cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ 91016, м. Луганськ, пл. Героїв ВВВ, 3а. Тел./факс 55-17-32, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
31 жовтня 2013 року Справа № 913/2802/13
Провадження № 15пд/913/2802/13
За позовом прокурора Жовтневого району міста Луганська, м.Луганськ
в інтересах держави в особі:
позивача Луганської міської ради, м.Луганськ
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Рікод", м.Луганськ
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Смола С.В.
Секретар судового засідання Данилкіна Н.В.
У засіданні брали участь:
від заявника - Голоденко К.О. - прокурор відділу прокуратури м.Луганська, службове посвідчення № 020155 від 03.09.2013;
від позивача - Шинкарьова О.А. - начальник відділу претензійно-позовної роботи та роботи по взаємодії з органами виконавчого провадження, довіреність № И01/03-31/5159/0/2-13 від 20.08.2013;
від відповідача - Покришка М.Ю. - представник, довіреність б/н від 31.10.2013.
СУТЬ СПОРУ:
Прокурором Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради заявлено вимогу про внесення змін до договору оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рікод", відносно земельної ділянки площею 0,1833 га під благоустрій території, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Хєрсонская, 31, а саме: викласти п.8 розділу "Орендна плата" договору у новій редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".
Ухвалою господарського суду Луганської області від 15.10.2013 розгляд справи призначений на 31.10.2013.
Поясненням № 2802 вих-13 від 31.10.2013 прокуратура міста Луганська просила позовні вимоги задовольнити повністю.
Відповідач відзивом № 105 від 31.10.2013 вимоги позову відхилив, оскільки Податковий кодекс України вступив в дію з 01.01.2011 і зворотної сили не має, в т.ч. в частині зміни ставки орендної плати, а тому не може поширюватися на договори, які були укладені в минулому. Посилання прокурора на законодавчу зміну річного розміру орендної плати за землю не є підставами для внесення змін у договір оренди землі від 26.10.2007, оскільки це не передбачено ані умовами укладеного договору, ані чинним законодавством. Крім того, позивач в порушення приписів ст.188 Господарського кодексу України не звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір.
У судовому засіданні 31.10.2013 оголошено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників заявника та сторін, господарський суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно зі ст.13 Конституції України земля є об'єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст.ст.142-145 Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальні громади через органи самоврядування в межах повноважень шляхом прийняття рішень. Права органів самоврядування захищаються у судовому порядку.
Статтею 121 Конституції України передбачено, що на органи прокуратури України покладається представництво інтересів громадян або держави в судах у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст.20 Закону України "Про прокуратуру" в редакції, чинній на момент звернення до суду, прокурор або його заступник при виявленні порушень закону має право звертатись до суду з заявами про захист прав і законних інтересів громадян, держави, а також підприємств та інших юридичних осіб.
Статтею 36 1 Закону України "Про прокуратуру" визначено, що підставою представництва прокурором в суді інтересів держави є наявність порушень або загрози порушень економічних, політичних та інших державних інтересів внаслідок протиправних дій (бездіяльності) фізичних або юридичних осіб, що вчинюються у відносинах між ними або з державою.
Підставою звернення прокурора Жовтневого району міста Луганська з даною позовною заявою до суду в інтересах держави в особі Луганської міської ради є порушення відповідачем встановленого державою порядку користування земельною ділянкою, оскільки невнесення змін до договору оренди землі тягне за собою недоотримання коштів до міського бюджету та є порушенням вимог діючого законодавства.
Рішенням Луганської міської ради від 15.06.2007 № 19/190 було вирішено передати Товариству з обмеженою відповідальністю "Рікод" в оренду терміном на 49 років земельну ділянку площею 0,1833 га під благоустрій території, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Хєрсонская, 31.
На виконання вказаного рішення між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рікод" було укладено договір оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300.
Відповідно до п.8 договору річна орендна плата встановлюється у розмірі 250 відсотків земельного податку (річного), у гривнях.
Згідно до п.35 договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, нотаріально посвідчується. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
З набранням з 01.01.2011 чинності Податковим кодексом України було змінено розмір орендної плати та встановлений її мінімальний та максимальний розміри.
Відповідно до ст.2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Стаття 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Стаття 651 Цивільного кодексу України визначає, що підставами для зміни або розірвання договору є згода сторін, якщо інше не встановлено договором або законом; за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Обґрунтованою суд вважає вимогу прокурора про викладення п.8 розділу "8.Орендна плата" договору у новій редакції: "Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3", враховуючи наступне.
Податковим кодексом України, який набув чинності 01.01.2011, зокрема, встановлено, що плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14), а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (п.п.14.1.136 п.14.1 ст.14).
Згідно ст.288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати органу державної податкової служби за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний орган державної податкової служби про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Відповідно до ст.290 Податкового кодексу України плата за землю зараховується до відповідних місцевих бюджетів у порядку, визначеному Бюджетним кодексом України для плати за землю.
Згідно із ст.632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, установлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Можливість внесення змін до договору оренди земельної ділянки передбачена чинним земельним законодавством та умовами договору оренди (п.35 договору).
Суд вважає необґрунтованими доводи відповідача відносно того, що законодавча зміна розміру земельного податку не є підставою для внесення змін у договір оренди землі, оскільки відповідно до Закону України від 03.06.2008 № 309-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" законодавча зміна земельного податку є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі, а відповідно до приписів ст.ст.12, 80, 83 Земельного кодексу України та ст.30 Закону України "Про оренду землі" законодавчою ініціативою вносити зміни до договору оренду землі наділена в даному випадку саме Луганська міська рада. Дана правова позиція викладена в постанові Судової палати в адміністративних справах Верховного Суду України від 11.06.2013, постановах Судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 06.12.2010 у справі № 3-50гс10, від 27.12.2010 у справі № 3-47гс10, від 30.05.2011 у справі № 3-43гс11 і відповідно до приписів ст.111 28 Господарського процесуального кодексу України є обов'язковими для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.
Доводи відповідача щодо необхідності дотримання позивачем приписів ст.188 Господарського кодексу України суд вважає необґрунтованими, враховуючи те, що обрання певного засобу правового захисту, у тому числі і досудового врегулювання спору, є правом, а не обов'язком особи, яка добровільно, виходячи з власних інтересів, його використовує, а отже і надсилання відповідачу в даному випадку пропозиції про внесення змін до договору оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300 є виключно правом, а не обов'язком позивача. Дана правова позиція викладена в постанові Судової палати у господарських справах Верховного Суду України від 20.11.2012 і відповідно до приписів ст.111 28 Господарського процесуального кодексу України є обов'язковою для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить зазначену норму права, та для всіх судів України.
Абзацом 4 п.п.2.19 п.2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (зі змінами та доповненнями) встановлено, що статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору за наявності спору (тобто за відсутності згоди відповідача на зміну умов договору).
Відповідно до ч.3 ст.653 Цивільного кодексу України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Таким чином, є обґрунтованою вимога прокурора Жовтневого району міста Луганська про внесення змін до договору оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рікод".
Судовий збір покладається на позивача та відповідача порівну відповідно до приписів ч.2 ст.49 Господарського процесуального кодексу України, та враховуючи наступне.
Як зазначив позивач, він листом № И01/03-13/5730/0/2-12 від 26.09.2012 звертався до відповідача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі від 24.12.2007 та на підтвердження доказів про направлення його на адресу відповідача надав реєстр відправлених листів Луганської міської ради за 13.09.2012-26.09.2012.
В судовому засіданні 31.10.2013 представник позивача повідомив, що на оригіналі вказаного реєстру відсутній відбиток поштового штемпелю і цей документ є внутрішнім реєстром Луганської міської ради і що інших доказів про направлення відповідачу пропозицій внести зміни у договір немає.
Відповідач в свою чергу взагалі не звертався до позивача з пропозицією про внесення змін у договір оренди землі.
Таким чином, сторони не прийняли належних заходів для внесення змін у договір оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300, у добровільному порядку.
Керуючись ст.ст.44, 49, 82, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
В И Р І Ш И В:
1. Позов прокурора Жовтневого району міста Луганська в інтересах держави в особі Луганської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рікод" задовольнити повністю.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 26.10.2007, державна реєстрація від 24.12.2007 за № 040740200300, який укладений між Луганською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "Рікод", відносно земельної ділянки площею 0,1833 га під благоустрій території, яка знаходиться за адресою: м.Луганськ, вул.Хєрсонская, 31, виклавши п.8 розділу "Орендна плата" вказаного договору у наступній редакції: "8. Річна орендна плата встановлюється у розмірі земельного податку із застосуванням до нього договірного коефіцієнту 3".
3. Стягнути з Луганської міської ради, вул.Коцюбинського, б.14, м.Луганськ, ідентифікаційний код 26070794, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Ленінській об'єднаній Державній податковій інспекції у м.Луганську Головного управління Міндоходів у Луганській області.
4. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рікод", вул.Херсонська, б.31, м.Луганськ, ідентифікаційний код 21828499, в доход державного бюджету України на поточний рахунок 31214206783006, банк отримувача: ГУ ДКСУ в Луганській області, одержувач - УДКСУ у м.Луганську, МФО 804013, код за ЄДРПОУ 37991503, код класифікації доходів (ККД): 22030001, назва "Судовий збір" (Державна судова адміністрація України, 050); символ звітності банку: 206, судовий збір у сумі 573 грн. 50 коп., видати наказ після набрання рішенням законної сили Державній податковій інспекції у Жовтневому районі м.Луганська Головного управління Міндоходів у Луганській області.
Відповідно до статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Повне рішення складено 05.11.2013.
Суддя С.В. Смола
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2013 |
Оприлюднено | 05.11.2013 |
Номер документу | 34499800 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Смола С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні