Постанова
від 31.07.2013 по справі 827/1806/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

Копія

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ

ПОСТАНОВА

Іменем України

31 липня 2013 року Справа №827/1806/13

Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:

головуючого судді - Прохорчук О.В.,

секретар судового засідання - Олійник С.О.,

за участю представників:

позивача - Залозная Світлана Анатоліївна, довіреність № 2 від 24.03.2013,

відповідача - Карпухін Олексій Леонтійович, довіреність № 8.6-1/8241 від 14.09.2012,

третьої особи - Нагорна Олена Володимирівна, довіреність № 0315/207 від 14.01.2013,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Севастополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет" до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі, третя особа - Севастопольська міська рада, про визнання відмови протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Кречет" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі, в якому, з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог, просить визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентства у місті Севастополі в перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., яка розташована за адресою: місто Севастополь, вул.. Горпищенка, 109 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет", щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель житлової забудови).

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Севастополя від 15.07.2013 відкрито провадження в адміністративній справі та залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - Севастопольську міську раду. Іншою ухвалою суду від 15.07.2013 закінчено підготовче провадження, справу призначено до судового розгляду.

Позов обґрунтовано тим, що відповідачем відмовлено в перерахунку нормативно- грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання, який відповідає діючому законодавству, чим були порушені права позивача.

У судовому засідання представник позивача наполягав на задоволенні уточнених позовних вимог.

Представник відповідача залишив вирішення спору на розсуд суду.

Представник третьої особи вважає позов таким, що підлягає задоволенню.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін та третьої особи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.

Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Кречет" зареєстровано в якості юридичної особи Нахімовською районною державною адміністрацією у місті Севастополі 25.09.1997 за № 10781200000000624.

Згідно з частинами 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

З матеріалів справи вбачається, що відповідно до рішення Севастопольської міської ради № 2754 від 12.09.2007 між Севастопольською міською радою та позивачем 18.01.2008 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., яка знаходиться за адресою: місто Севастополь, вул. Горпищенка, 109.

Згідно з пунктом 1 цього Договору земельна ділянка передається в оренду для будівництва і обслуговування житлового комплексу з об'єктами соцкультпобуту, з віднесенням цих земель до категорії земель житлової та громадської забудови.

На момент укладення Договору підпунктом 4.2 пункту 4 встановлена величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком: на період будівництва у розмірі 16319,5 грн., на подальший період у розмірі 81597,274 грн.

Договором визначено, що земельна ділянка передається в оренду для використання на землях житлової та громадської забудови. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування комплексу з об'єктами соцкультпобуту (підпункти 5.1., 5.2 Договору).

Додатковою угодою від 05.01.2010 про внесення змін до договору оренди землі від 18.01.2008, встановлена величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком: на період будівництва у розмірі 18800,00 грн., на подальший період у розмірі 94000,06 грн.

Відповідно до статті 269 Податкового кодексу України платниками податків є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 цього Кодексу об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Відповідно до підпункту 276.5 статті 276 Податкового кодексу України у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статті 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статті 275 цього Кодексу.

Стаття 274 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 275.3 статті 275 цього Кодексу ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.

Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Пунктами 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок, пункт 289.1 статті 289 Кодексу.

13.02.2012 відповідачем видано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 850-3.1/5, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки складає 6790481,24 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - землі комерційного використання та застосовано коефіцієнт функціонального призначення - 2,5 (коефіцієнт комерційного використання).

Не погодившись з вказаним витягом Товариство з обмеженою відповідальністю "Кречет" звернулось до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі із заявою про перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., яка розташована за адресою: місто Севастополь, вул.Горпищенка, 109 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет", щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0.

Листом Головного управління Держземагентства у місті Севастополі від 04.03.2013 № 8-5-1/1297 позивачу надана відповідь про правомірність розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видачі зазначеного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Відповідач вважає, що оскаржуваний витяг є правомірним та виданими з дотриманням норм, встановлених законодавством, у відповідності до порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05.04.2006. за № 388/12262.

Згідно з частиною другою статті 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до статті 19 Земельного кодексу України землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Як зазначалося вище, цільовим призначенням земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., розташованої за адресою: місто Севастополь, вул. Горпищенка, 109, згідно з договором оренди від 18.01.2008, кадастровим планом земельної ділянки, є житлова та громадська забудови. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди з позивачем не здійснювалась.

Відповідно до статті 38 Земельного кодексу України до земель житлової та громадської забудови належать земельні ділянки в межах населених пунктів, які використовуються для розміщення житлової забудови, громадських будівель і споруд, інших об'єктів загального користування.

Згідно зі статтею 201 цього Кодексу грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно-правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до Закону України "Про оцінку земель" № 1378-IV від 11.12.2003 нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, вартості земельних ділянок площею понад 50 гектарів для розміщення відкритих спортивних і фізкультурно-оздоровчих споруд, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель, стаття 5 цього Закону.

Відповідно до статей 13, 18 Закону № 1378-IV від 11.12.2003 нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі: визначення розміру земельного податку; визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Так, нормативна грошова оцінка земельних ділянок здійснюється на підставі Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом № 18/15/21/11 від 27.01.2006 Держкомзему, Міністерства аграрної політики. Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ України, Української академії аграрних наук, Державного комітету України по водному господарству, Державному комітету лісового господарства, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262.

Розділом 3 цього Порядку закріплена нормативна грошова оцінка земель населених пунктів. В основі нормативної грошової оцінки земель населених пунктів лежить капіталізація рентного доходу, що отримується залежно від місця розташування населеного пункту в загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва та розселення, облаштування його території та якості земель з урахуванням природно-кліматичних та інженерно-геологічних умов, архітектурно-ландшафтної та історико-культурної цінності, екологічного стану, функціонального використання земель.

Коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності, та становить для категорії земель за функцією використання, зокрема: землі житлової забудови - Кф=1,0.

До складу категорії земель житлової забудови відносяться: землі індивідуального житлового будівництва і забудови господарських будівель, землі малоповерхової і багатоповерхової несадибної забудови, землі сільськогосподарського призначення під господарськими будівлями і спорудами.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.1998 № 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Таблиця 1.1 визначає коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки. При цьому, критерієм поділу визначено склад категорії земель (код розділу - за КВЕД).

Судом встановлено, що згідно з довідкою Головного управління статистики у місті Севастополі АА № 681459 від 27.07.2012 видами діяльності позивача за КВЕД є, серед іншого: 41.20 будівництво житлових і нежитлових будівель, а зазначений вид діяльності за КВЕД відноситься до секції, що відповідає категорії земель за функцією використання - "житлової забудови", а отже й необхідності використання коефіцієнта функціонального призначення земельної ділянки - 1,0.

Крім того, в матеріалах справи відсутні документи, які б визначали цільове чи функціональне використання землі як комерційне, навпаки, всі наявні докази доводять та визначають призначення землі для житлової та громадської забудови.

Таким чином, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов здійснено в порушення норм чинного законодавства, дії Головного управління Держземагентства у місті Севастополі в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення - 2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди від 18.01.2008, не відповідають діючому законодавству.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

У разі виявлення порушень хоча б одного з цих критеріїв і за умови порушення прав, свобод та інтересів позивача, є підстави для задоволення адміністративного позову.

Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Всупереч вказаній нормі закону Головним управлінням Держземагенства у місті Севастополі не надано доказів правомірності відмови у перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., яка розташована за адресою: місто Севастополь, вул. Горпищенка, 109 щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0.

Враховуючи викладене, адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.

Керуючись статтями 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити повністю.

2. Визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентства у місті Севастополі в перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,8564 га., яка розташована за адресою: місто Севастополь, вул. Горпищенка, 109 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет", щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель житлової забудови).

3. Зобов'язати Головне Управління Державної казначейської служби України в місті Севастополі повернути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кречет" (99022, місто Севастополь, вул. Горпищенка, 66, код 25129700) витрати по сплаті судового збору у розмірі 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одна копійка).

Постанова може бути оскаржена у строки і порядку, встановлені частинами першою, другою статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Суддяпідпис О.В. Прохорчук Постанову складено та підписано в порядку частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України 02 серпня 2013 року.

З оригіналом згідно.

Постанова не набрала законної сили.

Суддя О.В. Прохорчук

СудОкружний адміністративний суд міста Севастополя
Дата ухвалення рішення31.07.2013
Оприлюднено28.10.2013
Номер документу34350838
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —827/1806/13-а

Постанова від 31.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Прохорчук О.В.

Ухвала від 15.07.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Севастополя

Прохорчук О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні