ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
30 вересня 2013 рокуСправа №827/2010/13-а 11 год. 57 хв.
м. Севастополь
Окружний адміністративний суд міста Севастополя в складі:
головуючого судді - Мінько О.В.;
при секретарі судового засідання - Матвєєвої М.С.,
за участю: представника позивача, приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік", Пшебітковської Галини Казимирівни, довіреність № 36 від 04.08.2013 року;
представника 3-й особи, Севастопольської міської Ради, Нагорної Олени Володимирівни, довіреність № 0315/207 від 14.01.2013 року;
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Севастополі адміністративну справу за позовом приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" до Головного управління Держземагентства у м. Севастополі, 3-я особа Севастопольська міська Рада про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у м. Севастополі про визнання дій в частині застосування коефіцієнту функціонального використання земель комерційного використання -2,5 % при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,5332 га, яка розташована за адресою вул. Катерна, 52, в бухті Мартинової в м. Севастополі за договором оренди від 27.09.2004 р. протиправними;
- зобов'язання провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,5332 га, яка розташована за адресою вул. Катерна, 52, в бухті Мартинової в м. Севастополі для будівництва та обслуговування яхтового комплексу включає набережну і пляж загального користування із застосуванням коефіцієнта 0,5 для земель рекреаційного призначення;
- зобов'язання надати новий витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 0,5 для земель рекреаційного призначення.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що надана земельна ділянка відноситься до земель рекреаційного призначення, до яких повинен застосовуватися коефіцієнт функціонального використання - 0,5. Проте відповідач відносить спірну земельну ділянку до земель комерційного використання із застосуванням коефіцієнту - 2,5, що впливає на розмір орендної плати за землю, чим порушуються права та охоронювані законом інтереси позивача.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 10.09.2013 року залучено для участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Севастопольську міську Раду.
В судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги, надав суду пояснення в обґрунтування вимог, просив позов задовольнити у повному обсязі.
Відповідач у судове засідання явку повноважного представника не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неприбуття суду не відомі. У раніше проведених судових засіданнях представник відповідача брав участь, проти задоволення позовних вимог заперечував з підстав, вказаних у письмових запереченнях.
Представник третьої особи проти задоволення позовних вимог заперечував, надав пояснення в обґрунтування заперечень, просив відмовити у задоволенні позову.
Суд, заслухавши представників позивача та третьої особи, встановивши обставини у справі, дослідивши докази, вважає позов таким, що підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до пункту 1 частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Приватне підприємство "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" (далі - ПП "ТПК "Мобі Дік") зареєстровано Ленінською районною державною адміністрацією міста Севастополя 27.01.1998 року в якості юридичної особи за № 10771070015001383.
Встановлено, що на підставі рішення Севастопольської міської Ради від 20.04.2004 р. № 1930 між Севастопольською міською Радою та позивачем укладено договір оренди земельної ділянки, загальною площею 0,5332 га для будівництва та обслуговування яхтового комплексу включає набережну і пляж загального користування, яка розташована за адресою: місто Севастополь, район бухти Мартинова.
Відповідно до пункту 5.1 цього договору земельна ділянка передається в оренду на землях рекреаційного призначення.
Пунктом 5.2 вказаного договору передбачено цільове призначення земельної ділянки - будівництво та обслуговування яхтового комплексу включає набережну і пляж загального користування.
Згідно з частиною першою статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Частиною другою зазначеної статті встановлено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Статтею 269 Податкового кодексу України встановлено, що платниками податків є власники земельних ділянок та користувачі земельних ділянок.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України, об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Відповідно до підпункту 276.5 статті 276 Податкового кодексу України, у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статті 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статті 275 цього Кодексу.
Стаття 274 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 275.3 статті 275 Податкового кодексу України, ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади з питань земельних ресурсів та державної реєстрації речових прав на нерухоме майно щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно з пунктами 288.2 та 282.3 статті 288, статтею 289 Податкового кодексу України платником орендної плати є орендар земельної ділянки, а об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
У судовому засіданні встановлено, що пунктом 2.3 договору від 27.09.2004 р. зазначено, що на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 682821,00 грн., що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки № 388/1, виданою Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 26.08.2004 р. На послідуючий період - 3414160,00 грн., що підтверджується довідкою про грошову оцінку земельної ділянки 389/1 виданою Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 26.08.2004 р.
Також встановлено, що додатковою угодою від 18.01.2008 р. про внесення змін до договору оренди від 27.09.2004 р. зазначено, що на період будівництва, до здачі об'єкта в експлуатацію нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 1360636,13 грн., що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 1308/1, виданою Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 30.01.2006 р. На послідуючий період - 6803181,69 грн., що підтверджується витягом з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 1309/1 виданою Севастопольським міським головним управлінням земельних ресурсів 30.01.2006 р.
Головним управлінням Держземагентства у м. Севастополі, позивачу був наданий витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 25.07.2013 р. № 915-3.1/5, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки ПП "ТПК "Мобі Дік" складає 6202768,92 грн. та використано коефіцієнт функціонального призначення як для земель комерційного призначення - 2,5 (а. с. 19).
Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України, віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земель провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земель у власність або надання у користування, вилучення (викуп) земель і затверджують проекти землеустрою або приймають рішення про створення об'єктів природоохоронного та історико-культурного призначення. Зміна цільового призначення земель, які перебувають у власності громадян або юридичних осіб, здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок у порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Цільовим призначенням земельної ділянки, яка розташована за адресою: місто Севастополь, район бухти Мартинова згідно договору оренди, є будівництво та обслуговування яхтового комплексу включає набережну і пляж загального користування, з відношенням цих земель до категорії земель рекреаційного призначення. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди позивачем не здійснювалась.
Згідно зі статтею 201 Земельного кодексу України, грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошової оцінки земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 р. № 1378-IV (далі - Закон № 1378), нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Статтею 5 Закону № 1378 передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Відповідно до статті 13 Закону № 1378, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель у межах населених пунктів) затвердженого спільним наказом № 19/16/22/11/17/12 від 27.01.2006 р. Держкомзему, Міністерства аграрної політики. Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державному комітету лісового господарства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. № 389/12263 (далі - Порядок).
Розділом 3 Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення. В основу розрахунку нормативної грошової оцінки земель природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення покладається капіталізація нормативного середньорічного економічного ефекту від використання земельних ділянок відповідного функціонального використання. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок під об'єктами, які здійснюють господарську діяльність на землях природно-заповідного та іншого природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, крім лісогосподарської, проводиться відповідно до розділу 2 цього Порядку.
Згідно з пунктом 2.6 Порядку коефіцієнт, який враховує функціональне використання земельної ділянки (Кф), табл. 1.1 (додаток 1 до Порядку).
Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. При цьому, критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель, затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Відповідно до довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України до видів діяльності ПП "ТПК "Мобі Дік" за КВЕД відноситься, зокрема "комплексне обслуговування об'єктів " 81.10, "освіта у сфері спорту та відпочинку"85.51, "організування інших видів відпочинку та розваг" 93.29.
За допомогою значеної класифікації і визначається значення коефіцієнта Кф - 2,5 - для земель комерційного використання та кодом розділу КВЕД G, H, J, K, O93, O92.7;
- 0, 5 - для інших земель, за складом категорії земель - землі рекреаційного призначення.
З цих підстав, суд не погоджується з висновками відповідача про віднесення земельної ділянки до категорії земель комерційного призначення, оскільки такі висновки базуються на безпідставній кваліфікації діяльності позивача до секції G (землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонт, землі оптової торгівлі і посередництва в торгівлі, землі роздрібної торгівлі побутовими товарами та їх ремонт) за КВЕД та застосуванні у зв'язку з цим невірного коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
Крім того, в матеріалах справи відсутні документи, які б визначали цільове чи функціональне використання землі, як комерційне.
Отже, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов є протиправним, дії Головного управління Держземагентства у м. Севастополі в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення - 2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди від 27.09.2004 р., не відповідають діючому законодавству.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони, зокрема, на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Частиною другою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи зазначене, аналізуючи діюче законодавство України, оцінюючи у сукупності встановлені обставини та перевівши наявні в матеріалах справи докази, суд дійшов висновку, що вимоги позивача до Головного управління Держземагентства у м. Севастополі є обґрунтованими, в свою чергу відповідач не довів правомірність своїх дій, тому позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.
Керуючись статтями 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" задовольнити.
Визнати дії Головного управління Держземагенства у місті Севастополі із застосування у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінці земельної ділянки № 915-3.1/5 від 25.07.2013 до земельної ділянки загальної площею 0,5332 га, яка розташована в районі бухти Мартинова м. Севастополь та знаходиться у користуванні приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" на підставі договору оренди земельної ділянки, наданої для будівництва та обслуговування яхтового морського комплексу, яка включає набережну та пляж загального користування - 2,5 - протиправними.
Зобов'язати Головне управління Држземагенства в місті Севастополі провести перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видати приватному підприємству "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" витяг з технічної документації по нормативній грошовій оцінці земельної ділянки площею 0,5332 га, яка розташована в районі бухти Мартинова м. Севастополь та знаходиться у користуванні приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" на підставі договору оренди земельної ділянки, наданої для будівництва та обслуговування яхтового морського комплексу, яка включає набережну та пляж загального користування - для земель рекреаційного призначення площею 0,5.
Стягнути з Державного бюджету України на користь приватного підприємства "Торгівельно-промислова компанія "Мобі Дік" (юридична адреса: вул. Катерна, 52, м. Севастополь, 99008, ЄДРПОУ 25139012 ) судові витрати у розмірі 34 (тридцять чотири) грн. 41 коп.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому статтею 254 Кодексу адміністративного судочинства України, та може бути оскаржена до Севастопольського апеляційного адміністративного суду у порядок і строки, передбачені статтею 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України повний текст постанови складено та постанова підписана 07.10.2013 року.
Постанова не набрала законної сили.
Суддя О.В. Мінько
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 30.09.2013 |
Оприлюднено | 18.10.2013 |
Номер документу | 34106489 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Мінько О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні