Рішення
від 31.10.2013 по справі 923/1284/13
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78, 42-06-22, 32-11-36


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

31 жовтня 2013 р. Справа № 923/1284/13

Господарський суд Херсонської області у складі судді Немченко Л.М. при секретарі Червоній Т.Г., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за позовом Прокурора Генічеського району Херсонської області в інтересах держави в особі Генічеської районної державної адміністрації, м. Генічеськ Херсонської області

до Приватного підприємства "Буд-Транс", м. Київ

про визнання недійсним договору та зобов'язання повернути земельну ділянку

за участю

прокурора м. Херсон Марченко Г.С., посв. №019645 від 13.08.2013 р.

представників сторін:

від позивача - Лебедєва Н.В. - нач. юр. відділу, довіреність №302/04-140/02/13 від 22.03.2013 р.

від відповідача - не прибув

Прокурор Генічеського району Херсонської області в інтересах держави в особі Генічеської районної державної адміністрації (позивач) звернувся до суду з позовом до приватного підприємства "Буд-Транс" (відповідач) про визнання недійсним договору про виконання робіт з утримання об'єкту благоустрою пляжної території від 07.05.2010 року, укладений між Генічеською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "Буд-Транс" та зобов'язання відповідача повернути Генічеській районній державній адміністрації по акту приймання-передачі земельну ділянку проїзд орієнтовною площею 0,5 га, яка примикає до земельної ділянки, що знаходиться в оренді приватного підприємства "Буд-Транс" на території Щасливцевської сільської ради.

Прокурор позовні вимоги підтримав в повному обсязі.

Позивач підтримав вимоги прокурора та зазначає, що районна державна адміністрація при укладенні спірного договору не мала наміру щодо приховання договору оренди земельної ділянки.

Відповідач своїм правом на судовий захист не скористався, в засідання суду двічі не з'являвся, відзив на позов і витребувані судом документи не надав, про причини неявки суд не повідомив, до господарського суду повернулася ухвала про порушення провадження по справі з поштовою довідкою з відміткою "за закінченням встановленого строку зберігання".

Ухвала про відкладення розгляду справи від 10.10.2013 року направлена відповідачу у встановленому порядку відповідно до пункту 3.5.11 Інструкції з діловодства в господарських судах України, затвердженої наказом Вищого господарського суду України від 10.12.2002року №75 (з подальшими змінами). Доказів які б свідчили про її неотримання до господарського суду не надходило, отже відповідача було належним чином повідомлено про час і місце розгляду справи.

Будь-яких письмових заяв і клопотань на день розгляду справи від відповідача щодо відкладення розгляду справи до суду не надійшло. Подальше ж відкладення розгляду справи призведе до затягування судового процесу і є порушенням приписів статті 22 ГПК України, зокрема, стосовно обов'язку сторін добросовісно користуватися належними їм процесуальними правами, виявляти взаємну повагу до прав і охоронюваних законом інтересів другої сторони.

До початку судового засідання представником позивача подано письмове клопотання про незастосування технічних засобів фіксації судового процесу, у зв'язку з чим судове засідання проводиться без їх застосування.

Справа розглядається у відповідності до ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами.

Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши прокурора та представника позивача,

суд

в с т а н о в и в:

На підставі розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 26.11.2009р. №861 "Про благоустрій рекреаційних територій району" 06 травня 2010р. проведено конкурс з відбору осіб (балансоутримувачів) з утримання об'єктів благоустрою рекреаційних територій за межами населених пунктів району.

Розпорядженням голови Херсонської обласної обласної державної адміністрації № 773 від 01.09.10 розпорядження голови Генічеської районної державної адміністрації від 26.11.2009р. №861 "Про благоустрій рекреаційних територій району" було скасоване, як таке, що суперечить чинному законодавству.

Факт проведення відповідного конкурсу підтверджується наявною в матеріалах справи копією витягу з протоколу від 06.05.2010 року № 12.

07 травня 2010 року між Генічеською районною державною адміністрацією та відповідачем укладено договір про виконання робіт з утримання об'єкта благоустрою, згідно з умовами якого приватному підприємству "Буд-Транс" передано об'єкт благоустрою: земельну ділянку - проїзд орієнтовною площею 0,5 га строком на 49 років.

На підставі п. 2.1. зазначеного договору відповідач утримує об'єкт благоустрою із розташованими на ньому елементами благоустрою, веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, а також забезпечує управління цим об'єктом і несе відповідальність за його експлуатацію згідно з законодавством.

Крім того, п. 3.2. договору передбачено зобов'язання позивача забезпечити відповідачу пріоритетне право у використанні закріпленої території шляхом надання йому права на розміщення малих архітектурних форм, некапітальних пунктів дрібно -роздрібної торговельної мережі, інших будівель та споруд, рекламних носів тощо.

Дослідивши матеріали справи та проаналізувавши їх з нормами чинного законодавства, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню виходячи з наступного.

Укладений договір, як вбачається із преамбули договору, на підставі результатів конкурсного відбору осіб (балансоутримувачів) утримання об'єктів благоустрою рекреаційних територій за межами населених пунктів району.

Таким чином при укладені вказаного договору сторони не могли посилатись на Закон України "Про благоустрій населених пунктів", оскільки п.1 цього Закону передбачає, що благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля, тобто він розповсюджує свою дію лише на об'єкти благоустрою лише в межах населених пунктів.

Господарський суд погоджується з позицією прокурора Генічеського району, що договір про виконання робіт з утримання об'єкта благоустрою, укладений між Генічеською районною державною адміністрацією та відповідачем містить обов'язкові ознаки договору оренди землі. А саме, вищевказаним договором Генічеську районну державну адміністрацію зобов'язано передати відповідачу для благоустрою земельну ділянку - проїзд орієнтовною площею 0,5 га строком на 49 років.

Відповідно до п.2.12 Постанови Пленуму ВГСУ №11 від 29.05.2013р. якщо в законі не передбачено вид договору, то господарюючі суб'єкти вправі самостійно визначати свої взаємовідносини через договори, що містять елементи різних договорів, і навіть таких, що не передбачені чинним законодавством, але оптимально регулюють їх права і обов'язки. У таких випадках господарському суду необхідно дати оцінку усім умовам договору, з'ясувати законність застосування актів законодавства, елементи яких складають зміст договору, та обставини їх виконання, і, приймаючи рішення, застосувати законодавство, яке відповідає умовам договору та діям сторін й вирішити питання щодо законності частин договору за правилами, що стосуються визнання правочинів недійсними.

Вивчивши умови договору встановлено, що оскаржуваний договір містить умови договору підряду - надання послуг з утримання території, та договору оренди земельної ділянки - користування земельної ділянки на якій розташований пляж для здійснення комерційної діяльності.

Оскільки укладення оскаржуваного договору в частині надання послуг по утриманню території з порушенням норм чинного законодавства встановлено, господарський суд досліджує законність договору в частині надання відповідачу права користування земельною ділянкою.

Оскільки земельна ділянка, що стала об'єктом оренди, розташована в рекреаційні зоні за межами населеного пункту, то при його укладанні сторонами не дотриманий порядок надання земельних ділянок в оренду, встановлений ст.ст.116, 120, 123, 125 Земельного кодексу України.

Так, згідно ст. 19 Конституції України, ст. 24 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" органи місцевого самоврядування, його посадові особи повинні діяти тільки на підставі та в межах повноважень і засобами, які передбачені Конституцією та Законами України. Відповідно з ч. 1 ст. 3 Земельного кодексу України, земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Порядок надання земельної ділянки юридичній особі здійснюється відповідно до ст. 12, ч. 2 ст.116, ст.ст. 120, 123, 125 ЗК України.

Приписами ч.2 ст. 116 ЗК України встановлено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з ч. 1 ст. 123 ЗК України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою або технічної документацій з землеустрою щодо складання документа, який посвідчує право користування земельною ділянкою.

У абзаці 3 частини 1 статті 1 Закону України "Про землеустрій" наведено визначення терміну "документація з землеустрою", відповідно до якого - це затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо.

Процедура надання земельних ділянок встановлена у ч. ч. 2-11 ст. 123 Земельного кодексу України, яка безпосередньо включає необхідність подачі клопотання до місцевої ради або районної державної адміністрації разом із документами, передбаченими ст. 151 ЗК України, розробку проекту відведення земельної ділянки, узгодженого із контролюючими органами, отримання позитивного висновку державної землевпорядної експертизи, отримання рішення про надання земельної ділянки.

Проаналізувавши зміст спірного договору про утримання об'єкта благоустрою, суд дійшов висновку, що оскаржуваний договір містить ознаки договору оренди землі, тому до спірних правовідносин необхідно застосовувати положення Закону України "Про оренду землі" від 08.09.1999 року N 1019-XIV (зі змінами та доповненнями).

За приписами ст. 15 Закону істотними умовами договору оренди землі є:

- об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки);

- строк дії договору оренди;

- орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату;

- умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду;

- умови збереження стану об'єкта оренди;

- умови і строки передачі земельної ділянки орендарю;

- умови повернення земельної ділянки орендодавцеві;

- існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки;

- визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини;

- відповідальність сторін;

- умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

За згодою сторін у договорі оренди землі можуть зазначатися інші умови, зокрема якісний стан земельних угідь, порядок виконання зобов'язань сторін, порядок страхування об'єкта оренди, порядок відшкодування витрат на здійснення заходів щодо охорони і поліпшення об'єкта оренди, проведення меліоративних робіт, а також обставини, що можуть вплинути на зміну або припинення дії договору оренди, тощо.

Згідно з ч. 4 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" невід'ємною частиною договору оренди землі є:

- план або схема земельної ділянки, яка передається в оренду;

- кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених земельних сервітутів;

- акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості);

- акт приймання-передачі об'єкта оренди;

- проект відведення земельної ділянки у разі його розроблення згідно із законом.

У разі якщо договором оренди землі передбачається здійснити заходи, спрямовані на охорону та поліпшення об'єкта оренди, до договору додається угода щодо відшкодування орендарю витрат на такі заходи.

Договір оренди може передбачати надання в оренду декількох земельних ділянок, які знаходяться у власності одного орендодавця (а щодо земель державної та комунальної власності - земельних ділянок, які перебувають у розпорядженні одного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування).

З урахуванням викладеного позов в частині визнання недійсним договору про виконання робіт з утримання об'єкта благоустрою території від 07.05.2010 р. укладений між Генічеською районною державною адміністрацією та приватним підприємством "Буд-Транс" підлягає задоволенню.

Прокурор також просить зобов'язати відповідача повернути Генічеській райдержадміністрації по акту приймання-передачі земельну ділянку - проїзд орієнтовної площею 0,5 га, яка примикає до земельної ділянки, що знаходиться в оренді відповідно до договору на території Щасливцевської сільської ради.

Відповідно до ст. 125 ЗК України Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Стаття 126 ЗК України передбачає, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними.

Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки.

Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.

Відповідно до абз. 16 ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" від 19.06.2003 р. № 963-IV (зі змінами та доповненнями) самовільне зайняття земельної ділянки - це будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

На підставі викладеного та враховуючи той факт, що приватне підприємство "Буд-Транс" доказів передачі йому в установленому порядку у тимчасове користування земельної ділянки орієнтованою площею 0,5 га, не надало, суд дійшов висновку, про задоволення позовних вимог і щодо зобов'язання відповідача повернути земельну ділянку.

Щодо розподілу судових витрат суд керується п. 4.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України №7 від 21 лютого 2013р. "Про деякі питання практики застосування розділу VІ Господарського процесуального кодексу України" в якому зазначено, що приймаючи рішення зі справи, провадження в якій порушено за заявою прокурора, господарський суд у разі повного або часткового задоволення позову (скарги) стягує судовий збір з відповідача (повністю або пропорційно задоволеним вимогам), якщо він не звільнений від сплати судового збору.

В зв'язку із задоволенням позовних вимог, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст.ст.44, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Визнати недійсним на майбутнє договір від 07 травня 2010 р. про виконання робіт з утримання об'єкта благоустрою: земельну ділянку - проїзд орієнтованою площею 0,5 га, укладений між Генічеською районною державною адміністрацією (75500 Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Леніна, 5, код ЄДРПОУ 24103822) та приватним підприємством "Буд-Транс" (03134, м. Київ, Святошинськмй район, вул. Булгакова, буд. 16, код ЄДРПОУ 35755255).

3. Зобов'язати приватне підприємство "Буд-Транс" (03134, м. Київ, Святошинськмй район, вул. Булгакова, буд. 16, код ЄДРПОУ 35755255) повернути Генічеській районній державній адміністрації (75500 Херсонська область, м. Генічеськ, вул. Леніна, 5, код ЄДРПОУ 24103822) по акту приймання-передачі земельну ділянку - проїзд об'єкт благоустрою орієнтовною площею 0,5 га відповідно до план-схеми.

4. Стягнути з приватного підприємства "Буд-Транс" (03134, м. Київ, Святошинськмй район, вул. Булгакова, буд. 16, код ЄДРПОУ 35755255) на користь держави до Держбюджету на рахунок р/р 31215206783002 банк ГУ ДКСУ в Херсонській області, МФО 852010, ЄДРПОУ 37959779 отримувач платежу УДКСУ у м. Херсоні - 2294 грн. судового збору.

5. Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 04.11.2013 р.

Суддя Л.М. Немченко

Дата ухвалення рішення31.10.2013
Оприлюднено06.11.2013
Номер документу34563817
СудочинствоГосподарське
Сутьнезастосування технічних засобів фіксації судового процесу, у зв'язку з чим судове засідання проводиться без їх застосування. Справа розглядається у відповідності до ст. 75 ГПК України за наявними в ній матеріалами. Після закінчення розгляду справи в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частини рішення

Судовий реєстр по справі —923/1284/13

Рішення від 31.10.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

Ухвала від 19.09.2013

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Немченко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні