Рішення
від 30.10.2013 по справі 913/2561/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

30 жовтня 2013 року Справа № 913/2561/13

Провадження №19пд/913/2561/13

За позовом прокурора Артемівського району міста Луганська, м.Луганськ

в інтересах держави в особі Луганської міської ради, м.Луганськ

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт", м.Луганськ

про внесення змін до договору оренди землі від 01.02.2006, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018

Суддя господарського суду Луганської області Косенко Т.В.

Секретар судового засідання Дрожанова О.В.

У засіданні брали участь:

від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;

від позивача - Полякова О.В. - головний спеціаліст-юрисконсульт відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5298/0/2-13 від 23.08.2013;

від відповідача - Параднік А.А. - представник, довіреність № б/н від 14.10.2013.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 01.02.2006, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018, який укладений між Луганською міською радою та Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт", відносно земельної ділянки площею 0,4576 га під розміщені будівлі та споруду, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, 11-й Лутугінскій проїзд, 11-б, 11-в, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

Ухвалою господарського суду Луганської області від 26.09.2013 розгляд справи призначений на 16.10.2013.

Ухвалою господарського суду Луганської області від 16.10.2013 розгляд справи відкладений на 30.10.2013.

Поясненням № 8231 вих13 від 29.10.2013 прокурор просив позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Відповідач відзивом № б/н від 30.10.2013 позовні вимоги відхилив та зазначив, що при відсутності у позові вимог щодо внесення відповідних змін до п.4 договору оренди землі відносно зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до рішення Луганської міської ради від 28.12.2007 № 28/10, викладення п.8 договору у запропонованій у позові редакції без зазначення у пункті договору, що довідка розрахунку розміру земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною, призведе до того, що розмір орендної плати залишиться поза регулюванням договору, оскільки новою редакцією п.8 ця суттєва умова не буде визначена. Також відповідач зазначив, що позивач не звертався до нього з пропозицією внести зміни у договір оренди.

У судовому засіданні 30.10.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.

Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.

Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.

Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.

Підставою звернення прокурора Артемівського району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.

Рішенням Луганської міської ради від 23.12.2005 № 38/69 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,4576 га під розміщені будівлі та споруду, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, 11-й Лутугінскій проїзд, 11-б, 11-в.

На виконання вказаного рішення 01.02.2006 між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт" було укладено договір оренди землі, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018.

Пунктом 4 вказаного договору сторони передбачили, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить - 510278 грн. 91 коп.

Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку (річного) у гривнях збільшеного на коефіцієнт 2,5 (довідка розрахунку розмірів земельного податку (річного) додається до договору та є його невід'ємною частиною).

Згідно до п.31 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін та нотаріально посвідчується. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.

Вказані обставини стали підставою для звернення прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі позивача з даним позовом до суду.

Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.

Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3", враховуючи наступне.

Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).

Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.

Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.31 договору).

Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Доводи відповідача, викладені у відзиві суд вважає необґрунтованими, враховуючи наступне.

Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 Господарського кодексу України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).

Відповідно до Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавча зміна земельного податку є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі, а відповідно до приписів ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі" законодавчою ініціативою вносити зміни до договору оренди землі наділена в даному випадку саме Луганська міська рада.

Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Артемівського району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 01.02.2006, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт".

Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну відповідно до приписів ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України та, враховуючи наступне.

Як зазначив позивач, він листом від 28.12.2012 № 3510/2 звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі, але не надав належних доказів про його направлення на адресу відповідача. В судовому засіданні 30.10.2013 позивач письмово пояснив, що зазначений лист був направлений відповідачу поштою (простим листом).

Враховуючи приписи ст.ст.33, 34 Господарського процесуального кодексу України суд вважає, що позивачем не доведено, що він прийняв заходи для внесення змін у договір оренди.

Відповідач в свою чергу не звертався до відповідача з пропозицією внести зміни у договір оренди землі.

Таким чином, сторони не прийняли належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 01.02.2006, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018, в добровільному порядку.

Керуючись ст.ст.49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов прокурора Артемівського району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт" задовольнити повністю.

2. Внести зміни до договору оренди землі від 01.02.2006, державна реєстрація від 21.02.2006 за № 040640200018, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт", відносно земельної ділянки площею 0,4576 га під розміщені будівлі та споруду, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, 11-й Лутугінскій проїзд, 11-б, 11-в, виклавши п.8 розділу "Орендна плата" вказаного договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".

3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.

4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Лугелектроремонт", 11-й Лутугінскій проїзд, б.11-в, м.Луганськ, ідентифікаційний код 21818696, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції в Артемівському районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.

Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Повне рішення складено 04.11.2013.

Суддя Т.В.Косенко

СудГосподарський суд Луганської області
Дата ухвалення рішення30.10.2013
Оприлюднено08.11.2013
Номер документу34492789
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —913/2561/13

Рішення від 30.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

Ухвала від 16.10.2013

Господарське

Господарський суд Луганської області

Косенко Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні