Постанова
від 28.10.2013 по справі 810/5321/13-а
КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

28 жовтня 2013 року 15:56 810/5321/13-а

м. Київ

Київський окружний адміністративний суд у складі: головуючий суддя Журавель В.О.,

при секретарі судового засідання Маслакова І.Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз" до Відділу Держземагентства у Бородянському районі Київської області, треті особи: Блиставицька сільська рада Київської області, Бородянська районна державна адміністрація Київської області, про визнання протиправним і скасування рішення та зобов'язання вчинити певні дії,

в с т а н о в и в:

До Київського окружного адміністративного суду звернулось Публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз" (далі-позивач, товариство) з позовом до Відділу Держземагентства у Бородянському районі Київської області (далі-відповідач), треті особи: Блиставицька сільська рада Київської області, Бородянська районна державна адміністрація Київської області про визнання протиправною відмову відповідача щодо присвоєння кадастрового номеру земельній ділянці; скасування рішення від 20.05.2013 про відмову позивачу у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру; зобов'язання відповідача вчинити дії у формі прийняття рішення про внесення до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номера земельної ділянки позивача.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що дії відповідача по прийняттю рішення про відмову у внесені відомостей до реєстру та саме рішення є протиправними. Позивач зазначає, що він належним чином виконав усі вимоги законодавства для внесення відомостей про земельну ділянку позивача під газорозподільною станцією Боярського ЛВУ МГ філії «УМГ «Київтрансгаз» до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номера, надав технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на цю земельну ділянку. Проте, прийнятим рішення про відмову у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру, відповідач унеможливив реєстрацію позивачем права на постійне користування земельною ділянкою, надане державним актом, що перешкоджає оформленню позивачем права постійного користування даною земельною ділянкою.

У судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечував, просив суд у задоволенні позову відмовити. Обґрунтував заперечення тим, що державним кадастровим реєстратором правомірно з дотриманням вимог чинного законодавства України прийнято рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру про земельну ділянку, оскільки виявлено факт перекриття меж земельних ділянок, тобто знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

Треті особи - Блиставицька сільська рада та Бородянська районна державна адміністрація Київської області - були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду. У призначений день і час до суду треті особи не прибули, про причини неприбуття суд не повідомили, явку свого представника в судове засідання не забезпечили. Ухвала про відкриття провадження у справі та призначення її до судового розгляду, а також повістки про виклик в судове засідання надсилались третім особам за адресою, за якою треті особи зареєстровані в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців. Місцезнаходженням юридичної особи є адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені (стаття 93 Цивільного кодексу України, стаття 1 Закону України від 15.05.2003 №755-IV "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців").

Відповідно до статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" від 15.05.2003 № 755-IV єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців. В Єдиному державному реєстрі містяться відомості про юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, зокрема про адресу місцезнаходження юридичної особи чи адресу місця проживання фізичної особи. Згідно зі статтею 18 вказаного Закону якщо відомості, які підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, були внесені до нього, то такі відомості вважаються достовірними. Відповідно до частини восьмої статті 35 Кодексу адміністративного судочинства України вважається, що повістку вручено юридичній особі, якщо вона доставлена за адресою, внесеною до відповідного державного реєстру.

Неприбуття в судове засідання третіх осіб (їх представників) без поважних причин або неповідомлення ними про причини неприбуття не є перешкодою для розгляду справи (ст. 128 Кодексу адміністративного судочинства України).

Треті особи будь-яких пояснень, заяв чи клопотань суду не надали. Блиставицька сільська рада повідомила суд про відсутність у неї витребуваних судом документів. Справа розглядалась судом без третіх осіб за наявними в ній матеріалами та доказами.

Заслухавши пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи, надавши оцінку доказам, суд встановив наступні обставини справи та правовідносини, що склалися між сторонами.

Публічне акціонерне товариство «Укртрансгаз» є правонаступником Дочірньої компанії «Укртрансгаз» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України».

Блиставицькою сільською радою Бородянського району Київської області 28.05.1996 видано Боярському управлінню магістральних газопроводів ДП «Київтрансгаз», яке на той час входило до складу АТ «Укргазпром», правонаступником якого є ПАТ «Укртрансгаз», державний акт на право постійного користування землею за №І-КВ № 003493, згідно з яким зазначеному землекористувачу надається у постійне користування 0.4 гектара землі.

Рішенням Блиставицької сільської ради від 27.04.2005 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам України для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та для ведення особистого селянського господарства в с. Блиставиця Бородянського району Київської області та передано безоплатно в приватну власність земельні ділянки для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель та для ведення особистого селянського господарства в с. Блиставиця громадянам України згідно з додатком. У списку громадян, яким передається земельна ділянка у приватна власність, зазначено ОСОБА_1 та ОСОБА_2

Блиставицька сільська рада в серпні 2005 року видала ОСОБА_1 два державних акта на право власності на земельну ділянку серії ЯА №947329 та ЯА №347330. Відповідно до державного акту серії ЯА №947329 ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0.250 га на території АДРЕСА_1, з призначенням - для будівництва та обслуговування житлових будинків та господарських спору. Цей акт зареєстрований в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер земельної ділянки 3221080501:01:001:0023.

Відповідно до державного акту серії ЯА №947330 ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,264 га на території АДРЕСА_1, з призначенням - для ведення ОСГ, 0,264 га. Цей акт зареєстрований в Державному земельному кадастрі та присвоєно кадастровий номер земельної ділянки 3221080501:01:001:0025.

ОСОБА_1 має належним чином оформлену технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власності на земельні ділянки громадянам України для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд та для ведення особистого селянського господарства в с. Блиставиця Бородянського району Київської області (а.с.121-145).

11 липня 2012 року між ПАТ «Укртрансгаз» (замовник) та TOВ «НВП «Горизонт» (виконавець) укладено договір № 1207000326, згідно з яким виконавець зобов'язувався у 2012-2013 роках за завданням замовника надати послуги з розробки землевпорядної документації та оформлення документів, що посвідчують право постійного користування земельними ділянками ПАТ «Укртрансгаз» НАК «Нафтогаз України» під діючими об'єктами трубопровідного транспорту, які знаходяться на території Київської області.

На виконання умов договору №1207000326 від 11.07.2012, з метою переоформлення державного акту старого зразка на право постійного користування земельною ділянкою, що перебуває у постійному користуванні позивача та знаходиться в межах Блиставицької сільської ради Бородянського району Київської області, на якій розміщено об'єкти трубопровідного транспорту - газорозподільна станція (ГРС Блиставиця) Боярського ЛВУ МГ філії «УМГ «Київтрансгаз» позивача, спеціалістами ТОВ НВП «Горизонт» проведено комплекс робіт щодо складання та отримання документів, що посвідчують право користування на земельну ділянку (а.с. 13-28).

Позивач у травні 2013 року подав державному кадастровому реєстратору Відділу Держземагенства у Бородянському районі технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі та заяву про внесення відомостей (змін до них) для внесення земельної ділянки під газорозподільною станцією (ГРС Блиставиця) Боярського ЛВУ МГ, що знаходиться в Бородянському районі, до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номера.

Рішенням №РВ-3200026922013 від 20.05.2013 ПАТ «Укртрансгаз» відповідачем відмовлено у внесенні відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру у зв'язку зі знаходженням в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Як вбачається з матеріалів справи, на вказаній земельній ділянці знаходяться земельні ділянки, на які видано державні акти на право власності на землю ОСОБА_1

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами суд виходить з наступного.

Правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру, регулюються Законом України від 07.07.2011 №3613-VІ «Про Державний земельний кадастр» (далі - Закон №№3613-VІ).

Відповідно до ст.1 Закону №№3613-VІ державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ч.1 ст.9 Закон №№3613-VІ).

Відповідно до ч.1 ст.16 Закону №3613-VІ передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер.

Розділом ІV цього закону визначено порядок ведення державного земельного кадастру. Так, статтею 20 цього Закону передбачено, що відомості Державного земельного кадастру є офіційними. Внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про об'єкти Державного земельного кадастру є обов'язковим.

Приписами статті 24 цього Закону визначено процедуру державної реєстрації земельної ділянки, яка здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за місцем їх розташування відповідним Державним кадастровим реєстратором центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності).

Для державної реєстрації земельної ділянки Державному кадастровому реєстратору, який здійснює таку реєстрацію, подаються: заява за формою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин; оригінал документації із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки; документація із землеустрою, яка є підставою для формування земельної ділянки у формі електронного документа; документ, що підтверджує оплату послуг з державної реєстрації земельної ділянки.

Заява з доданими документами надається заявником особисто чи уповноваженою ним особою або надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації.

Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.

У разі надання відмови з підстави, визначеної абзацом другим частини шостої цієї статті, заявнику повідомляється найменування та адреса органу, до повноважень якого належить здійснення державної реєстрації земельної ділянки.

Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17 жовтня 2012 року (далі - Порядок).

Відповідно до п.12 Порядку, відомості Державного земельного кадастру є офіційними і вважаються об'єктивними та достовірними, якщо інше не доведено судом.

Пунктом 111 цього Порядку передбачено, що державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку.

За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування; приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77 - 85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.

Позивач звернувся із заявою до відділу Держземагентства у Бородянському районі про державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,3238 га.

Як встановлено судом, державний кадастровий реєстратор після отримання заяви перевірив відповідність документів вимогам законодавства. Під час перевірки державним кадастровим реєстратором виявлено факт перекриття меж земельної ділянки площею 0,3238 га, що розташована в межах Блиставицької сільської ради та належить ПАТ «Укртрансгаз» згідно з державним актом на право постійного користування землею із земельними ділянками площею 0,2500 га та 0,2640 га, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1, та належать гр. ОСОБА_1 на підставі державних актів на право власності на земельні ділянки.

Оскільки державним кадастровим реєстратором при цьому встановлено одну з підстав, передбачених п.6 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» та п.111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, то ним правомірно винесено рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, про що у встановленому порядку повідомлено позивача.

Отже, суд дійшов до висновку, що дії відповідача, які полягають у відмові в присвоєнні кадастрового номеру земельній ділянці, а також прийняття рішення про відмову є правомірними та вчиненні відповідно до чинного законодавства, підстави для скасування цього рішення відсутні.

Надаючи оцінку позовним вимогам з урахуванням принципів верховенства права, законності, завдань адміністративного судочинства та способу захисту прав позивача, суд бере до уваги таке.

Із позовної заяви вбачається, що позивач шляхом пред'явлення адміністративного позову вимагає зареєструвати право користування об'єктом нерухомості, право власності на який вже зареєстровано за іншою особою. Таким чином, в дійсності, позивач оспорює право власності іншої особи або законність набуття нею права власності на цю земельну ділянку і намагається вирішити цей спір в обхід передбаченого законом порядку розв'язання цивільно-правових спорів між суб'єктами цивільного права, всупереч передбачених законом способів захисту цивільних прав, уникнувши спору з кредитором за цивільно-правовими зобов'язаннями, а шляхом пред'явлення адміністративного позову до суб'єкта владних повноважень, який не має жодного юридичного інтересу до предмету спора і лише здійснює державну реєстрацію.

Суд зазначає також, що принцип верховенства права, встановлений у ч.1 ст. 8 Конституції України, слід розуміти у взаємозв'язку з положеннями ст. 3 Конституції України. Саме так цей принцип викладено у ч.1 ст.8 КАС України, згідно з якою суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Суд вважає, що у даному випадку захист порушеного права повинен здійснюватися у спосіб, визначений Цивільним кодексом України та іншими законами, наприклад, вимогою про визнання права, якщо це право не визнається або оспорюється іншою особою, шляхом пред'явлення позову в порядку, передбаченому Цивільним процесуальним кодексом України. Отже, захист порушеного права позивача може бути здійснено шляхом пред'явлення позову у порядку цивільного судочинства з іншим предметом оскарження.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За таких обставин суд дійшов висновку, що державний кадастровий реєстратор відділу Держземагентства у Бородянському районі Київської області, здійснюючи реєстраційні дії щодо відмови у присвоєнні кадастрового номеру земельній ділянці та в подальшому при винесенні рішення про відмову позивачу у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, діяв правомірно та у межах наданих повноважень відповідно до вимог Закону України "Про державний земельний кадастр" та Порядку ведення Державного земельного кадастру.

Відповідач, як суб'єкт владних повноважень, надав суду належні, достатні та допустимі докази в обґрунтування правомірності своїх дій, якими спростовуються твердження позивача.

Суд погоджується з наведеною відповідачем позицією, яку обґрунтовано наявними у справі доказами, і визнає, що дії відповідача по винесенню рішення про відмову у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру здійснено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи є необґрунтованими, а позовні вимоги є такими, що не підлягають задоволенню.

Щодо вимог позивача про зобов'язання відділу Держземагентства у Бородянському районі Київської області вчинити дії у формі прийняття рішення про внесення до Державного земельного кадастру з присвоєнням кадастрового номера земельної ділянки позивача, то вони можуть застосовуватись лише за наявності протиправного рішення (нормативно-правового акта чи правового актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності, тобто є похідними від вимог про визнання протиправною відмову та скасування рішення про відмову позивачу у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, а тому відмова у задоволення первинних вимог є підставою для відмови у задоволенні і похідних від них вимог.

Отже, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є необґрунтованими та такими, що у повному обсязі задоволенню не підлягають.

Відповідно до ст. 94 КАС України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони - суб'єкта владних повноважень, суд присуджує з іншої сторони всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати, пов'язані із залученням свідків та проведенням судових експертиз. Оскільки спір вирішено на користь суб'єкта владних повноважень, а доказів понесення ним інших витрат, пов'язаних з розглядом справи суду не надано, судові витрати стягненню з позивача не підлягають.

Керуючись статтями 11, 14, 69, 70, 71, 158-163, 167, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,

п о с т а н о в и в:

У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано в установлені строки. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга на постанову суду подається до Київського апеляційного адміністративного суду через Київський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя Журавель В.О.

Дата виготовлення і підписання повного тексту постанови - 01 листопада 2013 р.

СудКиївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.10.2013
Оприлюднено04.11.2013
Номер документу34471189
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —810/5321/13-а

Постанова від 28.10.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

Ухвала від 04.10.2013

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Журавель В.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні