Постанова
від 10.10.2013 по справі 801/7233/13-а
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ

ПОСТАНОВА

Іменем України

10 жовтня 2013 р. 16:16 Справа №801/7233/13-а

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим у складі головуючого судді Котаревої Г.М., за участю секретаря Бездушної І.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу

за позовом Совєтського районного споживчого товариства

до Міжрайонного управління Держземагенства у Нижньогірському і Совєтському районах Автономної Республіки Крим

про визнання дій протиправними та спонукання до виконання певних дій,

за участю представників:

позивача - Козуб Л.Л., паспорт НОМЕР_1, довіреність № б/н від 30.08.13;

позивача - Юрій В.І., паспорт НОМЕР_2, довіреність № б/н від 30.04.11;

відповідача - Литвинов А.А., паспорт НОМЕР_3, довіреність № 703 від 06.08.13;

відповідача - Шаповалова Т.В. паспорт НОМЕР_4, довіреність № 290/01-09 від 06.08.13;

Суть спору: Совєтське районне споживче товариство (далі - Позивач, Совєтське РайСТ) звернувся до Окружного адміністративного суду АР Крим з адміністративним позовом до Міжрайонного управління Держземагенства у Нижньогірському і Совєтському районах Автономної Республіки Крим з вимогами про визнання протиправними дій відповідача щодо видачі Совєтському районному споживчому товариству даних для розрахунку податку на землю на 2013 в довідці від 15.01.2013 за № 20-1/01-10, згідно яких функціональне використання земельної ділянки, розташованої за адресою: АРК, смт Совєтський, вул.50 років СРСР, буд. 4, під нежитловою будівлею: склад, контора, квасильно-сушильний пункт, картоплесховище, яйцесклад, склад, розвантажна площадка, ковбасний цех, вагова, коптильний цех, овочесховище, холодильний склад, холодильник, та по вул. Першотравнева,9 під нежитловою будівлею - адміністративна будівля, в 2013 році, є комерційним з застосуванням функціонального коефіцієнту - 2,5, нормативна грошова оцінка землі 1 кв.м 264,59 грн.;

- Зобов'язати відповідача відносно земельних ділянок, наданих Совєстькому РайСТ за Державним актом на право постійного користування землею серії КМ № 000021, розташованих за адресою: АРК, смт Совєтський, вул.50 років СРСР, буд. 4 та вул. Першотравнева,9 під вказаними вище нежитловими будівлями видавати надалі позивачеві дані для розрахунку плати за землю за ці земельні ділянки на кожний календарний рік, доки відповідно них в установленому законодавством порядку не будуть внесені відповідні зміни, із застосуванням наступних показників: нормативна грошова оцінка земельної ділянки, проіндексована на 1-е(перше)січня кожного поточного року; функціональний коефіцієнт використання земельної ділянки - 0,1.

- Зобов'язати відповідача здійснити перерахунок нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки станом на 15.01.2013 з урахуванням функціонального коефіцієнту використання земельної ділянки - 0,1.

- Зобов'язати відповідача відносно наданих земельних ділянок позивачу за Державним актом на право постійного користування землею серії КМ № 000021, розташованих за адресою: АРК, смт Совєтський, вул.50 років СРСР, буд. 4 та вул. Першотравнева,9 під вказаними вище нежитловими будівлями видавати надалі позивачеві дані для розрахунку плати за землю на 2013 із нормативно грошовою оцінкою цих земельних ділянок, проіндексованих на 1-е(перше) січня 2013 та з урахуванням функціонального коефіцієнту використання земельної ділянки 0,1.

Позов мотивовано тим, що на думку позивача за функціональним призначенням спірна земельна ділянка відноситься до громадської забудови, а не до комерційного використання, у зв'язку з чим, в порушення норм Податкового Кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем,6а-зем,6б-зем, 2-зем) відповідачем було застосовано невірні коефіцієнти використання земельної ділянки, що призвело до збільшення вартості 1 кв.м земельної ділянки, та як наслідок - податку на землю.

Ухвалою Окружного адміністративного суду АР Крим від 19.07.2013 було відкрито провадження по справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.

В судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги в повному обсязі, та пояснили, що об'єкти, що знаходяться на земельних ділянках по адресі - АРК, смт Совєтський, вул.50 років СРСР, буд. 4 та вул. Першотравнева,9 не використовуються з комерційною метою, є законсервованими. Такі обставини виключають можливість визначення категорії функціонального призначення земельної ділянки до комерційної. На думку позивача, органи земельних ресурсів в минулих роках правильно визначали функціональне призначення спірних земельних ділянок як - землі громадської забудови та застосовували до оцінки земельної ділянки коефіцієнт - 0,1.

Представники відповідача проти позову заперечували, в судовому засіданні надали пояснення по суті спору, відповідно до яких зазначили, що при визначенні функціонального призначення земельних ділянок керувались даними органів статистики щодо основного виду економічної діяльності позивача за КВЕД - роздрібна торгівля. Представники відповідача пояснили, що відповідно до наданих повноважень органи Держземагенства не визначають нормативну грошову оцінку земельних ділянок, а лише використовують технічну документацію, або рішення органів місцевого самоврядування щодо затвердження нормативної грошової оцінки землі.

Вислухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи та оцінивши доказі по справі в їх сукупності, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Совєтське РайСТ є юридичною особою, ідентифікаційний код 01779310 (а.с.16).

Відповідно до Довідки з ЄДРПОУ АБ № 552990 (а.с.17) позивач є спілкою споживчих товариств, до основних видів діяльності за КВЕД -2010 віднесено:

- 47.11 - роздрібна торгівля, в неспеціалізованих магазинах переважно продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами;

- 10.20 - перероблення та консервування риби, ракоподібних і молюсків;

- 10.39 - інші види перероблення та консервування фруктів і овочів;

- 10.85 - виробництво готової їжі та страв;

- 68.20 - надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна;

- 56.10 - діяльність ресторанів, надання послуг мобільного харчування.

Згідно з Державним актом на право постійного користування землею серії КМ № 000021, виданим 22.11.1996 на підставі рішення виконкому Совєтської селищної ради від 20.11.1996 № 83(а.с.7-8, 81), позивач є користувачем земельних ділянок площею 5,305 га, для розміщення оптової бази, КЗП, адміністративного будинку, тарного складу, господарського двору.

Рішенням Виконавчого комітету Совєтської селищної ради від 20.11.1996 № 83 було затверджено проект відводу та технічний звіт та закріплено за позивачем земельні ділянки площею, зокрема:

- 3,6347 га(Оптова база, адміністративна будівля, КЗП, склад), розташовані в районі вул. Першотравневій та 50 років СРСР.

Вказані будівлі належать на колективної приватної власності позивачу, що підтверджено свідоцтвом на право власності , виданим 23.04.2008 (а.с.19-32):

- Склад, квасильно-сушильний пункт, картоплесховище, яйцесклад, склад, розвантжана площадка, ковбасний цех, вагова, коптильний цех, овочесховище, холодильний склад, холодильник(АРК, смт Совєтський, вул.50 років СРСР, буд. 4), що зазначено в землевпорядній документації як оптова база, КЗП;

- контора (смт Совєстський, вул. Першотравнева, буд.9), що зазначено в землевпорядній документації як адміністративна будівля.

15.01.2013 відповідно до довідки № 20-1/01-10 , виданої позивачу про вартість земельних ділянок, Відділ Держкомзему у Совєтському районі АР Крим визначив, що:

- ділянка № 1 Оптова база, КЗП, розташована по вул. 50 років СРСР, 4 за функціональним призначенням відноситься до комерційного використання, економічна зона - Ц, оціночний район - 12, грошова оцінка 1 кв.м. - 264,59 грн.;

- ділянка № 2 Адміністративна будівля , розташована по вул.. Першотравнева, буд. 9, за функціональним призначенням відноситься до комерційного використання, економічна зона - Ц, оціночний район - 12, грошова оцінка 1 кв.м. - 264,59 грн.

Вказані відомості видано позивачеві для визначення розміру земельного податку на 2013 рік.

Не погодившись з визначеною вартістю та функціональним призначенням земельних ділянок, позивач звернувся до суду.

Згідно з Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 445/2011 встановлено, що Державне агентство земельних ресурсів України є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів, у тому числі за укладеними міжнародними договорами України, стороною в яких є Державний комітет України із земельних ресурсів.

Відповідно до Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 8 квітня 2011 року № 445/2011, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.

Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань бере участь у розробленні та виконанні державних, галузевих, регіональних та місцевих програм з питань регулювання земельних відносин, раціонального використання земель, їх відтворення та охорони, встановлення меж області, району, міста, району в місті, села і селища, у проведенні моніторингу земель, територіальному плануванні, впровадженні географічних інформаційних систем, здійсненні топографо-геодезичної і картографічної діяльності

Держземагентство України здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, містах, а також через міськрайонні, міжміські, міжрайонні територіальні органи.

Територіальні органи Держземагентства утворені на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 2011 р. № 974 "Про утворення територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів", якою передбачено утворення як юридичних осіб публічного права територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів за переліком згідно з додатком 1 та реорганізація територіальних органів Державного комітету із земельних ресурсів шляхом приєднання до новоутворених територіальних органів Державного агентства земельних ресурсів за переліком згідно.

Відповідач (Міжрайонне управління Держземагенства у Нижньогірському і Совєтському районах Автономної Республіки Крим) є територіальним органом Держземагенства України та правонаступником Відділу Держкомзему у Совєтському районі АР Крим.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 1 ст.9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист правий, свобод і інтересів фізичних осіб, прав і інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень із боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при виконанні ними владних управлінських функцій на підставі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до ч.3 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно зі ст. 289 ПК України, ч. 3 ст. 201 Земельного кодексу України та ч. 5 ст. 5 Закону України «Про оцінку земель» , від 11.12.2003 № 1378-IV (зі змінами та доповненнями) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка відповідно п. 271.1.1 ст. 271 ПК України є базою оподаткування податку на землю з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.

Так, ст. 289 ПК України визначено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує, державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель(п.289.3).

Пункт 14.1.73. ст. 14 ПК України землекористувачі - юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди;

Платниками податку згідно з ст. 269 ПК України є, в тому числі землекористувачі.

Згідно зі ст.286 ПК України підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» , від 11.12.2003 № 1378-IV (зі змінами та доповненнями)нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно зі ст. 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться:

розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років;

розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7 - 10 років.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.(п.271.2 ПК України).

Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затверджений Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах,Міністерства аграрної політики України,Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України,Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за № 388/12262 (зі змінами та доповненнями) (далі - Порядок нормативної грошової оцінки земель

Згідно п.п.3.2, 3.3 вказаного Порядку населені пункти включають землі всіх категорій за основним цільовим призначенням, які розташовуються в їх адміністративних межах. Нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою 8.

Нормативна грошова оцінка одного квадратного метра земельної ділянки населених пунктів визначається за формулою, складовою частиною якої є коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) (Кф);

Пунктом 3.5.встановлено, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф) (додаток 1, табл. 1.1), ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності.

Віднесення земель до категорії земель за функціональним використанням провадиться згідно з Інструкцією з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затвердженою наказом Держкомстату України від 05.11.98 N 377, зареєстрованою в Мін'юсті України 14.12.98 за N 788/3228, відповідно до видів економічної діяльності, зазначених у довідках, що надають юридичним особам органи державної статистики.

Коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Відповідно до п. 3.8.Порядку нормативної грошової оцінки земель у межах населеного пункту базова вартість одного квадратного метра земель диференціюється за економіко-планувальними зонами.

Відповідно до п. 4 Порядку нормативної грошової оцінки земель за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2.

Форми державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем), затверджено наказом Державного комітету статистики України від 05.11.98 р. № 377, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1998 р. за № 788/3228.

Згідно з вказаним наказом у звітах вказують площі земель, що перебувають у власності, постійному і тимчасовому користуванні юридичних та фізичних осіб, за винятком тих площ земель, які надані в тимчасове користування іншим власникам землі і землекористувачам із земель, що перебувають у власності або в постійному користуванні цих юридичних і фізичних осіб.

У звітах вказують площі земель і розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності в межах територій, які входять до адміністративно-територіальних одиниць, у тому числі окремо - в межах населених пунктів, зрошувані та осушені землі, розподіл земель за формами власності.

Відповідно до розділу ІІ Порядку заповнення граф першого та другого розділів форми № 6-зем "Звіт про наявність земель та розподіл їх за власниками землі, землекористувачами, угіддями та видами економічної діяльності", у рядку 43 ураховуються дані про громадські організації, а саме: об'єднання, організації та товариства за фахом і уподобаннями, професійні спілки, політичні партії, рухи, організації ветеранів війни, молодіжні організації, об'єднання та організації (товариства) осіб з вадами розвитку, громадські організації інвалідів, їх об'єднання та інші організації.

У рядку 52 ураховуються дані про заклади торгівлі: крамниці продовольчих, промислових товарів; гастрономи, універсами, спеціалізовані крамниці, біржі (які мають за предмет торгів товар, сировину тощо), універмаги, базари, а також - бази та склади, що обслуговують заклади торгівлі.

Класифікація земель прийнята згідно зі "Стандартною статистичною класифікацією землекористування ЄЕК", як змішана: за видами земельних угідь та видами економічної діяльності. Розподіл за графами є таким :

У графі 34 ураховуються дані про забудовані землі, всього, які складаються із суми даних граф 35 - 38, 42 - 45, 50, 55.

Ця категорія охоплює всі землі, що зайняті об'єктами промисловості, забудовані житловими будинками, дорогами, шахтами, відкритими розробками та будь-якими іншими спорудами, створеними для здійснення різних видів людської діяльності, включаючи території для їх обслуговування. До цієї категорії включаються деякі види відкритих земель (незабудованих земель), які тісно пов'язані з такою діяльністю, наприклад: звалища; землі, відведені під будівництво, зайняті поточним будівництвом. До цієї категорії не включають господарські будівлі й двори, господарські шляхи на сільськогосподарських землях, а також на сільськогосподарських угіддях земель інших категорій (включаються у відповідні графи сільськогосподарських земель).

У графі 43 - дані про землі громадського призначення - включати землі, на яких не проводиться підприємницька діяльність і які використовують для державного управління (включно - для оборонних потреб), освіти, охорони здоров'я, релігійних організацій, спорту та соціальної допомоги, колективних, громадських та особистих послуг, екстериторіальної діяльності згідно з додатком 4, а також землі згідно з додатком 3, на яких не проводиться підприємницька діяльність.

До графи 50 потрібно зараховувати підприємства з видами економічної діяльності, зазначеними в додатку 6.

Судом встановлено, що технічну документацію з грошової оцінки земельних ділянок, які знаходяться у постійному користуванні позивача на підставі Державного Акту серії КМ № 000021 не розроблено (а.с.105), в рішенні виконавчого комітету Совєтської селищної ради від 20.11.1996 № 83 не було зазначено цільове призначення земельних ділянок.

Згідно з наданими поясненнями відповідача (а.с.97), вартість земельних ділянок під Оптовою базою, КЗП та Адміністративною будівлею(ділянки 1 , 2) в Довідці від 15.01.2013 за вих. № 20-1/01-10, було зазначено з урахуванням внесення до Форми 6-зем цільового призначення земельних ділянок по першому основному виду діяльності за КВЕД позивача відповідно (довідка з ЄДРПОУ АБ № 552990), строка 52 - заклади торгівлі, цільове використання - комерційна діяльність.

З такими висновками Відділу Держкомзему у Совєтському районі АР Крим, правонаступником якого є відповідач, суд не погоджується у зв'язку з наступним.

Технічну документація з нормативної грошової оцінки земель селища Совєтський Совєсткього району було затверджено рішенням 17-ї сесії 6-го скликання Совєтської селищної ради від 27.12.2011 № 118 (а.с.136).

Згідно з розділом 5-м Технічної документації (а.с.152) вартість 1-го квадратного метри земельної ділянки певного функціонального використання (Цн) визначається з урахуванням ії базової вартість, коефіцієнту місце розташування та коефіцієнта функціонального використання за формулою:

Цн= Цнз х Кф х Км3, де

Цнз - вартість 1 кв.м земель населеного пункту по економіко-планувальним зонам;

Км3 - локальний коефіцієнт, якій враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони;

Кф - коефіцієнт, якій характеризує функціональне використання земельної ділянки, значення якого приводиться в таблиці 1.1. додатку до Технічної документації.

Судом встановлено, що в довідці від 15.01.2013 за вих. № 20-1/01-10 відповідачем визначено, що ділянки №1, 2, де розташовано об'єкти Оптова база, КЗП, розташована по вул. 50років СРСР, 4, Адміністративна будівля, розташована по вул.. Першотравнева, буд. 9, знаходяться в економічній зоні Ц, оціночний район - 12, функціональне призначення - комерційне використання, грошова оцінка 1 кв.м. - 264,59 грн.

Позивач не ставить під сумнів правильність визначення економічної зони та оціночного району.

Інші частини земельної ділянки, що знаходиться у постійному користуванні позивача Відділ Держкомзему у Совєтському районі АР Крим відніс до земель промисловості та комерційного використання:

- Ділянка № 3 - промислова база(скотоубойний пункт) - землі промисловості;

- Ділянки №4,5,6, 7 господарський двір, комбінат громадського харчування, ринок, магазин № 86 - комерційне використання.

Згідно з додатком Ж.4 «Грошова оцінка земель смт Совєтський різного функціонального призначення в розрізі економічно-планувальних зон та земельно-оціночних районів за 1 кв.м за місяць» до Технічної документації нормативно грошової оцінки земель селища Совєтський (а.с.161) вказана відповідачем вартість земельної ділянки відповідає коефіцієнту функціонального використання - комерційне використання - 2,5.

Судом встановлено, що до земель комерційного використання (коефіцієнт 2,5) віднесено землі підприємств, види діяльності яких за КВЕД знаходяться в секції G (Землі торгівлі транспортними засобами та їх ремонту, землі оптової торгівлі та посередництва, землі роздрібної торгівлі, землі роздрібної торгівлі побутовими товарами та їх ремонт), секції Н (землі готелів та ресторанів), J (землі підприємств фінансового посередництва, землі підприємств страхування, землі підприємств, які здійснюють допоміжну діяльність в сфері фінансів та страхування), секції K (землі підприємств, які здійснюють операції з нерухомістю, здачі піднайм та послуги юридичним особами, землі підприємств , які здійснюють діяльність в сфері інформатизації, землі підприємств, які здійснюють послуги, які надаються переважно фізичним особам ), секції О93 (землі підприємств, які здійснюють індивідуальні послуги), секції О 92.7 (землі підприємств , які здійснюють діяльність в сфері відпочинку та розваг).

Суд зазначає, що таке застосування коефіцієнтів функціонального призначення відповідає Додатку № 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Слід зазначати, що за кодами економічної діяльності за КВЕД (довідка з ЄДРПОУ АБ № 552990) позивача до основних видів діяльності віднесено види діяльності з різних секції та видів економічної діяльності.

За КВЕД 2010 види діяльності позивача зазначені під кодами 10.20, 10.39,10.85 відносяться до секції C «переробна промисловість», розділу 10 «Виробництво харчових продуктів»

Згідно з поясненнями до секцій та розділів ця секція включає процеси фізичного або хімічного перероблення матеріалів, речовин або компонентів з метою випуску нової продукції, хоча ці процеси не можуть бути застосовані як єдиний універсальний критерій для визначення виду виробництва (див. нижче примітку «Перероблення відходів»). Перероблені матеріали, речовини або компоненти одержують з сировини, такої як продукція сільського, лісового та рибного господарства, добувної промисловості та розроблення кар'єрів, продукція інших галузей переробної промисловості. Суттєве змінювання, відновлення або реконструкція товарів зазвичай вважають діяльністю з перероблення. Розділ 10 включає діяльність із перероблення продукції сільського, лісового та рибного господарства для виробництва харчових продуктів, готових кормів для тварин, а також виробництва різних проміжних продуктів, що не є безпосередньо харчовими. Ця діяльність зазвичай так чи інакше пов'язана із виробництвом побічної продукції різної вартості (наприклад, шкур, які одержують у процесі забою худоби, або макухи як продукту виробництва олії).

Цей розділ не включає приготування їжі для безпосереднього вживання на місці, наприклад у ресторанах.

Переробними вважаються підприємства, які продають власну продукцію у власному магазині (наприклад, хлібопекарні, кондитерські, ковбасні лавки тощо). Проте якщо перероблення є мінімальним і не призводить до суттєвої трансформації кінцевої продукції, то такі одиниці класифікують у сфері оптової та роздрібної торгівлі (секція G).

Приготування їжі для негайного споживання на місці їх виготовлення відноситься до розділу 56 „Діяльність із забезпечення стравами та напоями".

Діяльність позивача за кодом 47.11 відноситься до Секції G «Оптова та роздрібна торгівля; ремонт автотранспортних засобів і мотоциклів», розділ 47 «Роздрібна торгівля, крім торгівлі автотранспортними засобами та мотоциклами».

Згідно з поясненнями до секції та розділів ця секції включає перепродаж (продаж без перероблення) нових або уживаних товарів для особистого споживання або домашнього користування переважно населенню в магазинах, торгових центрах, наметах, кіосках, компаніями поштового замовлення, вуличними торговцями, споживчими кооперативами, компаніями, що спеціалізуються на організації аукціонів тощо. Більшість підприємств роздрібної торгівлі отримують право власності на товари, які вони продають, однак деякі з них виступають як агенти та від імені замовника здійснюють продаж товарів на умовах консигнації або комісії.

Розділ 47 включає перепродаж (продаж без перероблення) нових або уживаних товарів для особистого споживання або домашнього користування переважно населенню, який здійснюють магазини, торгові центри, кіоски, намети, компанії поштового замовлення (у т.ч. у мережі Інтернет), рознощики і вуличні торговці, споживчі кооперативи тощо.

Діяльність позивача за кодом 56.10 віднесена до секції I «Тимчасове розміщування й організація харчування», Розділу 56 «Діяльність із забезпечення стравами та напоями».

Згідно з поясненнями до секції та розділів ця секція включає надання місць для короткострокового проживання, а також надання готових страв і напоїв для споживання на місці. Обсяг і тип додаткових послуг, що включені до цієї секції, можуть значно варіювати. Розділ 56 включає діяльність з обслуговування їжею та напоями за умови, що їжу та напої споживають на місці у традиційних ресторанах, ресторанах самообслуговування або швидкого обслуговування, що працюють як постійно, так і тимчасово, з наданням місць для сидіння або без їх надання. При класифікуванні одиниць вирішальним фактором є те, що пропонується їжа, придатна для негайного споживання на місці, а не тип закладу, що її пропонує.

Діяльність позивача за кодом 68.20 віднесена до Секції L «Операції з нерухомим майном», Розділу 68 «Операції з нерухомим майном».

Згідно з поясненнями до секції , ця секція включає діяльність орендодавців, агентів і/або посередників з продажу або купівлі, надання в оренду нерухомого майна, надання інших послуг відносно нерухомого майна, таких як оцінювання об'єктів нерухомості або дії в якості агентів рахунків депонування. Діяльність може здійснюватися відносно власної або орендованої нерухомості та може виконуватися на основі фіксованих виплат або основі контракту.

Класифікацію видів економічної діяльності ДК 009:2010 (КВЕД - 2010) прийнято та надано чинності Наказом Держспоживстандарту України 11.10.2010 № 457 з подальшими змінами та доповненнями.

На час видання наказу Державного комітету статистики України від 05.11.98 р. №377 Про затвердження форм державної статистичної звітності з земельних ресурсів та Інструкції з заповнення державної статистичної звітності з кількісного обліку земель (форми №№ 6-зем, 6а-зем, 6б-зем, 2-зем) та Наказу Міністерства аграрної політики,Української академії аграрних наук, Держкомзему, Міністерства будівництва; архітектури та житлово-комунального господарства від 27.01.2006, № 18/15/21/11 Про Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів класифікація видів економічної діяльності була чинна в редакції наказу Держспоживстандарту України від 26 грудня 2005 р. № 375 (КВЕД - 2005).

Порівняльний аналіз КВЕД -2010 та КВЕД 2005 надає можливість зробити висновок про те, що коди економічної класифікації видів діяльності позивача відповідають таким кодам та секціям економічної діяльності за КВЕД 2005

За КВЕД 2010 47.11 (секція G) - за КВЕД-2005 - Секція G Торгівля; ремонт автомобілів, побутових виробів та предметів особистого вжитку

За КВЕД 2010 10.20, 10.39,10.85(секція C) - за КВЕД 2005 - Секція D Переробна промисловість, Підсекція DA Виробництво харчових продуктів, напоїв та тютюнових виробів

За КВЕД 2010 56.10 (секція I) - за КВЕД 2005 - Секція H Діяльність готелів та ресторанів

За КВЕД 2010 68.20 (секція L )за КВЕД 2005 - Секція K Операції з нерухомим майном, оренда, інжиніринг та надання послуг підприємцям, Розділ 70 Операції з нерухомим майном.

Таким чином, основні види діяльності позивача відповідають зазначеному у Додатку № 1 до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коефіцієнтам функціонального використання:

- Комерційне використання - секції G,H, К;

- Землі промисловості - секції D.

Суд зазначає, що земельні ділянки , що знаходяться в постійному користуванні позивача мають змішане функціональне використання, що також підтверджується різноманітністю об'єктів нерухомості, що розташовані на земельній ділянці.

Разом з тим, відповідно до абз. 3 п.3.5. Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів коефіцієнт функціонального використання для земельних ділянок змішаного використання визначається як середньозважене (за площею) значення коефіцієнтів функціонального використання окремих частин земельної ділянки змішаного використання. Підставою для виділення частин земельної ділянки різного функціонального використання є виключно затверджені дані інвентаризації земельної ділянки та землеустрою.

Як було встановлено судом документації з землеустрою по земельній ділянці позивача не створено.

Таким чином, Відділ Держкомзему у Совєтському районі АР Крим , правонаступником якого є відповідач, визначивши коефіцієнт функціонального використання як комерційне використання частини земельної ділянки під Оптовою базою, КЗП та Адміністративною будівлею позивача, не враховував всіх обставин, які мали значення, а саме:

- наявність змішаного використання земельної ділянки;

- розташування на ділянках №1,2 відповідно до Витягу з Реєстру прав на нерухоме майно таких об'єктів нерухомості , як склад, квасильно-сушильний пункт, картоплесховище, яйцесклад, склад, розвантжана площадка, ковбасний цех, вагова, коптильний цех, овочесховище, холодильний склад, холодильник, контора, які не є об'єктами торгівлі.

За таких обставин Відділ Держкомзему у Совєтському районі АР Крим,правонаступником якого є відповідач, визначивши дані про вартість земельних ділянок в довідці від 15.01.2013 за вих. № 20-1/01-10 з урахуванням коефіцієнту функціонального використання земельної ділянки 2,5 (комерційне використання) щодо земельних ділянок № 1 Оптова база, КЗП, розташована по вул. 50років СРСР, 4; № 2 Адміністративна будівля , розташована по вул. Першотравнева, буд. 9, діяв необгрунтовано та не розсудливо.

Суд враховує, що недотримання суб'єктом владних повноважень одного з критеріїв оцінки дій, рішень чи бездіяльності, передбачених ч. 3 ст. 2 КАС України є підставою для задоволення адміністративного позову.

З урахуванням викладеного адміністративний позов в цій частині підібгає задоволенню.

Щодо решти позовних вимог про зобов'язання відповідача вчинити певні дії, суд вважає, що відсутні підстави для їх задоволення, оскільки позивачем невірно визначено коефіцієнт функціонального використання, якій на його думку необхідно застосовувати (0,1).

Крім того, враховуючи приписи Податкового кодексу України, Земельного Кодексу України, Закону України «Про оцінку земель», дії, які позивач просить зобов'язати вчинити відповідача щодо видачі даних для розрахунку земельного податку є дискреційними повноваженнями відповідача, у зв'язку з чим у суду не має повноважень для втручання у його власну компетенцію.

Суд також зазначає, що нормативну грошову оцінку земель відповідно до ст. 271 Податкового Кодексу України затверджує місцева рада, отже до повноважень відповідача не відноситься розрахунок, чи перерахунок нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

За таких обставин суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ст. 94 КАС України, суд вважає за можливим стягнути на користь позивача з Державного бюджету України пропорційно до задоволених позовних вимог 8,60 грн. судових витрат.

Відповідно до підпункту 3 пункту 9 розділу VI Прикінцевих та перехідних положень Бюджетного кодексу України у разі безспірного списання коштів державного бюджету (місцевих бюджетів) Державна казначейська служба України відображає в обліку відповідні бюджетні зобов'язання розпорядника бюджетних коштів, з вини якого виникли такі зобов'язання. Погашення таких бюджетних зобов'язань здійснюється виключно за рахунок бюджетних асигнувань цього розпорядника бюджетних коштів. Одночасно розпорядник бюджетних коштів зобов'язаний привести у відповідність з бюджетними асигнуваннями інші взяті бюджетні зобов'язання.

Водночас пунктом 19 Порядку виконання рішень про стягнення коштів державного та місцевих бюджетів або бюджетних установ встановлено, що безспірне списання коштів державного та місцевих бюджетів і їх перерахування на рахунок, зазначений у виконавчому документі про стягнення надходжень бюджету та/або заяві про виконання рішення про стягнення надходжень бюджету, здійснюються органами Казначейства з відповідного рахунка, на який такі кошти зараховані, шляхом оформлення розрахункових документів.

Таким чином, стягнення судових витрат, відповідно до рішення суду, не на користь суб'єкта владних повноважень, здійснюється з Державного бюджету України шляхом їх безспірного списання із рахунку суб'єкта владних повноважень-відповідача.

В судовому засіданні 10.10.2013 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Відповідно до ст. 160 КАС України повний текст постанови виготовлено 11.10.13р.

Керуючись ст.ст. 94, 158-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправними дії Відділу Держкомзему у Совєтському районі АР Крим щодо зазначення в довідці від 15.01.2013 за вих. № 20-1/01-10 даних про вартість земельних ділянок, що знаходяться у постійному користуванні Совєтського районного споживчого товариства на підставі Державного Акту серії КМ № 000021, - ділянка № 1 Оптова база, КЗП, розташована по вул. 50років СРСР, 4 за функціональним призначенням - комерційне використання, грошова оцінка 1 кв.м. - 264,59 грн.; ділянка № 2 Адміністративна будівля , розташована по вул.. Першотравнева, буд. 9, за функціональним призначенням - комерційне використання, грошова оцінка 1 кв.м. - 264,59 грн.

3. В задоволені іншої частини позовних вимог відмовити.

4. Стягнути з Державного бюджету на користь Совєтського районного споживчого товариства (ідентифікаційний код 01779310, вул. Первомайська, буд.9, смт Совєтський, 97200, АР Крим) 6,80 судового збору.

У разі не подання апеляційної скарги, постанова набирає законної сили через 10 днів з дня її проголошення (у разі проголошення відповідно до ст. 160 КАС України вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні ,або, у разі проголошення постанови у відсутності особи, яка бере участь у справі - з дня отримання нею копії постанови).

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Севастопольського апеляційного адміністративного суду.

Суддя підпис Котарева Г.М.

З оригіналом згідно Котарева Г.М.

СудОкружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим
Дата ухвалення рішення10.10.2013
Оприлюднено06.11.2013
Номер документу34565891
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —801/7233/13-а

Постанова від 10.10.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Котарева Г.М.

Ухвала від 12.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Котарева Г.М.

Ухвала від 02.09.2013

Адміністративне

Окружний адміністративний суд Автономної Республіки Крим

Котарева Г.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні