Справа № 307/1183/13-ц
Провадження № 2/307/869/13
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 вересня 2013 року м. Тячів
Тячівський районний суд Закарпатської області в особі головуючого судді Мельник В.І. при секретарі Гайдукова Н.А. з участю прокурора Симйон І.Д. представника Управління Держземагенства в Тячівському районі Решетар В.В., розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Тячів цивільну справу за позовною заявою:
Прокурора Тячівського району в інтересах держави до Тячівської районної державної адміністрації Управління Держземагенства у Тячівському районі, ОСОБА_2 про скасування державного акту про право приватної власності на землю, та скасування розпоряджень.
В С Т А Н О В И В:
Прокурор Тячівського району в інтересах держави звернувся з позовом в суд до Тячівської районної державної адміністрації Управління, Держземагенства у Тячівському районі, ОСОБА_2 про скасування державного акту про право приватної власності на землю, та скасування розпоряджень.
Позовні вимоги мотивує тим, що при проведенні перевірки прокуратурою Тячівського району спільно з державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області встановлено, що п.11 розпорядження голови Тячівської РДА від 10 вересня 2008 року за № 551 та п.1 розпорядженням голови Тячівської РДА від 06 листопада 2008 року №691 прийнятті з порушенням вимог Земельного кодексу України.
Відповідно до п.11 розпорядження № 551 голови Тячівської РДА від 10 вересня 2008 року ОСОБА_2 надано дозвіл на збір матеріалів щодо передачі земельної ділянки у власність за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га. для будівництва та обслуговування житлового будинку та п.1 розпорядження № 691 голови Тячівської РДА від 06 листопада 2008 року ОСОБА_2 затверджено проект із землеустрою на передану у власність земельну ділянку, яка розташована за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га. для будівництва та обслуговування житлового будинку.
На підставі зазначених розпоряджень голови Тячівської РДА ОСОБА_2 03 червня 2009 року отримав державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,2500 га серії ЯЕ №432772.
Перевіркою, проведеною прокуратурою Тячівського району спільно з державною інспекцією сільського господарства в Закарпатській області встановлено, що п. 11 розпорядження № 551 голови Тячівської райдержадміністрації від 10 вересня 2008 року та п. 1 розпорядження № 691 голови Тячівської райдержадміністрації від 16 листопада 2008 прийнято з порушенням вимог , Закону України " Про місцеві державні адміністраці ї" , , Закону України " Про державну експертизу землевпорядної документаці ї". А прийняття оспорюваних розпоряджень суперечить принципам діяльності, встановлених ст. 3 Закону України "Про місцеві державні адміністрації ", а саме законності, верховенства права. Підтвердженням незаконності оспорюваних розпоряджень та державного акту на право власності на земельну ділянку є також негативні висновки державної інспекції сільського господарства від 10 грудня 2012 року.
До прийняття вказаних розпоряджень та видачі державного акту спірна земельна ділянка перебувала у державній власності. Тячівська районна державна адміністрація не була наділена чинним законодавством повноваженнями щодо розпорядження нею.
Вважає, що оскаржуваними розпорядженнями і діями щодо передачі спірної земельної ділянки у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд порушено право власності держави на землю, оскільки земельні ділянки за межами населених пунктів не можуть бути передані у приватну власність для будівництва і обслуговування житлового будинку і господарських споруд, що є підставою для захисту інтересів держави органами прокуратури шляхом пред'явлення позову.
Наведені порушення чинного законодавства, свідчать про незаконність набуття ОСОБА_2 земельної ділянки. Прокуратурою Тячівського району встановлено, у грудні 2012 року в ході проведення перевірки з цих питань, що підтверджується актом від 10 грудня 2012 року і зважаючи на це встановлений ст. 257 ЦК України строк позовної давності порушено з поважних причин, що відповідно є підставою для його відновлення.
Просить відновити строк позовної давності. Визнати незаконними і скасувати п. 11 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 10 вересня 2008 року за № 551 про надання дозволу ОСОБА_2 на збір матеріалів щодо передачі земельної ділянки у власність за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га., для будівництва та обслуговування житлового будинку, та пн. 1 розпорядженням голови Тячівської РДА від 06 листопада 2008 року № 691 про затвердження ОСОБА_2 проекту із землеустрою та передачу у власність земельної ділянки, яка розташована за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га. для будівництва та обслуговування житлового будинку.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав посилаючись на викладені в письмовій позовній заяві обставини і додатково пояснив, що строк позовної давності в даному випадку на сплив, оскільки на його думку початок перебігу позовної давності слід рахувати з 10 грудня 2012 року, тобто з моменту складання державної інспекцією сільського господарства в Закарпатській області акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства. Факт надходження до прокуратури району копій оспорюваних розпоряджень у 2009 році ні підтвердити ні спростувати не може, оскільки письмові відомості про це за давністю зберігання не збереглися. Просить позов задовольнити.
Представник Тячівської райдержадміністрації в судовому засіданні позов не визнав і вважає оспорювані розпорядження і державний акт на землю законними. Крім цього просить застосувати позовну давність посилаючись на те, що копії оспорюваних розпоряджень були надіслані в прокуратуру Тячівського району ще в 2009 році. Просить в задоволенні позову відмовити. Після перерви представник Тячівської районної держаної адміністрації не з'явився, а надіслав заяву в суд в якій просить справу слухати у їх відсутність позовні вимоги не визнають.
Представник управління Держземагенства у Тячівському районі в судовому засіданні позов не визнав і пояснив, що на його думку порушень при видачі оспорюваних розпоряджень і державного акту не було, так як на той час діяв п.12 Перехідних положень ЗК України, за яким до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями за межами населених пунктів здійснюють відповідні органи виконавчої влади, якими є державні адміністрації. Просить в задоволенні позову відмовити.
ОСОБА_2 в судове засідання не з'явився а написав письмове заперечення проти позову , в якому просить в позові відмовити , справу слухати у його відсутність.
Заслухавши пояснення сторін, дослідивши всі обставини справи, суд дійшов наступного висновку.
В судовому засіданні встановлено, що відповідно до п. 11 розпорядження голови Тячівської районної державної адміністрації від 10 вересня 2008 року за № 551 ОСОБА_2 надано дозвіл на збір матеріалів щодо передачі земельної ділянки у власність за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га., для будівництва та обслуговування житлового будинку. Пунктом № 1 розпорядження № 691 голови Тячівської райдержадміністрації від 06 листопада 2008 року ОСОБА_2 затверджено проект із землеустрою та передано у власність земельну ділянку яка розташована за межами населеного пункту АДРЕСА_1 площею 0,2500 га., для будівництва та обслуговування житлового будинку.
На підставі зазначених розпоряджень 06 червня 2009 року ОСОБА_2 видано державний акт на право приватної власності на зазначену земельну ділянку.
Відповідно до положень ч. ч. 1 та 3 ст. 118, ч. 3 ст. 122 ЗК України в редакції, яка діяла на час прийняття оспорюваних розпоряджень та видачі державного акту на землю, районні державні адміністрації за межами населених пунктів передають земельні ділянки у власність або користування для: а) сільськогосподарського використання, б) ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті, в) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району ( шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті.
Оскільки Тячівська райдержадміністрація при прийнятті розпоряджень вийшла за межі своїх повноважень, то і ці правові акти індивідуальної дії також не можна визнати підставними.
У зв'язку з цим також може бути визнаний недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЕ № 432772 від 03 червня 2009 року, виданий ОСОБА_2 оскільки підставою для його видачі стали зазначені розпорядження.
Відповідно до ст. ст. 257, 261 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки і перебіг позовної давності починається з дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
А згідно до ст. 267 цього Кодексу та ст. 73 ЦПК України строк позовної давності порушено з поважних причин, і є підставою для його відновлення.
Якщо суд визнає поважними причини пропущення позовної давності, порушене право підлягає захисту.
Отже в судовому засіданні доведено що Держаний акт про право приватної власності на земельну ділянку виданий ОСОБА_2 на підставі розпорядження голови Тячівської районної держаної адміністрації незаконний, так як прийнято розпорядження голови Тячівської районної адміністрації про виділення ОСОБА_2 земельної ділянки для будівництва та обслуговування житлового за межами населеного пункту.
Відповідно до п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України до розмежування земель держаної та комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в мажах населених пунктів здійснюють відповідні сільські селищні міські ради , а за межами населених пунктів відповідні органи виконавчої влади.
Відповідно до ч.3 ст.122 ЗК України районні держані адміністрації не наділені повноваженнями щодо надання у власність громадянам земель які знаходяться за межами населених пунктів для житлової та громадської забудови
. А тому держаний акт на право власності на земельну ділянку , та розпорядження голови Тячівської районної держаної адміністрації слід скасувати.
Відповідно до ст. 88 ЦПК України стороні на користь якої ухвалено рішення , суд присуджує з другої сторони понесені нею і документально підтверджені судові витрати.
Керуючись ст.ст. 3, 4, 10, 11, 60, 169, 209-215 ЦПК України, ст.ст. 118, 122 ЗК України, ст.267 ч. 4 ЦК України , суд,
Р І Ш И В:
Позов задовольнити повністю.
Визнати недійсним та скасувати держаний акт серії ЯЕ № 432772 від 3 червня 2009 року на право власності на земельну ділянку площею 0, 25 га по АДРЕСА_1 виданий ОСОБА_2 для будівництва та обслуговування житлового будинку.
Скасувати пункт № 11 розпорядження № 551 голови Тячівської районної держаної адміністрації від 10 вересня 2008 року , та пункт № 1 розпорядження № 691 голови Тячівської районної держаної адміністрації від 06 листопада 2008 року про виділення ОСОБА_2 земельної ділянки площею 0,25 га по АДРЕСА_1 .
Скасувати держану реєстрацію земельної ділянки запис у Поземельній книзі, обмінний файл (кадастровий номер 2124485300:01:007:0006)
Стягнути з ОСОБА_2 229 гривень 40 копійок судового збору в користь спеціального фонду Державного бюджету України.
Рішення може бути оскаржено до апеляційного суду Закарпатської області через Тячівський районний суд протягом 10 днів з дня проголошення , а стороні яка брала участь в розгляді справи , але не була присутня під час проголошення рішення у той самий строк з моменту отримання копії рішення.
.
Суддя Тячівського районного суду В.І.Мельник
Суд | Тячівський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2013 |
Оприлюднено | 18.10.2013 |
Номер документу | 34120290 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Тячівський районний суд Закарпатської області
Мельник В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні