cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
29 жовтня 2013 року Справа № 913/2744/13
Провадження № 31пд/913/2744/13
За позовом Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі:
1. Виконавчого комітету Луганської міської ради, м. Луганськ
2. Луганської міської ради, м. Луганськ
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Ремік ЛТД", м. Луганськ
про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003.
Суддя Марченко Ю.І.
при секретарі судового засідання Антоновій І.В.
У засіданні брали участь:
прокурор - Голоденко К.О., посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від 1 позивача - Полякова О.В., довіреність № 01/03-31/5299/0/2-13 від 23.08.2013;
від 2 позивача - Полякова О.В., довіреність № 01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;
від відповідача - Пєгіна С.І., довіреність б/н від 28.12.2012.
ВСТАНОВИВ:
Суть спору: прокурором в інтересах держави в особі позивачів заявлено позовні вимоги до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ремік ЛТД" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003, відносно земельної ділянки площею 0,4860 га, яка знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугинська, 133, під розміщені будівлі та споруди, будівництво та розміщення складу, терміном на 49 років, а саме:
викласти перший абзац п. п. 2.1. п. 2 розділу «Орендна плата» договору у новій редакції: « 2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
Датою внесення змін вважати дату набрання чинності рішення суду.
Ухвалою суду від 11.10.2013 провадження у справі було порушено та призначено її до розгляду на 29.10.2013.
У судовому засіданні 29.10.2013 були присутні прокурор, повноважний представник позивачів та повноважний представник відповідача.
У судовому засіданні прокурор надав пояснення від 24.09.2013 № 2744 вих.13, у яких пояснив, що договір оренди земельної ділянки було укладено між Виконавчим комітетом та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ремік ЛТД», однак, згідно даних витягу з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб-підприємців, повне найменування відповідача є Товариство з обмеженою відповідальністю Фірма «Ремік ЛТД», м. Луганськ, вул. Руднєва, 1б, ідентифікаційний код 20158648, у зв'язку з чим, просить врахувати належне найменування відповідача.
Представник позивача надав клопотання про залучення до матеріалів справи копії листа № 01/03-13/289/0/2-13 від 11.01.2012 про звернення до відповідача з пропозицією внести зміни до договору земельної ділянки від 04.04.2003 та пояснив, що акт приймання-передачі земельної ділянки не укладався, оскільки діючим законодавством на той час не передбачалось.
Представник відповідача, Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Ремік ЛТД", у судовому засіданні надав відзив на позовну заяву від 29.10.2013 року, яким визнав позовні вимоги прокурора м. Луганська.
Також, у судовому засіданні, представник відповідача звернувся до суду з клопотанням від 29.10.2013 про залучення до матеріалів справи документів, які підтверджують його звернення до Державної податкової інспекції Артемівського району з поданням уточнюючої декларації по орендній платі за землю та сплату збільшеної орендної плати за серпень-вересень 2013 року, що підтверджується платіжними дорученнями № 2962 від 24.09.2012, № 3033 від 02.10.2013 та № 3164 від 21.10.2013 (а.с. 37-39).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, представника позивача та представника відповідача, з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, суд встановив наступне.
Як вбачається з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 24.09.2013 № 17241369 (а.с. 20-22), повним найменуванням відповідача у справі є Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Ремік ЛТД»; місцезнаходження юридичної особи: м. Луганськ, вул. Руднєва, 1-Б; ідентифікаційний код 20158648.
На підставі рішення Виконавчого комітету Луганської міської ради від 14.03.2003 № 80/15, Товариству з обмеженою відповідальністю «Ремік ЛТД» передано в оренду земельну ділянку площею 0,4860 га, терміном на 49 років під розміщені будівлі та споруди, будівництво та розміщення складу за адресою: вул. Лутигинська, 133 (а.с. 9-10).
Між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ремік ЛТД» укладено договір оренди земельної ділянки від 04.04.2003 року (а.с. 11-14).
Відповідно до пп. 1.1 зазначеного договору, орендодавець (позивач у справі) за плату передає в оренду земельну ділянку площею 0,4860 га, за адресою: м. Луганськ, вул. Лутигинська, 133.
Згідно пп. 2.1 договору, річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 року № 7/9. Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладання договору оренди земельної ділянки є його невід'ємною частиною.
Угодою про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 15.05.2003, державна реєстрація від 03.06.2003 № 4411, внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003 року в частині зміни по тексту договору організаційно-правової форми орендаря, а саме, на Товариство з обмеженою відповідальністю фірма «Ремік ЛТД» (а.с. 18-19).
З метою приведення договору у відповідність до вимог діючого законодавства, Луганською міською радою було направлено лист № 01/03-13/289/0/2-13 від 11.01.2012 відповідачу з вимогою внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003 (а.с. 29).
Однак, відповідачем зміни до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003 року не внесені, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.
Враховуючи обставини справи, надані матеріали, суд дійшов до наступного.
Так, як вбачається з матеріалів справи, позов заявлений прокурором на підставі ст. 121 Конституції України, якою передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 20 Закону України "Про прокуратуру" прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36-1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Відповідно ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади безпосередньо або через органи самоврядування, в межах їх повноважень, визначених законом, шляхом прийняття рішень, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до ст.16 Закону України „Про оренду землі" та ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Право оренди землі оформляється договором, який реєструється відповідно до закону (ст.126 Земельного кодексу України).
Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації (ст.125 Земельного кодексу України).
Відповідно до ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.
Статтею 13 Закону України "Про оренду землі" визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Істотними умовами договору оренди землі, відповідно до ст. 15 Закону України "Про оренду землі" є: об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки. За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.
Загальні підстави внесення змін до договору визначені у Цивільному кодексі України, ст. 651 якого визначено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору. У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.
Відповідно до ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
У відповідності до ст. 274.1 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Як передбачено ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни /тарифи, ставки тощо/, які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Розмір орендної плати, яку відповідач має сплачувати за договором оренди земельної ділянки, безпосередньо залежить від грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.
Стаття 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.
Прокурор обґрунтовано посилається на положення ст. 288 Податкового кодексу України, якою врегульовано правовідносини обчислення та сплати орендної плати за землю, а саме: розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно з пунктом 287.3 статті 287 Податкового кодексу України податкове зобов'язання щодо плати за землю визначене у податковій декларації на поточний рік, сплачується рівними частками власниками та землекористувачами земельних ділянок за місцезнаходженням земельної ділянки за податковий період, який дорівнює календарному місяцю, щомісяця протягом 30 календарних днів, що настають за останнім календарним днем податкового (звітного) місяця.
Відповідно до п. 129.4 ст. 129 Податкового кодексу України пеня, визначена підпунктом 129.1.1 пункту 129.1 цієї статті, нараховується на суму податкового боргу (включаючи суму штрафних санкцій за їх наявності та без урахування суми пені) із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виникнення такого податкового боргу або на день його (його частини) погашення, залежно від того, яка з величин таких ставок є більшою, за кожний календарний день прострочення у його сплаті. Пеня, визначена підпунктом 129.1.2 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день заниження. Пеня, визначена підпунктом 129.1.3 пункту 129.1 цієї статті, нараховується із розрахунку 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, діючої на день виплати (нарахування) доходів на користь платників податків - фізичних осіб.
Суд дійшов висновку, що прокурором доведено обґрунтованість внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003, відносно земельної ділянки площею 0,4860 га, розташованої в м. Луганськ, вул. Лутугинська, 133, терміном на 49 років.
Відповідно до ст. 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, справляння плати за землю, здійснення контролю за додержанням земельного та природоохоронного законодавства.
Згідно ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності, які передані в оренду для сільськогосподарського використання, переглядається один раз на три роки в порядку, встановленому законом або договором оренди.
Відповідно до змісту статей 759, 762 Цивільного кодексу України, законом можуть бути передбачені особливості укладання та виконання договору найму (оренди), і договором або законом може бути встановлено періодичний перегляд, зміну (індексацію) розміру плати за користування майном.
Отже, чинним законодавством передбачена можливість зміни умов договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Відповідно до ч. 3 ст. 653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюються або припиняються з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Отже, зміни до договору, які є предметом розгляду, набирають сили з моменту набрання законної сили рішенням суду.
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про оренду землі" право оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
Відповідно до ст. 22 та ч. 5 ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
За таких обставин, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі, враховуючи наведені приписи чинного законодавства України.
Відповідно до ст.ст. 44,49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір стягується з відповідача в дохід Державного бюджету України, оскільки прокурор у відповідності до Закону України «Про судовий збір» звільнений від його сплати.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.44, 49, 78, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд Луганської області,
В И Р І Ш И В:
1. Позов Прокурора м. Луганська в інтересах держави в особі Виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Ремік ЛТД", про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 04.04.2003 задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки, укладеного між Виконавчим комітетом Луганської міської ради та Товариством з обмеженою відповідальністю фірма "Ремік ЛТД" від 04.04.2003, зі змінами, відносно земельної ділянки площею 0,4860 га, терміном на 49 років, що знаходиться за адресою: м. Луганськ, вул. Лутугинська, 133, під розміщені будівлі та споруди, будівництво та розміщення складу за вказаною адресою, а саме:
викласти перший абзац п. п. 2.1. п. 2 розділу 2 «Орендна плата» договору у новій редакції: « 2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3».
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю фірма "Ремік ЛТД", 91020, м. Луганськ, вул. Руднєва, буд. 1-Б, ідентифікаційний код 20158648, в доход Державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, МФО 804013, код отримувача 37991503, одержувач - УДКСУ у м. Луганську, банк - ГУ ДКСУ в Луганській області, код бюджетної класифікації 22030001, символ 206, судовий збір у розмірі 1 147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішення законної сили.
У судовому засіданні 29.10.2013 оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено та підписано 31.10.2013.
Суддя Ю.І. Марченко
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 29.10.2013 |
Оприлюднено | 01.11.2013 |
Номер документу | 34457318 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Марченко Ю.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні