ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва, 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
03 жовтня 2013 року 10:33 № 826/14142/13-а
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Донця В.А., за участю секретаря судового засідання Суховій О.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовомКиївського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів доТовариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" про стягнення 12373,94 грн.
Київське міське відділення Фонду соціального захисту інвалідів звернулось до суду з адміністративним позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році в розмірі 12373,94 грн.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачем не було дотримано вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" щодо створення протягом 2012 року одного робочого місця для працевлаштування інваліда, внаслідок чого підприємство зобов'язане сплатити адміністративно-господарські санкції в розмірі 12373,94 грн. та 258,94 грн. пені у зв'язку з несвоєчасною сплатою адміністративно-господарських санкцій.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримала, просила задовольнити позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача - генеральний директор Товариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" в судовому засіданні проти позову заперечив та пояснив, що протягом 2012 року в товаристві не було працевлаштовано жодної особи з інвалідністю, оскільки на обліку в державній службі зайнятості не перебували особи відповідної професії, кваліфікації, досвіду роботи та не направлялись для працевлаштування до відповідача, що підтверджується листом Печерського районного центру зайнятості від 30.09.2013 №02-5275. Представник не заперечував наявності вакантних робочих місць у стоматологічній клініці, в тому числі прибиральниці, водночас повідомив, що пошук працівників здійснювався підприємством самостійно, зокрема шляхом розміщення відповідних оголошень у районі, де знаходиться стоматологічна клініка. При цьому, представник звернув увагу суду на ту обставину, що для роботи в клініці потрібні лише кваліфіковані фахівці - лікарі та медсестри. Крім того, представник зазначив, що в травні 2012 року товариство зверталось до центру зайнятості з приводу працевлаштування інвалідів, проте жодної особи з інвалідністю направлено не було.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши докази, які містяться в матеріалах справи, судом встановлено наступне.
Згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, Товариство з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" зареєстроване як юридична особа 22.08.2007, присвоєно ідентифікаційний код 35371175, місцезнаходження: 03150, м. Київ, вул. Тверська, 2-А.
Як убачається з матеріалів справи, відповідачем подано до Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми №10-ПІ, в якому зазначено: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (код рядка 01) - 13 осіб; середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (код рядка 02) - 0 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (код рядка 03) - 1 особа; фонд оплати праці штатних працівників (код рядка 04) - 315 тис. грн.; середньорічна заробітна плата штатного працівника (код рядка 05) - 24230,00 грн.; сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (код рядка 06) - "-".
Відповідно до розрахунків позовних вимог та розміру пені, сума штрафних санкцій за нестворені протягом 2012 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" робочі місця для працевлаштування інвалідів складає 12115,00 грн., пеня - 258,94 грн.
Станом на час розгляду справи судом, адміністративно-господарські санкції та пеня відповідачем не сплачені. Наведена обставина представниками сторін не заперечувалась.
Вирішуючи спір, суд виходить з такого.
Відповідно до частини першої статті 17 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21 березня 1991 року №875-XII (з наступними змінами і доповненнями, далі - Закон №875-XII), з метою реалізації творчих і виробничих здібностей інвалідів та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Статтею 18 Закону №875-XII передбачено, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (частина третя).
Як уже зазначалось, відповідачем було подано до Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми №10-ПІ, в якому, зокрема, зазначено, що середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (код рядка 01) - 13 осіб; з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (код рядка 02) - 0 осіб; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (код рядка 03) - 1 особа.
Відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Виходячи з середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" за 2012 рік - 13 осіб, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів на вказаному підприємстві протягом 2012 року становив 1 особа.
Представник відповідача не заперечував, що Товариством з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" не було працевлаштовано протягом 2012 року одного інваліда. За твердженням представника відповідача, товариство частково виконало свій обов'язок щодо створення робочого місця для інваліда, оскільки подало 7 звітів у 2012 до центру зайнятості із зазначенням вакантних посад, у тому числі для інвалідів, здійснювало пошук осіб з обмеженими можливостями самостійно. При цьому, представник просив врахувати ту обставину, що стоматологічна клініка потребує виключно висококваліфікованих фахівців - лікарів та медсестер. Водночас, центром зайнятості відповідні віхівці для працевлаштування не направлялись, що підтверджується листом Печерського районного центру зайнятості від 30.09.2013 №02-5275.
Відповідачем долучено до матеріалів справи звіти форми №3-ПН про наявність вакансій за червень 2012 року - січень 2013 року.
Форму звіту про наявність вакансій було затверджено наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19 грудня 2005 року №420, (чинним на час подання відповідачем звітів про наявність вакансій протягом 2012 року, далі - наказ №420).
Відповідно до наказу №420, звіт про наявність вакансій форми №3-ПН подають підприємства, установи, організації, їх структурні підрозділи та філії незалежно від форми власності та господарювання центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків при наявності вакансій.
"Інструкцією щодо заповнення форми звітності №3-ПН "Звіт про наявність вакансій", затвердженою наказом №420, встановлювалось, що відповідно до Закону України "Про зайнятість населення" підприємства, установи й організації, їх структурні підрозділи та філії незалежно від форми власності та господарювання повинні за наявності вакансій у повному обсязі подавати інформацію про наявність вільних робочих місць (вакансій) центрам зайнятості за місцем їх реєстрації як платника страхових внесків (абзац перший розділу "Загальні положення"). У разі необхідності підбору працівників за сприяння центрів зайнятості фізичні особи, у тому числі підприємці, також можуть інформувати центри зайнятості про наявність вакансій за цією формою (абзац третій розділу "Загальні положення"). У графі 15 наводяться дані про можливість працевлаштування на вільне робоче місце (вакантну посаду) особи, що належить до окремої категорії громадян, які потребують соціального захисту і не здатні на рівних умовах конкурувати на ринку праці, у рахунок річної броні, установленої місцевими державними адміністраціями, виконавчими органами відповідних рад за поданням центрів зайнятості, відповідно до статті 5 Закону України "Про зайнятість населення", із змінами та доповненнями, а також інвалідів, пенсіонерів, студентів та інших (абзац четвертий розділу "Додаткові вимоги"). Наявність вільного робочого місця (вакантної посади) зазначається щодо кожної категорії громадян окремо під такими шифрами: "11" - інваліди (абзац сімнадцятий розділу "Додаткові вимоги").
Згідно з вимогами "Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 року №70 "Про реалізацію статей 19 і 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні", інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом (абзац третій пункту 2).
Як убачається зі змісту звітів форми №3-ПН, поданих відповідачем до центру зайнятості, вказані звіти були подані із зазначенням в графі 15 вакансій для інвалідів: у звіті за червень - "інвалід"; у звітах за липень-грудень - код "11".
Відповідно до статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання (частина перша). Учасник господарських відносин відповідає, зокрема, за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення (частина друга).
За висновком суду, відповідачем не доведено вжиття товариством усіх залежних заходів для виконання вимог Закону №875-XII з метою створення робочого місця для інваліда, позаяк до центру зайнятості не подавались звіти форми №3-ПН із зазначенням вакантних посад для інвалідів за січень-травень 2012 року, незважаючи на наявність вакантних посад у стоматологічній клініці, що визнано представником відповідача. Крім того, відповідачем не надано доказів самостійного пошуку осіб з обмеженими можливостями для їх працевлаштування.
Верховним Судом України неодноразово висловлювалась правова позиція, зокрема в постановах від 16 квітня 2013 року (31073076) від 28 травня 2013 року (31931668), від 11 червня 2013 року (32213971), від 09 липня 2013 року (32532893), згідно з якою адміністративно-господарські санкції за незайняті інвалідами робочі місця не є податком, збором (обов'язковим платежем), а за змістом статті 18 Закону 875-XII обов'язок підприємства зі створення робочих місць для інвалідів не супроводжується його обов'язком займатися пошуком інвалідів для працевлаштування, водночас підприємство не притягується до відповідальності лише в разі вжиття ним усіх залежних від нього заходів щодо утворення робочих місць для працевлаштування інвалідів.
Згідно з частиною першою статті 244-2 Кодексу адміністративного судочинства України рішення Верховного Суду України, прийняте за результатами розгляду заяви про перегляд судового рішення з мотивів неоднакового застосування судом (судами) касаційної інстанції одних і тих самих норм матеріального права у подібних правовідносинах, є обов'язковим для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначені норми права, та для всіх судів України. Суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність з рішенням Верховного Суду України.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що відповідачем не було виконано протягом 2012 року вимоги Закону №875-XII щодо працевлаштування одного інваліда та не вжито всіх залежних від нього заходів щодо працевлаштування інваліда, оскільки відповідні звіти форми №3-ПН про наявність вакансій відповідачем до центру зайнятості протягом січня-травня 2012 року не подавались. При цьому, всупереч частині першій статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України, за якою кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, відповідачем не надано інших доказів, які б свідчили про намагання відповідача виконати вимоги Закону №875-XII стосовно повідомлення протягом січня-травня 2012 року центру зайнятості про наявність вакантного місця для працевлаштування інвалідів, фактичне працевлаштування ним інваліда, про що представником зазначалось під час судового розгляду справи, в тому числі, не надано доказів розміщення оголошень про пошук інвалідів для їх працевлаштування.
За висновком суду, повідомлені в листі Печерського районного центру зайнятості від 30.09.2013 №02-5275 (на запит відповідача від 25.09.2013) обставини щодо не направлення центром зайнятості протягом 2012 року відповідачу осіб з інвалідністю, оскільки такі особи на обліку в центрі зайнятості були відсутні, не позбавляли відповідача встановленого Законом №875-XII обов'язку щодо вжиття протягом 2012 року всіх залежних від нього заходів, необхідних для працевлаштування інвалідів.
Відповідно до статті 20 Закону №875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих інвалідів менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, на яких працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі підприємстві, організації громадських організацій інвалідів, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів (частина перша). Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк (частина друга).
Згідно з "Порядком сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів" затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21 січня 2007 року №70, роботодавці сплачують суму адміністративно-господарських санкцій відділенням Фонду соціального захисту інвалідів за місцем їх державної реєстрації як юридичних осіб або фізичних осіб-підприємців на рахунки, відкриті в органах Державного казначейства, до 15 квітня року, що настає за роком, в якому відбулося порушення нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (пункт 2). Порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені у розмірі 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку за кожний календарний день прострочення (пункт 4).
Як убачається зі звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2012 рік форми №10-ПІ, поданого відповідачем до Київського міського відділення Фонду соціального захисту інвалідів, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу Товариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" за 2012 рік становила 13 осіб, середньорічна заробітна плата штатного працівника - 24230,00 грн., відтак, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом становить 24230,00 грн./2 = 12115,00 грн.
Крім того, за несвоєчасну сплату суми адміністративно-господарських санкцій відповідачу нарахована пеня за 107 днів існування боргу (з 16.04.2013 по 31.07.2013) у розмірі 258,94 грн.
Станом на час розгляду справи, відповідачем зазначену суму адміністративно-господарських санкцій та пені не сплачено.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році в розмірі 12115,00 грн. та 258,94 грн. пені, а всього - 12373,94 грн., відтак позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Згідно з частиною четвертою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись статтями 9, 69-71, 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Стоматологічна клініка "Формула" (ідентифікаційний код 35371175) адміністративно-господарські санкції та пеню за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році в розмірі 12373,94 грн. (дванадцять тисяч триста сімдесят три грн. 94 коп.).
Постанова суду першої інстанції набирає законної сили відповідно до статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції в порядку та строки, встановлені статтями 185-187 цього Кодексу шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги з одночасним надсиланням копії апеляційної скарги до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі відкладення складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.А. Донець
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2013 |
Оприлюднено | 31.10.2013 |
Номер документу | 34447769 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Донець В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні