Рішення
від 30.10.2013 по справі 913/2734/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30 жовтня 2013 року Справа № 913/2734/13

Провадження №19пд/913/2734/13

За позовом прокурора міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі:

позивача -1 - Виконавчого комітету Луганської міської ради, м.Луганськ

позивача -2 - Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача Обслуговуючого кооперативу гаражного кооперативу "Україна-2", м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача-1 - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5299/0/2-13 від 23.08.2013;

від позивача-2 - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;

від відповідача - представник не прибув.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором міста Луганська в інтересах держави в особі виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468, який укладений між виконавчим комітетом Луганською міською радою та Гаражним кооперативом "Україна-2", відносно земельної ділянки площею 0,2565 га під будівництво та розміщення будівель та споруд гаражного кооперативу "Україна-2", яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Цимлянська, 5, а саме: викласти п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 10.10.2013 розгляд справи призначений на 30.10.2013.

Запереченням на відзив позивач зазначив, що саме відповідач ухилявся від внесення змін до договору оренди земельної ділянки

Відповідач відзивом № б/н від 23.10.2013 позовні вимоги відхилив та просив суд визнати, що зміни у договір оренди земельної ділянки можуть бути внесені у робочому порядку. Також відповідач просив вважати даний відзив як згоду на додаткову угоду по оплаті оренди земельної ділянки з коефіцієнтом 3.

Відповідач не скористався своїм правом, передбаченим ст.22 Господарського процесуального кодексу України, не забезпечив участі повноважного представника у судовому засіданні, хоча про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення № 9103303898286.

Згідно до п.п. 3.9.1, 3.9.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" особи, які беруть участь у справі, вважаються повідомленими про час і місце розгляду судом справи у разі виконання останнім вимог ч.1 ст.64 та ст.87 Господарського процесуального кодексу України. У випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

У судовому засіданні 30.10.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та позивачів, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

До 31.12.2012 п.12 Перехідних положень Земельного кодексу України було передбачено, що до розмежування земель державної і комунальної власності щодо розпорядження землями в межах населених пунктів (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

З 01.01.2013 набув чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності", відповідно до п.7 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" якого встановлено, що з дня набрання чинності цим законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Згідно до ст.33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до делегованих повноважень виконавчих органів міських рад віднесено здійснення контролю за дотриманням земельного та природоохоронного законодавства, використанням та охороною земель, природних ресурсів загальнодержавного та місцевого значення.

Згідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування", відповідно до яких вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, тому у зв'язку з тим, що земельна ділянка була надана відповідачу рішенням виконавчого комітету Луганської міської ради, але на теперішній час вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин є виключною компетенцією міської ради, належними позивачами за даним позовом є Виконавчий комітет Луганської міської ради та Луганська міська рада.

Підставою звернення прокурора міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі позивачів є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням виконавчого комітенту Луганської міської ради від 16.05.2003 № 176/16 було вирішено передати Гаражному кооперативу "Україна-2" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,2565 га під будівництво та розміщення будівель та споруд гаражного кооперативу "України-2", яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Цимлянська, 5.

На виконання вказаного рішення 18.06.2003 між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Гаражним кооперативом "Україна-2" було укладено договір оренди земельної ділянки, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468.

Відповідно до п.2.1 п.2 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки збільшеного на коефіцієнт 2,5, що визначений рішенням Луганської міської ради від 02.04.1999 року № 7/9. Розрахунок розміру земельного податку (річного), який діє на момент укладення договору оренди земельної ділянки, додається до даного договору та є його невід'ємною частиною.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

01.03.2012 відповідач звернувся до Луганської міської ради з заявою, в якій просив внести зміни до укладеного договору і встановити річний розмір орендної плати у розмірі земельного податку з коефіцієнтом 3.

Рішенням Луганської міської ради № 22/115 від 30.03.2012, яке прийнято за результатами розгляду заяви відповідача, було вирішено внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468 (п.1 вказаного рішення).

Пунктом 2 вказаного рішення було зобов'язано Гаражний кооператив "Україна-2" в місячний термін звернутись до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів про внесення змін до договору на право тимчасового користування землею (в тому числі на умовах оренди).

Відповідач не звертався до Управління Луганської міської ради з питань земельних ресурсів (яке в подальшому перейменоване в Департамент Луганської міської ради з питань земельних ресурсів) з питанням про внесення змін до договору.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі позивачів з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством

Відповідно до Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавча зміна земельного податку є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі, а відповідно до приписів ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі" законодавчою ініціативою вносити зміни до договору оренду землі наділена в даному випадку саме Луганська міська рада.

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора міста Луганська про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468, який укладений між виконавчим комітетом Луганської міської ради та Гаражним кооперативом "Україна-2".

Судовий збір покладається на відповідача відповідно до ст.49 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора міста Луганська в інтересах держави в особі виконавчого комітету Луганської міської ради та Луганської міської ради до Обслуговуючого кооперативу гаражного кооперативу "Україна-2" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 18.06.2003, державна реєстрація від 24.06.2003 за № 4468, який укладений між виконавчим комітетом Луганською міською радою та Гаражним кооперативом "Україна-2", відносно земельної ділянки площею 0,2565 га під будівництво та розміщення будівель та споруд гаражного кооперативу "Україна-2", яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Цимлянська, 5, виклавши п.п.2.1 п.2 розділу "Орендна плата" договору у наступній редакції: "2.1. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

3. Стягнути з Обслуговуючого кооперативу гаражного кооперативу "Україна-2" вул.Цимлянська, б.5а, м.Луганськ, ідентифікаційний код 24189396, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 1147 грн. 00 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 04.11.2013.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення30.10.2013
Оприлюднено08.11.2013
Номер документу34492783
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2734/13

Рішення від 30.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 10.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні