Віньковецький районний суд Хмельницької області
Справа № 670/907/13-а
Провадження № 2-а/670/63/13
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 жовтня 2013 року смт. Віньківці
Віньковецький районний суд Хмельницької області у складі:
головуючого судді Потапова О.О.
при секретарі Підлісній І.В.
за участю позивача ОСОБА_1,
представника позивача ОСОБА_2.,
відповідача - державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Віньковецькому районі ОСОБА_3;
представника відповідача - Віньковецької районної державної адміністрації ОСОБА_4;
представника третьої особи - держземагенства у Віньковецькому районі - ОСОБА_5;
представника третьої особи Говорівської сільської Ради Віньковецького району Хмельницької області ОСОБА_6
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт. Віньківці адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Віньковецькому районі, третя особа - Говорівська сільська Рада Віньковецького району Хмельницької області, відділ Держземагенства у Віньковецькому районі, Віньковецька районна державна адміністрація , про визнання протиправною бездіяльності службової особи суб’єкта владних повноважень,-
В С Т А Н О В И В :
До суду з позовом звернувся ОСОБА_1, просить визнати протиправною бездіяльність державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Віньковецькому районі ОСОБА_3 у ненаданні відомостей із державного земельного кадастру та наданні неповної (немотивованої) відповіді на запит позивача. Також просить зобов’зати цього ж відповідача здійснити передбачені законом дії, пов’язані з виправленням помилки в кадастровому номері, присвоєному земельній ділянці площею 2,7284 га, яка належить йому відповідно до державного акта серії ЯГ № 996737, зареєстрованого в Книзі записів державних актів на право власності на землю за №010774900779 від 12.12.2007 року.
Позивач зазначає, що відділом Держземагенства у Віньковецькому районі (далі - Держземагенство) йому відмовлено у реєстрації договору оренди земельної ділянки, укладеному між ним та ТОВ «ЕНСЕЛКО Агро». Ця ділянка належить йому на праві власності відповідно до державного акта серії ЯГ № 996737 площею 2,7284 га, кадастровий № 6820681500:04:002:0017. Підстава відмови полягає в тому, що ділянка знаходиться в 4 зоні, а, згідно бази даних, повинна знаходитьсь в зоні 3. Ділянка розташована на території Говорівської сільської Ради Віньковецького району.
19 березня 2013 року ОСОБА_1 направлена заява відповідачу з проханням виправити помилку в кадастровому номері, але 08 квітня 2013 року Держземагенство відмовило в цьому, посилаючись на те, що в кадастровій системі не працює функціонал і рекомендувало звернутись до кадастрового реєстратора із заявою про надання витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку. 27.05.2013 року цей же відділ повідомив, що земельній ділянці № 362 (рілля) присвоєно невірний кадастровий номер.
За рекомендацією Держземагенства позивач звернувся до кадастрового реєстратора, але той відмовив йому у наданні відомостей з Державного кадастру по причині невідповідності документів вимогам, встановленим законом (яким - не зазначив). Позивач вважає протиправною бездіяльність Державного кадастрового реєстратора, тому що ним порушено ст.9 Закону України « Про державний земельний кадастр», яка регламентує виправлення помилок, а також відповідальність особи.
Виправлення помилок також передбачено і у п.9 пп.4 Порядку ведення Державного земельного кадастру № 1051, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року. В ньому зазначено, що у разі виявлення помилки у присвоєнні кадастрового номера земельній ділянці орган, що здійснює ведення державного земельного кадастру, складає в електронній та паперовій формі протокол виправлення помилки за формою згідно з додатком 30 безоплатно. При цьому присвоює земельній ділянці новий кадастровий номер, наступний за останнім у відповідному кадастровому кварталі. Письмово повідомляє про це власника земельної ділянки за формою згідно з додатком № 1.
Виходячи з викладено, кадастровий реєстратор ОСОБА_3 не дотримався вимог зазначеного законодавства.
В судовому засіданні позивач та його представник підтримали викладені в позовній заяві вимоги, просять їх задовольнити.
Кадастровий реєстратор ОСОБА_3 вимоги не визнав. Повідомив, що фактично ОСОБА_1 згідно розпорядження Віньковецької РДА від 17 серпня 2007 року виділена земельна ділянки під № 99 із земель запасу Говорівської сільської ради площею 2,2526 га, але державний акт йому помилково виготовлено на ділянку землі № 362 із земель колишнього КСП «Новий шлях» Говорівської сільської Ради Віньковецького району площею 2,7284 га. Землевпорядна організація ПП «Атлас», яка проводила обміри в натурі (на місцевості), виділені особам земельні частки (паї) колишнього КСП «Новий Шлях» с. Говори, не обміряла земельну ділянку під № 99. У зв’язку з цим він позбавлений можливості внести виправлення кадастрового номера. Помилку допустила сільська Рада, коли подавала в районну державну адміністрацію списки осіб, які мають сертифікати на земельну частку (пай).
Представник третьої соби - Говорівської сільської Ради повідомив, що державний акт ОСОБА_1 виготовлявся на земельну ділянку № 99, але потім був замінений, тому невірно зазначено кадастровий номер в цьому акті.
Представник третьої особи - відділу держземагенства у Віньковецькому районі підтримала позицію кадастрового реєстратора та повідомила, що виправити кадастровий номер в державному акті неможливо, оскільки програмою передбачено виправлення помилки, допущеної тільки кадастровим реєстратором. Окрім того, рішенням держадміністрації виділено земельну ділянку ОСОБА_1Л під номером 99, а акт видано на ділянку № 362.
В процесі розгляду справи позивач та його представник уточнили позовні вимоги. Вони просять суд скасувати державний акт серії ЯГ № 996737, виданий ОСОБА_1, та його державну реєстрацію, здійснену Віньковецьким районним відділом земельних ресурсів в Книзі записів державних актів на право власності на землю за № 010774900779 від 12.12.2007 року. Також просять зобов’язати Віньковецьку районну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 правовстановлюючий документ на земельну ділянку за номером « 362» площею 2,7284 га., розташовану на території Говорівської сільської Ради Віньковецького району. Після уточнення позовних вимог, відповідно до ст. 52 КАС України, в якості співвідповідача до справи притягнуто Віньковецьку районну державну адміністрацію.
Представник Віньковецької РДА позовні вимоги визнала та повідомила, що дійсно допущено помилку в розпорядженні Віньковецької районної державної адміністрації на час видачі державного акта ОСОБА_1. Так, згідно розпорядження, позивачу виділено земельну ділянку із земель Говорівської сільської Ради (колишнього КСП «Новий шлях») під номером 99, а в державному акті зазначено номер земельної ділянки « 362». Без ліквідації старого державного акта видати новий правовстановлюючий документ неможливо, а права скасовувати правовстановлюючий документ (державний акт) ОСОБА_1 , в силу ст. 154 ч.1 ЗК України, адміністрація не має.
Інші учасники процесу не заперечували проти задоволення уточнених ОСОБА_1 позовних вимог.
Заслухавши пояснення сторін, представника позивача та третіх осіб, слід уточнені позовні вимоги визнати обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Встановлено, що ОСОБА_1 володіє державним актом серії ЯГ № 996737, зареєстрованим в Книзі записів державних актів на право власності на землю за №010774900779 від 12.12.2007 року. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер - 6820681500:04:002:0017.
В акті зазначено, що цей правовстановлюючий документ ОСОБА_1 видано на земельну ділянку № 362, розташовану на землях Говорівської сільської Ради на підставі розпорядження Віньковецької районної державної адміністрації від 17.08.2007 року №240/2007.
Згідно наданого відповідачем доказу, існує розпорядження Віньковецької РДА за № 240 від 17 серпня 2007 року, відповідно до якого постановлено, що ОСОБА_1 видається державний акт на право власності на земельну ділянку під № 99 площею 2,2526 га із земель КСП «Новий шлях» Говорівської сільської Ради.
Із пояснення кадастрового реєстратора слідує, що в державному акті позивача неправильно зазначений кадастровий номер ділянки та помилково винесено розпорядження РДА і виправити помилки не в його компетенції, оскільки він не може вносити самостійно записи у Поземельну книгу та змінювати кадастровий номер, який не ним присвоєно.
Виправлення технічних помилок у відомостях Державного земельного кадастру, в тому числі зміна присвоєного земельній ділянці кадастрового номеру, відповідно до Перехідних положень Закону України «Про державний земельний кадастр», здійснюється в національній кадастровій системі, але на даний час ця функція неактивована у держземагенстві.
Суд погоджується з такою його позицією.
Відповідно до положень постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 року № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі», яка діяла до 01.01.2013 року, запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) посадовою особою територіального органу Держземагентства на підставі рішення суду (п. 27).
Крім того, 01.01.2013 року набрала чинності Постанова Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру», у п. п. 60, 61 якої зазначається, що запис у Поземельній книзі скасовується (поновлюється) Державним кадастровим реєстратором на підставі рішення суду.
Отже, позивач не може зареєструвати договір оренди землі через невірно зазначений кадастровий номер, а кадастровий реєстратор не може внести зміни до державного акта, оскільки не наділений інструкцією повноваженнями і не працює програма, а ще тому, що фактично видано розпорядження про виділення позивачу не тієї земельної ділянки (№ « 99» замість № « 362»).
У зв’язку з неможливістю виправити помилку, ОСОБА_1Л фактично позбавлений права вільно розпоряджатись своєю власністю - земельною ділянкою. Віньковецька райдержадміністрація в силу ст. 154 ч.1 ЗК України не вправі скасувати виданий йому державний акт. Земельна ділянка №362 передана ОСОБА_1 за відсутності розпорядження (волевиявлення) власника -Віньковецької РДА, тому угода про безоплатну передачу ділянки землі ( ст. 81 ч.1 п. «г» ЗК України), в силу статті 215 ч.3 ЦК України, є недійсною. Відповідно, державний акт серії ЯГ № 996737 підлягає скасуванню.
Статтею 41 Конституції України передбачено, що кожен має право володіти, користуватись і розпоряджатись своєю власністю.
Відповідно до положень, закріплених статтею 11 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Ч.1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує, що такі врегульовували у минулому та врегульовують на даний момент наступні нормативно - правові акти: Земельний кодекс України від 25.10.2001 р., Цивільний кодекс України від 16.01.2003р.,Закон України «Про оренду землі» від 06.10.1998р., Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень» від 01.07.2004 р., Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель, що затверджений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 174 від 02.07.2003 року (втратив чинність 20.08.2012 року на підставі Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства № 408 від 07.07.2012 р.), Порядок ведення поземельної книги, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1021 від 09.09.2009 року (втратив чинність 01.01.2013 року на підставі Постанови Кабінету Міністрів України № 1051 (1051-2012-п) від 17.10.2012 р.), Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України № 1051 від 17 жовтня 2012р..
Суд, згідно ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.
Таким чином, позивач та його представник надали обґрунтовані докази, що доводять правомірність їх дій, тому їх вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст. 2, 3, 17, 11, 71, 86, 94, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Скасувати державний акт серії ЯГ № 996737, виданий розпорядженням Віньковецької РДА Хмельницької області № 240 від 17 серпня 2007 року на ім’я ОСОБА_1 про виділення йому земельної ділянки № 362 із земель КСП «Новий шлях» Говорівської сільської Ради Віньковецького району Хмельницької області, як виданий за відсутності розпорядження власника, та скасувати його державну реєстрацію.
Зобов’язати Віньковецьку районну державну адміністрацію видати ОСОБА_1 правоустановчі документи на земельну ділянку № 362 (цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва) площею 2,7284 га, розташовану на землях Говорівської сільської Ради Віньковецького району Хмельницької області.
Зобов’язати кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Віньковецькому районі Хмельницької області зареєструвати виділену ОСОБА_1 земельну ділянку, цільове призначення якої - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Віньковецький районний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
У разі, якщо справа розглядалась судом за місцезнаходженням суб'єкта владних повноважень і він не був присутній у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, але його було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо у суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Суддя О.О. Потапов
Суд | Віньковецький районний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 14.10.2013 |
Оприлюднено | 17.01.2014 |
Номер документу | 34221462 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Віньковецький районний суд Хмельницької області
Потапов О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні