Постанова
від 13.09.2013 по справі 607/16270/13-а
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ МІСЬКРАЙОННИЙ СУД ТЕРНОПІЛЬСЬКОЇ ОБЛАСТІ

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13.09.2013 Справа №607/16270/13-а

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

в складі: головуючого - судді Стельмащука П.Я.

при секретарі Гапій В.А.;

за участю представника позивача - Козак Н.В.;

представника третьої особи - Козак Н.В.;

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Тернополі адміністративну справу за позовом Тернопільської обласної спілки споживчих товариств до Тернопільської міської ради, виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж про визнання рішення протиправним та його скасування, -

ВСТАНОВИВ:

Позивач Тернопільська обласна спілка споживчих товариств звернулась в суд із адміністративним позовом до Тернопільської міської ради, виконавчого комітету Тернопільської міської ради, третя особа Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж про визнання протиправним та скасування рішення шостої сесії шостого скликання Тернопільської міської ради від 24.02.2011р. №6/6/110 «Про надання в оренду земельної ділянки площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1 Тернопільському кооперативному торговельно-економічному коледжу».

Свої вимоги обґрунтовує тим, що рішенням Тернопільської міської ради від 24.02.2011р. №6/6/110 «Про надання в оренду земельної ділянки площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1 Тернопільському кооперативному торговельно-економічному коледжу» припинено спільному навчальному закладу Тернопільський кооперативний технікум (ід.код 01788119) право постійного користування земельною ділянкою площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1; Державний акт на право постійного користування землею, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 16.10.2001р. за №617 - вважати таким, що втратив чинність; Надати Тернопільському кооперативному торгівельно-економічному коледжу (ід.код 01788119) в оренду терміном на десять років земельну ділянку площею 0,6100 га для обслуговування гуртожитку за адресою вул. Живова, 1; Зобов'язати Тернопільський кооперативний торгівельно-економічний коледж в двохмісячний термін оформити право користування земельною ділянкою відповідною документацією. Вважають, що вищезгадане рішення міської ради є незаконним та просять його скасувати, посилаючись на те, що Тернопільська обласна спілка споживчих товариств є засновником і власником Тернопільського кооперативного торгівельно-економічного коледжу та приміщення гуртожитку, що знаходиться по вул. Живова, 1 в м. Тернополі. Тернопільський кооперативний торгівельно-економічний коледж є користувачем земельної ділянки площею 0,6100 га як правонаступник Тернопільського кооперативного технікуму та спільного навчального закладу Тернопільський кооперативний технікум. Останній оформив право постійного користування земельною ділянкою на підставі рішення 17 сесії 3 скликання Тернопільської міської ради від 29.05.2011р., про що свідчить Державний акт серії І-ТР №000077. Державний акт зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №617. На думку позивача, відповідачі незаконно позбавили Тернопільський кооперативний торгівельно-економічний коледж права постійного користування земельною ділянкою, коледж не звертався із заявою про відмову від постійного користування земельною ділянкою, жодних інших передбачених чинним законодавством підстав для цього у відповідачів не було. Просить поновити строк звернення до суду, так як позивачу стало відомо про оскаржуване рішення лише в серпні 2013 року.

В судовому засіданні представник позивача позов підтримала та просить його задовольнити, з підстав наведених в позовній заяві та наданих суду усних поясненнях.

Відповідачі явку уповноважених осіб в судове засідання не забезпечили. Представник відповідачів подав письмову заяву про розгляд справи без участі представників двох відповідачів, проти задоволення позовних вимог заперечив.

Представник третьої особи Тернопільського кооперативного торговельно-економічного коледжу в судовому засіданні позов підтримала та просить його задовольнити, з підстав наведених в позовній заяві та наданих суду усних поясненнях.

Заслухавши пояснення позивача та третьої особи, дослідивши матеріали адміністративної справи, суд вважає, що причини пропуску позивачем строку звернення до суду слід визнати поважними, позов до Тернопільської міської ради підлягає задоволенню, а у задоволенні позову до виконавчого комітету Тернопільської міської ради слід відмовити, з наступних підстав.

Згідно статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Відповідно до статті 6 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб'єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи в адміністративному суді, до підсудності якого вона віднесена цим Кодексом.

Згідно п. 1 ч. 1 статті 18 КАС України, місцевим загальним судам як адміністративним судам підсудні адміністративні справи, у яких однією зі сторін є орган чи посадова особа місцевого самоврядування, посадова чи службова особа органу місцевого самоврядування, крім тих, які підсудні окружним адміністративним судам.

Згідно ч. 2 статті 99 КАС України, для звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів особи встановлюється шестимісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.

Відповідно до ч. 1 статті 100 КАС України, адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд на підставі позовної заяви та доданих до неї матеріалів не знайде підстав для визнання причин пропуску строку звернення до адміністративного суду поважними, про що постановляється ухвала.

Листом від 15.08.2013р. за №331 Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж повідомив голову правління Тернопільської облспоживспілки про те, що згідно рішення Тернопільської міської ради №6/6/110 від 24.02.2011р. державний акт на право постійного користування землею площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1 втратив чинність та просять захистити порушені права в суді, оскільки самостійно звернутись в судові інстанції не мають змоги.

Таким чином, суд приходить до висновку, що строк звернення до суду пропущений позивачем з поважних причин.

Судом встановлено, що рішенням Тернопільської міської Ради народних депутатів від 29.05.2001 року надано у постійне користування Спільному навчальному закладу Тернопільський кооперативний технікум (ід.код 01788119) земельну ділянку, загальною площею 0,6100 га, за адресою вул. Живова, 1 для будівництва та обслуговування гуртожитку.

На підставі зазначеного рішення виготовлено Державний акт на право постійного користування землею І-ТР № 000077, який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №617. Державний акт 16.10.2001р. видано Спільному навчальному закладу Тернопільський кооперативний технікум (ід.код 01788119).

Відповідно до протоколу №153 від 25.03.2003р. зборів Ради Засновників Спільного навчального закладу Тернопільський кооперативний технікум та постанови правління Тернопільської обласної спілки споживчих товариств №84 від 26.03.2003р. прийнято рішення про реорганізацію з 01.04.2003р. Спільного навчального закладу Тернопільський кооперативний технікум шляхом перетворення в Тернопільський кооперативний технікум Тернопільської облспоживспілки, яка є членом Центральної спілки споживчих товариств України.

Згідно постанови правління Тернопільської обласної спілки споживчих товариств №188 від 30.07.2004р. прийнято рішення про реорганізацію з 01.09.2004р. Тернопільського кооперативного технікуму шляхом перетворення в Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж, визнавши його правонаступником всіх майнових прав і обов'язків Тернопільського кооперативного технікуму. Передати Тернопільському кооперативному торговельно-економічному коледжу активи і пасиви балансу, спискову чисельність працівників.

Реєстрація Тернопільського кооперативного торговельно-економічного коледжу в Єдиному державному реєстрі підприємств та організацій України підтверджується довідкою з цього реєстру серії АА №170436 від 18.11.2010р.

14 червня 2011 року Голосіївською районною державною адміністрацією м. Києва проведено державну реєстрацію нової редакції статуту Публічного акціонерного товариства «Укрсоцбанк», про що внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців за №10681050062002827.

Згідно витягу №17711775 від 12.02.2008р. про реєстрацію права власності на нерухоме майно, власником гуртожитку за адресою м. Тернопіль, вул. Живова, 1 є Тернопільська обласна спілка споживчих товариств.

Рішенням Тернопільської міської ради від 24.02.2011р. №6/6/110 «Про надання в оренду земельної ділянки площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1 Тернопільському кооперативному торговельно-економічному коледжу» припинено спільному навчальному закладу Тернопільський кооперативний технікум (ід.код 01788119) право постійного користування земельною ділянкою площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1; Державний акт на право постійного користування землею, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею від 16.10.2001р. за №617 - вважати таким, що втратив чинність; Надати Тернопільському кооперативному торгівельно-економічному коледжу (ід.код 01788119) в оренду терміном на десять років земельну ділянку площею 0,6100 га для обслуговування гуртожитку за адресою вул. Живова, 1; Зобов'язати Тернопільський кооперативний торгівельно-економічний коледж в двохмісячний термін оформити право користування земельною ділянкою відповідною документацією.

Відповідно до вимог ст.141 Земельного кодексу України, підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Даний перелік підстав припинення права користування земельною ділянкою є вичерпний. Жодної з наведених підстав не існувало при прийнятті оскаржуваного рішення сесії міської ради.

Позивач стверджує, що не звертався до Тернопільської міської ради із заявою про добровільну відмову від права користування земельною ділянкою.

Відповідачі не подали жодних обґрунтувань та доказів у заперечення позову.

Відповідно до ч. 2 статті 71 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Пунктом 6 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи, які мають у постійному користуванні земельні ділянки, але за цим Кодексом не можуть мати їх на такому праві, повинні до 1 січня 2008 року переоформити у встановленому порядку право власності або право оренди на них.

Положення пункту 6 Розділу X щодо зобов'язання переоформити право постійного користування земельною ділянкою на право власності або право оренди без відповідного законодавчого, організаційного та фінансового забезпечення визнано таким, що не виповідає Конституції України (є неконституційним) згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 22.09.2005 р. № 5-рп/2005 «У справі за конституційним поданням 51 народного депутата України щодо відповідності Конституції України (конституційності) положень статті 92, пункту 6 розділу X "Перехідні положення" Земельного кодексу України (справа про постійне користування земельними ділянками)».

Відповідно до мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 22.09.2005 року N 5-рп/2005 права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають лише підприємства, установи та організації, що належать до державної або комунальної власності, а також громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації. Використання терміна "набувають", що означає "ставати власником чого-небудь, здобувати що-небудь", після набрання чинності статтею 92 Кодексу свідчить, що ця норма не обмежує і не скасовує діюче право постійного користування земельними ділянками, набуте в установлених законодавством випадках за станом на 1 січня 2002 року до його переоформлення.

Спільний навчальний заклад Тернопільський кооперативний технікум, правонаступником якого є Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж, набув право постійного користування до 01.01.2002 року, а саме - 16.10.2001 року (день видачі Державного акту на право постійного користування землею), в установленому на той час законодавством порядку.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 23 Земельного кодексу України від 18.12.1990 р. № 561-ХІІ (в редакції чинній на момент видачі спірного державного акту) право власності або право постійного користування землею посвідчується державними актами, які видаються і реєструються сільськими, селищними, міськими, районними Радами народних депутатів.

Спірний Державний акт на право постійного користування землею був виданий Тернопільською міською радою народних депутатів та зареєстрований у Книзі записів державних актів на право постійного користування, як того вимагає вищезазначена норма.

Відповідно до п. 2 постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження форм державного акта на право власності на земельну ділянку та державного акта на право постійного користування земельною ділянкою» від 2 квітня 2002 року № 449 раніше видані державні акти на право приватної власності на землю, державні акти на право власності на землю та державні акти на право постійного користування землею залишаються чинними і підлягають заміні в разі добровільного звернення громадян або юридичних осіб.

Таким чином, Спільний навчальний заклад Тернопільський кооперативний технікум, правонаступником якого є Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж, законно набув права постійного користування земельною ділянкою на підставі Державного акту на право постійного користування землею, який незаконно був скасований Тернопільською міською радою. Правові ж підстави для переоформлення права постійного користування земельною ділянкою в право оренди та для скасування державного акту на право постійного користування без добровільної ініціативи користувача відсутні.

У відповідності до вимог ч. 1 ст. 155 Земельного кодексу України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.

Згідно із вимогами ст. 158 Земельного кодексу України, виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів спір вирішується судом.

Згідно ч. 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 3 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У даній справі суд приходить до висновку, що оскаржуване рішення Тернопільської міської ради не відповідає вимогам ч. 3 статті 2 КАС України.

Відповідно до статті 71 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Згідно статті 86 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Дослідивши представлені докази по справі у їх сукупності, суд приходить до висновку, що вимоги позивача до Тернопільської міської ради є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та матеріалам справи, ґрунтуються на вимогах чинного законодавства, а отже, підлягають до задоволення. Позовні вимоги до виконавчого комітету Тернопільської міської ради не є обґрунтовані, жодних доказів порушення виконавчим комітетом Тернопільської міської ради законних прав та інтересів позивача не встановлено.

Згідно із вимогами статті 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

На підставі наведеного, керуючись ст.ст. 71, 79, 86, 94, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, ст.ст. 3, 92, 141, 142, 152, 155, 158 Земельного кодексу України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Визнати причини пропуску Тернопільською обласною спілкою споживчих товариств строку звернення до адміністративного суду поважними.

Позов Тернопільської обласної спілки споживчих товариств до Тернопільської міської ради, третя особа Тернопільський кооперативний торговельно-економічний коледж про визнання рішення протиправним та його скасування - задовольнити.

Визнати протиправним і скасувати рішення Тернопільської міської ради №6/6/110 від 24.02.2011р. «Про надання в оренду земельної ділянки площею 0,6100 га за адресою вул. Живова, 1 Тернопільському кооперативному торговельно-економічному коледжу».

У задоволенні позову Тернопільської обласної спілки споживчих товариств до виконавчого комітету Тернопільської міської ради - відмовити.

Стягнути з місцевого бюджету м. Тернополя на користь Тернопільської обласної спілки споживчих товариств 34,41 грн. судових витрат.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Львівського апеляційного адміністративного суду через Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Головуючий П.Я.Стельмащук

СудТернопільський міськрайонний суд Тернопільської області
Дата ухвалення рішення13.09.2013
Оприлюднено25.11.2013
Номер документу34145469
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —607/16270/13-а

Ухвала від 06.09.2013

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Стельмащук П. Я.

Постанова від 13.09.2013

Адміністративне

Тернопільський міськрайонний суд Тернопільської області

Стельмащук П. Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні