Постанова
від 19.09.2013 по справі 801/9175/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

19 вересня 2013 р. Справа №801/9175/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Кушнової А.О., за участю секретаря Богацької А.О., розглянув в письмовому провадженні справу за адміністративним позовом

Виконавчого комітету Гурзуфської селищної ради

до Громадської організації «Фрирайт»

про обмеження права на мирні зібрання,

без участі представників сторін,

Суть спору: Виконавчий комітет Гурзуфської селищної ради звернувся до Окружного адміністративного суду Автономної Республіки Крим з адміністративним позовом до Громадської організації «Фрирайт», в якому просить заборонити Громадській організації «Фрирайт», розташованій за адресою: м. Ялта, вул. Горького, 16 кв. 58, проведення демонстрацій (у вигляді велопробігу, пішохідних ходів) і мітингів за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718 км + 200 - 726 км + 500), що підвідомча Гурзуфській селищній раді, із залученням представників громадської організації, політичних партій та інших громадян з 09-00 години 20.09.13р., 21.09.13р., 22.09.13р., згідно повідомленню від 18.09.13р.

Позовні вимоги мотивовані тим, що позивачем 19.09.13р. отримано повідомлення ГО «Фрирайт» про проведення 20, 21, 22 вересня 2013 року за адресою: Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуф до смт. Форос демонстрацій (у вигляді велопробігу та пішохідних ходів) та мітингів на території Південнобережного шосе, від смт. Гурзуф до смт. Форос із заїздом: до готелю «Ореанда» і Вілли «Єлєна» в м. Ялта; Лівадійського палацу в смт. Лівадія. Кількість учасників - від 1 - 2 тис. та більше. Тема мітингів та демонстрацій - протест проти утиску прав молоді, нестабільної політики держави в області освіти та спорту, а так само проблеми екології на південному березі АР Крим. Мітинги і демонстрації плануються провести у вказаних місцях із залученням представників громадських організацій, політичних партій і інших громадян.

Виконавський комітет Гурзуфської селищної ради вважає, що проведення вказаних заходів суперечить Конституції України і не відповідає вимогам діючого законодавства України, у зв'язку з чим вважає необхідним заборонити відповідачеві проведення мітингів та демонстрацій із залученням представників громадських організацій, політичних партій і громадян з 09-00 20.09.2013р., 21.09.2013р., 22.09.2013р. з посиланням на те, що в даному випадку підлягає узгодженню місце і час проведення мирних зборів, яке проводиться з урахуванням необхідності забезпечення нормальної життєдіяльності міста і роботи установ, організацій, підприємств усіх форм власності, прав і свобод інших людей.

Проведення мирних зборів може бути не рекомендоване в інтересах національної безпеки і громадського порядку, з метою попередження безладів або злочинів, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Актуальність питання узгодження місця і часу проведення масового заходу, в даному випадку, полягає в тому, що згідно повідомлення Управління державної охорони України 19-22 вересня 2013 року на території Великої Ялти буде проведена 10-а щорічна зустріч «Ялтинська Європейська Стратегія» за участю осіб, відносно яких здійснюється державна охорона. Позивач зазначив, що подібні заходи обов'язково супроводжуються великим скупченням людей як місцевого населення, так і гостей Великої Ялти.

У зв'язку з тим, що місце, час проведення вищезгаданих мітингів і демонстрацій у встановленому законом порядку не узгоджувалися, позивач зазначив, що відповідач позбавив виконавчий комітет Гурзуфської селищної ради всебічно і об'єктивно дати оцінку заявленому заходу і реалізувати у встановленому законом порядку свої повноваження, пов'язані з організацією і проведенням мирних зборів.

Ухвалами Окружного адміністративного суду АР Крим від 19.09.13р. відкрито провадження в адміністративній справі, закінчено підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду.

В судове засідання 19.09.13р. о 16:00 год. сторони явку своїх представників не забезпечили.

До часу розгляду справи від позивача та відповідача надійшли клопотання про розгляд справи без участі представників сторін.

Від відповідача засобами електронної пошти надійшло клопотання, в якому відповідач проти задоволення позовних вимог заперечує.

Приймаючи до уваги, що в матеріалах справи достатньо доказів для з'ясування обставин по справі, приймаючі до уваги обмежений термін розгляду справи, визначений у ст.182 КАС України, суд вважає можливим розглядати справу за відсутністю представників сторін.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

19.09.13р. до Виконавчого комітету Гурзуфської селищної ради від Громадської організації «Фрирайт» надійшло повідомлення від 18.09.13р. про проведення 20, 21, 22 вересня 2013 року з 09:00 год. демонстрацій (велопробігу) та мітингів за адресою: Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуф до смт. Форос, із заїздом: до готелю «Ореанда» і Вілли «Єлєна» в м. Ялта; Лівадійського палацу в смт. Лівадія з метою проведення агітаційних заходів та залучення нових учасників. Кількість учасників - від 1 - 2 тис. та більше. Тема мітингів та демонстрацій - протест проти утиску прав молоді, нестабільної політики держави в області освіти та спорту, а так само проблеми екології на південному березі АР Крим. Мітинги і демонстрації плануються провести в вказаних місцях із залученням представників громадських організацій, політичних партій і інших громадян.

Зазначене повідомлення розглянуто позивачем та листом від 19.09.13р. № 2048/02-28 відповідач був повідомлений про те, що позивач не погоджує проведення заявленої акції в зазначених місцях, у зв'язку із несвоєчасним повідомленням про її проведення, що робить неможливим підготовку проведення масового заходу.

Позивач звернувся з позовною заявою до Окружного адміністративного суду АР Крим до відповідача про заборону Громадській організації «Фрирайт», розташованій за адресою: м. Ялта, вул. Горького, 16 кв. 58, проведення демонстрацій (у вигляді велопробігу, пішохідних ходів) і мітингів за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718 км + 200 - 726 км + 500), що підвідомча Гурзуфській селищній раді, із залученням представників громадської організації, політичних партій та інших громадян з 09-00 години 20.09.13р., 21.09.13р., 22.09.13р., згідно повідомленню від 18.09.13р.

Згідно зі ст. 39 Конституції України громадяни мають право збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування. Обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку - з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров'я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Відповідно до Рішення Конституційного Суду України від 19.04.2001 року у справі № 4-рп/2001 (справа щодо завчасного сповіщення про мирні зібрання) тривалість строків завчасного сповіщення має бути у розумних межах і не повинна обмежувати передбаченого статтею 39 Конституції України права громадян на проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій. Такі строки мають слугувати гарантією реалізації цього права громадян. Упродовж цього строку зазначені органи мають здійснити і ряд підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей. У разі необхідності органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування можуть погоджувати з організаторами масових зібрань дату, час, місце, маршрут, умови, тривалість їх проведення тощо. Строк завчасного сповіщення має бути достатнім і для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону, та в разі потреби, згідно з частиною другою статті 39 Конституції України, звернутися до суду для вирішення спірних питань.

Таким чином, держава, наділяючи громадян України правом збиратися мирно та проводити мітинги та акції, покладає на них обов'язок завчасно сповіщати органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.

Питання тривалості таких строків законодавцем не вирішено, але вони мають бути достатніми як для громадян, так і для органів влади для організації та забезпечення безпеки проведення мірних зібрань.

Згідно з рекомендаціями Венеціанської комісії та ОБСЄ/БДІПЛ «Щодо свободи мірних зібрань в Україні», прийнятих Венеціанською комісією на 84-й пленарній сесії 15-16 жовтня 2010 року визнано прийнятним чотириденний строк повідомлення організаторами компетентного органу в письмовій формі про зібрання.

У чинному законодавстві України поняття «збори», «мітинг» та «демонстрація» наведені лише в наказі МВС України «Про затвердження Статуту патрульно-постової служби міліції України» від 28.07.94 № 404, відповідно до якого зборами є спеціально організована невелика присутність громадян в громадському або іншому місці, викликана необхідністю обговорення різних політичних, соціальних, економічних, культурних та інших проблем, під мітингом розуміють масові збори з питань злободенних, переважно політичних питань, які проводяться, як правило, на вулицях, майданах, стадіонах, парках. Неодмінні атрибути мітингу - масова аудиторія, промовці, лозунги, прапори, заклики (усні, друковані, письмові); демонстрація визначена як масове находження громадян з приводу висловлення будь-яких громадсько-політичних настроїв, в тому числі з питань протесту або незгоди будь з чим. Цей захід може проводитись з метою підкреслення свого відношення до будь-якої події чи посадової особи тощо.

Особливості провадження у справах за адміністративними позовами суб'єктів владних повноважень про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання передбачені статтею 182 КАС України.

За вимогами ч.5 ст.182 КАС України суд задовольняє вимоги позивача в інтересах національної безпеки та громадського порядку в разі, якщо визнає, що проведення зборів, мітингів, походів, демонстрацій чи інших зібрань може створити реальну небезпеку заворушень чи вчинення кримінальних правопорушень, загрозу здоров'ю населення або правам і свободам інших людей. У постанові суду зазначається спосіб обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання.

Суд зазначає, що отримання позивачем 19.09.13р. повідомлення відповідача про проведення мирної акції - демонстрацій (велопробігу) та мітингів 20, 21, 22 вересня 2013 року з 09:00 год. за адресою: Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуф до смт. Форос, із заїздом: до готелю «Ореанда» і Вілли «Єлєна» в м. Ялта; Лівадійського палацу в смт. Лівадія з метою проведення агітаційних заходів та залучення нових учасників підтверджується вхідним штампом позивача на вказаній заяві а також фактом надання відповіді про непогодження проведення заходів від 19.09.13р. за вих. № 2048/02-28.

На думку суду, відповідач, повідомивши позивача 19.09.13р. про проведення акції з 09:00 години 20, 21, 22 вересня 2013 року, не дотримався строків, необхідних позивачу для здійснення певних підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей.

Більш того, строк сповіщення відповідачем позивача є недостатнім для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону.

При цьому суд враховує, що позивач, як орган місцевого самоврядування, наділений правом погодження з організаторами масових зібрань дати, часу, місця, маршруту, умов, тривалості їх проведення тощо.

Необхідність здійснення значних організаційних заходів з боку органів місцевого самоврядування зумовлено також і місцем проведення заходу - Південнобережне шосе, від смт. Гурзуф до смт. Форос з заїздом: до готелю «Ореанда» та Вілли «Єлєна», в м. Ялта; Лівадійського палацу в смт. Лівадія, які є важливими транспортними шляхами, центром м. Ялта.

Як встановлено з матеріалів справи, відповідач разом із іншими громадянами кількістю від 1000 до 2000 громадян та більше планують протягом трьох днів проведення демонстрацій у вигляді автопробігу та мирних мітингів з метою протесту проти утиску прав молоді, не стабільної політики держави в області освіти та спорту, а так само проблеми екології на південному березі АР Крим із залученням представників громадських організацій, політичних партій і інших громадян.

Суд зазначає, що проведення масових заходів за зазначеним у заяві відповідача маршрутом може створювати реальну загрозу для утворення на завантаженій ділянці автомагістралі дорожньо-транспортних пригод та заторів.

Крім того, матеріали справи свідчать про те, що дійсно 19-22 вересня 2013 року у м. Ялта заплановане проведення 10-ої щорічної зустрічі «Ялтинська Європейська Стратегія» за участю осіб, відносно яких здійснюється державна охорона.

За таких обставин, суд вважає, що дійсно існує небезпека порушень громадського правопорядку, а також інтересів національної безпеки, виходячи з заявлених позовних вимог і форми проведення акції протесту (заворушень, злочинів тощо).

Тобто, організація та проведення заявлених відповідачем мирних заходів - демонстрацій (велопробігу) та мітингів за адресою: Південнобережне шосе, протягом від смт. Гурзуф до смт. Форос, із заїздом: до готелю «Ореанда» і Вілли «Єлєна» в м. Ялта; Лівадійського палацу в смт. Лівадія з метою проведення агітаційних заходів та залучення нових учасників створить умови для порушення вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів», а також санітарно - гігієнічних норм та правил, дотримання яких відповідач не зможе забезпечити з урахуванням блокування доріг і створення заторів; організації державної охорони осіб, стосовно яких здійснюється державна охорона під час проведення 10-ої щорічної зустрічі «Ялтинська Європейська Стратегія» з 19.09.13р. по 22.09.13р., за участю осіб, відносно яких здійснюється державна охорона.

Суд також зауважує, що під час розгляду справи встановлено, що в наданому відповідачем повідомленні про проведення мітингу відсутня інформація про час його закінчення, при цьому, суд зазначає, що проведення мітингу у нічний час створить загрозу правам свободам та безпеці інших осіб та мешканців населених пунктів.

Відповідно до ч. 2 ст. 11 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою і не може виходити за межі позовних вимог.

Враховуючи, що територія проведення мітингів та демонстрацій, підвідомча Виконавчому комітету Гурзуфської селищної ради, у даному спорі знаходиться за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718км+200-726+500), приймаючи до уваги, що суд знаходить доведеними факти наявної загрози національної безпеці, громадському порядку під час запланованої відповідачем акції, позовні вимоги підлягають задоволенню, право на проведення мирної акції, ініційоване відповідачем слід заборонити організацію і проведення мирних заходів - Громадської організації «Фрирайт» за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718 км+200 - 726+500) з 9-00 годин 20, 21, 22 вересня 2013 року з залученням представників громадських організацій, політичних партій і інших громадян.

Керуючись ст.ст. 19, 39 Конституції України, ст. 160-163, 182, 256 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити.

2. Заборонити Громадській організації «Фрирайт» (ЄДРПОУ 36657597; 98600, АР Крим, м. Ялта, вул. Горького, 16 кв. 58) проведення демонстрацій (у вигляді велопробігу, пішохідних ходів) і мітингів за адресою: смт. Гурзуф, автодорога Харків-Сімферополь-Алушта-Ялта (від 718 км + 200 - 726 км + 500), що підвідомча Гурзуфській селищній раді, із залученням представників громадської організації, політичних партій та інших громадян з 09-00 години 20.09.13р., 21.09.13р., 22.09.13р., згідно повідомлення від 18.09.13р.

3. Постанова виконується негайно.

Постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення. Якщо проголошено вступну та резолютивну частину постанови або справу розглянуто у порядку письмового провадження, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її отримання у разі неподання апеляційної скарги.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим протягом 10 днів з дня проголошення. У разі проголошення вступної та резолютивної частини постанови або розгляду справи у порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом 10 днів з дня отримання.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя А.О. Кушнова

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення19.09.2013
Оприлюднено24.10.2013
Номер документу34258728
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/9175/13-а

Постанова від 19.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

Ухвала від 19.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Кушнова А.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні