cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
16 жовтня 2013 року Справа № 913/2563/13
Провадження №19пд/913/2563
За позовом Прокурора Артемівського району міста Луганська, м.Луганськ
в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ
до відповідача Приватного підприємства «ТРЕЙД-КОМІН», м.Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031 ,
Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.
Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.,
у засіданні брали участь:
від заявника: Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від позивача: Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;
від відповідача: представник не прибув.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурор Артемівського району міста Луганська в інтересах державі в особі Луганської міської ради звернувся до господарського суду Луганської області з позовом до Приватного підприємства «ТРЕЙД-КОМІН» про внесення змін до договору оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031, який укладений між Луганською міською радою та Приватним підприємством «ТРЕЙД-КОМІН», відносно земельної ділянки площею 1,1477 га за адресою: м.Луганськ, вул.Павловская (біля крейдового кар'єру) під будівництво та розміщення стоянки вантажних автомобілів на 30 машиномісць, будівлі готелю, будівлі станції технічного обслуговування вантажних автомобілів, будівлі автомийки вантажних автомобілів та будівлі контрольно-пропускного пункту, а саме: викласти п.8 розділу «Орендна плата» договору в новій редакції « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього коефіцієнту 3».
Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.09.2013 було порушено провадження у справі та розгляд справи призначено на 16.10.2013.
Представники заявника та позивача підтримали позовні вимоги у повному обсязі та представник позивача надав додаткові документи на виконання вимог ухвали суду.
Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, участі повноважного представника у судовому засіданні не забезпечив. 15.10.2013 надіслав лист № 1510/1 від 15.10.2013, в якому він просить розглянути справу без присутності його представника та позовні вимоги позивача задовольнити у повному обсязі. Дане клопотання було розглянуто судом та, враховуючи думки заявника та позивача, задоволено.
У судовому засіданні 16.10.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивача, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України «Про прокуратуру» в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36 1 Закону України «Про прокуратуру» визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням Луганської міської ради від 23.12.2005 № 38/21 було вирішено передати в оренду Приватному підприємству «ТРЕЙД-КОМІН» терміном на 49 років земельну ділянку площею 1,1477 га за адресою: м.Луганськ, вул.Павловская (біля крейдового кар'єру) під будівництво та розміщення стоянки вантажних автомобілів на 30 машиномісць, будівлі готелю, будівлі станції технічного обслуговування вантажних автомобілів, будівлі автомийки вантажних автомобілів та будівлі контрольно-пропускного пункту.
На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Приватним підприємством «ТРЕЙД-КОМІН» було укладено договір оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031.
Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1262079 грн. 78 коп.
Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).
Згідно п.11 договору орендна плата сплачується за базовий податковий (звітний) період, який дорівнює календарному місяцю, у грошовій безготівковій формі щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
В п.14 договору визначено, що на момент укладення договору розмір річної орендної плати складає 31552 грн. 00 коп.
Щороку станом на 1 січня поточного року річна орендна плата попереднього року індексується на коефіцієнт, який застосовується для індексації грошової оцінки земель, порядок проведення якої затверджений Кабінетом Міністрів України. Якщо розрахований згідно цього порядку коефіцієнт менше чи дорівнює одиниці, індексація орендної плати не проводиться (п.9 договору).
Відповідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З метою приведення договору оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031, у відповідність з вимогами діючого законодавства та діючих нормативно-правових актів Луганської міської ради, позивач звернувся до відповідача листом № И01/03-31/4897/0/2-12 від 21.08.2012 з проектом договору про внесення змін до договору.
Даний лист був надісланий на підставі рішення Луганської міської ради № 9/12 від 27.05.2011, яким регулюється порядок встановлення розміру орендної плати за землю при передачі земельних ділянок в оренду та при внесенні змін до вказаних рішень та до договорів оренди землі щодо зміни розміру річної орендної плати в залежності від видів діяльності, які здійснюються на земельній ділянці. Рішення було оприлюднене у міській щотижневій громадсько-політичній газеті "Жизнь Луганска" від 01.06.2011 № 23(1095) та на сайті Луганського міського голови та Луганської міської ради.
Згідно зазначеного листа, відповідачу було запропоновано в двадцятиденний термін після отримання даної пропозиції з урахуванням строку поштового обігу повідомити позивача про згоду із вищевказаними пропозиціями.
Відповідач отримав вищезазначений лист 18.09.2012 (згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення № 9102108211008), але до позивача для внесення змін до договору оренди земельної ділянки не звернувся, що стало підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.
Відповідно до абзацу 1 п.п.2.19. п.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України № 6 від 17.05.2011 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» (із змінами та доповненнями) у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Відповідно до ст.2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України «Про оренду землі» передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованими суд вважає вимоги прокурора про викладення п.8 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3, враховуючи наступне.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031, який укладений між Луганською міською радою та Приватним підприємством «ТРЕЙД-КОМІН».
Судовий збір покладається на відповідача, згідно ст.49 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги Прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Приватного підприємства «ТРЕЙД-КОМІН», задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 15.02.2006, державна реєстрація від 13.03.2006 за № 040640200031, який укладений між Луганською міською радою та Приватним підприємством «ТРЕЙД-КОМІН», відносно земельної ділянки площею 1,1477 га за адресою: м.Луганськ, вул.Павловская (біля крейдового кар'єру) під будівництво та розміщення стоянки вантажних автомобілів на 30 машиномісць, будівлі готелю, будівлі станції технічного обслуговування вантажних автомобілів, будівлі автомийки вантажних автомобілів та будівлі контрольно-пропускного пункту,
виклавши п.8 розділу 4 «Орендна плата» договору в наступній редакції: « 8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
3. Стягнути з Приватного підприємства «ТРЕЙД-КОМІН», вул.Павловская, б.28-Г, м.Луганськ, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 24850921, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва «Судовий збір» (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ Державній податковій інспекції у Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 21.10.2013.
Суддя Т.В.Косенко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2013 |
Оприлюднено | 22.10.2013 |
Номер документу | 34233331 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Косенко Т.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні