cpg1251
Господарський суд Чернігівської області
14000 м. Чернігів, проспект Миру 20 Тел. 67-28-47, факс 7-44-62
Іменем України
РІШЕННЯ
« 29 » жовтня 2013 року справа № 927/1231/13
Заступник прокурора міста Чернігова, вул. Шевченка, 1, м. Чернігів, 14000 в інтересах держави
В особі: Державної екологічної інспекції в Чернігівській області, вул. Малясова 12, м. Чернігів, 14017
Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю "Тур", вул. Дзержинського, 28, м. Чернігів, 14038
Предмет спору: про відшкодування шкоди 1832,95 грн.
Суддя В.М. Репех
Представники сторін :
від позивача: Амельченко Ю.В. дов. № 09-08/1220 від 18.04.2013 головний спеціаліст з питань запобігання та протидії корупції
від відповідача: Івашута О.І. директор
за участю старшого прокурора відділу прокуратури міста Чернігова: Шпак М.В. посвідчення № 018694 від 22.07.13
В судовому засіданні на підставі ч.2 ст.85 Господарського процесуального кодексу України проголошені вступна та резолютивна частини рішення.
Заступник прокурора міста Чернігова в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Чернігівській області звернувся до господарського суду з позовом, в якому просить суд стягнути з відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур" збитки, заподіяні засміченням земельної ділянки відходами деревообробки, в сумі 1832,95 грн.
Позов обґрунтований порушенням ст.ст. 35, 46 Закону України "Про охорону земель" та ст. ст. 32,33 Закону України "Про відходи".
В судовому засіданні 29.10.2013 представник відповідача позовні вимоги визнав повністю.
З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно дослідивши матеріали справи та надані учасниками судового процесу докази, заслухавши пояснення прокурора та представників сторін, суд встановив наступне.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу Державної екологічної інспекції в Чернігівській області від 30 серпня 2012 року № 941 в.о. начальника Державної екологічної інспекції в Чернігівській області видано направлення на проведення планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства при здійсненні господарської діяльності ТОВ «Тур», що знаходиться за адресою: м.Чернігів, вул. Дзержинського, 28.
07.09.2012, в ході проведення Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області, планової перевірки додержання вимог природоохоронного законодавства в діяльності ТОВ «Тур» в присутності директора Івашути О.І. ( акт перевірки № 238/04 від 07.09.2012) виявлений факт засмічення земельної ділянки відходами деревообробки (тирса) площею 1,15 м 2 , об'єм відходів складає 0,345 м 3 , що є порушенням ст.ст. 35,46 Закону України "Про охорону земель" та ст. 32,33 Закону України "Про відходи".
Факт засмічення зафіксований актом обстеження засміченої земельної ділянки (до акта перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства) від 07 вересня 2012 року № 238/04.
Актом встановлено, що земельна ділянка розташована у м. Чернігові, по вул. Дзержинського, 28 належить ТОВ «Тур» на підставі державного акту на право постійного користування землею серія ЧН-411, виданого згідно рішення виконкому Чернігівської міської ради від 17.10.1994 № 181, та використовується власником для виробничих потреб.
Відходи деревообробки (тирса) розміщені на ґрунті. Розміри засміченої земельної ділянки становлять: висота -1,15 м, довжина - 1,0 м, висота складування відходів - 0,3 м 3 . Площа засміченої ділянки становить 1,15 м2, об'єм розміщених відходів - 0,345 м3, Дозвіл на розміщення зазначених відходів ТОВ «Тур» не отримано.
За результатами даної перевірки було складено Протокол № 001188 від 10.09.2012 про адміністративне правопорушення, в якому зазначено про допущення відповідачем псування та забруднення сільськогосподарських та інших земель, а саме засмічення земельної ділянки по вул. Дзержинського, 28, в м. Чернігові відходами деревообробки (тирса) та твердими побутовими відходами.
Даний протокол підписаний директором товариства, в графі пояснення порушника та його зауваження до змісту протоколу чи мотиви відмови його підписання зазначено, що з протоколом згодний та просить справу розглянути на місці.
Постановою № 307/04 від 10.09.2012 року (на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 10.09.2012 року № 001188) на директора ТОВ "Тур" Івашута О.І.. накладено адміністративний штраф в розмірі 850 грн. за порушення ст.56 Закону України "Про охорону земель" та ст. 42 Закону України "Про відходи", що призвело до псування та забруднення земельної ділянки відходами деревини.
Крім того 10.09.2012 за результатами перевірки було складено протокол 001209 про адміністративне правопорушення, в якому зазначено про допущення відповідачем порушення порядку здійснення викиду забруднюючих речовин в атмосферу та порушення правил ведення первинного обліку та здійснення контролю за операціями поводження з відходами, який підписаний директором товариства, в графі пояснення порушника та його зауваження до змісту протоколу чи мотиви відмови його підписання зазначено, що з протоколом згодний та просить справу розглянути на місці.
Постановою № 308/04 від 10.09.2012 року (на підставі протоколу про адміністративне правопорушення від 10.09.2012 року № 001209 на директора ТОВ "Тур" Івашута О.І.. накладено адміністративний штраф в розмірі 136,00 грн. за порушення ст.33 Закону України "Про охорону атмосферного повіиря" та ст. 42 Закону України "Про відходи", що призвело до псування та забруднення земельної ділянки відходами деревини.
Окрім цього, 07.09.2012 року Держекоінспекцією у Чернігівській області видано припис № 238/04 про усунення виявлених порушень природоохоронного законодавства, а саме до 01.10.2012 року забезпечити ліквідацію несанкціонованого звалища відходів деревини з виробничої території.
За результатами перевірки, фахівцями Держекоінспекції у Чернігівській області на підставі "Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства", затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 року № 171 та зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за № 285/2725 05.05.1998 року (в редакції 2007 року згідно з наказом Мінприроди України від 04.04.2007 року № 149, далі - Методика), розраховано шкоду, завдану державі, розмір якої склав 3 832,95 грн.
За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією у Чернігівській області пред'явлено претензію № 09-03/3456 від 16.10.2012 року про відшкодування шкоди у вказаному розмірі.
Вказана претензія та розрахунок розміру шкоди, 17.10.2012 року, було направлено на адресу відповідача рекомендованим листом, про що свідчить копія повідомлення про вручення поштового відправлення з зазначенням дати отримання листа 22.10.2012 року.
Відповідно до платіжного доручення № б/н від 20.11.2012, за відшкодування шкоди (згідно претензії від 16.10.2012р. № 09-03/3456) відповідачем сплачено 2 000,00 грн.
Згідно ст. 1 Закону України "Про відходи" відходи це будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Статтею 55 Закону України „Про охорону навколишнього природного середовища" визначено, що розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людей.
Відповідно до ст. 42 Закону України „Про відходи", особи, винні в порушенні законодавства про відходи заподіяного шляхом порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров'я людини та економічних збитків, а також самовільного розміщення чи видалення відходів несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про відходи" забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об'єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров'я людини.
Відповідно до ч.4, 5 ст. 68 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршення якості природних ресурсів.
Згідно ст. 69 вказаного Закону шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації, в повному обсязі.
Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу, згідно зі ст. 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Відповідно до п. 3.2 Методики, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Згідно ст. 1 Закону України "Про відходи", відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення.
Утилізація відходів - це використання відходів як вторинних матеріальних чи енергетичних ресурсів.
Видалення відходів - здійснення операцій з відходами, що не призводять до їх утилізації;
Відповідно до ч. 2 ст. 22 Закону України "Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення" у процесі експлуатації виробничих, побутових та інших приміщень, споруд, обладнання, устаткування, транспортних засобів, використання технологій їх власник зобов'язаний створити безпечні і здорові умови праці та відпочинку, що відповідають вимогам санітарних норм, здійснювати заходи, спрямовані на запобігання захворюванням, отруєнням, травмам, забрудненню навколишнього середовища.
Згідно з п. "а" ч. 1 ст. 32 та ч. 1 ст. 33 Закону України "Про відходи" з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється вести будь - яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від спеціально уповноважених органів виконавчої влади у сфері поводження з відходами лімітів на обсяги утворення та розміщення відходів. Зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення).
Аналогічні приписи містяться у ч. 2 ст. 55 Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища", згідно з якою розміщення відходів дозволяється лише за наявності спеціального дозволу на визначених місцевими радами територіях у межах установлених лімітів з додержанням санітарних і екологічних норм способом, що забезпечує можливість їх подальшого використання як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища і здоров'я людей.
У порушення вищевказаних вимог діючого законодавства, у ТОВ "Тур" відсутні дозвіл та ліміти на розміщення відходів у 2012 році.
Згідно з п. 3.2 та п. 3.3 Методики, землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
Факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Як свідчать матеріали справи та підтверджено поясненнями представників сторін в судовому засіданні, під час перевірки було виявлено розміщення відходів деревини (тирса), на земельній ділянці з нетвердим покриттям.
Відповідно до розділу 3 вищезазначеної Методики землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.
При виявленні засмічення визначаються на місці обсяги засмічення відходами та інші показники, які необхідні для визначення розмірів шкоди.
Розміщення відходів - зберігання та захоронення відходів у спеціально відведених для цього місцях чи об'єктах.
Згідно Закону України "Про відходи", спеціально відведені місця чи об'єкти - місця чи об'єкти (місця розміщення відходів, сховища, полігони, комплекси, споруди, ділянки надр тощо), на використання яких отримано дозвіл спеціально уповноважених органів на видалення відходів чи здійснення інших операцій з відходами.
Однак під час здійснення перевірки Інспекцією було встановлено відсутність у Відповідача дозволу розміщення відходів на 2012 рік та розміщення відходів на земельній ділянці, яка не є спеціально відведеним місцем для розміщення відходів.
Враховуючи викладене даний факт був кваліфікований Інспекцією як засмічення земельних ресурсів, що є порушенням ст. 35,46 Закону України "Про охорону земель" та ст. 32,33 Закону України "Про відходи".
Відповідно до п.3 Методики, факти забруднення (засмічення) земель встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель.
Відповідно до матеріалів справи, Інспекцією були оформлені: акт перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства № 238/04; акт обстеження; припис від 07.09.2012 року; матеріали адміністративної справи (протокол, постанова) що підтверджують факт засмічення земель.
Дані акти та припис підписані директором товариства без зауважень.
Крім того, відповідно до копії платіжного доручення частина заподіяних збитків відшкодована ТОВ «Тур» в розмірі 2000,00 грн. 20 листопада 2012 р.
Відповідно до п.6 ст.7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", якщо суб'єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями. Зауваження суб'єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду є невід'ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
Як вбачається з матеріалів справи, акт перевірки №238/04 від 07.09.2012 року підписано без зауважень та відповідачем не оскаржувався.
Відповідно до ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України передбачено обов'язок доказування кожною стороною тих обставин, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень .
Відповідно ч. 1 ст. 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку що позовні вимоги є обґрунтованими, вони підтверджуються доданими до матеріалів справи доказами, не спростовані відповідачем та є такими, що підлягають задоволенню
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд керується ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої судові витрати покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю «Тур» , вул. Дзержзинського, 28, м. Чернігів, 14038 ( код 00379077) у дохід державного та місцевого бюджету м. Чернігова (р/р № 33118331700002, ГУДКСУ в Чернігівській області, МФО 853592, код ЄДРПОУ 38054398, код бюджетної класифікації 24062100) збитки, заподіяні засміченням земельної ділянки відходами деревообробки, в сумі 1832,95 грн.
Видати наказ.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Тур» , вул. Дзержзинського, 28, м. Чернігів, 14038 ( код 00379077) у дохід державного бюджету (рахунок 31217206783002 отримувач: УК у м. Чернігові/ м.Чернігів/ 22030001, код ЄДРПОУ 38054398, банк ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592) 1720,50 грн. судового збору.
Видати наказ.
Повний текст складено: 30 жовтня 2013 року
Суддя В. М. Репех
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2013 |
Оприлюднено | 31.10.2013 |
Номер документу | 34450632 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Репех В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні