття рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України є орієнтиром при реалізації повноважень владного суб'єкта, який вимагає від останнього діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним, з дотриманням встановленої законом процедури.
Критерій прийняття рішення, вчинення (невчинення) дії обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення або вчинення дії, відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб'єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов'язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації.
Суб'єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Відповідно до статті 9 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Дослідивши матеріали справи, з урахуванням наведеного, суд дійшов висновку, що рішення відповідача № 8/1530 від 09.07.2013 року про виключення з Реєстру неприбуткових установ та організацій є необґрунтованим, належним чином не вмотивованим: відповідач не вказав фактичних та правових підстав виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій; в рішенні, яке оскаржується, взагалі відсутня мотивувальна частина.
Крім того, судом встановлено, що Статут позивача затверджений загальними зборами членів Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 від 17.04.2013 року, відповідно до пункту 1.3 якого кооператив утворений відповідно до Закону України Про кооперацію та Наказу Міністерства юстиції України від 05.03.2012 року № 368/5 Про затвердження вимог щодо написання найменування юридичної особи або її відокремленого підрозділу , за своїм типом є обслуговуючим кооперативом і відповідно до норм чинного законодавства є неприбутковою організацією. З положень Статуту позивача не вбачається здійснення діяльності, яка має на меті одержання прибутку.
У зв'язку з тим, що Законом України Про кооперацію , у відповідності з яким утворено Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 , передбачено створення лише 3 організаційно-правових форм кооперативів (обслуговуючий та споживчий - неприбуткові, виробничий - прибуткова форма), позивачем обрано організаційно-правову форму обслуговуючий кооператив.
Таким чином мають місце правові підстави для задоволення позовних вимог в частині скасування рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві від 09.07.2013 року № 8/1530 про виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 (код ЄДРПОУ 23494594) за адресою: 04116, м. Київ, вул. Галі Тимофеєвої, буд. 4 з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Здійснення судового захисту особи, чиє право порушено органами державної влади чи місцевого самоврядування внаслідок порушення ними положень Конституції та законів України у спосіб, що відповідає визначеним у законодавстві способам захисту порушеного права, є здійснення судом його повноважень органу судової влади у межах Конституції та законів України, при цьому суд не може втручатися до повноважень іншого органу державної влади чи місцевого самоврядування.
Згідно з розділом ІІІ Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій рішення про внесення, повторне внесення або відмову у внесенні неприбуткової установи або організації до Реєстру неприбуткових установ та організацій приймається органом державної податкової служби за місцезнаходженням неприбуткової установи та організації за результатами розгляду відповідної заяви по Формі № 1-РН та установчих документів установи (організації).
Розгляд заяви про внесення організації та установи до Реєстру неприбуткових установ та організацій та прийняття відповідного рішення є дискреційним повноваженням податкового органу. Отже, прийняття рішення про задоволення заяви або відмову - це компетенція відповідного органу і суду не надано повноважень виконувати функції цих органів.
Проте, суд вважає, що, ДПІ у Шевченківському районі ГУ Міндоходів у м. Києві можуть бути порушені права позивача при повторному зверненні з заявою до відповідача про включення позивача до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідач зобов'язаний був зареєструвати позивача як неприбуткову організацію, а питання норм права має вирішуватися відповідно до законодавства, незалежно від змісту Статуту позивача.
У зв'язку з вищевикладеним суд дійшов висновку, що позовні вимоги в частині зобов'язання Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві прийняти рішення, яким включити Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 в Реєстр неприбуткових установ та організацій підлягають задоволенню.
Аналогічна позиція міститься в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 05 жовтня 2011 року у справі № К-6318/08.
За таких обставин, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва з урахуванням вимог встановлених частиною другою статті 19 Конституції України та частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, виходячи з системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних у матеріалах справи, вважає адміністративний позов Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 таким, що підлягає частковому задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 69, 70, 71, 128, 158 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
1.Адміністративний позов Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 задовольнити частково.
2.Скасувати рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві № 8/1530 від 09.07.2013 року про виключення Обслуговуючого кооперативу ЖБК Стріла-3 (код ЄДРПОУ 23494594) за адресою: 04116, м. Київ, вул. Галі Тимофеєвої, буд. 4 з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
3. Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Шевченківському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві прийняти рішення, яким включити Обслуговуючий кооператив ЖБК Стріла-3 в Реєстр неприбуткових установ та організацій.
4. В решті позовних вимог відмовити.
Постанова набирає законної сили в строки та порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя К.Ю. Гарник
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2013 |
Оприлюднено | 15.10.2013 |
Номер документу | 34093174 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Гарник К.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні