cpg1251 Копія
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА СЕВАСТОПОЛЯ
ПОСТАНОВА
Іменем України
18 жовтня 2013 року Справа №827/2333/13-а
Окружний адміністративний суд міста Севастополя у складі:
головуючого судді - Прохорчук О.В.;
секретар судового засідання - Олійник С.О.,
за участю:
представника позивача - Ярош Сергій Валерійович, довіреність № 1/10 від 17.10.2013,
представника відповідача - не з'явився,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Севастополі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі про визнання відмови протиправною, зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі, в якому просить: визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентства у місті Севастополі щодо перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1325 га, що розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" за договором оренди, який зареєстровано у Севастопольській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 02.10.2007 за № 040766000058, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель транспорту та зв'язку); зобов'язати Головне управління Держземагентства у місті Севастополі здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1325 га, що розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" за договором оренди, який зареєстровано у Севастопольській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 02.10.2007 за № 040766000058, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель транспорту та зв'язку).
Позов обґрунтовано тим, що відповідачем відмовлено в перерахунку нормативно - грошової оцінки земельної ділянки із застосуванням коефіцієнту функціонального використання, який відповідає діючому законодавству, чим були порушені права позивача.
У судовому засіданні представник позивача наполягав на задоволенні позовних вимог.
Відповідач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причин неявки суду не повідомив.
Суд ухвалив розглянути справу у відсутність представника відповідача, оскільки відповідно до частини 4 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України у разі неприбуття відповідача, належним чином повідомленого про дату, час і місце судового розгляду, без поважних причин розгляд справи може не відкладатися і справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог з наступних підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" зареєстровано в якості юридичної особи Гагарінською районною державною адміністрацією у місті Севастополі 09.08.2002 за № 10761070013001303.
Згідно з частинами 1 та 2 статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
З матеріалів справи вбачається, що відповідно до рішення Севастопольської міської ради № 1661 від 14.03.2007 між Севастопольською міською радою та позивачем 10.08.2007 укладено договір оренди земельної ділянки загальною площею 0,1325 га, яка знаходиться за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7. Договір зареєстровано у Севастопольській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 02.10.2007 за № 040766000058.
26.04.2012 відповідно до рішень Севастопольської міської ради № 2495 від 07.02.2012, № 2163 від 20.12.2011, № 2318 від 07.02.2012 між Севастопольською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" укладено додаткову угоду про поновлення договору оренди земельної ділянки загальною площею 0,1325 га, яка знаходиться за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7, строком на 25 років.
Згідно з пунктом 1 цього Договору від 10.08.2007 земельна ділянка передається в оренду для будівництва і обслуговування автомийки, з віднесенням цих земель до категорії земель промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення.
На момент укладення Договору підпунктом 4.2 пункту 4 встановлена величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком: на період будівництва у розмірі 3619,73 грн., на подальший період у розмірі 18098,65 грн.
Також, підпунктом 4.3 пункту 4 додаткової угоди від 26.04.2012 встановлена величина річної орендної плати за користування земельною ділянкою згідно з розрахунком: на період з 01.05.2011 по 01.01.2012 у розмірі 45706,94 грн., на подальший період з 01.01.2012 у розмірі 121630,03 грн.
Договором визначено, що земельна ділянка передається в оренду для використання на землях промисловості, транспорту, зв'язку, оборони та іншого призначення для будівництва та обслуговування автомийки. Цільове призначення земельної ділянки - для будівництва і обслуговування автомийки (підпункти 5.1, 5.2 Договору).
Відповідно до статті 269 Податкового кодексу України платниками податків є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 цього Кодексу об'єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Відповідно до підпункту 276.5 статті 276 Податкового кодексу України у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статті 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статті 275 цього Кодексу.
Стаття 274 Податкового кодексу України визначає, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.
Відповідно до підпункту 275.3 статті 275 цього Кодексу ставки податку за земельні ділянки (за винятком сільськогосподарських угідь та земель лісогосподарського призначення) диференціюють та затверджують відповідні сільські, селищні, міські ради виходячи із ставок податку, встановлених пунктом 275.1 цієї статті, функціонального використання та місцезнаходження земельної ділянки, але не більше трикратного розміру цих ставок податку, з урахуванням коефіцієнтів, установлених пунктом 275.2 цієї статті.
Згідно з пунктом 286.1 статті 286 Податкового кодексу України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.
Пунктами 288.1, 288.2, 288.3 статті 288 цього Кодексу України встановлено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.
Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.
Відповідно до статті 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = [І - 10]:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін не перевищує 110 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 110. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
02.02.2012 відповідачем видано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 550-3.1/5, з якого вбачається, що нормативна грошова оцінка зазначеної земельної ділянки складає 1621733,74 грн., при цьому визначено цільове призначення земельної ділянки - землі комерційного використання та застосовано коефіцієнт функціонального призначення - 2,5 (коефіцієнт комерційного використання).
Не погодившись з вказаним витягом Товариство з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" звернулось до Головного управління Держземагентства у місті Севастополі із заявою про перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,1325 га, яка розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7, та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто", щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель транспорту та зв'язку).
Листом Головного управління Держземагентства у місті Севастополі від 22.05.2013 № 8-5-1/2528 позивачу надана відповідь про правомірність розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та видачі зазначеного витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Відповідач вважає, що оскаржуваний витяг є правомірним та виданими з дотриманням норм, встановлених законодавством, у відповідності до порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого спільним наказом Державного комітету по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006, який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за № 388/12262.
Законом України "Про оцінку земель" від 11.12.2003 № 1378-IV визначено правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (стаття 1 цього Закону).
Відповідно до частин 1, 5 статті 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.
Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213 затверджено "Методику нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів" та наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 № 18/15/21/11 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.
Даний Порядок визначає категорії земель за функцією використання та коефіцієнти, які характеризують функціональне використання земельної ділянки тієї чи іншої категорії саме за цим критерієм. Зокрема, згідно з цим порядком, за функцією використання землі поділяється на: землі житлової забудови; землі промисловості; землі досліджень та розробок; землі гірничої промисловості і гірничих розробок; землі комерційного використання; землі громадського призначення; землі транспорту, зв'язку; землі технічної інфраструктури; інші землі; землі змішаного використання.
При цьому, статтею 19 Земельного кодексу України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Тобто, законодавство України поділяє землі України за цільовим призначення та, крім цього, за функцією використання.
Віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень (частина 1 статті 20 Земельного кодексу України).
Як зазначалося вище, цільовим призначенням земельної ділянки загальною площею 0,1325 га, яка розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7, згідно з договором оренди від 10.08.2007, кадастровим планом земельної ділянки, є будівництво і обслуговування автомийки. Зміна цільового призначення земельної ділянки після укладення договору оренди з позивачем не здійснювалась.
Статтею 65 Земельного кодексу України передбачено, що землями промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення визнаються земельні ділянки, надані в установленому порядку підприємствам, установам та організаціям для здійснення відповідної діяльності. Порядок використання земель промисловості, транспорту, зв'язку, енергетики, оборони та іншого призначення встановлюється законом.
Відповідно до пункту 3.5 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.
Згідно з таблицею 1.1 додатка 1 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, для земель транспорту, зв'язку відповідає Кф - 1,0.
Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05 листопада 1998 року № 377, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 14.12.1998 за № 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.
Судом встановлено, що згідно з довідкою Головного управління статистики у місті Севастополі АА № 620973 від 17.01.2012 видами діяльності позивача за КВЕД є: 50.30.2 - роздрібна торгівля автомобільними деталями та приладдям, 70.20.0 - здавання в оренду власного нерухомого майна, 50.30.1 - оптова торгівля автомобільними деталями та приладдям, 50.20.0 - технічне обслуговування та ремонт автомобілів.
Також, пунктом 2.2. статуту Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" передбачено такі види діяльності як виробництво, технічне обслуговування, ремонт, експлуатація транспортних засобів, вантажно-розвантажувальні, транспортне й транспортно-експедиційне обслуговування, транспортна обробка вантажів, організація внутрішніх і зовнішніх перевезень вантажів і пасажирів, транспортна обробка вантажів тощо. Таким чином, встановлена форма довідки Головного управління статистики у місті Севастополі не дозволяє вказати всі види діяльності позивача, викладені у статуті, відсутність відповідного виду діяльності в довідці Єдиного Державного реєстру підприємств та організацій України не обмежує коло видів діяльності, які може здійснювати підприємство.
Крім цього, в матеріалах справи відсутні документи, які б визначали цільове чи функціональне використання землі як комерційне.
Отже, застосування відповідачем коефіцієнту функціонального використання як для земель комерційного призначення при розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки за даних умов здійснено в порушення норм чинного законодавства, дії Головного управління Держземагентства у місті Севастополі в частині застосування коефіцієнту функціонального використання для земель комерційного призначення - 2,5 при здійсненні розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні позивача на підставі договору оренди від 10.08.2007, не відповідають діючому законодавству.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органу владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, які повинні дотримуватися при реалізації дискреційних повноважень владного суб'єкта, встановлюючи чи прийняті (вчинені) ним рішення (дії): 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У разі виявлення порушень хоча б одного з цих критеріїв і за умови порушення прав, свобод та інтересів позивача, є підстави для задоволення адміністративного позову.
Відповідно до статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України; суд застосовує інші нормативно-правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з частиною 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Всупереч вказаній нормі закону Головним управлінням Держземагентства у місті Севастополі не надано доказів правомірності відмови у перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки загальною площею 0,1325 га, що розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7, щодо застосування коефіцієнту функціонального використання - 1,0.
Враховуючи викладене, адміністративний позов підлягає задоволенню у повному обсязі.
Відповідно до частини 1 статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України.
Керуючись статтями 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправною відмову Головного управління Держземагентства у місті Севастополі щодо перерахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1325 га, що розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" за договором оренди, який зареєстровано у Севастопольській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 02.10.2007 за № 040766000058, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель транспорту та зв'язку).
3. Зобов'язати Головне управління Держземагентства у місті Севастополі здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,1325 га, що розташована за адресою: місто Севастополь, Балаклавське шосе, 7 та знаходиться в користуванні Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" за договором оренди, який зареєстровано у Севастопольській філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 02.10.2007 за № 040766000058, із застосуванням коефіцієнту функціонального використання - 1,0 (для земель транспорту та зв'язку).
4. Зобов'язати Головне Управління Державної казначейської служби України в місті Севастополі повернути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Трейд-Авто" (99053, місто Севастополь, вул. Меншикова, 82, кв.58, код 32130106) витрати по сплаті судового збору у розмірі 34,41 грн. (тридцять чотири гривні сорок одна копійка).
Постанова може бути оскаржена у строки і порядку, встановлені частинами першою, другою статті 186 Кодексу адміністративного судочинства України до Севастопольського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подання апеляційної скарги в десятиденний строк з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Суддя підпис О.В. Прохорчук
Постанову складено та підписано в порядку частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України 28 жовтня 2013 року.
З оригіналом згідно.
Постанова не набрала законної сили.
Суддя О.В. Прохорчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Севастополя |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2013 |
Оприлюднено | 04.11.2013 |
Номер документу | 34472134 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Севастополя
Прохорчук О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні